Käynnistysongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
opTA
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 19:26

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja opTA »

..ööh, edelleenkään sitä bensapumpun relettä ei tiettävästi ole löytynyt mutta sulake ajaa saman asian, ja olikohan happisensorilla jotain tekemistä bensapumpunreleen asian kanssa. Kuten yllä kirjoitin, todistakaa mikäli olen väärässä niin myönnän erheeni.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Wis kertoo releen olevan sisällä oikean A-pilarin juuressa. 4 ja 6 sylinterisissä bensiinimoottoreissa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

white9-5 kirjoitti:Wis kertoo releen olevan sisällä oikean A-pilarin juuressa. 4 ja 6 sylinterisissä bensiinimoottoreissa.
Se on juuri näin.
Kannattaa siis huomioida, että se tosiaankin sijaitsee matkustajan puolen jalkatilan A-pilarissa.

Tutkitko tämän releen VIBRA?
Epäilen, että et, koska kerroit vaihtaneesi releitä sähkökeskuksessa (moottoritilassa) ja tämä polttoainepumpun rele ei ole siellä sähkökeskuksessa. Tämä rele ei periaatteessa ole sähkökeskuksessa, koska se taas sijaitsee kuskin puolella.
Joten...olisiko syytä tarkistaa tämä :idea: ....

Pumpun sulake on moottoritilan sähkökeskuksessa (akun etupuolella) ja se on nro 2. Yhteinen happianturin esilämmitykselle, mikä kai tuli jo jossain esille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Päästäksesi käsiksi tuohon releeseen, ota apukuskin oviaukosta se keskimmäinen verhoilu/kynnyssuoja irti, sitten etumainen. Keskimmäinen lähtee vetämällä ylöspäin, etumainen(jonka takana rele on) lähtee vetämällä korin takaosaa kohti.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Kiitos viesteistä. Joo en ole vielä lähtenyt mitään paikkoja availemaan ja bensapumppua vaihtamaan.. Suoraansanottuna tällä hetkellä **tuttaa että manuaalissa kerrotaan joka hemmetin rele mitä autosta löytyy mutta sitten jonnekin pilarinjuureen on pitänyt vielä tunkea tämmöinen "turha" rele jota ei mainita sitten missään. :x Hienoa että on tällainen foorumi keksitty mistä saa apuja. :!: Joten... Tänään töiden jälkeen kyykkimään pilarinjuureen, uudestaan. Sinnekin olen jo aiemmin vilkuillut mutta eipä kyllä heti tullut releitä vastaan. :?: Lets see.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Olet täysin oikeassa.
On aivan järjetön paikka asentaa yksi rele tuonne :evil: . Kaiken lisäksi rele on vielä "elintärkeä".
Hulluksi asian tekee vielä se, että tuolla vänkärin puolen jalkatilassa ei ole edes varsinaisesti mitään sähkökeskusta. Ei löydy minusta perusteltua syytä miksei tuo rele voisi olla siinä akun etupuolen sähkökeskuksessa missä muitakin releitä on ja pumpun sulakekin sijaitsee.
Jotain ruotsalaisten kieroutunutta v**tuilua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

^-- Komppaan täysin!! :evil: Vielä en ole päässyt testaamaan relettä mutta ajattelin töistä lähtiessäni hakea jo valmiiksi mukaan uuden releen. KYMYSYS; Löytyykö joltain faktatietoa vaikuttaako negatiivisesti jonnekin, jos tästä releestä puuttuu vastus? Saisin nopeasti testiin vastuksettoman releen. :?: :?:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Autoreleissä sattaa olla joko vastus tai diodi sisäänrakennettu. Niiden tehtävä on suojata ohjauspiiriä releen käämin itseinduktiojännitepiikiltä.
Releen käämi synnyttää jännitepiikin silloin, kun sen ohjausvirta katkaistaan. Tämä jännitepiikki voi olla haitallinen ohjauspiirin elektroniikalle.

Kun releessä on käämin rinnalla vastus, tuo vastus pienentää jännitepiikin suuruutta. Toisin sanoen käämin synnyttämä itseinduktiojännite purkautuu vastukseen ja siten se ei pääse nousemaan "vaarallisen" suureksi. Mikäli käämin rinnalla on diodi, ei itseinduktiojännitettä pääse syntymään käytännössä ollenkaan. Huomioitavaa vaan on tässä diodin tapauksessa, että ohjauspiirillä on silloin napaisuus. Ohjauspiirin jänniteen napaisuus pitää olla siten, että sen kanssa diodi on estosuunnassa. Kun ohjausvirta katkeaa, diodi estää ("oikosulkee") jännitepiikin, joka on vastakkaisnapainen ohjausjännitteen napaisuuteen.

En pysty varmuudella vastaamaan tarvitseeko tuossa bensapumpun releessä näitä suojakomponentteja (vastus tai diodi). Hyvin usein itse ohjauselektroniikka eli tässä tapauksessa trionic8 ecu sisältää itse tuon suojakomponentin releen ohjausasteessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Tämähän selvensi perusteellisesti. Tosiaan rele paikallistettu, vastuksetonta relettä kokeiltu kiinni ja jännite lähtee pumpulle. Vanha rele oli myös kunnossa. Toki alkaa akku pikku hiljaa tyhjenemään joka pyörityskerralla, nyt näytti virrat ON- laitettaessa 12,15VDC ja startatessa 11,40VDC. Alkureiät takapenkin alle done, vielä kun keksis millä tuohon taiteilisi reiän. Ideoita? Yksi vaihtoehto Milwaukeen monitoimityökalu (en tiedä oikeaa nimeä) mutta sellainen mikä toimii tärinällä. Ei tulisi isoa liikettä eikä kipinää..
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Kylö »

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... 000016758/

Tuollaisella tein og kolkin pohjalevyyn reiän pumpunvaihtoa varten. Onnistui helposti ja siististi.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

VIBRA kirjoitti:Tämähän selvensi perusteellisesti. Tosiaan rele paikallistettu, vastuksetonta relettä kokeiltu kiinni ja jännite lähtee pumpulle. Vanha rele oli myös kunnossa. Toki alkaa akku pikku hiljaa tyhjenemään joka pyörityskerralla, nyt näytti virrat ON- laitettaessa 12,15VDC ja startatessa 11,40VDC. Alkureiät takapenkin alle done, vielä kun keksis millä tuohon taiteilisi reiän. Ideoita? Yksi vaihtoehto Milwaukeen monitoimityökalu (en tiedä oikeaa nimeä) mutta sellainen mikä toimii tärinällä. Ei tulisi isoa liikettä eikä kipinää..
Miksi et ota tankkia pois ja vaihda pumppua?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja APS »

Täällä sama operaatio käynnissä.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=255104
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

En kadu yhtään että en tiputtanut tankkia. Ainakaan vielä. Käsin pelti hakattu suorakulmiopäistä puukkoa ja vasaraa apuna käyttäen auki, jälki oli vieläpä suhteellisen siistiä. Pumpun ympärystä putsattu ja kiristinrengas irroitettu. Seuraavaksi bensalinjojen pikaliittimet irti ja pumppu ylös.. :arrow:
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

.. ja nyt sen voi vahvistaa, en todellakaan kadu että en mennyt alakautta. Pumppu nyt irti ämpäristä. Olen dokumentoinut projektia ja aion tehdä tuosta projektista ohjeet vianhausta alkaen niin ei kenenkään muun tarvitse vaivata päätä ja mennä ojasta allikkoon tämän kaltaisen vian kanssa. :saab:
VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Kysymys! Johon en löytänyt keskusteluista vastausta... Tässä nyt tunnin pyöritellyt pumppua käsissä ja yrittänyt keksiä miten tuo pumpun alapuolella oleva esisuodatin irtoaa. Vinkkejä?! :?: :?:
Vastaa Viestiin