9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Moro,
Perheen toinen Saab eli vm 2003 Aeron moottori alkoi pitää ääntä ja päätyi korjaamolle oletettuun jakoketjun vaihtoon. Moottori 2.0T, kilometrejähän oli takana vasta 470 000, automaattilaatikko, sedan.
Korjaamon raportissa todetaan:
Purettu ja todettu että ainakin kansi käyttökelvoton
etummainen laahain hajonnut kappaleiksi ja ketju katkaissut laahaimen molemmat kiinnityspultit (kannen reikä soikea ja tuhoutunut)
ketju osunut myös johonkin muovitulppaan, jakokoppaan, tasapainoakselin rattaaseen jne, öljypohja täynnä silppua ja öljyn seassa näyttää olevan runsaasti metallia
Kysymykseni joihin toivoisin Saab- guruilta vastauksia:
1) ei varmaan kannata alkaa korjaamaan?
2) onko moottorivaihdossa mitään järkeä, ja mitkä olisivat kustannukset?
3) mitä muuten hyväkuntoisesta autosta voisi pyytää varaosiksi myydessä, ostaako näitä kukaan?
Apuanne ja asiantuntemustanne arvostetaan...
Perheen toinen Saab eli vm 2003 Aeron moottori alkoi pitää ääntä ja päätyi korjaamolle oletettuun jakoketjun vaihtoon. Moottori 2.0T, kilometrejähän oli takana vasta 470 000, automaattilaatikko, sedan.
Korjaamon raportissa todetaan:
Purettu ja todettu että ainakin kansi käyttökelvoton
etummainen laahain hajonnut kappaleiksi ja ketju katkaissut laahaimen molemmat kiinnityspultit (kannen reikä soikea ja tuhoutunut)
ketju osunut myös johonkin muovitulppaan, jakokoppaan, tasapainoakselin rattaaseen jne, öljypohja täynnä silppua ja öljyn seassa näyttää olevan runsaasti metallia
Kysymykseni joihin toivoisin Saab- guruilta vastauksia:
1) ei varmaan kannata alkaa korjaamaan?
2) onko moottorivaihdossa mitään järkeä, ja mitkä olisivat kustannukset?
3) mitä muuten hyväkuntoisesta autosta voisi pyytää varaosiksi myydessä, ostaako näitä kukaan?
Apuanne ja asiantuntemustanne arvostetaan...
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Olen ehkä toisinajattelija, mutta eiköhän tuo ole tuolla ajomäärällä järkevää jo laittaa osiksi.
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Onko kukaan tehnyt tällaista vaihtoa; mistä moottori, millaiset kustannukset?
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Jos auto on muuten hyväkuntoinen yksilö, niin mikä ettei:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=181321
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=181321
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
jos kannen käyttökelvottomuus johtuu vain soikeista pultinreiistä niin kannen kiikuttamalla aarporan pöydälle ja tönäsemalla siihen esim helicoilin, ongelma poistuu
tosin kannattaa itseltään kysyä ennen isompia manööverejä kuinka paljon on valmis sijoittamaan aiheeseen. sehän loppupelissä ratkaisee kaiken. ja luonnollisesti oman työn osuus
tosin kannattaa itseltään kysyä ennen isompia manööverejä kuinka paljon on valmis sijoittamaan aiheeseen. sehän loppupelissä ratkaisee kaiken. ja luonnollisesti oman työn osuus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Tarjouksia uusista koneista:
https://webshop.saabparts.com/9-3-gen2/ ... ission-440
https://webshop.saabparts.com/9-3-gen2/ ... ission-440
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 51
- Liittynyt: Pe Syys 29, 2017 19:27
- Paikkakunta: Joensuu
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Ainakaan minun mielestä ei kannata korjata tuota moottoria. Esim. Maptunilla B207R, eli Aeron moottori (uusi) maksaa 1763,63€, tällä hetkellä loppunut varastosta. Autojerryn vertailussa 9-3 1,8t moottorin vaihtotyö oli maksanut n.1300-1500€. Purkaamoilta voi kysellä moottoreita, mutta luulen kyllä, että Aeroja tulee aika vähän purkuun. Osiksi jos laitat, niin mielestäni kannattaa itse purkaa ja myydä osina esim. nettivaraosassa tai täällä. Kokonaisena ei mielestäni kannata varaosiksi myydä, harva ostaa kokonaisen auton saadakseen jonkin osan. Jos auto on muuten hyvä ja jos rahaa löytyy, itse ainakin vaihtaisin moottorin.
Viimeksi muokannut Saabisti99JNS, La Joulu 02, 2017 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Linear Sport Sedan 1,8t vm.-04.
Saab 9-5 Linear Sport Combi 2.0t vm.-07.
Scania 142M vm.-81.
Saab 9-5 Linear Sport Combi 2.0t vm.-07.
Scania 142M vm.-81.
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Torissa myynnissä tehdasuusi B207 kone. Tsekkaappa se.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Jos vaihtoehtoina on vaihtaa kone ja siinä samalla aika paljon muuta osaa ja uhrata monta tonnia rahaa, tai sitten ostaa joku -08 mallinen reilulla viidellä tonnilla, niin päätyisin kyllä jälkimmäiseen. Ja samalla ehkä 300000 km vähemmän ajettuun. Käytetyistä Saabeista saa tingittyä ihan kivasti pyyntihinnasta.
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
jos vaihtoehtona on hyvin (lue raskaalla kädellä) huollettu airon meiden jossa alusta levyt palat yms kondiksessa niin pikku näpryyllä joulun pitkinä pyhina nuljauttelee sinne toisen mosan tilalle ja matka jatkuu
tai ostaa sen 3ke vähemmän ajetun ja sit alkaa muu jumppa alusta, vaiha levyt, vaiha palat, vaiha puslat vaiha kytkin yms mukavaa.
exeli esiin ja summailemaan
taikka fataalina vaihtoehtona joskin hinta luokkansa paras vaihtoehto ja mitä toimivin
viewtopic.php?f=58&t=181436
tuossa voi pärjätä 8 millin rikalla ja eikun baanalle
tai ostaa sen 3ke vähemmän ajetun ja sit alkaa muu jumppa alusta, vaiha levyt, vaiha palat, vaiha puslat vaiha kytkin yms mukavaa.
exeli esiin ja summailemaan
taikka fataalina vaihtoehtona joskin hinta luokkansa paras vaihtoehto ja mitä toimivin
viewtopic.php?f=58&t=181436
tuossa voi pärjätä 8 millin rikalla ja eikun baanalle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
Ei nuo kovin kalliita kyllä ole, joten entinen vois olla vaikka varaosa autona. Paitsi tuo -14 malli yli hinnoiteltu reilusti, itselläkin samanlainen, mutta pyyntikin pitää olla 50K vähemmän.
https://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q ... =32&cbl1=1
https://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q ... =32&cbl1=1
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
https://www.tori.fi/keski-suomi/Saab_B2 ... ?ca=18&w=3
Tämä osui itsellä silmään.
Edit. Joku ehti jo ensin.
Tämä osui itsellä silmään.
Edit. Joku ehti jo ensin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
no tuossahan pääsisi helpolla mosa kainaloon ja kotia nuljauttamaan mylly paikalleen, meinaan jos se sattuu sopimaan em aeron konehuoneeseen
tuossa säästäisi esim
1 aikaa
2 rahaa
3 parisuhdetta
4 seisokkia
(ei liity parisuhteeseen)
tuossa säästäisi esim
1 aikaa
2 rahaa
3 parisuhdetta
4 seisokkia
(ei liity parisuhteeseen)
Viimeksi muokannut mestari, Su Joulu 03, 2017 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
MY 2006 370 000 km ajetuun 9-5 2.0 T mootorinvaihto ca 3300 eur + kunnostettu mootori ca1500 eur. Aika kalliksi tuli mutta ... . Jos olisin aiemmiin laskenut kustannukset olis SAABi mennyt varaosiksi. Asennus maksoi ca 800 eur mutta uusi kaasuläppäkotelo+ kaikki mootorin ja apurunkoon puslat+ letkut + ventiilit + uusi huohotusjärjestelmä+litkut vaihdelaatikkon ja mootorin jne jne.
Re: 9-3 Aero moottorivaihto, onko järkeä?
mutta silloinhan se on kunnossa ajelee monta vuotta taas , leimaus käy ilman ongelmia kun ongelmakohdat on jo poistettu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,