9-3:n ruosteentorjuntaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ajattelinpa raportoida täällä hieman viimeisimmästä ttidin remontista. Takakaarista alkoi irtoamaan maalit ja tulos siirtyi jo näkyviin auton takalokareissa. Niinpä varasin maalarille ajan remonttiin. Sattumalta juuri ennen maalausta joku jamppa peruutti saapin kylkeen parkkipaikalla ja takaoveen tuli vetokoukusta iso vekki. Niinpä takakaarien maalaus laajeni hieman isommaksi projektiksi. Lopulta maalari löysi jostain siistin ja ruosteettoman mustan purkuoven, joka maalattiin auton väriin ja vaihdettiin paikalleen. Lisäksi poistettiin ruosteet pyöränkoteloista ja sitä oli etenkin takakoteloissa jo varsin lupaavalla alulla. Etukoteloihin ei ollut vielä ruoste iskenyt, joten vedin itse massat pintaan pesun jälkeen. Maalari puhalsi myös helmoista ruosteet pois ja massaa päälle. Takaluukussa oli myös alkavaa ruostetta, joten sekin fiksattiin samalla. Photobucketti on näköjään mennyt pilalle, joten latasin kuvat kuukleen, mutta niitäpä ei taas tänne saa liitettyä viestiin, joten kuvasettiä voi katsella täältä (latasin kännykästä kaikki aiheeseen liittyvät kuvat ja lisäsin vielä muutaman tuoreen kuvan, kun homma saatiin valmiiksi) -> https://goo.gl/photos/ATxegsRJ3KGooscD8

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Elo 15, 2017 12:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja patu »

Tuo takaiskarin kiinnitys on mielenkiintoinen alue. Todella hyvä alusta kerätä likaa, joka ruostuu pistehitsauksista. Varsinkin jos vedenpoistoreiät ovat tukkeessa. Jos näillä 93silla joku vielä ajelee 10-15 vuoden päästä ja mitään ei ole tehty, voi iskarin kiinnitys repsahtaa montuissa hienosti :D
Katoitko miten oli takalokarin ulkokaaressa siinä takapuskurin ja pellin liittymäkohdassa nämä vedenpoistoreikien tilanne? Minulla oli ne ihan tukkeessa. Siinä muovilokarissa näkyy se vedenpoistoreikä myös. Tulee availtua säännöllisesti pesujen yhteydessä..

(Oli näköjään kaikki lataamani kuvat hävinneet tuolta projekteista liittyen ruostekorjauksiin :evil: 8O prkle. ) Tuli juuri perjantaina maalailtua takalokarin pensselillä sutaistu paikkamaalaus viime kesän projektista. Jonka sain nyt vihdoin valmiiksi maalauksien osalta. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
llama
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Elo 28, 2008 17:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja llama »

Passaako kysyä, missä firmassa operaatio tehtiin? Omassa on etuoven alareunassa kotelon kohdalla ruostetta, joka ainakin pitäisi puhaltaa ja maalauttaa. Vähän mystinen paikka ruosteelle, ehkä siihen on kenkä osunut ja rikkonut maalin tai sitten on lähtenyt kotelon sisältä ruostumaan.
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Maalaushommat tehtiin Sepän automaalauksessa -> http://www.automaalaus.com/index.html
Minulta voi kertoa terveisiä, jos ottaa yhtyettä :lol:
Nyt lisäsin kuuklekuva-albumiin muutaman kuvan valmiista ttidistä...

Eski
Avatar
llama
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Elo 28, 2008 17:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja llama »

Hyvältä näyttää lopputulos. Täytyypä kysellä Sepän automaalauksesta, siellä tuli joskus aiempaa Saabia maalautettua hyvällä menestyksellä :) Vielä kun tulisi jo huhtikuussa tilattu Maptunin takaspoileri niin saisi senkin samalla maaliin...
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja Eski »

patu kirjoitti:Katoitko miten oli takalokarin ulkokaaressa siinä takapuskurin ja pellin liittymäkohdassa nämä vedenpoistoreikien tilanne?
Tähän pitää vielä tutustua tarkemmin, suattaa olla tukossa... Takaiskaritkin on menossa vaihtoon lähiaikoina, kun uudet Bilsteinin takapumput tuli jo hommattua. Seuraavaksi pitäisi kuitenkin vaihdattaa tuulilasi, kun joku rekka ampui kovilla Kuopiossa. Olisi pitänyt pysäyttää kyseinen rekka ja soittaa poliisit paikalle, niin ei tarvitisi maksaa lasivaikuutuksen 200e omavastuuta. Sinänsä ei harmita kovin pahasti, kun tuo vanha lasi on jo ihan surkeassa jamassa ja kesäiltaisin siitä ei meinaa nähdä läpi ollenkaan, kun aurinko paistaa sopivasti alhaalta vastaan...

Näissä 9-3:ssa on tosiaan tietyt kohdat joista ruostuminen alkaa ja ainakin tuossa meidän autossa nämä pian lähestyvät 10 vuotissynttärit (rekisteröity 11/2008) on viimeinen ajankohta ottaa homma kiinni ilman hitsaushommia. Kyllähän tuolla vielä itse kehtaa ajella, vaikka onkin noin vanha raato, jolla on ajettukin lähes 230K. Työkavereiden uudehkot ja vähemmän ajetut natsipakastimet yms kotterot näyttää vanhemmilta ja huonommilta :twisted:

Eski
khakanen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Helmi 22, 2018 12:54
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja khakanen »

Tere, sattui sopivan oloinen viestiketju.. 2009 sc tuli ostettua keväällä, tässä lomalla ajattelin tehdä pientä ruostesuojausta. Purin sisälokarit ja helmat pois. Edessä päässee pienellä rapsuttelulla ja epoksin meinasin sutasta päälle. Helmojen alta kuin uus, ei tehtävää. Laitan kuitenkin öljyt suojaksi. Takana sitten murhetta oikeen kunnolla. Siellähän on taka ylä nurkassa, siinä mistä puskuri lähtee, useampi pelti pahimmillaan päällekkäin ja pistehitsillä kiinni, paska saumakitti ja avot siinä on meillä ruostepommi valmis.
Just tein takaveto escortin korin ja siellä oli samaa käytäntöä. Ei olla opittu vielä 35 vuodessa..
Leikkasin peltiä pois ja hitsata pitäs. Onko joku jo tehnyt vastaavaa, millä tavalla?
Harmittavasti siinä on sähköjä kontin puolella samassa kohtaa, pikkusen jännittää tuo..
Mitä tää tykkää kun akku on irti?
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja anv »

Radio hukkaa kanavansa ja jos on puristustunnistimet sähköikkunoissa, ne pitää kalibroida uusiksi. Muuta kait ei sähkökatkossa tule. Ja tosiaan peräkontin sähkökeskus taitaa olla niillä nurkilla. Kurkkaa siitä luukusta sisäpuolelta mihin se sattuu.

T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
khakanen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Helmi 22, 2018 12:54
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja khakanen »

Puristustunnistimen olemassaolon ja toiminnan tietänee vain kokeilemalla? Eli ei vakavia seuraamuksia akun irroituksesta.
Kontin puolelta ei näe tai pääse käsiksi tuohon mätäpaikkaan, sen sijaan irroitin kyljessä puskurin alla olevan luukun, mikälie tuuletus räppänä, josko siitä pääsee työntämään jonkun märän pyyhkeen ettei pala koko auto.. :?
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja patu »

khakanen kirjoitti:Tere, sattui sopivan oloinen viestiketju.. 2009 sc tuli ostettua keväällä, tässä lomalla ajattelin tehdä pientä ruostesuojausta. Purin sisälokarit ja helmat pois. Edessä päässee pienellä rapsuttelulla ja epoksin meinasin sutasta päälle. Helmojen alta kuin uus, ei tehtävää. Laitan kuitenkin öljyt suojaksi. Takana sitten murhetta oikeen kunnolla. Siellähän on taka ylä nurkassa, siinä mistä puskuri lähtee, useampi pelti pahimmillaan päällekkäin ja pistehitsillä kiinni, paska saumakitti ja avot siinä on meillä ruostepommi valmis.
Just tein takaveto escortin korin ja siellä oli samaa käytäntöä. Ei olla opittu vielä 35 vuodessa..
Leikkasin peltiä pois ja hitsata pitäs. Onko joku jo tehnyt vastaavaa, millä tavalla?
Harmittavasti siinä on sähköjä kontin puolella samassa kohtaa, pikkusen jännittää tuo..
Mitä tää tykkää kun akku on irti?
Onhan noita. Kolme 93sta (+1 og93) käyty lävitse 8vuoden aikana ja tässä oli se ruostevikaisin. Muihin "riitti" ruostesuojaus. Toivottavasti kuvat näkyvät. :D

viewtopic.php?f=29&t=171353
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja aero »

khakanen kirjoitti:Puristustunnistimen olemassaolon ja toiminnan tietänee vain kokeilemalla?
Muistaakseni vain puristustunnistimellisen auton lasit osaavat tehtaan jäljiltä nousta itsestään kiinni asti, kun lyhyesti näyttää nappulalle sulkuasentoa. Eli ilman puristustunnistinta myös tuo toiminto puuttuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja jus »

viewtopic.php?p=1000401#p1000401
belli kirjoitti:
HIETJUSS kirjoitti:Näkeekö jostain, jos ikkunoissa on puristussuoja?
Tuon tuntee kun ikkunannostin nappia nostaa, ilman puristus suojaa tuossa on yksi asento ja puristussuojallisella tuossa on kaksi asentoa ylöspäin.

nimimerkillä kyseisen järjestelmän suunitellut :)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja Wege »

Rouvan 05-vuosimallin sportsedanista antautui bensapumppu joten tankki piti käyttää irti; jopas oli rapsakka näky tämä tankin ympärillä oleva "kotelo", sivuseinämät, etu ja takaosa tankkia ympäröivästä pellistä olivat melkoisessa ruostekupassa, tankin yläpuolella olevat pellit olivat vielä moitteettomassa kunnossa.
Teräsharjalaikkaa kehiin, pitkästä aikaa ei tallissa ole ollut näin paljon pölyä :|
Por 15 maali olisi ollut tähän mainio maali aiemman kokemuksen perusteella, maalasin tällä kertaa vauriokohdat hammeritella pariin kertaan. Tämä auto lienee saanut suolakylpyä kiitettävästi kun oli noin ruosteessa.

Pellit saivat jatkoaikaa ja uudella pumpulla ja bensasuodattimella ysikolmonen heräsi uuteen nousuun joten vaimokin kiittää :D
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3:n ruosteentorjuntaa

Viesti Kirjoittaja anv »

aero kirjoitti:
khakanen kirjoitti:Puristustunnistimen olemassaolon ja toiminnan tietänee vain kokeilemalla?
Muistaakseni vain puristustunnistimellisen auton lasit osaavat tehtaan jäljiltä nousta itsestään kiinni asti, kun lyhyesti näyttää nappulalle sulkuasentoa. Eli ilman puristustunnistinta myös tuo toiminto puuttuu.
Tässä käsityksessä itsekin olen. Omissani ei ole ollut. Elikäs samalla tavalla kuin avaus. Siinä on kaksi pykälää avaukselle, ensimmäinen avaa kunnes kytkin vapautetaan, pohjaan painaessa avautuu kokonaan itsekseen. Jos on tuo puristustunnistus, menee kiinni vastaavasti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin