NG 9-3 Saabien pikkuviat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mulla ollut allekirjoituksen härveli nyt lähes päivälleen 7 vuotta ja 146tkm-202tkm.

Vikoja:
- etujousi katki 2012, jolloin vaihdatin kaikki ja myös iskarit, jonka jälkeen katsurit sanoo vuodesta toiseen, että "oot vissiin just vaihtanut"
- takajarrupalat ja -levyt 2014
- talvirenkaat 2014
- ksenon-polttimot 2014
- akku 2013 tai 2014
- kesärenkaat 2015
- etuparkkien polttimot 2016
- takajarrupolttimo 2017
- kuskin lasinnostin 2017

Eli mitään sähkövikoja tai muita ei ole ollut, kytkinkin pitää vaikka softattu jo 2012. Tänä vuonna menee kiesi kyllä vaihtoon varmaan.

Oon myös lukenut foorumilta käytännössä kaikki taudinkuvaukset näistä bensavehkeistä ja kyllä mielikuva on vahva siitä, että kyseessä on yksi ongelmattomimmista automalleista ikä- ja hintaluokassaan. Omani on epäilemättä siinäkin joukossa poikkeuksellisen viaton.

Uskomaton vehje :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

AZP kirjoitti:Peililasin sai ainakin reilu vuosi sitten ongelmitta merkkiliikkeestä (45 €/kpl), luulisi vieläkin löytyvän. Näyttäisi meinaan netin tarvikeliikkeissäkin olevan tarjolla, esim: https://m.autonvaraosat24.fi/oen/12795600

Jos tilailee netistä niin kannattaa osanumero varmistaa sen mukaan onko himmenevä peili vai ei.
http://ys3.se/catalogue/node/2009/3668/#N

Vaihtohan on ihan niks naks, kärkipihtejä kummempaa ei tarvita ja aikaa menee pari minuuttia per puoli.
Kiitos vastauksesta. Joo vaihto ei hirveän vaikeelta näyttäny youtube videon perusteella kun tietää mitä tehä. Sitten tyhmä kysymys onko tuolla mitään väliä jos laittaa himmenevien peilien tilalle kirkkaat. Muuta kuin se ettei ne sitten himmene :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Ei ole väliä. Näin tein itsekin ja vähintään yhtä hyvin niistäkin näkee :lol:
900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96, 9-3 SC -08 1.9TTiD
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Onkos tuo jakopää remontti ollu yhtä yleistä paljon ennen 200 000 km ajetuissa kun kansiremppakin kun näköjään tässäkin ketjussa jo kahdessa autossa jakopää menny minun mielestä melko aikaisin vaihtoon?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja anv »

Yleisyydestä en osaa sanoa, mutta omassani 255tkm ajetussa 1.8t:ssä ei ole irroitettu moottorista kuin sytytystulppia ja öljyroppua.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja SS »

Hdjanne kirjoitti:Moro

Tästä avainten kuorista kiinnostuneille.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... y&_sacat=0
Posti toi mulle eilen tämmöisen:
https://www.ebay.com/itm/New-Style-4-Bu ... 2199487413
Ei käänny virtalukossa, tarttee reklamoida. Metalliavaintakaan ei saanut ilman väkivaltaa kiskottua kolostaan ja ekan irrotuksen jälkeen irtoa vähän turhankin herkästi, sisällä ei ole metallista lukitusta kuten on ollut aiemmin tilaamissani. Oisko vinkkiä mikä noista kopioista olisi toimiva?

Tai jos vaan tilaisi nysvääntyneen orkkisavaimen päälle pinkin silikonikuoren :mrgreen:
https://www.aliexpress.com/item/Hot-Sal ... 07960.html
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Ehkä korrektia laittaa päivitystä mainostettujen pikkuvikojen suhteen, jos tästä vaikka olisi hyötyä jollekin.

Lopullisesti moottorivalo sammui ennen kattia olevan lambdan vaihdolla, joka myös laski kulutusta, mutta lopullisesti viat hävisivät uudella paineensäätimellä. Vanha hajosi käteen ulos ottaessa, ja alipaine puolella oli vähän kosteutta etanolista. Eli oireet oli monen puolikuntoisen osan summa. Ykkös lambda ei siis antanut koodeja, sen sijaan kakkonen antoi seosten vuoksi. Koodeja ei enää tule edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja mttm »

Hyppäämpä minäkin mukaan ja olisin kovin kiinnostunut noista jakopää ongelmista, joista Tomi V jo kyseli mutta kukaan ei tainnut vielä vastata. Mulla olis kova hinku päästä taas kolkkiin kiinni, mutta aika paljon ajettujahan ne meinaa nuo vaihtoehdot olla tällä hetkellä.
Onko siis enemmän tietoa jollakin näistä jakopää ongelmista? :saab:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Eski »

Naapurista löytyy ainakin vielä aika kohtuuajettujakin kolkkeja, kuten tässä ->
https://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_ ... ?ca=12&w=3

Enemmän ajettujen kohdalla voi hankkia vaikkapa tällaisen varaosan ->
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3- ... b207r.html

Eski
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja mttm »

Niin muuten, ostaa enemmän ajetun Suomesta ja jos jakopää leviää, niin ostaa Ruotsista kokonaan uuden moottorin 8O .
Ei pöllömpi ajatus, eikä näköjään hinnaltaan kovin paha. Kiitokset Eski, ajattelinkin että tältä foorumilta löytyy joka ongelmaa ratkasu....
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja patu »

Kohta saa laittaa myyntiin. :D Vknloppuna napsahti 90tkm täyteen.. kriittinen satku lähestyy.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja SS »

Koneita löytyy halvemmalla vaikkapa Englannista:
https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-03- ... 2364075577

Tosin Turboa ei taida tulla mukana.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Eski »

Neobrossin sivujen mukaan tuo Aeron kone on out of stock, mutta jotain muita halvempia koneita näyttää löytyvän ->
https://www.neobrothers.co.uk/engine-co ... 7276-p.asp
Toiseksi neobrossilta tulee jonkinlaiset toimituskulut, mutta speden koneet saa pcs:ltä ilman toimituskuluja Jyväskylään...

Ideana kuitenkin lähinnä se, että pelkän huonon koneen takia ei kannata heittää kirvestä kaivoon, jos auto on muuten hyvässä ja houkuttelevassa kuosissa... Jonkun konevaivaisen yksilön voi saada hyvinkin edullisesti ja budjettiin mukaan tuollainen noin 2000e konepaketti, niin ei ole välttämättä mikään huono idea, jos saapilla haluaa ajaa :twisted:

Eski
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja mttm »

Onko suuntaa antavaa tietoa, mitä jakopääremontti maksaa NG 9-3 tapauksissa? Yleensähän jakopäät korjauksineen maksaa sen 1500e, ainakin toisilla merkeillä.
Eskillä on linkit hallussa, hyvä tietää että osia löytyy joka lähtöön, jos tai kun meikäläiselle tulee pitkästä aikaa :saab: , pari aiempaa omistaneena. Ja kyllä halua on ajaa Saabilla.
Edit. se vielä unohtui, että mitkäs on ne ensioireet NG 9-3 tapauksissa, jos jakopää on menossa? Rilinä ja kilinä koneessa vai? Ja onko ne levinny tietyissä kilometreissä?
Viimeksi muokannut mttm, Ma Maalis 12, 2018 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Omaan B207R-moottoriin maksoi 1300 euroa T.Holmbergilla vuonna 2016.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Vastaa Viestiin