2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Auto alkoi täristää moottoritienopeuksissa selvästi. Tärinä voimistuu selkeästi noin 130 km/h mittarinopeudella, jolloin apukuskin penkki tärisee selvästi. Tärinän tuntee myös myös kuskin penkissä ja ratissa - ylipäätään kaikkialla. Jokin myös resonoi välillä ärsyttävällä äänellä apukuskin oven tienoilla.
Tärinä tuntuu heikompana (tavallaan vemputtavana) ajettaessa noin 60 km/h nopeutta eli jonkinlainen kerrannaistaajuus tulee esiin motarinopeuksilla. Huomattavaa on myös, että tärinät tuntuu ihan samalta niin vapaalla rullaillessa kuin veto päällä ajattaessa.
Foorumia tutkiessa epäillyiksi vikakohteiksi löytyi:
- renkaiden epätasapaino
- oikean vetoakselin tukilaakeri
- takarenkaiden huono keskitys spacerien takia
Aloitin spacereista. Käytin kummankin takarenkaan irti ja kiristelin paikalleen niin täydellisellä ristiinkiristyksellä kuin vain osasin. Ei vaikutusta.
Seuraavaksi vaihdoin takarenkaat eteen ja eturenkaat taakse ja samalla putsasin irtoliat vanteista. Ei havaittavaa vaikutusta.
Silmäilin myös vetarin tukilaakeria. Silmämääräisesti tuo näyttää ehkä väljältä, mutta en sitten tiedä miltä sen kuuluisi näyttää. Vetarista kiinni tarttumalla ja kokeilemalla en radiaalista välystä huomannut. Akselin suuntaista välystä sen sijaan oli hieman, mutta oletan sen kuuluvan asiaan, sillä vasen vetari tuntui samalta.
Mistähän vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään?
Muutama viikko sitten ihmettelin pientä kolahtelua etupäässä, mutta se katosi muutaman päivän jälkeen kuin itsestään. En tiedä onko näillä asioilla yhteyttä, mutta ajallisesti osuvat peräjälkeen.
Tärinä tuntuu heikompana (tavallaan vemputtavana) ajettaessa noin 60 km/h nopeutta eli jonkinlainen kerrannaistaajuus tulee esiin motarinopeuksilla. Huomattavaa on myös, että tärinät tuntuu ihan samalta niin vapaalla rullaillessa kuin veto päällä ajattaessa.
Foorumia tutkiessa epäillyiksi vikakohteiksi löytyi:
- renkaiden epätasapaino
- oikean vetoakselin tukilaakeri
- takarenkaiden huono keskitys spacerien takia
Aloitin spacereista. Käytin kummankin takarenkaan irti ja kiristelin paikalleen niin täydellisellä ristiinkiristyksellä kuin vain osasin. Ei vaikutusta.
Seuraavaksi vaihdoin takarenkaat eteen ja eturenkaat taakse ja samalla putsasin irtoliat vanteista. Ei havaittavaa vaikutusta.
Silmäilin myös vetarin tukilaakeria. Silmämääräisesti tuo näyttää ehkä väljältä, mutta en sitten tiedä miltä sen kuuluisi näyttää. Vetarista kiinni tarttumalla ja kokeilemalla en radiaalista välystä huomannut. Akselin suuntaista välystä sen sijaan oli hieman, mutta oletan sen kuuluvan asiaan, sillä vasen vetari tuntui samalta.
Mistähän vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään?
Muutama viikko sitten ihmettelin pientä kolahtelua etupäässä, mutta se katosi muutaman päivän jälkeen kuin itsestään. En tiedä onko näillä asioilla yhteyttä, mutta ajallisesti osuvat peräjälkeen.
Viimeksi muokannut Di17, La Kesä 03, 2017 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 15:16
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä
Itsellä oli täysin samat oireet 9-5 kanssa. Pitkän osavaihto rumban jälkeen tärinä hävisi, kun vaidoin molemmat vetoakselit kokonaisuudessaan. Sittemmin tärinätöntä ajoa noin vuoden verran.
Saab 9-5 2.3t 170hv automaatti vm. 1998
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä
Cabbe täristi yli satasen vauhdissa ja satunnaisesti pienemmässkin kun taka-akselin poikittaisen ylätukivarren (buberangin)) ulkopään nivelet oli väljät.
Helppo testata - pyörä alatukivarren alapuolelta nostaen ylös ja koittaa saako pyörää vemputettua yläpuolelta,
Helppo testata - pyörä alatukivarren alapuolelta nostaen ylös ja koittaa saako pyörää vemputettua yläpuolelta,
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä
Case closed toistaiseksi!
Takajarru on laahannut hieman, jota tutkin tänään. Ajattelin samalla kokeilla onko spacereilla tekemistä täristyksen kanssa. Ja niinhän se oli, kun ranetusmeiningillä otin vain toisesta takapyörästä spacerin pois, niin ainakaan 100 km/h tiellä ei täristystä enää huomannut.
Tutkin asiaa, niin spacerin keskityshuuli on niin lyhyt, että se antaa vanteelle tilaa elää noin 1 mm verran. Kun renkaan pulttasi normaalisti paikalleen spacerin kanssa, niin renkaan kulutuspinnan säteisheitoksi pystyi silmämääräisesti mittaamaan reilin millimetrin. Tein pultti kiristyksen sitten lopulta siten, että vanne asettuu varmasti keskelle napaa ja löin pultit momenttiin. Pienellä testilenkillä ei ollut havaittavia ongelmia.
Nyt täytyy tilannetta seurailla ja luopua spacereista, jos tilanne sitä vaatii. Kiitoksia kommentoineille, koskaan ei tiedä milloin seuraava täristävä vika ilmenee
Takajarru on laahannut hieman, jota tutkin tänään. Ajattelin samalla kokeilla onko spacereilla tekemistä täristyksen kanssa. Ja niinhän se oli, kun ranetusmeiningillä otin vain toisesta takapyörästä spacerin pois, niin ainakaan 100 km/h tiellä ei täristystä enää huomannut.
Tutkin asiaa, niin spacerin keskityshuuli on niin lyhyt, että se antaa vanteelle tilaa elää noin 1 mm verran. Kun renkaan pulttasi normaalisti paikalleen spacerin kanssa, niin renkaan kulutuspinnan säteisheitoksi pystyi silmämääräisesti mittaamaan reilin millimetrin. Tein pultti kiristyksen sitten lopulta siten, että vanne asettuu varmasti keskelle napaa ja löin pultit momenttiin. Pienellä testilenkillä ei ollut havaittavia ongelmia.
Nyt täytyy tilannetta seurailla ja luopua spacereista, jos tilanne sitä vaatii. Kiitoksia kommentoineille, koskaan ei tiedä milloin seuraava täristävä vika ilmenee
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Miksi käytät spacereitä?Di17 kirjoitti:Case closed toistaiseksi!
Takajarru on laahannut hieman, jota tutkin tänään. Ajattelin samalla kokeilla onko spacereilla tekemistä täristyksen kanssa. Ja niinhän se oli, kun ranetusmeiningillä otin vain toisesta takapyörästä spacerin pois, niin ainakaan 100 km/h tiellä ei täristystä enää huomannut.
Tutkin asiaa, niin spacerin keskityshuuli on niin lyhyt, että se antaa vanteelle tilaa elää noin 1 mm verran. Kun renkaan pulttasi normaalisti paikalleen spacerin kanssa, niin renkaan kulutuspinnan säteisheitoksi pystyi silmämääräisesti mittaamaan reilin millimetrin. Tein pultti kiristyksen sitten lopulta siten, että vanne asettuu varmasti keskelle napaa ja löin pultit momenttiin. Pienellä testilenkillä ei ollut havaittavia ongelmia.
Nyt täytyy tilannetta seurailla ja luopua spacereista, jos tilanne sitä vaatii. Kiitoksia kommentoineille, koskaan ei tiedä milloin seuraava täristävä vika ilmenee
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Ihan ulkonäkökokeilun vuoksi
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Ja jälleen kerran tuninki-teini-pellet saivat opetuksen
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Kyyllä vaikka onhan se totta että kolkin takarenkaat uppoaa varsin syvälle kaareen ja noilla lätyillä sai parannettua tilannetta sen verran, että satu silmään
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Samaa mieltä, uivat vähän liian syvällä. Mutta pakko kait itsekin vaan tottua, jos spacereilla ongelmia.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Miten niin, jos autossa on siihen tarkoitetut ja sopivat vanteetAPS kirjoitti:Samaa mieltä, uivat vähän liian syvällä. Mutta pakko kait itsekin vaan tottua, jos spacereilla ongelmia.
Se on sitten ihan eri juttu, jos vanteet on epäsopivat ja sen vuoksi joutuu "sovittamaan".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Mä oon tullut samaan lopputulokseen, spacerit ei vaan toimi -> ravistaa.
Siksi kannattaa hankkia vanteet riittävän leveinä ja pienellä et:llä.
Nyt mulla on alla 9"x16" ET 9 valssit
Ei tartte speissereitä!
Siksi kannattaa hankkia vanteet riittävän leveinä ja pienellä et:llä.
Nyt mulla on alla 9"x16" ET 9 valssit
Ei tartte speissereitä!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
petrisa kirjoitti:Miten niin, jos autossa on siihen tarkoitetut ja sopivat vanteetAPS kirjoitti:Samaa mieltä, uivat vähän liian syvällä. Mutta pakko kait itsekin vaan tottua, jos spacereilla ongelmia.
Se on sitten ihan eri juttu, jos vanteet on epäsopivat ja sen vuoksi joutuu "sovittamaan".
Mielestäni paljon paremman näköinen noin. Itsekin ajan orkkisvanteilla, kun tykkään niiden ulkonäöstä, mutta et saisi olla pienempi.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: 2.0 SC Täristää moottoritiellä [ratkaistu toistaiseksi]
Mittatilaus keskittävät spacerit on ratkaisu...