Tyyppivika? Takavalojen liitin kärähtää helposti.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Tyyppivika? Takavalojen liitin kärähtää helposti.

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

Moro kaikille!

Olen nyt korjannut kahdesta Saab 9-3 SS MY04:sta vasemman puolen takavalot. Tässähän polttimot kiinnittyvät muoviseen kehikkoon, johon sitten takapuolelle tulee johtosarjan liitin kiinni. Ongelman aiheutta on maajohdon liitoksen hapantuminen, mikä aiheuttaa kuumenemista ja lopulta polttaa koko kontaktin karrelle.

Kuva: https://www.dropbox.com/s/syvcyczj11vv0 ... 5.jpg?dl=0

Tässä jälkimmäisessä tapauksessa huomasin jo vähän aiemmin, että takavalo palaa himmeämpänä. Jostain syystä aivot eivät rekisteröineet ongelmaa kunnolla, ja ostin ohimennen uudet polttimot vaihtoa varten. Ennen kuin pääsin edes vaihtamaan polttimoita, niin SID heitti herjaa jokaisesta vasemman puolen polttimosta. Sitten vasta välähti, ja kun menin avaamaan luukkua kontin puolelta niin vastaan tuli mukava palaneen käry.

Molemmat korjaukset olen hoitanut niin, että olen leikannut polttimokehikon liittimen ympäriltä muovit pois niin että neljä pinniä sojottavat vapaasti kehikosta ulos. Sitten olen juottanut jokaiseen johdonpätkät kiinni, sukittanut ne sekä kuumaliimannut kauttaaltaan juuresta niin että ne ovat tukevasti paikoillaan. Uusiin johtoihin noin 10cm päähän olen laittanut Motonetin perus 4-napaisen pikaliittimen toisen puolen, ja toisen puolen toki auton johtosarjaan vakioliittimen tilalle. Tästä sitten vaan uus liitin kiinni ja kovaa ajoa :saab:

Työn jälki ei ole mitenkään esittelykelpoista, mutta otan kuvat valmiista korjauksesta kun muistan ja lisään tähän ketjuun.

Tätä kirjoittaessa tarkistin myös Googlelta mitä mieltä on asiasta ja löysin toisen tavan korjata ongelma: http://www.saabnet.com/tsn/faq/93ssbadtaillightground/
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyyppivika? Takavalojen liitin kärähtää helposti.

Viesti Kirjoittaja APS »

Omassani oli myös samaa valojen himmenemistä. Vasemman takavalon liitin pääsi elämään aika paljon ja asennon muutos laidasta toiseen himmensi valoja.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
kartsa86
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 10:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tyyppivika? Takavalojen liitin kärähtää helposti.

Viesti Kirjoittaja kartsa86 »

Ite korjannu muutamasta niin että hakenut ihan saabilta uuden liittimen rungon ja sielut ja kasannut niillä. Osat ei montaa euroa maksa ja ainakin toiminut sen jälkeen hyvin.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Vastaa Viestiin