Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Potilas on 9-3 SC 1,9TTiD A.
Etunapa menee vaihtoon. Mitä työkaluja tämä vaatii? Lähinnä sen napamutterin koko kiinnostaa ja se, onko siellä jotain megaluokan torxeja lymyämässä? Auto menee remppaan ylihuomenna, joten ripeys ei ole pahasta.
Kiitos.
Etunapa menee vaihtoon. Mitä työkaluja tämä vaatii? Lähinnä sen napamutterin koko kiinnostaa ja se, onko siellä jotain megaluokan torxeja lymyämässä? Auto menee remppaan ylihuomenna, joten ripeys ei ole pahasta.
Kiitos.
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Ei näitä kokoja muista ulkoa millään .
Torx- hylsyjä tai -lenkkiavaimia tarvitaan navan irroittamisessa, kuten myös iso "normaalihylsy" napamutterin irroitukseen.
Remontteja tehdessä on syytä hankkia iso hylsysarja, joka sisältää koot aina 32 mm asti. Sitten tietenkin lenkkiavaimet myös kattamaan ainakin 24 mm asti. Nykyisin kantoina pultteihin on tullut mukaan myös torxit joten sekin sarja aina 20 mm (väh. 18) asti on syytä varata varustukseen.
Kunnon jatkovarreksi rautaputki, jotta tuo napamutteri irtoaa, kun se on lujassa. Navan irroitusta vetonivelestä varten on syytä olla järeä ulosvetäjä. Minulla napa oli niin tiukassa saada irti, että kolmikäpäläinen nivel-ulosvetäjä "korkkasi" rikki. Ostin uuden kaksikäpäläisen liukumallisen, joka sitten kesti ja napa lähti irti. Ulosvetäjääkin piti kiristää jatkovarren kanssa, jotta alkoi napa liikkua .
Ellei työkaluja ole juurikaan varastossa entuudestaan niiden hankkimiseen menee enemmän rahaa kuin navan vaihto pajalla. Työkaluihin panostus ei mene koskaan hukkaan, mikäli remppoja aikoo tehdä itse jatkossakin.
Kunnon laajat työkalusarjat maksaa, mutta kerranko se kirpaisee .
Torx- hylsyjä tai -lenkkiavaimia tarvitaan navan irroittamisessa, kuten myös iso "normaalihylsy" napamutterin irroitukseen.
Remontteja tehdessä on syytä hankkia iso hylsysarja, joka sisältää koot aina 32 mm asti. Sitten tietenkin lenkkiavaimet myös kattamaan ainakin 24 mm asti. Nykyisin kantoina pultteihin on tullut mukaan myös torxit joten sekin sarja aina 20 mm (väh. 18) asti on syytä varata varustukseen.
Kunnon jatkovarreksi rautaputki, jotta tuo napamutteri irtoaa, kun se on lujassa. Navan irroitusta vetonivelestä varten on syytä olla järeä ulosvetäjä. Minulla napa oli niin tiukassa saada irti, että kolmikäpäläinen nivel-ulosvetäjä "korkkasi" rikki. Ostin uuden kaksikäpäläisen liukumallisen, joka sitten kesti ja napa lähti irti. Ulosvetäjääkin piti kiristää jatkovarren kanssa, jotta alkoi napa liikkua .
Ellei työkaluja ole juurikaan varastossa entuudestaan niiden hankkimiseen menee enemmän rahaa kuin navan vaihto pajalla. Työkaluihin panostus ei mene koskaan hukkaan, mikäli remppoja aikoo tehdä itse jatkossakin.
Kunnon laajat työkalusarjat maksaa, mutta kerranko se kirpaisee .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Työkaluja on hyvin ennestään, mutta nuo harvakseltaan tehtävät toimenpiteet ovat oma juttunsa. Joskus vaihdoin tuplaysiin etunavan joten joku helvetinkokoinen hylsy löytyy ennalta (jos löytyy, vaihdosta on jo tovi), mutta isoja torxeja ei varmasti löydy.
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Hylsyjä löytyy näemmä 32 mm asti, joten eiköhän niillä irtoa. Lisäksi on ilmeisesti laitettava hankintalistalle seuraavat hylsyt:
E18
E20
7 mm kuusiokolo
Huomennahan sen sitten näkee, mitä jäi puuttumaan.
E18
E20
7 mm kuusiokolo
Huomennahan sen sitten näkee, mitä jäi puuttumaan.
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Laita hankintaan ihmeessä myös torxit E12, E14 ja E16 samalla
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Käsittäkseni eivät ole tässä hommassa tarpeen. Mikäli tarvetta ilmenee, kassan kautta sitten.
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
työkaluihin sijoitetut rahat saa helposti takaisin iltavilakalla kun vaihtaa naapurin samanmerkkiseen samaa osaa parkkipaikalla tihkusateessa. työ joutuu kun paita kastuu molemmin puolin ja nopeutta lisää jo työn tuttuus.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Eihän se mihinkään vaihtunut.
Napamutteri on 32 mm ja sen hylsyn suhteen ei kannata pihistellä. Mutteri nimittäin istuu kohtuullisen jämäkästi kiinni.
Kunhan ensin oli hajotettu muutama vääntiö puolentoista metrin jatkovarrella, niin meinattiin luovuttaa. Naapurin metallipajalla kuitenkin pillillä punahehkuun ja järeämmällä pulttipyssyllä vauhtia. Mutteri irtosi, mutta siihen myös tyssäsi siltä illalta. Vetari ei mennyt navasta läpi ei sitten millään. Parit ulosvetäjät hajosi eikä lekallakaan kehdannut enempää murjoa sitä vetarin päätä muodottomaksi.
Maanantaina sitten uudella tarmolla ja isommilla työkaluilla.
Autolla on rullattu n. 200k ja oletettavasti napaa ei ole aiemmin vaihdettu.
Napamutteri on 32 mm ja sen hylsyn suhteen ei kannata pihistellä. Mutteri nimittäin istuu kohtuullisen jämäkästi kiinni.
Kunhan ensin oli hajotettu muutama vääntiö puolentoista metrin jatkovarrella, niin meinattiin luovuttaa. Naapurin metallipajalla kuitenkin pillillä punahehkuun ja järeämmällä pulttipyssyllä vauhtia. Mutteri irtosi, mutta siihen myös tyssäsi siltä illalta. Vetari ei mennyt navasta läpi ei sitten millään. Parit ulosvetäjät hajosi eikä lekallakaan kehdannut enempää murjoa sitä vetarin päätä muodottomaksi.
Maanantaina sitten uudella tarmolla ja isommilla työkaluilla.
Autolla on rullattu n. 200k ja oletettavasti napaa ei ole aiemmin vaihdettu.
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Vetarit oli tuossa omassa tiukassa jo 135tkm kohdalla. Lyömällä tosiaan alkoi vain vetarin pää levitä ja todella jytäkällä ulosvetäjälläkin lähti naristen ja paukkuen "milli milliltä". Reilusti penetroivaa irrottajaa vaan tekeytymään. Oli nimittäin kaikki urat ruosteessa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Niin....Azanovix kirjoitti:Eihän se mihinkään vaihtunut.
Napamutteri on 32 mm ja sen hylsyn suhteen ei kannata pihistellä. Mutteri nimittäin istuu kohtuullisen jämäkästi kiinni.
Kunhan ensin oli hajotettu muutama vääntiö puolentoista metrin jatkovarrella, niin meinattiin luovuttaa. Naapurin metallipajalla kuitenkin pillillä punahehkuun ja järeämmällä pulttipyssyllä vauhtia. Mutteri irtosi, mutta siihen myös tyssäsi siltä illalta. Vetari ei mennyt navasta läpi ei sitten millään. Parit ulosvetäjät hajosi eikä lekallakaan kehdannut enempää murjoa sitä vetarin päätä muodottomaksi.
Maanantaina sitten uudella tarmolla ja isommilla työkaluilla.
Autolla on rullattu n. 200k ja oletettavasti napaa ei ole aiemmin vaihdettu.
Mainitsiko joku tääällä, että on lujassa. Sekä napamutteri että nimenomaan napa vetarin päässä
Ja...niinhän siinä on käynyt tässäkin tapauksessa .
Kuten "joku" jo mainitsi, niin "kukkakeppi" ulosvetäjillä ei tee mitään, ne hajoaa!
Samoin napamutterin aukaisemisessa pitää olla kunnon jatkovarsi sekä kestävä vääntiö. Räikkä ei kestä, vaan "korkaa".
Järeää sekä laaatua työkaluissa on oltava
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
No itse vaihdatin liikkeessä vein navan ja 50€ ottivat vaihdosta.
Hese
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Jos olisi pelkkä etunavan vaihto ollut kyseessä, niin siihen duunipaikan viereiselle korjaamolle olisin tuon kiikuttanut. Leimasetä vaan keksi valittamista tuhannesta muustakin asiasta, mutta tämä oli ainoa, joka vaati vähän etukäteisutelua.
Muille samaa yrittäville vinkki: mikäli ei ole pilliä käytössä irrotusta helpottamaan, niin kannattaa suosiolla miettiä vähintään 3/4" työkaluja, miksei saman tien tuumaisiakin.
Itse saatiin lopulta 1/2":lla auki, mutta liekkiä se vaati ja paljon.
Muille samaa yrittäville vinkki: mikäli ei ole pilliä käytössä irrotusta helpottamaan, niin kannattaa suosiolla miettiä vähintään 3/4" työkaluja, miksei saman tien tuumaisiakin.
Itse saatiin lopulta 1/2":lla auki, mutta liekkiä se vaati ja paljon.
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Azanovix kirjoitti:Leimasetä vaan keksi valittamista tuhannesta muustakin asiasta
Loka 09, 2014 [url=http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=113182&hilit=turvallisuu%2A&start=4485#p1041711]Azanovix[/url] kirjoitti:Tällainen termi jotenkin antaa olettaa, että mitään vikaa ei olisi edes ollut, vaan se on keksitty täysin omasta päästä.aero kirjoitti:Ihan silkasta uteliaisuudesta: mistä viasta tuo kyykytyshylky tuli?
Itse ainakin pidän enemmän asemista, joilla tarkastukset tehdään huolella ja asiantuntevasti. Ymmärrän toki myös niitä, jotka valitsevat aseman, jossa auto varmimmin menee katsastuksesta läpi.
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
Ok.Risto kirjoitti:
Re: Etunavan vaihtoon tarvittavat työkalut
No niin, vihdoin saatu vaihdettua. Lopulta hommaan tarvittiin prässi ja vetovasara, eli ihan kohtuullisen tiukkaan oli istahtanut paikalleen.
Mitä itse laakeriin tulee, niin se oli aivan täysin lopussa. Aiheellinen hylkäys siis.
Muiden hylkäyksen syiden tutkinta jatkuu edelleen.
Mitä itse laakeriin tulee, niin se oli aivan täysin lopussa. Aiheellinen hylkäys siis.
Muiden hylkäyksen syiden tutkinta jatkuu edelleen.