Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Tuli ostettua tossa otsikon mukainen auto vm. -07 ja muutaman päivän ajon jälkeen siinä alkoi esiintyä nykimistä pintakaasulla kiihdyttäessä/ajettaessa. Merkkihuollossa siihen vaihdettiin ensin tulpat eikä vika korjaantunut. Seuraavaksi autosta putsattiin kaasuläppäkotelo ja nykiminen hävisi pariksi päiväksi, mutta alkoi sitten uudestaan. Korjaamon testerillä ei havaittu mitään epätavallista eikä vikakoodeja löytynyt ja autoon vaihdettiin ilmamassamittari, mutta nykiminen jatkui edelleen. Lopulta vaihdettiin kaasuläppäkotelo, eikä nykimistä ole nyt muutamaan viikkoon esiintynyt.

Mieleni päällä onkin nyt sellainen asia, että vaikka auto ei varsinaisesti nyt nyikään niin tuntuu kuin se pintakaasulla lähtiessä alkuun lähtisi rullaamaan kevyemmin. Ja sitten ikään kuin nyökkäisi pikkaisen ja rupeaa tuntumaan kuin joku vähän haraisi vastaan. Sitten kun painaa kaasua enemmän niin auto oikein herää ja vetoja kyllä löytyy. En ole aikaisemmin omistanut yhtään saabia enkä turboautoa niin ajattelin jos joku tästä viestistä selvän saa niin voisi vastata että onko kyseessä ihan normaalia käyttäytymistä vai pitäisikö jotain vikaa alkaa etsimään?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja karg »

Jotain vikaa siinä on, jos se puutuu kaasua painettaessa. Tuosta kannattaisi ottaa ajellessa vähän lokia, niin näkisi mitä moottorinohjauksen mielestä tapahtuu ongelmatilanteessa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabsumppi kirjoitti: Mieleni päällä onkin nyt sellainen asia, että vaikka auto ei varsinaisesti nyt nyikään niin tuntuu kuin se pintakaasulla lähtiessä alkuun lähtisi rullaamaan kevyemmin. Ja sitten ikään kuin nyökkäisi pikkaisen ja rupeaa tuntumaan kuin joku vähän haraisi vastaan. Sitten kun painaa kaasua enemmän niin auto oikein herää ja vetoja kyllä löytyy.
Minä kyllä ymmärtäisin tuosta, että auto ei puudu kaasua painettasessa vaan ilmiö on ihan toisenlainen liittyen tasakaasuajoon.

Minä ymmärsin niin, että tasakaasulla auto kiihtyy erilaisella kiihtyvyydellä, vaikka kaasu on samassa asennossa. Jos näin, niin tuo on jollain tasolla ominaisuus. Ilmiö on silloin kohtuullisen leivä, mutta kuitenkin havaittava. Tämä kai liittyy jotenkin kaasupolkimen eli "toivomuspolkimen" momentin pyyntiin ja kaasuläppäkotelon avulla tehtävään toteuttamiseen. Jotain korjausta softaan on ilmeisesti olemassa tähän. Jos tämä on voimakas ilmiö niin silloin ei kai softa ja kaasuläppä ole yhteensopivia. Eroja läppäkoteloiden kesken muistaakseni on olemassa, joten softatkin pitää olla vastaavasti juuri tietylle läppäkotelotyypille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Re: Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Kiitos vastauksista. Kyseessä ei ole varsinaisesti auton puutuminen. Millainen operaatio softan korjaus mahdollisesti olisi? Hinta? Autoa tosiaan silloin nykimisen aikaan katsottiin testerin kanssa ja tutkittiin mahdolliset imuvuodot yms. eikä mitään vikaa löytynyt.
Saabmies9304
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2018 08:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Saabmies9304 »

Saabsumppi kirjoitti:Kiitos vastauksista. Kyseessä ei ole varsinaisesti auton puutuminen. Millainen operaatio softan korjaus mahdollisesti olisi? Hinta? Autoa tosiaan silloin nykimisen aikaan katsottiin testerin kanssa ja tutkittiin mahdolliset imuvuodot yms. eikä mitään vikaa löytynyt.
moi. omasta saabista löytyy myös kyseinen "ominaisuus". Saab 9-3 2.0t -04. Olitko löytänyt asiaan ratkaisua ?
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Re: Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

En ole löytänyt ratkaisua. Olen vain opetellut elämään asian kanssa kun kuitenkin niin pienestä asiasta kyse :)
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Timon »

Mulla oli kans edellisessä autossa tollasta oiretta, että nyki toisinaan vähän ennenkuin lähti kiihtymään. Techillä katseltiin sitten dataa ajon aikana ja syylliseksi osoittautui yksi puola.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 2.0t vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se kaasuläpän "ominaisuus" ei aiheuta nykimistä vaan aaltoilevaa kiihdytystä (heijaamista).
Nykiminen aiheutuu sitten jostain muusta. Voihan se sekin johtua viallisesta kaasuläppäkotelosta, ei sen puoleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin