2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Moi,

Olen tietoinen että aiheesta on täällä keskusteltu, mutta nyt tarvitsisin nimenomaan 2.0t BioPower AUTOMAATILLA
ajavilta kokemuksia.

Autoni on siis 2009 9-3 SportCombi 2.0t BioPower automaatti, ja RE85 kulutuslukema sekalaisessa ajossa
kuitti/tankkaus laskelmien, sekä ajotietokoneen mukaan minimissään 14-15l/100km lukemissa. Testattu noin 1100km ajojen aikana.
Pelkkää moottoritietä ajaessa noin 100km/h matkalla pienin ajotietokonelukema koskaan on ollut 11.8l/100km, tällöin kilometrejä tuli nollauksen jälkeen noin 150km.

Tiedän että auto tykkää polttoaineesta, mutta mielestäni vähän liiankin paljon tavanoimaiseen verrattuna? :roll:

Kiitoksia!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kova on kulutus!

Täysin vastaavanlaisella pelillä RE85 kulutus maantiellä alle 10. Tarkemmin n. 9,6 litraa. Tuo kulutus on ihan 100km/h nopeudella. Hiukan alhaisemmalla keskinopeudella menee lähemmäs 9 litraa.

Kaupunki/taajama-ajossa vastaavasti kukutus ollut n. 12 litraa. Riippuu aika paljon keskinopeudesta. Suurinpiirtein 11,5l/100km ... 13l/100km kulutukset nopeuksilla 45km/h ... 35km/h.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Gnek »

petrisa kirjoitti:Kova on kulutus!

Täysin vastaavanlaisella pelillä RE85 kulutus maantiellä alle 10. Tarkemmin n. 9,6 litraa. Tuo kulutus on ihan 100km/h nopeudella. Hiukan alhaisemmalla keskinopeudella menee lähemmäs 9 litraa.

Kaupunki/taajama-ajossa vastaavasti kukutus ollut n. 12 litraa. Riippuu aika paljon keskinopeudesta. Suurinpiirtein 11,5l/100km ... 13l/100km kulutukset nopeuksilla 45km/h ... 35km/h.
Kiitos vastauksesta!

Näin vähän arvelinkin.
Autossa on nimittäin ollut pientä käyntihäiriötä ostohetkestä asti, enkä ole päässyt kokemaan "ehjän" kulutusta.

Kiitoksia!
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja tosu »

Tuossa omassa allekirjoituksen Aerossa on keskikulutus koko ajalta ollut luokkaa 11,8 l/100 km, autolla ei juurikaan tule pidempää matka-ajoa, lähinnä sekalaista pyöritystä (korkeintaan joka 15. tankkaus on ollut bensaa, pitäisi tarkistaa muistiinpanoista...). Talvella ainakin tuntuu että etanolia kuluu suhteessa enemmän kuin bensiiniä, eli kylmäkulutus (vaikka auto onkin kotona lämpimässä tallissa) kasvaa enemmän kuin mitä bensiinillä ajettaessa. Täällä päin kun on suurin osa talviajasta ulkolämpötila on vielä nollan paikkeilla, mikä tuntuu olevan kaikkein hankalinta tuolle etanolille ainakin kylmäkäynnistyksessä. Talvella ei tavallisessa ajossa tahdo alle 12 - 12,5 l/100 km kulutukseen päästä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

T7-koneilla ajelevat ovat saaneet epänormaalin suuria kulutuksia alennettua ainakin lambdan uusimisella ja ilmamäärämittarin putsauksella tai uusimisella. Varmaan samat anturit vaikuttaa vanhennuttuaan koneen kuin koneen kulutuslukemiin, lisäksi tietenkin sytkäpuolella hyvä olla kaikki kunnossa. Jos ei oireiden perusteella pysty tarkemmin mahdollisia vikakohteita paljastamaan eikä näy vikakoodeja, niin noista aloittaisin itse.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Moi,

minun mielestä ei kovin isolta kuulosta. Itsellä myös SportCombi 2,0t A -10, tehtaan biopower ja ajettu pelkästään e85:lla. Tämän talven on säilössä, mutta viime talven tilastoissa keskikulutus vaihteli 12,5-15,3 välillä. Pääasiassa 14 tienoilla. Tämä siis pätkäajossa (sisältäen muutaman km spurtin moottoritielle) talvella, keskinopeuden ollessa yleensä alle 40. Yleensä roikan päästä käyntiin, joskus lämpimästä tallista ja hyvin harvoin ilman esilämmitystä.

Kesärenkailla maantiepainotteisessa ajossa on vienyt 10,3-11,5. Nämä kaikki tankkauksista laskettuna, ajotietokone näyttää aina muutaman desin enemmän. Hissuttelemalla 80-90 km/h pääsee kyllä alle kympillä. Auto on kunnossa, käy hyvin, huollettu säännöllisesti, ajettu alle 100tkm. Talvirenkaat 205/55 R16 GoodYear uudehkot nastat.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Gnek »

AZP kirjoitti:T7-koneilla ajelevat ovat saaneet epänormaalin suuria kulutuksia alennettua ainakin lambdan uusimisella ja ilmamäärämittarin putsauksella tai uusimisella. Varmaan samat anturit vaikuttaa vanhennuttuaan koneen kuin koneen kulutuslukemiin, lisäksi tietenkin sytkäpuolella hyvä olla kaikki kunnossa. Jos ei oireiden perusteella pysty tarkemmin mahdollisia vikakohteita paljastamaan eikä näy vikakoodeja, niin noista aloittaisin itse.
Alunperin auto nyki voimakkaasti yli 3000rpm kierroksilla. Vikakoodien mukaan kyseessä oli 2-pytyn sytytyshäiriö. Tilasin alkuperäisen puolan ja vaihdoin samalla kaikki tulpat BKR7ESC-11. Tämän jälkeen rupesi käymään huomattavasti paremmin.
Yllä mainitsemani kulutuslukemat ovat siis tämän toimenpiteen jälkeen. Kulutus oli akisemmin jopa hitusen kovempi!

Tosiaan edelleen kylmänä käynnistäessä käy ilmi että sytytyksessä ei olisi kaikki ihan kohdallaan. Auto myös edelleen jättää satunnaisesti kipinän väliin jollakin sylinterillä voimakkaan rykäisyn saattelemana. Täytyy lukea taas vikakoodit ja mahdollisesti tilata loput 3 puolaa, muuten ollaan niitä vaihtamassa viikon välein kunnes kaikki uusia. Koodit on luettu Autocom testerillä ja ainoa vikakoodi 2-sylinterin lisäksi oli lambda arvo, joka saattoi johtua siitä että huonon sytytyksen takia kattiin päässyt vuotamaan polttoainetta, ja epäterveellinen homma tietysti sekin joka saattanut osaltaan vaikuttaa pako-osastoon.

Ainakin nyt tietää varmasti että kulutuskaan ei ole normaali.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nuo yllä mainitut jutut varmasti vaikuttavat kulutuksen kasvuun, kun selvästikään kaikki ei ole ihan tiptop-kunnossa.

Mielestäni ihan varmasti jotain on pielessä, jos moottoritielläkään 100km/h nopeudella ei pääse kuin juuri ja juuri alle 12 litraa sataselle. Siinä on se pari litraa liikaa. Nämä kaupunkiajon kulutukset riippuvat niin monesta muuttujasta, että niissä eroja voi tulla helpostikin se useita litroja. Näitä on siis paha verrata eri käyttäjien kesken ja vetää niistä sitten johtopäätöksiä auton kunnosta suuntaan tai toiseen.

Muutamat seikat voisi tarkistaa, kun testeriä on kerran käytettävissä: STFT ja LTFT (lyhyen ja pitkän ajan lambdan aiheuttama korjaus seokseen), itse lamda-arvot (sekä 1. että 2. lambda) niin tyhjäkäynnillä kuin tasakaasuajossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jarrut kannattaisi tarkastaa myös. Voi joku nurkkaa laahata ja vaikuttaa vähän kulutukseen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ja mites suuttimien kunto/puhtaus. Joillekihan on kertynyt ainakin T7-koneissa etanoliajolla suuttimiin mystistä töhnää, joka putsaantuu SI Alcoholilla tai tankillisel bensaa. Aiheittanut ainakin heikkoa tai epätasaista kylmäkäynnistymistä, ja jos suihku häiriintyy töhnän vuoksi, niin voisi sen kuvitella kulutuksessakin näkyvän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja tietysti rengaspaineet?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Ja kulutukseen vaikuttaa rengaskokokin väkisin. 16" kumi menee pienemmällä kuin 20"
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja Gnek »

AZP kirjoitti:Niin ja mites suuttimien kunto/puhtaus. Joillekihan on kertynyt ainakin T7-koneissa etanoliajolla suuttimiin mystistä töhnää, joka putsaantuu SI Alcoholilla tai tankillisel bensaa. Aiheittanut ainakin heikkoa tai epätasaista kylmäkäynnistymistä, ja jos suihku häiriintyy töhnän vuoksi, niin voisi sen kuvitella kulutuksessakin näkyvän.
Suuttimet uusittu noin 2000km sitten. Myös rengaspaineet kunnossa eivätkä jarrut laahaa.

Täytyy tilaisuuden tullen lukea livedataa mitä ajon aikana tapahtuu, eiköhän ongelma siitä selviä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minun kokemukseni mukaan tässä T8:sssa ei ole näitä T7:lle ominaisia ongelmia noin ylipäätänsä eikä siten myöskään suuttimien tukkeentumisia "möhnästä" RE85:lla ajettaessa. Tosin kai suositus on joka viides tankillinen ajaa bensalla. Itse on ole tuota noudattanut ollenkaan eikä mitään suutinongelmia ole ollut. Mistä sitten tämä "hyvä" asia johtunee ... :roll: ...suuttimina on Aeron (alkupään ng-sarjan) suuttimet, jos sillä on mitään merkitystä asiaan.

Se on kai niin, että mikäli autossa on jotain pientäkin vikaa, sen aiheuttama ongelma korostuu etanolilla. Siksi voisi ihan kokeilumielessä, ellei nyt tähän hätään muuta keksi, ajaa hetki puhtaasti bensalla. Verrata sitten vastaavilla ajoilla kulutusta etanoli vs bensa. Näin saisi käsityksen onko kulutus poikkeuksellisen korkea (sitä se eittämättä nyt on) molemmilla vai vain etanolilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t BioPower automaatin todellinen kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ja vielä....

Jos ajatellaan tuota suhteellisen korkeaa kulutusta normaaliin verrattuna, pitäisi auton rullata huonosti, mikäli syy olisi laahaava jarru tai alhaiset (todella radikaalisti) rengaspaineet. Nimittäin, tässä mallissa (automaatti oli kyseessä) rullaa ikäänkuin vapaalla moottorijarrutuksessa. Sen huomaa varmasti, mikäli jokin erityinen syy tätä vapaalla rullaamista hidastaa.

Syyslomalla vaimon sisko ajoi yhtenä iltana Saabillani ja palauttaessaan autoa kehui kuinka "ihanasti" se rullaa. Hänellä itsellään on Toyota Corollan automaatti, joten oli pistänyt merkille tuon Saabin automaatin ominaisuuden.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin