9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nyybiö
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Marras 10, 2017 14:11

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja Nyybiö »

Nyybiö kirjoitti:Olisin voinut myös muotoilla kysymykseni, että; saanko ostamalla tuoreemman, mutta vähän enemmän ajetun, jotain parempaa/hienompaa, kuin vanhemman, mutta vähemmän ajetun?
Suomik kirjoitti:Yhtenä huomoina aiempaan "Myyjän markkinat"-kommenttiin voisi olla se, että varusteiden puolesta on "ostajan markkinat", eli varustetasoonkin kannattaa hiukan kiinnittää huomiota.
Mutta tämäkin pitää paikkansa erittäin hyvin.
:D Do dii.
Nythän siinä kävi niin, että 9-3SC tdi vuosimallia -08 tuli taloon.
Katsottiin hiukan enempi muotoseikkoja ja varusteita, kun kilsoja.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea hankinnalle! Saako udella miten loppuunajettu yksilö on kyseessä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nyybiö
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Marras 10, 2017 14:11

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja Nyybiö »

Dängjuu.
Kaipa tuo noin puolessavälin on menossa. Hiukan päälle 250 000km. (Edit. lähempänä 260)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Itse ostin syyskuussas M06 2,0t vector manuaalin 215tkm ajettuna.
Viat tähän asti ovat:
-yks vuotava takaovi, korjattu tiivistämällä kosteussuojaa uudestaan pahvin takana.
-alustan kolinat edessä että takana.

Nyt muutama tuhat kilsaa ajaneena voi yhteenvetona todeta, että paljon hauskempi heittää kurveihin kuin og9-5. Pirteämpi perusluonne koneeessa kuin B205/b235 koneissa. Toki kierroksilla ja motarivauhdeissa ei pärjää valurautakoneelle kunnon ahdoilla.
Aika äänekäs sisällä, rengasäänet varsinkin ärsyttävät, kone muuten hiljaisempi. Suurin ärsytystekijä og9-5 verrattuna on sisustan natinat ja surinat.
Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen kuitenkin tähän autoon, mitä hankittiin pääsääntöisesti toimittamaan talviauton virkaa.
Kunhan saa alustan kolinat kuntoon niin kyllä tuolla kelpaa ajella.

Jaa, niin se 7 kaiuttimen stereo on kyllä aika roskaa verratuna og9-5 perus as2 sterkkaan, sekä äänenlaadultaan että radion vastaanotoltaan.
Onneksi sai AUX-in toimimaan helposti piuhanpätkällä e-baysta sekä techillä.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja APS »

vjbremer kirjoitti:-yks vuotava takaovi, korjattu tiivistämällä kosteussuojaa uudestaan pahvin takana.
Ihan mielenkiinnosta, että millä tiivistit? Mulla jäi myös vuotamaan oma kun vaihdoin lukon. Alumiiniteipillä vuorasin oman kosteussuojan repeytyneet kohda.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

APS kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, että millä tiivistit? Mulla jäi myös vuotamaan oma kun vaihdoin lukon. Alumiiniteipillä vuorasin oman kosteussuojan repeytyneet kohda.
Itse asiassa, jos tiiviiksi haluaa ja se solumuovi on ehjä niin pitää tiivistää koko matkalta ympäri uudella bituumimassalla, muuten valuu jostain reijästä ovipahvin ohi matolle sisään. Minun tapauksessa edellinen omistaja oli repinyt solumuovin rikki, joten laitoin koko matkalta oven sisään läpinäkyvää muovia ohjaamaan vedet varmasti oven sisään.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja APS »

Joo, juurikin näin tein. Irroitin koko solumuovisuojan, poistin vanhat bitumit solumuovista ja teippasin solumuovin kasaan teipillä. Lopuksi siirsin bitumit oveen yhtenäiseksi jonoksi ja rullailin kosteussuojan kiinni.

Mitä kamaa tämä bitumimassa on? Jonkinlaista bitumiliimaa vai mitä? Äänieristysmatoissa oli samanlaista tavaraa liimana.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

http://www.motonet.fi/fi/tuote/609016/S ... sta-310-ml

tätä mä laitoin

Se on tosi tarkkaa, että saa sen solumuovin 100% tiiviiksi ovipeltiin, koska jos vesi pääsee jostain reijästä siitä solumuobvista ovipahvin puolelle, niin se rakenne on sellainen, että se valuu kynnystiivisteen päältä suoraan jalkatilaan.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Jos oven kosteussuoja ei enää pidä ja se halutaan korvata jollakin muulla, niin mielestäni yksi kunnollinen korvaava vaihtoehto on äänieristysmatto esim STP Black Gold tms... Siinä on butyylia sen verran riittävästi, että tarttuu paikalleen ja takuulla pitää vedet siellä missä pitääkin. Helppo laittaa ja taipuu erilaisiin muotoihin hyvin. Olen tehnyt tämän jo kahteen eri autoon, tosin en vuotosyistä. Kannattaa harkita. Hinnaksi tulee reippaat 20ekee neliöltä.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
khakanen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Helmi 22, 2018 12:54
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja khakanen »

Terve, tuleva(?) saabisti kysyy neuvoja, ketju liippaa sen verran läheltä että uutta en aloittanut,
Reilu vuos autokuumetta kyseistä mallia kohtaan eli 9-3SC 2007/2008 1.8t tai 2.0t manuaali tarviis saada.
Budjettikin osuu ketjun aloittajan kanssa kokolailla yksiin. Ajatus hakea Ruotsista valikoiman ja ehkä 1-2k€ säästön vuoksi.
Tähän rahaan, n. 40 000kr löytyy useampia hyvin varusteltuja vähän ajettuja pre-faceja ja muutamia enempi ajettuja uus naamasia.
Enemmän miellyttää tuo uudempi agressiivimpi keula vs. vanhan näköinen. Sama tuomio vaimolta, joka tähän oikeastaan yllytti, kun pitäisi olla turvallinen nykyaikaisempi perheauto isofixit ja silleen...
Autoa olisi tarkoitus pitää useampi vuosi joten kilsat alle / lähelle 200 000km, eiks niin?
Onko noilla muuta eroa kuin ulkonäkö? tehoa saanee helposti lisää jos se 150hv ei riitäkään. Ajoneuvo & tuonti vero ei paljoa heilahtane riippumatta mallista.
Mistä nuo varustetasot tunnistaa helpoiten? paremmat jakkarat ois hyvä olla.
Ja 6v laatikko, onko jo kaikissa noissa?
Xenonit ilmeisesti lisävaruste?
Ainoa saabisti kaveri sanoi aikaa sitten, aeron myytyään, että näitä "uusia" ei kannata ostaa. Täysiä ooppeleita. Mutta minkäs tälle voi..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ooppelius on makuasia. Jos haluaa GM-vapaan Saabin, pitää ostaa yli 20-vuotias auto, että sitten voi miettiä onko sellainen sitten parempi käyttöauto kuin uudempi GM-Saab.

Teknisesti MY2007 ja MY2008 käytännössä samat, eroa on vain ulkonäössä. Se uudempi sisustakin tuli MY2007:ään, joten sisälläkin ihan sama tunnelma.

Viisivaihteisia manuaaleja löytyy mun mielestäni bensakoneisista vielä noillakin vuosimalleilla. Mutta en muista tarkkaan missä malleissa oli 5- ja missä 6-vaihteiset askit.

Ne paremmat penkit löytyy Vectoreista ja Aeroista. Peruslinearit on lättänämmillä penkeillä, ei nekään omaan kankkuun ole kehnot olleet. Vectoreissa ja Aeroissa taitaa kynnyslistoissa lukea se varustetaso, niistä ja penkeistä nuo tasot tunnistaa parhaiten. Ulkoapäin ei ainakaan faceliftatuista herkästi erota mikä varustetaso on kyseessä.

Xenonit on lisävaruste kyllä. Tehoa saa muutaman sadan oiron ohjelmoinnilla reilu 200 hepoa jos nälkä iskee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
khakanen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Helmi 22, 2018 12:54
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja khakanen »

Kiitos vastauksestasi, tuosta päättelen että tällä budjetilla kannattaisi katsoa 2007 vuotinen mahdollisimman hyvä vector tinkien omasta mielestä hiukan paremmasta ulkonäöstä..
Onko näissä kaksoismassa vauhtipyörä ongelmia,
onko kytkin kestävämpi jommassa kummassa laatikossa jos sen 200hv tahtoo?
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Omia kommentteja aiheeseen, kun alkaa tulla keväällä vuosi täyteen meidän 2008 SC:lle.

Me kiinnitettiin autoa etsiessä huomiota ihan vaan ulkonäköön ja hintaan. Koska tykkään sotkea käsiä ja hakata päätä seinään...:D
Mukaan sitten tarttui 1.8t business 5-vaihteinen lamamalli Tampereen Kikkijoupilta. Eli sillä huonolla kytkimellä ja 150hv koneella.
Auto oli ollut pääosin erilaisten firmojen käytössä, kilsoja oli jo yli 190 tuhatta, mutta kirjassa hyvin merkintöjä ja auto muuten siistissä kunnossa. Ohjaustehostimen säiliö oli märkä ja pari muuta juttua mistä sain tingattua hintaa pois ja lyötiin kättäpäälle. Sittemmin on hoidettu kuosiin kääntölaakerit, jouset, kampiakselin etu ja takastefat, 9-5 aeron kytkinpaketti, setti orkkis puolia, putsailtu kaasuläppää jne.
Itse tehden ei nyt paha rasti ole tuommonen remppa kukkarolle, sain hyvän auton johon kulutusosia kuitenkin löytyy hyvin, se on GM saabin hyväpuoli tietysti.

5vaihteinen 2008 ainakin oli kovalla vaihtipyörällä. Sieltä ei siis mitään ole hajoamassa. Kytkin on vähän kestävämpi 6v laatikossa. Mutta ei mitenkään merkittävästi tehonnostoja ajatellen. Jakopään/tasapainoakselin ketjut, kiristimet ja laahaimet on se seuraava mahdollinen iso pommi. Osat maksaa "vain" ~300eur, mutta jos ei itse tee niin työtunteja palaa mukavasti ja ilmeisesti reilu tonni pitää pulittaa.
Biopoweri konversiota tässä just itse puuhailen ja suuttimien sekä aeron 14T ahtimen lisäksi on tulossa tuo ketjusetti. Edelleen on aika halpa ja ennenkaikkea mieluinen kiesi päästellä. Foorumia kun lueskelee niin aika hyvin osaa ostaessa katsella mahdolliset vikapaikat ja keskustella myyjän kanssa asioista.... 9-3 SS/SC on kyllä ehjänä mahtava päästellä, joskin allekirjoitan entisenä OGfemman omistajan myös sen että ajomelullisesti on havaittavissa huonontumista..
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Käytetyt autot ovat aina yksilöitä. Myyntitekstien ja huoltokirjan sijasta antaisin enemmän arvoa omille havainnolle auton kunnosta, vaikuttaako sitä pidetyn kuten väitetään. Täydellisesti täytetty huoltokirjakaan ei kerro onko autoa huollettu huolto-ohjelman mukaisesti (ja onko huolto-ohjelmakaan todellisuudessa riittävä auton käyttöolosuhteisiin nähden), merkkiliikkeen täydelliseen huoltokirjaan sen sijaan luottaisin.

Porukat osti männä kesänä -08 2.0T SC Vector Business varusteilla, mittarissa kohtuulliset 150tkm. Autoa mainostettiin liikkeessä täydellisellä huoltokirjalla ja huippukuntoisena, hintaa oli 10te. Kaupanteon jälkeen havaitut viat:
-Xenonien tasonsäätö ei toimi
-Kylmäkompura rikki
-Etujarrulevyt täysin loppu (liikkeessä oli vaihdettu uudet palat kuopille kuluneille levyille, en ole koskaan nähnyt yhtä kuluneita kiekkoja)
-Toinen etujarru jumitti ja kuumeni levyjen uusimisen jälkeen, mutta vika ei toistunut
-Toinen takasatula irti ja kiinnityksen kierteet rikki
-Turvavyö rispaantunut, ei kelaudu
-Toinen etujousi poikki
-Yläpään kääntölaakerit loppu
-Takabumerangit väljät

Kaikki meni myyjäliikkeen piikkiin lukuunottamatta kolmea viimeisintä, jotka havaittiin katsastuksessa ja on vielä käsittelemättä. Tässä yksi esimerkki, että käytetty on aina käytetty vaikka paperilla kaikki olisi kunnossa. Ja toiseksi, suuret autokaupat ei ymmärrettävästi suurimmassa osassa tapauksista tiedä mitä ovat myymässä.

Itse autohan on kerrassaan upea laite.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-3 viidellä tonnilla, kannattaako katsoa vuosimallia vai kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

^^

Jarrumurheita lukuunottamatta kuulostaa ihan normi NG-kolkilta! :D Onneksi ei mitään vakavaa! :saab:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin