'04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
'04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Viikko sitten ajelin maantiellä 80km/h vakionopeudensäädintä käyttäen. Matkaa oli takana 50-60 kilometriä ja yhtäkkiä laatikko alkoi ite vaihtaamaan pienemmälle ja samalla alkoi nopeus laskea, mutta vain pikkuhiljaa. Yritin painaa kaasua pohjaan nelosella mutta auto ei kiihtynyt vaan juuri ja juuri sai pidettyä sen nopeuden mitä sillä hetkellä oli. Myöskään kierrokset ei nousseet. Koitin samaa monta kertaa edestakaisin 3, 4- ja 5-vaihteella mutta auto piti vain sen 60-70km/h eikä kiihtynyt. Silti auto reagoi kaasuun sen verran että nopeus ei laskenut kokonaan, eli tuntui siltä että autossa ei vain ollut tehoja.
Ajettiin lähimpään huoltoasemaan odottamaan hinausapua/kyytiä kotiin. Mutta siinä vaiheessa kun saatiin apua, auto oli toki kylmentynyt täysin ja kun testattiin autoa, se toimikin taas normaalisti! Joten pystyttiin ajaamaan takas kotiin asti kunnes ihan kotipihan mailla alkoi taas tehot lähteä, että ei ollut tehoa edes sen vertaa pihassa että ESP-valo olisi syttynyt kun painoi kaasua pohjaan pienissä vauhdeissa.
Mutta sen jälkeen auto on toiminut eiliseen asti normaalisti kunhan on ajanut vain 10-15 kilometriä kerrallaan, kunnes eilen kun lähdin ajamaan töistä kotiin -16 asteen pakkasessa, ja liityin maantielle siis täysin kylmällä koneella, ongelma tuli takaisin! Eli kesti noin 2 kilometriä matkaa, ennenkö auton nopeus saavutti 80km/h nopeuden, ja taas laatikko halusi vaihtaa pienemmälle, koska itsellä oli kaasu pohjassa jotta auto liikkuisi edes yhtään.
Pahoittelen pitkää selitystä mutta olisi jännä kuulla jos jollakin on ollut samanlainen vika joskus ja mistä ihmeestä se voisi johtua?? Auto on käyttökelvoton niin kauan että saa korjattua. Kyse ilmeisesti sähköviasta kun vaihtelee täydellisestä tehottomaan??
Ajettiin lähimpään huoltoasemaan odottamaan hinausapua/kyytiä kotiin. Mutta siinä vaiheessa kun saatiin apua, auto oli toki kylmentynyt täysin ja kun testattiin autoa, se toimikin taas normaalisti! Joten pystyttiin ajaamaan takas kotiin asti kunnes ihan kotipihan mailla alkoi taas tehot lähteä, että ei ollut tehoa edes sen vertaa pihassa että ESP-valo olisi syttynyt kun painoi kaasua pohjaan pienissä vauhdeissa.
Mutta sen jälkeen auto on toiminut eiliseen asti normaalisti kunhan on ajanut vain 10-15 kilometriä kerrallaan, kunnes eilen kun lähdin ajamaan töistä kotiin -16 asteen pakkasessa, ja liityin maantielle siis täysin kylmällä koneella, ongelma tuli takaisin! Eli kesti noin 2 kilometriä matkaa, ennenkö auton nopeus saavutti 80km/h nopeuden, ja taas laatikko halusi vaihtaa pienemmälle, koska itsellä oli kaasu pohjassa jotta auto liikkuisi edes yhtään.
Pahoittelen pitkää selitystä mutta olisi jännä kuulla jos jollakin on ollut samanlainen vika joskus ja mistä ihmeestä se voisi johtua?? Auto on käyttökelvoton niin kauan että saa korjattua. Kyse ilmeisesti sähköviasta kun vaihtelee täydellisestä tehottomaan??
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Moro
Olisko vikakoodien luku potentiaalinen vaihe nro 1
Olisko vikakoodien luku potentiaalinen vaihe nro 1
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Muuten ois tullu ekana mieleen myös lukea koodit mutta kun ei ole tullut mitään failure-ilmoituksia tai moottorivaloa hetkeksikään
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Ei ajotietokoneeseen tai mittaristoon vikailmoitusta kaikista vioista tulekaan.
Melko varmasti auto menee nk. limp home tilaan jottei mikään vian vuoksi mene rikki.
Turha arpoa vikaa vaan vikakodin lukuun vain. Älä käytä akun kenkää irti jotta tuo koodi säilyy muistissa.
Melko varmasti auto menee nk. limp home tilaan jottei mikään vian vuoksi mene rikki.
Turha arpoa vikaa vaan vikakodin lukuun vain. Älä käytä akun kenkää irti jotta tuo koodi säilyy muistissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Ei muuta kun antaa kunnolla ronttosta, että lähtee karstat putkesta niin alkaa pelaamaan.
Itsellä ainakin tuo auttoi. Välillä tuli Performance failure tms. teksti näyttöön, mutta ei aina.
Itsellä ainakin tuo auttoi. Välillä tuli Performance failure tms. teksti näyttöön, mutta ei aina.
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Hähkar-ra kirjoitti:Ei muuta kun antaa kunnolla ronttosta, että lähtee karstat putkesta niin alkaa pelaamaan.
Itsellä ainakin tuo auttoi. Välillä tuli Performance failure tms. teksti näyttöön, mutta ei aina.
No ei todellakaan .
Mitä hyötyä on antaa "ronttosta", kun auto on selvästikin limp home -vikatilassa . Juuri tämä on moottori -ecun suojatila, ettei joku idiootti riko koko konetta. Eli tuossa tilassa ei kaasua saa enempää kuin tietyn verran minkä ecu antaa, riippumatta siitä vaikka kuski sitä painaisi kuinka.
Vaikka auto hetken toimiksikin, niin ei ole syytä alkaa tarkoituksellisesti revittämään silloin, kun tietää autossa selvästikin olevan jonkin vian. Kannattaa nyt aloittajan ilman muuta ensitöikseen selvittää ecuun tallentunut vikakoodi, koska se siellä pitäisi eittämättä olla, johtuen tästä vikatilaan menemisestä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
No ei tietenkään kenenkään kannata sitä kokeilla, jos ei tohdi, mutta omassa autossa auttoi.
Ja sitä ronttosta annoin silloin kun ei ollut vikatilassa. Kai nuo ajettavaksi on tehty.
Ja sitä ronttosta annoin silloin kun ei ollut vikatilassa. Kai nuo ajettavaksi on tehty.
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Minusta on edesvastuutonta antaa kehoitusta revittää autolla, jota selvästikin vaivaa jokin melko vakavakin vika. Ei se muuten tuohon vikatilaan mene kuin suojatoiminnon aikaansaamiseksi.
Esimerkiksi tyypilliset ahtimen magneettiventtiiliviat (hukkaportti tai bypass) aiheuttavat vikatilaan menoa. Ei niitä saa "korjattua" revittämällä. Itselläni nimenomaan ahtimen hukkaportin magneettiventtiili hidasteli, joten meni aina välillä vikatilaan. Yleensä kiihdytyksessä kävi noin.
Kannattaa nyt ensin selvittää se vikakoodi ja vasta sitten lähteä toimimaan.
Esimerkiksi tyypilliset ahtimen magneettiventtiiliviat (hukkaportti tai bypass) aiheuttavat vikatilaan menoa. Ei niitä saa "korjattua" revittämällä. Itselläni nimenomaan ahtimen hukkaportin magneettiventtiili hidasteli, joten meni aina välillä vikatilaan. Yleensä kiihdytyksessä kävi noin.
Kannattaa nyt ensin selvittää se vikakoodi ja vasta sitten lähteä toimimaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Kiitos kaikille vinkeistä!
Luin siis vikakoodit ja mitään koodeja ei ollut, ei koneessa eikä laatikossakaan. Auto ei lähde edes käyntiin enää, ei lupailekkaan.
Luin siis vikakoodit ja mitään koodeja ei ollut, ei koneessa eikä laatikossakaan. Auto ei lähde edes käyntiin enää, ei lupailekkaan.
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Näissä on ollut ecuvikoja, jotka kyllä loppuvaiheessa alkavat tarjota ecun sisäistä vikaa, alkuvaiheessa ei välttämättä. Oireena on, että autolla voi ajaa jonkin aikaa, mutta kone voi sammua kerrasta. Kampiakselin asentoanturi antaisi myös koodia, mutta auto on siis täysin mykkä nyt? Pietarsaari(mikäli auto sillä suunnalla) ei nyt mahdottoman kaukana ole, voitais kokeilla toisella eculla ja vähän kurkata saadaanko mitään irti moottorin arvoista. Asentoanturi ja polttoainepuoli.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: '04 9-3 ss aero AT, outo tehonpuute-ongelma
Oho, sellaisiakin vikoja ollut näissä! Siis juuri niin, täysin mykkä tällä hetkellä eikä mitään koodeja anna!
Tuo kuulostaisi mahtavalta, apu on todella tarpeen tällä hetkellä. Jep, minä ja auto ollaan Pietarsaaressa.
Tuo kuulostaisi mahtavalta, apu on todella tarpeen tällä hetkellä. Jep, minä ja auto ollaan Pietarsaaressa.
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00