Käynnistysongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Totesin että eipä tuota irrroitettu kuin rikkomalla.. Noh. Soitin paikalliseen tarvikefirmaan ja heillä on kuulemma pumppuja ympärillä valmiina tuo ämpäri ja suodatin pohjassa, hintakin oli kohtuullinen! Iltapäivällä selviää toiminta.
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja ilra »

Ei ehkä varsinaisesti tämän ketjun asiaa mutta koska kyse on kuitenkin käynnistysongelmasta niin en alkanut tekemään uutta ketjua. Siis sukulaisnaisen Saab lähtee huonosti käymään kylmänä. Tähän mennessä tehty imuventtilien vaihto koska kolmossylinteristä puuttui paineet ja se jopa näytti todennäköiseltä syyltä. Ongelma ei kuitenkaan poistunut.

Siis ei lähde kylmänä käymään kunnolla vaan joutuu starttaamaan pitkään. Tämä siis näillä elokuun lämpötiloilla. Muuten auto toimii normaalisti, ei nyi, kiihtyy, käy tyhjäkäyntiä tasaisesti jne. Auto on -08 malli jossa on Napen ns. vakio biopower softa.

Olisiko heittää jotain hyvää ajatusta mistä seuraavaksi kannattaa lähteä vikaa etsimään kun korjaamokaan ei osannut oikein mitään asiaan sanoa muuta kuin, että kokeile.

Itselle tuli mieleen likainen kaasuläppäkotelo mutta muuten ei sitten oikein mitään. Softakaan tuskin muuttuu itsekseen ilman että sitä joku sorkkii :D
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

[quote="ilra"
Itselle tuli mieleen likainen kaasuläppäkotelo.[/quote]

Minulle taas ei :!: .
Miksi se oireilisi (jumittaisi) vain kylmäkäynnistyksessä :o .

Onko lämpötila-anturi tarkistettu jollain testerillä, mitä se näyttää kylmäkäynnistyksessä koneen lämpötilaksi?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja ilra »

Lämpötila-anturista en tiedä mutta se on kyllä yksi mahdollinen jos antaa virheellistä tietoa niin voisi haitata juurikin tuota kylmäkäynnistystä. Laitan selvitykseen. :D

Vika ilmenee sekä bensalla, että etanolilla. Tämä vaan ihan lisätietona.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ilra kirjoitti:Ei ehkä varsinaisesti tämän ketjun asiaa mutta koska kyse on kuitenkin käynnistysongelmasta niin en alkanut tekemään uutta ketjua. Siis sukulaisnaisen Saab lähtee huonosti käymään kylmänä. Tähän mennessä tehty imuventtilien vaihto koska kolmossylinteristä puuttui paineet ja se jopa näytti todennäköiseltä syyltä. Ongelma ei kuitenkaan poistunut.

Siis ei lähde kylmänä käymään kunnolla vaan joutuu starttaamaan pitkään. Tämä siis näillä elokuun lämpötiloilla. Muuten auto toimii normaalisti, ei nyi, kiihtyy, käy tyhjäkäyntiä tasaisesti jne. Auto on -08 malli jossa on Napen ns. vakio biopower softa.

Olisiko heittää jotain hyvää ajatusta mistä seuraavaksi kannattaa lähteä vikaa etsimään kun korjaamokaan ei osannut oikein mitään asiaan sanoa muuta kuin, että kokeile.

Itselle tuli mieleen likainen kaasuläppäkotelo mutta muuten ei sitten oikein mitään. Softakaan tuskin muuttuu itsekseen ilman että sitä joku sorkkii :D
Näistä 2007 ja uudemmista kannattaa tarkistaa tai vaihtaa bensaregu, luokkaa 50-60 eur . Monesti paljastuu vika kun irrottaa regun alipaineletkun ja siellä on polttoainetta. Aiheuttaa käynnistymisongelmia ainakin, en tiedä onko syypää venttiilivikoihin mutta osasyy mahdollisesti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja zenga »

vesa67 kirjoitti: kannattaa tarkistaa tai vaihtaa bensaregu
Tämä. Minulla oli vastikään samaa oireilua käynnistäessä ja polttoaineen paineensäädin oli sökö (joku kalvo siinä tarkemmin).
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja ilra »

Vaikuttaa siltä että tuo paineensäädin kannattaa ottaa tarkempaan syyniin.

Kone jossa oli wis sanoi itsensä irti niin voisiko joku ystävällinen sielu laittaa kuvan vast. mistä näkyisi sijainti tai muuten neuvoa mistä toi osa löytyy. Voisin viikonloppuna vaikka kokeilla omasta toimivaa.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Muovi koneen päältä pois, niin näkyy oikeassa laidassa. On niinku pässin otsassa siinä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja ilra »

Polttoaineen paineensäädin vaihdettu ja auto tuli kuntoon.

Kiitokset vinkeistä. :D
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja poiu »

Saitko VIBRA saabin kuntoon? Laitatko tarkempia tietoja, miten sait pumpun irti? Edellisen sivun linkin mukaan kaveri ei ollut saanut pumpun päällä olevia liittimiä auki, vaan joutui tekemään vielä toisen reiän. Oliko sinulla sama tilanne?
Täällä on kans käynnistymätön 9-3 ja vaikuttaa ettei saa bensaa. On vielä muitakin kohtia tutkimatta, mutta luultavasti pitää päästä pumppuun käsiksi.
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Moro, tuli kuntoon joo. Tein koko polttoainepumpun (se ämpäri) mentävän reiän auton takapenkin alle. Mistähän liittimistä tuossa nyt oli kyse? Muistaakseni itsellä sähköiset liittimet kyllä aukesi, mutta polttoaineletkujen liitoksia piti hetken väsyttää että lähtivät irti. Lupasin tästä tehdä kuvallisen ohjeen, mutta nyt todetakseni, se jäi tekemättä. :lol: Kuvat pitäisi projektista kyllä olla tallessa. Voisin katsella ne kuvat nyt alkuun.. Olikos sulla tilanne että mitään ei ole vielä avattu?
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Sen verran vielä tähän väliin että tsekkaa se bensapumpun releen toiminta. Rele löytyy apparin jalkatilasta oikealta puolelta, aika läheltä pistorasiaa jo siellä sellainen on. Noita releitä myydään ihan motonetissä, kustantaa muutamia euroja. Löysin myös ne kuvat siitä rempasta. Kuuluuko pumpusta "hurinaa" kun laitat virrat autoon?
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja APS »

Mulla olisi tarkoituksena nyt talven aikana vaihtaa pumppu ennakoivasti. Eli kuvat kyllä kiinnostaa. Ja samoin kiinnostaa, että millaisella työkalulla irroitit pumpun tankista.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja poiu »

VIBRA, käsittääkseni sillä kaverilla oli juurikin nuo bensaletkut tiukassa ämpärin päällä. Hyvä tietää että ne saa irti.

Rele toimii. Olen testannut sen irrallaan pöydällä ja lisäksi mittaamalla lähtöjännitteen releen ollessa paikallaan. Jännite on siellä 12 voltin pinnassa puolin hetken aikaa kun virrat laittaa päälle. Startatessa pidempään. Pumpun hurinaa ei kuulu eikä bensalinjaan tule kunnon painetta. Paine kokeiltu konehuoneen venttiilistä.
Vaihdoin eilen kampiakselin asentotunnistimen ja tarkistelin sulakkeita. Kaikki on kunnossa, joten jäljelle jää pumppu tai johto jossain. Releen ja pumpun välillä ei kai ole enää mitään liittimiä?

Mulla on nyt hyvin aikaa kokeilla pumpun vaihtoa yläkautta. Alapuolelle ei mitään mahdollisuutta omassa tallissa.

Edit: Mikä sitten pumpuksi? Kestääkö Walbro 255 etanolin vai onko etanolille mainostettu RXP parempi (Maptunin valikoimaa tavasin).
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Terve,

joo kyllä ne irti saa. Jonkin verran vaan pitää taikinoida.. :lol: Vaikuttaisi tosiaan siltä että pumpussa vika. Mulla meni tuossa hommassa aikaa kokonaisuudessaan n. 1 tunti. Tohon edittiin, ei oo tarkempaa tietoa mikä on hyvä ja huono, muistaakseni pumppu jonka hain Seinäjoen Autotarvikkeelta oli nimenomaan tämä Walbro 225, yritän etsiä kuitin, varmaan löytyy sieltä tieto. Noitakin kannattaa vähän kilpailuttaa.. Seinäjoelta ostamani pumppu kustansi muistaakseni n. 80€, eli aika edullinen. :!: Löysin kuvat projektista, voisin kokeilla huomisen aikana väsätä jonkun dokumentin siitä työstä.

Ja vielä huomiona se (jos pumppua tilaat) niin katso että mukana tulee ns. "koko paketti", ettet pelkkää sähköpumppua tilaa. Mun vanhan pumpun alaosassa oleva suodatin ei lähtenyt irti kuin rikkomalla, ja että pelkän sähköpumpun ois saanut vaihdettua, olisi se vaatinut suodattimen irroituksen.
Eli helpoin vaihtaa kokonaisena palikkana.

Työvälineet oli melko alkeiset, mielestäni parhaan tuloksen saisi esim. Dremelillä (3000). Puukkosaha kävisi mahdollisesti myös, mutta ehkä vähän liian järeä. Noh, enpäs tuohon hätään saanut Dremeliä mistään niin otin kapean, melko terävän talttapuukon ja vasaran avuksi. Joo saattaa kuulostaa aika raffilta mutta se "pelti" siellä penkin alla on aika pehmeää metallia. Ohjeessa lisää mutta lyhyesti mitoitin aukon minkälaisen haluan, porasin kahteen kulmaan reiät ja lähdin niistä avaamaan peltiä tuota puukkoa ja vasaraa apuna käyttäen. Eihän siitä mitään täydellisen suoraa saumaa tullut, mutta ihan hyvä kuitenkin. Ohjeessa näkyy tästä lisää, ja kerron myös miten suljin tämän viritelmän tuon pumpun vaihdon jälkeen.

Palailen kun saan ohjeen valmiiksi.

Edit: En ole täysin varma löytyiskö sieltä releen ja pumpun väliltä liittimiä, mutta uskon vahvasti että ei löydy. Muutenkin, kyllä aika lailla pitää
osua hyvin että nuo johdot missään pääsisivät vikaantumaan.
Vastaa Viestiin