Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Vm. 2008 9-3 TTiD siis kyseessä.

Jarrutehostin toimii huonosti, yleensä toisella painalluksella poljin kovettuu ja täytyy painaa todella lujaa. Välillä ei toimi lainkaan, toisinaan taas paremmin. Mistähän tällainen voisi johtua? Imuletkut tarkistettu päällisin puolin, voiko vika olla itse tehostimessa/alipainepumpussa/tehostajan ja pumpun välisessä takaiskuventtiilissä?

Toisena ongelmana liian korkea päästöarvo. DPF ja EGR poistettu ohjelmallisesti, Sedox-softa sisällä. Lisäksi EGR on ohjelmallisen poiston lisäksi tulpattu. Inssi teki yhteensä 3 testirupeamaan, pienin keskiarvo 1.86 eli yli sallitun 1.50.
Mistä voisi johtua korkeat päästöarvot? Huonosta softasta? Ilmanpuhdistin vaihdettu noin 20tkm, ei näyttänyt kovin likaiselta.
Techillä tarkastettu suuttimien korjausarvot, ei moitittavaa. Ennen leimausta tankattu tankkiin MyDieseliä (lieneekö sillä mitään vaikutusta?) ja ajettu moottoritietä noin 3000rpm reilu 20km.
Viimeksi muokannut tatzkari, Ke Huhti 26, 2017 07:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ttid ei mene dpf poistettuna ihan noin vain päästöistä läpi millä tahansa virisoftalla vaan vaatii hieman panostusta asiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja Korjari »

Pahoittelut topicin lainaamisesta, mutta pystyykö jcarlson kommentoimaan lonkalta, millä tavalla lambdasensoria käytetään säätöön tällaisessa TTiD:ssä?

Lähinnä siksi kysyn, että onko lambdan lämmityspiirin toimimattomuudesta tuleva herja miten fataali ongelma toiminnan kannalta vai uskaltaako ajaa ilman isompaa pelkoa? Savutusmittauksessa ei ainakaan isommalti lämpimällä koneella näkynyt DPF:n kanssa, mutta vaikuttaako muuhun jos sensori ei toimikkaan kuten pitäisi?
9-3 TTiD
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käytetään pidempiaikaisena korjauksena, kannattaa se korjata jos DPF on paikallaan. Savutusmittaukseen ei juuri sillä hetkellä vaikuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Jarruongelma ratkaistu, pumpun ja tehostimen välisessä alipaineletkussa oli alapuolella pieni halkeama -> uusi letku paikalleen ja jarrut toimii jälleen hyvin 8) Lisäksi vanhassa letkussa oli takaiskuventtiili jumissa, päästi ilmaa molempiin suuntiin.

Vielä täytyy savustusongelmaan löytää ratkaisu.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko autoa päästömitattu aikaisemmin muutetulla softalla? Jos ei, niin yhteys ohjelmoijaan. Sitä ennen vielä hyvä tarkistaa, että ahtoputki on ehjä ja liitokset tiiviit, koska sekin aiheuttaa savutusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Korjari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Touko 30, 2016 11:24
Paikkakunta: Kajjjaani

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja Korjari »

jcarlson kirjoitti:Käytetään pidempiaikaisena korjauksena, kannattaa se korjata jos DPF on paikallaan. Savutusmittaukseen ei juuri sillä hetkellä vaikuta.
Ok, kiitos tiedosta. Täytyypä katella uusi anturi jostain.
9-3 TTiD
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

AZP kirjoitti:Onko autoa päästömitattu aikaisemmin muutetulla softalla? Jos ei, niin yhteys ohjelmoijaan. Sitä ennen vielä hyvä tarkistaa, että ahtoputki on ehjä ja liitokset tiiviit, koska sekin aiheuttaa savutusta.
Ei ole koskaan uudella ohjelmalla mitattu. Liikkeeseen olen ollut yhteydessä jossa ohjelmointi tehty, eivät oikein osanneet yhtään mitään asiaan sanoa.
Ahtoputket tarkistettu, ei ainakaan silmin nähtäviä vuotokohtia. Mistä kohdasta ahtoputkisto yleensä näissä antautuu? Pystyykö asian jotenkin mittaamalla varmistamaan?
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitten rahat takaisin softaukkelilta ja jcarlsonilta kunnollinen softa tilalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Jatketaan tähän pohdiskelua. Hain päästölapun ekaa kertaa, kun auto on JC ohjelmalla softattu dpf Off viime syksynä. nipin napin läpi. 1,45k arvo kolmella polkaisulla. Mitähän muiden Ttid dpf Off softatut on savutellu?

Ja varsinaisesta murheestahan tässä ei ole kysymys, koska päästöihin menee, mutta onhan se aika hilkulla.
Viimeksi muokannut keskinen84@gmail.com, Ma Huhti 19, 2021 05:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
To Huhti 15, 2021 16:31
Jatketaan tähän pohdiskelua. Hain päästölapun ekaa kertaa, kun auto on JC ohjelmalla softattu dpf Off viime syksynä. Vasemmasta putken päästä ei mennyt läpi, mutta yritettiin sitten oikeasta putken päästä ja sieltä nipin napin läpi. 1,45k arvo kolmella polkaisulla. Mitähän muiden Ttid dpf Off softatut on savutellu?

Ja varsinaisesta murheestahan tässä ei ole kysymys, koska päästöihin menee, mutta onhan se aika hilkulla.
Mulla on tänään NG9-5 menossa leimalle. Peukut pystyyn 👍

Pitäisi cabbe leimauttaa myös tässä keväällä. Siinä on uusi stydimpi työntötanko imusarjan läpille (alkuperäinen oli hypännyt pois paikaltaan, eikä auto mennyt ekalla läpi katsastuksesta viime vuonna ollessaan vielä orkkis), sekä tähän ketjuun kirjoittaneen henkilön softa. Saas nähdä kuinka käy :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
To Huhti 15, 2021 16:31
Jatketaan tähän pohdiskelua. Hain päästölapun ekaa kertaa, kun auto on JC ohjelmalla softattu dpf Off viime syksynä. Vasemmasta putken päästä ei mennyt läpi, mutta yritettiin sitten oikeasta putken päästä ja sieltä nipin napin läpi. 1,45k arvo kolmella polkaisulla. Mitähän muiden Ttid dpf Off softatut on savutellu?

Ja varsinaisesta murheestahan tässä ei ole kysymys, koska päästöihin menee, mutta onhan se aika hilkulla.
Onko nää fiatin koneet noin huonoja vai onko gm tehnyt niistä huonoja päästöjen suhteen?
Kovat on lukemat.
Meidän TTID (JC) egr OFF, dpf ON, savut oli 0,22. Meidän V6 diesel mersu egr OFF, dpf OFF, 0,19.
Tuo 1,45 on kyllä raju. Jotain vikaa? Vanhalla turbo Landcruiserillakin päästiin alle 1,5.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä usko, että ttid olisi susi, kun meidän rapiat 300K ajetun dpf-ttidin savutestin tulos on tähän saakkka aina ollut 0,0. Egr on poistettu, mutta se ei vaikuta savuihin. Itse en muista mitä näistä on dpf poistettuna mitattu, mutta alle 1,5 se on ehjässä koneessa ollut...

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jonenii kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 08:19
Onko nää fiatin koneet noin huonoja vai onko gm tehnyt niistä huonoja päästöjen suhteen?
Kovat on lukemat.
Meidän TTID (JC) egr OFF, dpf ON, savut oli 0,22. Meidän V6 diesel mersu egr OFF, dpf OFF, 0,19.
Tuo 1,45 on kyllä raju. Jotain vikaa? Vanhalla turbo Landcruiserillakin päästiin alle 1,5.
Ei ne minusta ole huonoja, päinvastoin.
Itse arvostan enemmän moottorin kestävyyttä kuin ympäristöystävällisyyttä.

Onko NG9-3:n TTiD -moottorissa samanlainen työntötanko imusarjan läpille kuin TiD:ssä?
Sen irti oleminen/toimimattomuus nostaa päästöjä olennaisesti.
Meillä cabben savutusarvo oli 2,5 ennen tuon työntötangon asentamista ja auto nyki täysikaasukiihdytyksessä :evil: Normiajossa ei tosin huomannut mitään ihmeellistä.

NG9-5 meni eilen läpi katsastuksesta 8)
Savutusarvoja en tiedä, kun piti siitä kiireessä lähteä pesettämään autoa (katsastus klo. 17.20, pesupaikka kiinni klo. 18.00). Piti pestä se ennen katsastusta, mutta työpäivä venähti vähän turhan pitkäksi :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Saab 9-3 1.9TTiD katsastusmurheita

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 08:42
Jonenii kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 08:19
Onko nää fiatin koneet noin huonoja vai onko gm tehnyt niistä huonoja päästöjen suhteen?
Kovat on lukemat.
Meidän TTID (JC) egr OFF, dpf ON, savut oli 0,22. Meidän V6 diesel mersu egr OFF, dpf OFF, 0,19.
Tuo 1,45 on kyllä raju. Jotain vikaa? Vanhalla turbo Landcruiserillakin päästiin alle 1,5.
Ei ne minusta ole huonoja, päinvastoin.
Itse arvostan enemmän moottorin kestävyyttä kuin ympäristöystävällisyyttä.

Onko NG9-3:n TTiD -moottorissa samanlainen työntötanko imusarjan läpille kuin TiD:ssä?
Sen irti oleminen/toimimattomuus nostaa päästöjä olennaisesti.
Meillä cabben savutusarvo oli 2,5 ennen tuon työntötangon asentamista ja auto nyki täysikaasukiihdytyksessä :evil: Normiajossa ei tosin huomannut mitään ihmeellistä.

NG9-5 meni eilen läpi katsastuksesta 8)
Savutusarvoja en tiedä, kun piti siitä kiireessä lähteä pesettämään autoa (katsastus klo. 17.20, pesupaikka kiinni klo. 18.00). Piti pestä se ennen katsastusta, mutta työpäivä venähti vähän turhan pitkäksi :roll:
Mulla on vuoden vanha imusarja uusine läppämekanismeineen. Muutenkin Ttidssä on ihan eri imusarja, kuin yks turbosessa. Ihmetyttää, mikä se vika voisi olla, koska ahtoputket on silikonia, uudet mankkuvenat, uusi imusarja, turbon välykset tarkistettu. Paskapöntönkin kanssa päästöt oli vuosi sitten pikkusen alle 0,5.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Vastaa Viestiin