jusahh kirjoitti:Vas. etupyörän otin irti ja auto oli n. 40-60cm ilmassa siitä kulmasta. Pyöräkotelosta pääsee kätevästi jatkovarrella ja 8mm kuusiokolopäällä käsiksi proppuun. Pitkä varsi on tarpeen kun propun kierteet on oksidoituneet kiinni.
Tyhjennysproppu on pahemmassa paikkaa, vaihteiston alimmassa kohtaa, samanlainen 8mm kuusiokolopropppu. Normaalista 8mm kuusiokolo L-avaimesta piti rälläköidä lyhyestä haarasta puolet pois, jotta mahtui apurungon palkin ja propun väliin. Löysennetty proppu piti pyöritellä sormilla kapeasta välistä akui. Käytin avaamiseen jatkona putkea pitkälle haaralle jotta sai, propun auki
Et ilmeisesti vaihtanut tuohon minun nykyiseen kolkkiin koskaan vaihteistoöljyjä? Eli sama operaatio olisi edessä täälläkin, kun vain löytyisi sopiva tilaisuus vaihtaa ölpät.
Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.
G-mies kirjoitti:Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.
Matti
No tätä olin seuraavaksi kysymässä
Toimuuko toi pyöränaukon kautta löytyvä proppu ns tarkistus proppuna? Eli kun neste valuu ulos on öljyä riittäävä määrä?
Vai kannattaako vaan laittaa ne 2 litraa eikä miettiä liikoja
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Joo, turhaan sitä alkaa enää tarkistelemaan, kytkinremontin yhteydessä kun öljyt vaihtoi, kahden litran kohdalla alkoi juoksemaan tarkastuspropusta. Eli vaikka ohjeenmukainen määrä on joku 1,8l muistaakseni, on oikea määrä vähän enemmän mitä sinne menee.
G-mies kirjoitti:Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.
Matti
Milläs olette sitä peruutusvaloanturia irroittellut?
Mulla ei tunnu löytyvän sopivaa työkalua ollenkaan...
Pitkä hylsy? Koko vissiin 22 mm?
Joutuu vissiin teurastaa lenkkiavaimen et saa sen auki on muuten liian pitkä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vahvistetaan vielä, että tosiaan 22 mm pitkällä hylsyllä aukeaa pakkianturi.
Pohjaproppu taas aukeaa 8 mm kuusiokoloavaimella (ainakin MY06 viisivaihteisessa).
Tässä pienet ohjeet omasta projektitopikista lainattuna (linkki sigussa)
Di17 kirjoitti:
1. Täyttöä varten pakkianturin johdo irti vaihdelaatikon päästä akun vierestä. 22 mm pitkällä hylsyllä anturi irti.
2. Tee kohta yksi ja siirry vasta sitten avaamaan pohjaproppua. Proppu löytyy laatikon päästä kuljettajan puolelta, kun nostaa auton keulaa hieman ilmaan. Apurungon palkki on tiellä, joten työkalun kanssa joutuu kikkailemaan. Työkaluksi käy kuulemma lyhennetty 8 mm kuusiokoloavain. Itse toimin seuraavasti:
2.1 Ostin 8 mm kuusiokolohylsyn ja hakkasin siitä irti tuon kuusikulmaisen osan, jota käytin työkaluna. Kaupan päälle hylsystä jää 10 mm normaali hylsy
2.2 Lyhensin rälläkällä kuusiokolotappia molemmistä päistä siten, että kokonaispituudeksi jäi noin 21 mm (vähän pidempikin mahtunee)
2.3 8 mm pää laatikon proppuun ja 10 mm lenkillä kääntö toisesta päästä ja proppu on auki. Oli muuten melko kovassa
3. Propun magneetin putsaus ja proppu paikoilleen.
4. Uudet öljyt sisään. Pullot saa kaataa kokonaan, yhteensä 2 litraa.