NG 9-3 Saabien pikkuviat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

lentäväsaabisti kirjoitti:Itse olen nyt ajanut 4 vuotta ja 146 tkm kilometriä, autossa on mittarissa 250tkm ja vm 2009

Etupäässä laakeri vaihdettu vasemmalle, oikea vielä alkuperäinen(!), puola meni joskus 150 tkm:n kohdalla, molemmat etupään kääntölaakerit uusittu.

Muuten on menty öljyjen, suodattimien ja polttimoiden vaihdolla (alkup. xenonit tuli tiensä päähän n.6kk sitten.)

Eli pienellä on päästy, on tähän toki vaihdettu turbo, mutta oli se vanhakin ihan ok kunnossa kun pois otin.

Edellinen auto oli Golf IV ja toisena autona on Polo 9n ja voin sanoa että Volkkaria meille ei koskaan enää tule, tuskin yhtään Vagiakaan. Golffiin meni parissa vuodessa muutama tonni eikä silti mennyt leimasta päästöjen takia ja sähkövikoja oli jatkuvasti, ja kyseessä oli silloin 3 v vanha yksilö.

Polossa palaa n. 5 varoitusvaloa mittaristossa, siihen on tehty 2 koneremonttia ja autolla on mittarissa 167 tkm :mrgreen: Lahjomalla katsastusinssin sen saa sentään vielä pidettyä kilvissä.
Vähällä oot kyllä päässy Saabin suhteen. No autot on tosiaan yksilöitä. Miun autolla ajettu nyt 163000 km ja viimeisen 20 000 sisään vaihdettu mm. tehdas uusi kansi, 2 puolaa, vaihdelaatikko, ilmastoinnin kompura ja kenno kääntölaakerit ja etupyörän laakeri ja taakse jarrut. Noista suurinosa edellisen omistajan toimesta teetetty ja itse sain kun liikkeestä ostin niin autoliikkeen kanssa tapeltua kustannukset about kohdilleen. Lähiaikoina tiedossa olevia korjauksia on kytkinremppa melko pahasti jo ääntävän kaksoismassan ansiosta :(

Mutta jos kaikki nuo edellämainitut korjaukset olis joutunu vähälleaikaa ite kustantamaan ja minun tapauksessa vieläpä korjaamoa käyttäen niin olis kyllä usko ja rahat loppunu. Varmaan puolet auton arvosta olisi maksanut nuo.

-Tomi
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Meillä ollut tämä kolkki nyt reilu 7 vuotta. Mittariin kertynyt 230 tkm.

Vaihdettua tähän mennessä jarrulevyt+palat+takasatulat, takabumerangit, iskarit+jouset+kääntölaakerit, etualatukivarret, jotain puslia...
Näiden lisäksi ohjaustehostimen öljysäiliön tyyppivika korjattu, kuskin ikkunanostimen mekanismi ja kampiakselin stefa vaihdettu. Muutenpa sitten ihan normaaleja huoltoja.
Nyt pitäis vaihtaa ohjauspyörän kääntökulma-anturi.
Keskuslukitus toimii miten toimii, mutta eipä se ole isommasti käyttöä haitannut...
Kulutus automaattina maantieajossa 7-7,5 välillä ja nurkka-ajossa n. 10,5.
Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen autoon. Perusluotettavia vehkeitä näiden pitäis käsittääkseni olla...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ihan tyytyväinen oon itekkin kaikesta huolimatta autoon ollu. Joidenkin osien nyt vaan olisin olettanut kestävän vähän pidempään. Kohta vuoden oon auton omistanut ja joka kerta kuitenkin määränpäähän ja takasin päässyt niin kai sitä perus luotettavaksi voi jo sanoa :D

-Tomi
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos ei maantiellä pidempää matkaa 80-90 km/h bensallakaan pääse alle kymmenen kulutuksen, niin pakkohan jossain on olla vikaa.

Yleisesti jo ennen NG-kolkkikantaan siirtymistäni mulla oli foorumiopiskelujen perusteella sellainen kuva, että NG-kolkit on yleensä Saabeista huolettomimpia. Fataaleja suunnittelumokia ei ole kuten T7-koneissa, korit ei ruostu erityisen herkästi jne jne. Toki femmoilla isompina autoina ajetaan enemmän, ja vanhimmat femmat on useita vuosia vanhempia yksilöitä kuin vanhimmat NG-kolkit, joten vertailu ei ole ihan lineaarista.

Maanantaikappaleita kuitenkin löytyy jokaisesta sarjasta. Ja sitten vuosien ja kilsojen perästä alkaa näkyä ominaisuuksia jotka liittyvät auton historiaan, vaikka paperilla auto olisikin hyvin pidetty. 10 vuotta ulkosäilytystä aiheuttaa erilaista osien hapertumista kuin 10 vuotta tallia, 150 tkm maantieajoa samoin eroaa 150 tkm nurkkapyörittelystä jne.

Oman yksilön historiaa komelta vuodelta voi opiskella tuolta allekirjoituksesta löytyvän linkin takaa. Toki tämä on dieseli ja kilsoja lähes tuplat. Odotuksiin nähden pienillä korjauksilla on päästy ja ikään ja kilsoihin nähden auto on siistissä ja tukevassa kunnossa. Se on yksi tapa mitata laatua, että miltä auto tuntuu ja näyttää yli 10-vuotiaana ja 300 tkm ajettuna, siinä Saab on kyllä pärjännyt mun vertailussa hyvin. Tosin kun on pian 9v hoitanut käyttöautoilunsa Saabilla ja roplaa muuten harrastuksena yli 35-vuotiaita ajopelejä, niin voi suhteellisuudentaju hämärtyä. Kaveri osti kaksi vuotta sitten MY2005 Primeran eikä siinä ole mennyt heidän aikanaan koiranluuta kummempaa. Jotkut ajelee (japseilla) vuosikausia ja vaihtelevat vain jarrupaloja. Toiset makaa auton alla puuhastellen muutaman kuukauden välein ja pitää sitä normaalina huoltohommana. Se on vähän kiinni siitä mihin tottuu.

Mulla ei totta puhuen ole nykyaikaisista käyttiksistä pitkää kokemusta muuta kuin Saabeista. Saabeja edeltävä käyttis oli '99 Mazda MX-5, joka mulla oli kesästä 2007 kevääseen 2009, joku 20 tkm, joiden aikana ei autosta hajonnut mitään. Sitä edeltävät käyttikset on olleet mulla joko alle puoli vuotta tai sitten ne on olleet 20-30 -vuotiaita autoja tai muuten jostain 70- tai 80-luvuilta, joten vaikea niistäkään on saada mielikuvaa, minkälainen vikalista on ns. normaali käyttiksen vikalista. Lähin referenssi löytynee äidiltä, jolla ollut nyt reilu 10 vuotta/150 tkm MY2004 C180K Mersu, jonka uitin aikanaan itse Saksasta ekan omistajan jäljiltä. Siinä on mennyt kaikenlaista pientä, suurin murhe on kai kuitenkin ollut ruoste.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja anv »

^ jeps. Toi nykyinen käyttöauto on vm 2007 NG9-3. Ollaan sillä ajettu 117tkm - 254tkm. Kulutusosien ja huolto-osien ohella on ollut kaksi vikaa. Viime vappuna auto päätti pitää yhden lisävapaapäivän kun pensapumppu päätti sanoa itsensä irti. Väittäisin että automerkistä riippumatta pensapumpun ikä on luokkaa 200tkm. Nyt talvella alkoi CE-valoa vilkuittelemaan ja SID:iin tuli "Limited performance". Kaasuläppäkotelo vaihtoon vikakoodien perusteella ja taas mennään.

Ja joo, pikkuvikojen suhteen. Aikansa valitteli vasemmasta etuvilkusta, vaikka se toimi. En viitsinyt pakkasella sitä lähteä vaihtamaan, mutta kesällä se sitten paloi. Mitä nyt sitten luetaan pikkuvikoihin. Itse en noita lue vioiksi ollenkaan. Lamppuja palaa, jarrupaloja ja -levyjä kuluu, samoin pyöränlaakereita tms. Noi ovat kaikki kuluvia osia, joka automerkissä. Tuota pensapumpun hajoamista lukuunottamatta tällä autolla on päästy pisteestä A pisteeseen B joka kerta.

EDIT: ajanu saabeilla -70 luvulta asti ja aina päässyt perille. :mrgreen:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja patu »

Tänä aamuna tuli mieleen, että tämän avaimen sulamisen käteen voisi myös lisätä tyyppivikaan. Aika limaista menoa, kun vuosia kertyy.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja saabillua »

patu kirjoitti:Tänä aamuna tuli mieleen, että tämän avaimen sulamisen käteen voisi myös lisätä tyyppivikaan. Aika limaista menoa, kun vuosia kertyy.
Tämäkin on mystinen ilmiö: edellinen omistaja ajoi 50tkm/3v ja avain ihan limainen ja päällinen rikki. Nyt meillä 100tk/6,5v toisilla avaimilla, ei limaa, ei päällinen rikki
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meillä on ajettu TTIDillä nyt 97K-240K väli.

Ostettaessa autossa oli takarekisterikilven valolistasta toinen rekisterikilven valo hajalla. Koko lista piti siis uusia.
Myyjäliike korvasi korjauksesta vain 90%, joka todettiin tällä foorumilla törkeäksi toiminnaksi, kun en vaatinut kaupan purkua!

Muita vikakohteita on ollut:
- etujousi poikki (vaihdettu uudet sporttitolpat keulaan)
- laturi heti 100K ajettuna ja akun plussakaapelin korjaus (Länsiauto osallistui myös laturiremonttiin)
- toinen etupyörän laakeri
- ohjaustehostin alkoi vonkumaan ja vuotamaan (tilasin neobrossilta käytetyn pumpun noin 50e)
- eberin ohjainboksi (olisi ehkä ollut korjattavissa maadoitusvirityksellä, mutta eipä ollut tietoa tuolloin)

Muuten on tehty perushuollot, kuten 0W-40 öljynvaihdot 10K välein ja jakopää noin 100K välein yms.
Lisäksi autoa on tuunattu. Kuten M2012 keula umpioineen, Hirsch maski, kojetaulu, oven kahvat yms.
Alustapalikat päivitetty saabin sport-osilla ja Bilstenin B8- takaiskareilla.
Pakoputkena Simonssin tuplahormi 063DHER (orkkisputki lahosi haaraosasta puhki).
Jcarlsonin EGR OFF softaviri 200hv noin 130K ajettuna.
Imusarja vaihdettu varmuuden välttämiseksi uuteen noin 200K ajettuna.
Kolarikorjauksina toinen takaovi ja takapuskuri sisälokereineen yms. SPA ei toimi vieläkään tuon jäljiltä.

En ole vielä keksinyt mihin tuon vaihtaisin.
Mielummin ajan tuolla vaikka maailman tappiin kuin millään natsipakastimella tai kiinalaisella sähköautolla :twisted:

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Helmi 09, 2018 09:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

patu kirjoitti:Tänä aamuna tuli mieleen, että tämän avaimen sulamisen käteen voisi myös lisätä tyyppivikaan. Aika limaista menoa, kun vuosia kertyy.
Avaimen kuoria saattaa vielä saada marmorilta.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja kar-ra »

Kyllähän tuossa tahtoo olla kun yhden "pim pom" vian saa korjattua niin kohta on uus tilalla. :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja AZP »

Älä nyt, må sain viiklo sitten bingbongin loppumaan eikä uutta ole vielä ilmaantunut :mrgreen:

Tilasin ja asensin kolme vuotta sitten uudet avainkuoret Kiinasta ebayn kautta. Ei ole limaantunut käytössä ja maksoi joku 6 euroa/avain.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja patu »

Piti juuri tuohon vastailla, että kiinankuoret kestävät paremmin kuin marmorilta. Tai ainakin ollut jo 4 vuoden ajan. Orkkis syöpyi heti kun autoliikkeestä ulos pääsin. Ja auto oli silloin 2,5vee vanha ja mittarissa 35tkm.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Tästä avainten kuorista kiinnostuneille.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... y&_sacat=0
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja SS »

^Kaikkiin kiinakuoriin vaan se metalliavain ei mene tarpeeksi syvälle vaan väliin jää ruma rako :(
patu kirjoitti:Piti juuri tuohon vastailla, että kiinankuoret kestävät paremmin kuin marmorilta. Tai ainakin ollut jo 4 vuoden ajan. Orkkis syöpyi heti kun autoliikkeestä ulos pääsin. Ja auto oli silloin 2,5vee vanha ja mittarissa 35tkm.
Saman havainnut. Minkäköhän kanssa toi kuoren kumi reagoi? Avainkaapissa säilytetty vara-avain on pinnastaan aivan kostea ja tahmainen. Taskussa pyörivä käyttöavain kuluu muuten vaan tohjoksi...

Laitetaan nyt samalla vikalistaa: 3,5 vuotta (64...112tkm) ilman pienintäkään vikaa kunnes tänä talvena vaihtoon CIM, etujouset ja eberin ohjain. Ja lisäksi yksi mystinen ABS/ESP/TCS vikavaloepisodi. Nyt on kaikki taas kunnossa, seuraavaa odotellessa...

Edit: Niinjoo, termari on vaihdettu vuosi sitten myös. Kulutusosia, kuten jarrupaloja on myös vaihdettu, mutta noita ei voi vioiksi laskea.
Viimeksi muokannut SS, Su Helmi 11, 2018 11:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Aika paljon tullut vastauksia. Kiitos siitä.

En nyt lähtenyt vastaamaan yksitellen kaikille, mutta kyllä myös täällä avain sulaa käteen, ja kiitos Kiina-linkistä.
Tiedän että auto vie hieman enemmän kakkua kun pitäisi. Tässä aikaisemmin pävitettiin myös vähän ECU:a joka tosiaan pienensi kulutusta, mutta silti ollaan vielä vähän yli normaalin.
Lambda anturi on aika vahva epäilyn kohde, mutta tästä on turha vielä huudella sen enempää ilman vikakoodeja, ja testauksia.
Kone käy äänettömästi käynnissä ollessaan ja laatikko toimii täydellisesti.

Sytytyshäiriöt yms. olivat jo valmiiksi ostaessa. Edellinen joka autolla Ruotsissa oli ajanut oli keski-ikäinen nainen joka oli huoltanut
autoa tiheään merkkihuolloissa, ja pitänyt muutenkin sen siistinä ( kolhittuja vanteita lukuunottamatta :D ) mutta ei varmasti huomannut sytytyskatkoksia, koska ne ilmenivät vasta kun autolle antoi rajummin kenkää. Tämän jälkeen ilmeni pikkuhiljaa että 3 puolaa oli antautunut.
Ihan alunperin auto ei liikkunut missään tilanteessa alle 15l/100km ja se saattoi myös olla edellisen omistajan osasyy päästä autosta eroon sen kummemmin vikaa etsimättä, eli suunta on nyt ollut oikea kulutuksen suhteen.

Yleisesti kun lukee eri merkkien foorumeita voi saada sellaisen kuvan että sen foorumin autoissa olisi poikkeuksellisen paljon vikoja, koska yleensä vain ongelmien kohdalla ruvetaan kyselemään. Harvemmin kukaan tulee kertomaan että kylläpä auto on toiminut hyvin 3kk ilman vikoja, paitsi ehkä FSO foorumilla....

En siis itse pitä Saabia mitenkään huonolaatuisena, kunhan halusin kysellä jatkoa ajatellen.
Joissain testereissä on valikossa "Tulevat vikakoodit" se ei kuitenkaan kertonut tarpeeksi pitkälle, joten kiitos :wink: :D :D
Vastaa Viestiin