B284 kysyttävää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Moro!

Löytyy nykyään karvalakki b207 93 SS sen tyyppiviat tiedänkin aika hyvin jo kun olen uutta saabbia kattelemassa kun sopiva sattuu läheltä silmään.

B284 on myös ollut kauan mietinnässä että voisi olla kivaa vaihtelua neloskoneeseen. Eli kysyisinkin kun tiedossa on että b284 koneessa ketju venyy niin missä kilometrilukemissa suunnilleen tämä jakopääremppa on aiheellinen. Tietäisi vain ostotilanteessa kysellä asiasta.

Toinen kysymys on että kuuleeko moottorin äänestä jos jakoketju on jo venynyt?
Tämä se varmaan isoin tyyppivika on tässä koneessa tämä ketju. Lisäksi kaiketi sytytyspuolat ovat tyyppivika kuten b207 koneessakin.

Kiitoksia jos viitsitte vastata. Koitin hakea tästä osiosta tietoja mutta ainakaan b284 sanalla ei löytynyt tietoa. Muutkin tiedot kyseisestä kutoskoneesta ovat toki kivoja saada hankintaa ajatellen

Hyvää joulua!
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ainakin 30tkm kestää jakoketju :) sen verran olen vaihdon jälkeen ajanut! Bensaa vie aika reilusti mulla automaatti nelikko ja ”kaupunki kulutus” noin 14 l/100km maantiellä pääsee vähemällä! Puolat vaihdoin kaikki, kun yksi alkoi kiukuttelemaan!
Ihan mukava ajella joskin ei mikään raketti! Automaatti on ihan perseestä :)
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Nassek »

kalle37 kirjoitti:Ainakin 30tkm kestää jakoketju :) sen verran olen vaihdon jälkeen ajanut! Bensaa vie aika reilusti mulla automaatti nelikko ja ”kaupunki kulutus” noin 14 l/100km maantiellä pääsee vähemällä! Puolat vaihdoin kaikki, kun yksi alkoi kiukuttelemaan!
Ihan mukava ajella joskin ei mikään raketti! Automaatti on ihan perseestä :)
Lohduttavaa toki, että kestää ainaki 30tkm :) luulis että olis ripeempi. Tos mun 2l kipos on vähä päälle 200 paperil ja on itelle ainaki ripee. nii luulis että toi liikkus viä ilosemmin. Ja automaatti mulla tossa omassaniki on. Tosin stage 1 tuohon b284 saa heittämällä ilmeisesti.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla pitäis olla se 300hp kun on hirsch :) kyllä se nyt liikkuu , mutta jos puhutaan oikeasti liikkuvista vehkeistä, niin ne on sitten ihan eri teho lukemilla!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
IPR68
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 07:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja IPR68 »

Harmittaa kun joku kysyy jostain autosta jotain ja ensimmäinen ja ehkä viimeinenkin kommentti on, että ko. auto on ihan paska. Ehkä juuri tässä kohtaa se harmittaa vieläkin enemmän, olenhan sellaista pirssiä myymässä :( . Kun minun mielestä tämä auto on varsin mainio! Se, että jakoketjut venyvät, ei käsittääkseni ole KAIKKIEN ko. moottorien ongelma. Uusimmissa post-2008 moottoreissa on kapeampi ketju, joka venyy herkemmin. Eikä niissäkään ole kiveen hakattu, että varmasti venyvät. Huolto-ohjelmaa useammat öljynvaihdot ja oikea öljy parantavat mahdollisuutta selvitä yli 2-300000 kmn ennen ketjun vaihtoa. Ja jos se ketju sitten venyy, ei sen vaihtaminen (ainakaan Virossa) ole iiihan älyttömän hintainen. Pyöreästi 10% ostohinnasta.
Ainakin omassani automaatti toimii juuri niin kuin pitää. Siinä ei ehkä ole kahdeksaa vaihdetta mutta riittävästi ( 6 ) kuitenkin. Ja napeista/tikusta vaihtaa kuin unelma. Ja ihan kuin olisin jostain lukenut, että näistä moottoreista on vakionakin penkitetty enemmän kuin tehtaan lupaukset. Ja jotenkin oma persdynokin väittää, että ruotsalaisia hummia pellin alla piisaa niin että välillä meinaa pelottaa :wink: . Olen ajanut muutaman vuoden 9-5 2,3 stage ykköstä josta se 300 hv luvataan eikä se ainakaan nopeampi ollut. Ja toi kuutonen on vaan....no, kuutonen.
Ja jos ei sinne konepellin alle enää mennä, niin toi kabiinikin on edelleen ihan ykkösluokkaa. Puhdaspiirteisen kaunis, ei nykyautojen nappiviidakkoa. Penkit ja turvallisuus myöskin ihan a-ryhmää. Kuluvat osat kuluvat niin kuin kaikissa.
Ihan vahingossa kurkkasin samanikäisiä/moottorisia Vectroja tuolta N-autosta. Arvaa kumpi näyttää isoisän mökkiautolta ja kumpi edelleen modernin tasapainoiselta??? Kauneimpia sedaneita ever.
Mua melkein itkettää ja naurattaa samaan aikaan, kun liki samanikäiset/kilometriset 1,6 Corollat maksavat saman. Mutta elämä on.
Ehkä tää meni vähän offtopic, mutta sallittakoon tämä näin Joulun kunniaksi :D .
Hyvää Joulua kaikille!
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Nassek »

IPR68 kirjoitti:Harmittaa kun joku kysyy jostain autosta jotain ja ensimmäinen ja ehkä viimeinenkin kommentti on, että ko. auto on ihan paska. Ehkä juuri tässä kohtaa se harmittaa vieläkin enemmän, olenhan sellaista pirssiä myymässä :( . Kun minun mielestä tämä auto on varsin mainio! Se, että jakoketjut venyvät, ei käsittääkseni ole KAIKKIEN ko. moottorien ongelma. Uusimmissa post-2008 moottoreissa on kapeampi ketju, joka venyy herkemmin. Eikä niissäkään ole kiveen hakattu, että varmasti venyvät. Huolto-ohjelmaa useammat öljynvaihdot ja oikea öljy parantavat mahdollisuutta selvitä yli 2-300000 kmn ennen ketjun vaihtoa. Ja jos se ketju sitten venyy, ei sen vaihtaminen (ainakaan Virossa) ole iiihan älyttömän hintainen. Pyöreästi 10% ostohinnasta.
Ainakin omassani automaatti toimii juuri niin kuin pitää. Siinä ei ehkä ole kahdeksaa vaihdetta mutta riittävästi ( 6 ) kuitenkin. Ja napeista/tikusta vaihtaa kuin unelma. Ja ihan kuin olisin jostain lukenut, että näistä moottoreista on vakionakin penkitetty enemmän kuin tehtaan lupaukset. Ja jotenkin oma persdynokin väittää, että ruotsalaisia hummia pellin alla piisaa niin että välillä meinaa pelottaa :wink: . Olen ajanut muutaman vuoden 9-5 2,3 stage ykköstä josta se 300 hv luvataan eikä se ainakaan nopeampi ollut. Ja toi kuutonen on vaan....no, kuutonen.
Ja jos ei sinne konepellin alle enää mennä, niin toi kabiinikin on edelleen ihan ykkösluokkaa. Puhdaspiirteisen kaunis, ei nykyautojen nappiviidakkoa. Penkit ja turvallisuus myöskin ihan a-ryhmää. Kuluvat osat kuluvat niin kuin kaikissa.
Ihan vahingossa kurkkasin samanikäisiä/moottorisia Vectroja tuolta N-autosta. Arvaa kumpi näyttää isoisän mökkiautolta ja kumpi edelleen modernin tasapainoiselta??? Kauneimpia sedaneita ever.
Mua melkein itkettää ja naurattaa samaan aikaan, kun liki samanikäiset/kilometriset 1,6 Corollat maksavat saman. Mutta elämä on.
Ehkä tää meni vähän offtopic, mutta sallittakoon tämä näin Joulun kunniaksi :D .
Hyvää Joulua kaikille!
Kiitoksia laajasta vastauksesta! Nyt jopa uskaltaa alkaa miettiin tuota kutoskonetta kun tietää ettei mikää pommi oo välttämäti. Tosin ainaha saabisti jotain laitettavaa keksii.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

En ole väittänyt ,että auto on paska :) onhan mulla semmoinen ja en ole siitä luopumassa! Kerroin vain omasta puolesta muutaman huomion autosta. Automaatti laatikko toimii mullakin niin kun, on suunniteltu. Mutta se on vanhanaikainen jo 2008 !
Ja suorituskykyyn palatakseni :) mulla on aika kovat kriteerit siihen :)
Kyllä sen perseessä ja penkissä tuntee milloin oikasti lähdetään :) ja sitä tuntumaa ei tuossa autossa vielä ole!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
IPR68
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 07:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja IPR68 »

Epäilemättä näin on, Kalle. Ja nassekoolle sen verran, että omani majailee Hgissä ja on mielestäni katsomisen/ajamisen väärti mikäli tosiaan tällainen auto on etsinnässä.
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Nassek »

IPR68 kirjoitti:Epäilemättä näin on, Kalle. Ja nassekoolle sen verran, että omani majailee Hgissä ja on mielestäni katsomisen/ajamisen väärti mikäli tosiaan tällainen auto on etsinnässä.
Juu. Oma majapaikka on Tampereella niin vähän on koeajolle matkaa mutta kiitoksia kumminkin! Saabistien keskinen tiedonvaihto on kyllä parasta.
Itsellä etsinnässä tosiaan facelift versio ng 93 kolkista. Eli 07 eteenpäin taitaa olla. 2.8 koneesta tosiaan plussaa! ;)
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
IPR68
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 07:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja IPR68 »

Jos alkaa poltteleen niin ota rohkeasti yhteyttä! 045 264 7636 ( N-auto 9223641 ) Ei tää kovin kaukana ole. Toki jos Pispalasta pitää löytyä ni.... :lol: .
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Onko tuo automaatti TurboX tosiaan 0-100 melkein kaksi sekuntia hitaampi?

Eihän tuo kaikille merkkaa mitään, mutta tuon luonteisessa autossa (Saabin tehokkain malli ja vielä kuitenkin "eroteltu" normi Aero XWD:stä) niin ihme ettei tuohon ole laitettu jotain parempaa automaattia, 280 heppanen nelikko ja 7.5 sek 0-100 on kohtuu huono aika kyllä, varsinkin kun ilmeisesti manuaalille luvataan jo hyvä 5.7 sekuntia.

Itsekin vannoutunut 2 litraisen kannattaja mutta nyt on alkanut selailu Ruotsin tarjonnasta ja vahvassa harkinnassa on Aero XWD, tällä hetkellä järki sanoo kuitenkin että 2 litrainen koska uudet koneet ovat puoli-ilmaisia ja tarkoitus olisi laittaa tehoa sopivasti, oli kone kumpi tahansa.

:saab:
Viimeksi muokannut lentäväsaabisti, Ma Joulu 25, 2017 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Nassek kirjoitti:
IPR68 kirjoitti:Epäilemättä näin on, Kalle. Ja nassekoolle sen verran, että omani majailee Hgissä ja on mielestäni katsomisen/ajamisen väärti mikäli tosiaan tällainen auto on etsinnässä.
Juu. Oma majapaikka on Tampereella niin vähän on koeajolle matkaa mutta kiitoksia kumminkin! Saabistien keskinen tiedonvaihto on kyllä parasta.
Itsellä etsinnässä tosiaan facelift versio ng 93 kolkista. Eli 07 eteenpäin taitaa olla. 2.8 koneesta tosiaan plussaa! ;)
08 on ensimmäinen facelift, 07 on jo uusi kojealauta mutta ulkoisesti ei vielä ole päivitetty.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

lentäväsaabisti kirjoitti:Onko tuo automaatti TurboX tosiaan 0-100 melkein kaksi sekuntia hitaampi?

Eihän tuo kaikille merkkaa mitään, mutta tuon luonteisessa autossa (Saabin tehokkain malli ja vielä kuitenkin "eroteltu" normi Aero XWD:stä) niin ihme ettei tuohon ole laitettu jotain parempaa automaattia, 280 heppanen nelikko ja 7.5 sek 0-100 on kohtuu huono aika kyllä, varsinkin kun ilmeisesti manuaalille luvataan jo hyvä 5.7 sekuntia.

Itsekin vannoutunut 2 litraisen kannattaja mutta nyt on alkanut selailu Ruotsin tarjonnasta ja vahvassa harkinnassa on Aero XWD, tällä hetkellä järki sanoo kuitenkin että 2 litrainen koska uudet koneet ovat puoli-ilmaisia ja tarkoitus olisi laittaa tehoa sopivasti, oli kone kumpi tahansa.

:saab:
Olen kyllä ajanut manuaali 2,8 eikä sekään kyllä mitenkään suorituskyvyltään säväyttänyt :)
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
IPR68
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 07:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja IPR68 »

Kyllä -07 sai jo ihan sitä "viimeisintä" mallia. Sisältä ja päältä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: B284 kysyttävää

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tarkoitat kai siis, että syksyllä 2007 alettiin myymään MY08 autoa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin