timpetti kirjoitti:Mites kun case on, että autossa on kulj. ovi lukossa, lukonnupii hyppää siihen asentoon mhin kuuluu kun avaat/lukitset kaukosta tai painat oviverhouksen lukitusnapista, mutta silti et pääse autoon sisälle kuin apparin ovesta??petrisa kirjoitti:....Mekaanisella avaimella pääsee aina autoon kuskin ovesta, mikäli oikea mekaaninen avain löytyy ja lukkopesä ei ole jumissa...
Mekaaninen lukko kääntyy välin 10-14 ja klipsahdus kuuluu sisältä, mutta siihen jää, ovi on jumissa eikä aukea... Verhoustahan on turha edes haaveilla irti paikalleen päin ilman rikkomista.
Onko mitään takaporttia? Testeriin en pääse nyt. Auton UEC on vielä vaihtamatta, jsota on toinen topic täällä... Tuskin se nyt asiaan vaikuttaa?
Ilmeisesti tuo lukko on osittain jumissa ja avain ei käänny riittävästi.
Mikäli autossa on ns. takalukko-systeemi, ei pelkän nupin nouseminen ylös vielä saa lukkoa toimimaan ovenkahvoista. Kaikissa malleissa ei tätä takalukitusta ole. Normaalisti kaukosäätimestä käytettynä lukon sisällä pyörähtää kaksi moottoria. Toinen vaikuttaa lukitukseen (nuppi liikkuu) ja toinen sallii/estää kahvojen toiminnan.
Mikäli käy siten, että kaukosäädin menee rikki tai patterit loppuvat ja auto on lukossa (myös takalukossa), pääsee kuskin ovesta sisään mekaanisella avaimella. Joten se vapauttaa kokonaisuudessaan tuon kuskin oven. Muut ovet saa auki vasta, kun laittaa avaimen virtalukkoon, mikäli lukot on kunnossa ja akussa virtaa.
Lukittuun autoon täytyy päästä sisään "ilman sähköjä" mekaanisella avaimella. Sama koskee peräkonttia, johon pääsee auton sisätilan kautta kaatamalla selkänojat ensin vapauttamalla selkänojien lukitussalvat. Yleinen ongelmahan on se, että tuo kuskin oven mekaaninen avain ei toimi (on jumissa) juuri silloin, kun hätätilanne iskee. Johtunee käyttämättömyydestä/huoltamattomuudesta.