NG 9-3 Saabien pikkuviat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Juuri tässä korjailen kuskinpuolen takaoven etukulmaa. Ei näy vielä ulospäin mutta sisäkulma on pinta ruosteessa. Ei tuota saa kunnolla laitettua kun on päällikkäisiä saumoja. :x Sitten kun ruostuu kunnolla niin viitsii varmaan avata saumat. Lokasuojat menee maalattavaksi ens kuussa. Nekin huomas vasta läheltä katsoen, joten ajoissa ollaan ruosteen torjunta hommissa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Naassi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 09:55
Paikkakunta: Muhos

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Naassi »

Vähän vanhaa ketjua nyt nostelen, mutta tässä vähän omia pieniä/ tyyppivikoja mitä on saanut fiksailla vajaan 10v aikana kun on ng9-3 ollut kulkupelinä.

SS 9-3 1.8t linear, vm. -03
Ajossa 2010 - 2015, ~150-240 tkm.
- Ohjaustehostimen stefan vaihto, tämä oli ensimmäisiä huoltotoimia ja moottoriöljy tehostajan säiliössä aiheutti kyllä hieman kummastusta :D
- Vesipumppu. Kovilla pakkasilla antautui, liekö ollut aivan nesteet kunnossa. Korjaamo palveli tältä osin.
- Lämmityslaitteen puhaltimen ohjausyksikkö. Tämä meni kerrasta pimeäksi. Kummastusta aiheutti puhaltimen käynti maksiminopeudella, vaikka oli avaimet taskussa. :lol: Puhallin hiljeni vain sulakkeen irroittamalla kun kärähtänyt ohjausyksikkö päästi virran läpi.
- taka-akseliston puslat.
- Jarrutehostimen alipaineletku
- Joka nurkkaan uudet jarrulevyt ja palat, toinen takasatula.

SS 9-3 1.8t Vector (Biopower) vm. -08
Ajossa 2015 ->, 136 - 262 tkm (tällä hetkellä)
- Vaihdelaatikon kuskinpuolen vetarin stefa
- Joka nurkkaan uudet jarrulevyt ja palat
- Tallissa odottaa uusi jarrutehostimen alipainepumppu, vaihdan kokonaan kun tiiviste on entinen. Uusi alipaineletku menee paikalleen samalla.

SC 9-3 2.0t Vector (Biopower) vm. -08
Ajossa 2018 ->, 164 - 201 tkm (tällä hetkellä)
- Termostaatti
- Takaoven lukkomoduuli
(- Aiemman omistajan toimesta näytti olevan vaihdettuna kytkinpaketti ja ilmastoinnin kompressori)

Näiden lisäksi on toki vaihdeltu suodattimia, valoja, öljyjä, muita nesteitä, ilmastoinnin huoltoja yms. normaaleja ylläpitojuttuja. Jarrut olen laittanut molempiin sedaneihin aina kerralla joka nurkkaan. Hieman ennakoidenkin, akuuttia tarvetta ei olisi ollut kummassakaan tapauksessa kuin takalevyille ja sekin epätasaisen kulumisen vuoksi. Edessäkin ollut kuitenkin jo sen verran pykälää, että on mennyt ne samalla. Vähän omaa valintaa, että en tykkää ajaa huonoilla renkailla, enkä jarruilla. :P

Puuta koputtaen todettakoon että tuo -08 vuoden sedan on kyllä ollut todella hyvä laitos. Noille kilometreille vaaditut toimenpiteet ovat oikeasti olemattomat. Farkkuun on saanut reilun vuoden aikana jotain rapata, mutta vaikuttaa myös olevan hyvässä kuosissa kaikin puolin. Miltei hirvittää kun jossain vaiheessa pitää alkaa miettiä muun merkkisiä kulkineita, kohtuu hyvin alkaa olla vinkeet tuttuja ja täältä foorumilta löytyy kyllä hyvin apuja kaiken näköisiin kummallisuuksiin mitä :saab: tarjoaa :lol:
9-3 SS 1.8t Linear, -03 (v.2010-2015)
9-3 SS 1.8t Vector BioPower, -08 (v.2015-)
9-3 SC 2.0t Vector BioPower, -08 (v.2018-)
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: NG 9-3 Saabien pikkuviat

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Oman 2014 ostamani auton vikoja (vm 2004 1.8t SS):
- koiranluita saanut vaihtaa
- samoin vakaajatangonpäitä ja jokunen raidetangonpääkin
- molemmat etujouset (poikki) ja kääntölaakerit vaihtoon, kun vanhat alkoivat ääntää uusien jousten kanssa
- takaikkunan jarruvalon muovinen suojakansi ei pysy paikallaan (oli vikana tuon repsottaminen jo TM:n testiartikkelissa aikanaan)
- sytytyspuolat menneet uusiksi kaikki
- apukuskin oven lukituslaite temppuilut useamman vuoden (kesällä usein toimee, talvella oven saa lukita ja avata erikseen napista)
- ABS-jarrut talvella sopivassa kelissä, kun auton alla olevaan liitinboksiin menee kosteutta, boxi suojattu pari vuotta sitten muovipussilla kuivauksen jälkeen, ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia asian suhteen
- polttimoiden vaihto jotain velhohommaa, apukuskin puoleinen etuvilkku esim. Pro-Car Servicellä onnistuivat laittamaan polttimon kiinni niin, että toimii, eikä SID herjaa mitään, itseltä ei onnistunut saada tuohon kontaktia, polttimoiden vaihto muutenkin ikävää hommaa
- vuosi sitten automaattivaihteisto hukkui CAN-väylästä ja meni vikatilaan, korjaantui auto sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen
- nyt vaihteistossa pahempi vika, menee tutkittavaksi Tech2:sella ja todennäköisesti laatikko vaihtoon
- ilmastoinnin näytöstä tuulilasinlämmittimen symboli pimeänä
- radion näyttö aika ajoin pimeänä myös
Vastaa Viestiin