B284 kysyttävää
Re: B284 kysyttävää
Juu niin kai
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: B284 kysyttävää
Tässä ketjussa mainittiin, että oikea öljy on hyvä juttu ja niin varmasti on. Mutta, mutta... Tohtiikos sitä utsia mikä se sellainen oikea öljy voisi olla?
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: B284 kysyttävää
Mitkä puolat koneessa on alkuperäisenä? Vaihdon jokin aika sitten tulpat ja minulla on sellainen mielikuva, että paikallaan oli Bosch:n valmistamat puolat. En tiedä mahtavatko sitten olla alkuperäiset, mutta en ainakaan muista, että puolien vahtamisesta olisi ollut mitään merkintää huolto-ohjekirjassa. Ainakin Maptun tarjoaa Bosch puolaa. Mikäpä sitten liekään tuo uustuotanto.
Mulla on välillä havaittavissa jotain pientä nykimistä tasakaasulla, joka katoaa kiihdyttäessä. En vielä tiedä mikä lienee syynä, mutta koneella on ajettu yli 200 000km ja puolat ovat kaiken käsitykseni mukaan edelleen alkuperäiset. Vaihdoin aiemmin uudet tulpat ja olisi pitänyt vaihtaa samalla nuo puolat, mutta eipä käynyt mielessänikään. Vaihtaminen on niin mulkkua, että vaihdan ihan suosiolla nuo kaikki.
Edit: Vastaan itselleni soitettuani itseäni viisaammalle: Alkuperäinen puola on Bosch.
Mulla on välillä havaittavissa jotain pientä nykimistä tasakaasulla, joka katoaa kiihdyttäessä. En vielä tiedä mikä lienee syynä, mutta koneella on ajettu yli 200 000km ja puolat ovat kaiken käsitykseni mukaan edelleen alkuperäiset. Vaihdoin aiemmin uudet tulpat ja olisi pitänyt vaihtaa samalla nuo puolat, mutta eipä käynyt mielessänikään. Vaihtaminen on niin mulkkua, että vaihdan ihan suosiolla nuo kaikki.
Edit: Vastaan itselleni soitettuani itseäni viisaammalle: Alkuperäinen puola on Bosch.
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: B284 kysyttävää
Luin Open foorumia, jossa kerrotaan, ettei GM:n Gexos 2 ole riittävän hyvä öljy koneelle. Itse olen käyttänyt GM Gexos 1 Gen 3:sta sen ollessa viimeisin ja paras inkarnaatio noista öljyistä. Enpä tiedä täyttääkö se vaatimukset, mutta näin tuolla on nyt sanottu:PaulMuadDib kirjoitti: ↑Ma Touko 08, 2023 19:24Tässä ketjussa mainittiin, että oikea öljy on hyvä juttu ja niin varmasti on. Mutta, mutta... Tohtiikos sitä utsia mikä se sellainen oikea öljy voisi olla?
https://opelclubfinland.fi/keskustelu/v ... 5#p2103355En tiedä onko vika vain oulussa mutta täällä opeli tarjos mulle sellaisia öljyjä jotka eivät tohon koneeseen sovi... eli merkkiliikkeeseen ei missään nimessä kannata luottaa... Z28neX koneeseen saa kipata VAIN A5/B5 luokitettuja mehuja... opelilla asentavat A3
Tietenkin saahan sitä ajella vaikka ilman öljyjä mun puolesta... mutta aattelin vain et kone pysyisi kunnossa..
Pikaisen googlen jälkeen dexos 2 on juuri se opelin tarjoama A3/B4 öljy jota ei saa koneeseen kaataa... Ainakin koneen valmistajan Holdenin mukaan...
Edit:
Tässä on paras ymmärrykseni GM DEXOS 1 GEN 3 soveltuuvuudesta.
ILSAC GF-6 ylittää kaikin tavoin ACEA A5/B5 vaatimukset ja vertautuu uusimpaan ACEA A7/B7 vaatimuksiin. Valalle en tästä mene, mutta näin minä tämän nyt ymmärrän.
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... cs.362023/It looks like the API/ILSAC and ACEA specs have converged in many protection requirements with API SP/RC (ILSAC GF-6) and ACEA-2021. The legacy ACEA categories (A3/B4, A5/B5, C2, C3, C4, and C5) still lack LSPI and timing-chain wear protection and provide inferior valvetrain wear protection than API SP/RC (ILSAC GF-6) does. However, the new ACEA categories (A7/B7 and C6) provide LSPI and timing-chain wear protection and provide the same valvetrain wear protection as API SP/RC (ILSAC GF-6) does.