Kysymyksiä ensimmäisestäni NG kolkista

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Kysymyksiä ensimmäisestäni NG kolkista

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Olen nyt pari viikkoa tutkaillut foorumia ja yrittänyt löytää kysymyksiini vastauksia, mutta aina kun siirryn seuraavaan kysymykseen, edellinen unohtuu, tai ei löydy mitään kattavaa tietoa.

Eli autoni on vm. 2006 sportcombi, 2.0t koneella eli 126kw ja ajettu 290tkm automaatti.

Huoltohistoria ei ole tiedossa (mitä pelkäsin, mutta sain tuntuvan alennuksen) mutta auto on yleisilmeeltään siisti ja toimiva.

- Eli mitä mun kannattaa tarkistaa tässä vaiheessa? Jakopään remontista kuulin paljon, mutta kuinka oleellinen se on tässä koneessa? Entä onko kuinka vaativa opertaatio, kun moottorirempoista on kokemusta vain 90-luvun koneista?
-Automaattiöljyjen vaihdoista luin ristiriitaisia kommentteja. Kannattaako mun vaihtaa ne huuhtelemalla, kun aikaisemmasta vaihdosta ei ole tietoa, vaiko ei?
- Tämä yksilö on herkkä vetelyille tuulessa ja kiihdytyksissä, mikä lienee kolkkien ominaisuuksista, mutta pystyykö tätä parantamaan OG kolkkien tapaan alatukivarren powerflexeillä yms.? Kun en vielä edes tiedä miten NG kolkeissa tuo rakenne on edes toteutettu...
-Alusta on muuten mielestäni suht hyvässä kunnossa, mutta terävimmissä kuopissa/kohoumissa takaa saattaa pientä kolahdusta kuulua. Mitkä paikat näissä aiheuttaa sitä/pettää ensimmäisenä?
-Jotain muuta mitä pitäisi tietää?

Kaikesta huolimatta erittäin tyytyväinen tähän, eri planeetalta OG kolkkiini verrattuna ja haluaisinkin pitää sen iskussa :D

E: Niin ja pelkääjänpuolen lattia oli märkänä. Kuivasin sen ja nyt pysynyt kuivana, kun on ollut kuivia kelejä. Mutta onko tuolla jotain ongelma kohtaa ja miten sen voi korjata?
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Kysymyksiä ensimmäisestäni NG kolkista

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Terve ja onnea uudesta kiesistä.

- Eli mitä mun kannattaa tarkistaa tässä vaiheessa? Jakopään remontista kuulin paljon, mutta kuinka oleellinen se on tässä koneessa? Entä onko kuinka vaativa opertaatio, kun moottorirempoista on kokemusta vain 90-luvun koneista?
Oleellinenhan se on viimeistään sitten kun hajoaa. Ottaa sen koneen päältä ne muovit pois niin se näyttää taas 90-luvun tekeleeltä. ;) Jakopää ei pitäisi olla kovin paha jos työkalut pysyy kädessä. Pikkupajoilla noin 1000€ remppa osineen..


-Automaattiöljyjen vaihdoista luin ristiriitaisia kommentteja. Kannattaako mun vaihtaa ne huuhtelemalla, kun aikaisemmasta vaihdosta ei ole tietoa, vaiko ei?
Kannattaa katsoa miltä se öljy näyttää. Jos se näyttää/haisee ihan ok kamalta, niin vaihda vaan. Jos se on jo aivan mustaa ja palanutta, niin sitten ihan oman mielen mukaan.

- Tämä yksilö on herkkä vetelyille tuulessa ja kiihdytyksissä, mikä lienee kolkkien ominaisuuksista, mutta pystyykö tätä parantamaan OG kolkkien tapaan alatukivarren powerflexeillä yms.? Kun en vielä edes tiedä miten NG kolkeissa tuo rakenne on edes toteutettu...
Ainahan näitä parannella voi, mutta omasta mielestä tuntuu olevan myös melko rengaskriittinen auto. Vähänkin leveämmät kumit niin vaeltaa vietävästi.

-Alusta on muuten mielestäni suht hyvässä kunnossa, mutta terävimmissä kuopissa/kohoumissa takaa saattaa pientä kolahdusta kuulua. Mitkä paikat näissä aiheuttaa sitä/pettää ensimmäisenä?
Iskarit voisi olla yks. Edessä nyt naputtaa kaikki mahdollinen..

-Jotain muuta mitä pitäisi tietää?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymyksiä ensimmäisestäni NG kolkista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Laatikon öljyt kannattaa vaihtaa, mutta säännöllisesti väh.120 tkm välein. Tiheämminkin ei haittaa. Mikäli öljyillä on tosiaan ajettu jo liki 300 tkm niin en enää vaihtaisi tuossa vaiheessa. Uusi öljy yleensä sitten irroittaa (puhdistaa) laatikon sisustaa ja saa liikkeelle erilaisia kokkareita ja tukkii venttiilikoneistoa. Sitten ne ongelmat alkavat. Tästä asiasta jotkut ovat eri mieltä, mutta jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi katsoo.
Toki tietenkin on mahdollista, että öljyt on vaihdettu ainakin kerran, niin silloin se nyt vielä kannattaisi sitten tehdä, kun ei liikaa ole mennyt yliajalle. Huuhteluöljynvaihto on ehdottomasti parempi ratkaisu kuin pelkkä "mitä ropusta ulos tulee".

Ajo ominisuuksien kanssa kannattaa aloittaa renkaista, kuten jo mainittiin, ja sitten käyttää 4-pyöräsuuntauksessa. Takapää on täysin säädettävä, mutta etupäätäkin voi säätää muutoinkin kuin pelkkää aurausta. Etupään säätö tehdään apurunkoa liikuttamalla. Tosin vetely ei ehkä viittaa tuohon apurungon säätötarpeeseen (camber ja caster), koska puoltaminen olisi oire sen säätötarpeesta.
Sivutuuliherkkyyteen varmaan aurauksien ja takapään camberin säätö varmaan auttaisi.

Pelkääjän puolen lattian märkyys johtuuu melko varmasti tukkeutuneista vedenpoistoaukoista moottoritilan akvaarioissa ja lisäksi ehkä raitisilmasuodattimen kotelon tiiviste rintapeltiä vasten on hapertunut. Tuo akvaario on siinä tuulilasin alapuolella olevan muovisuojan alla.

Niin, ja konehan on 129kW (pikku tarkennus) :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymyksiä ensimmäisestäni NG kolkista

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Kiitoksia kaikille vastanneille! Ja saa lisääkin ideoita laittaa :)

En löytänyt sivuilta mitään selkeää ohjeistusta, miten tuo laatikon öljynvaihto suoritetaan. Vähän kyllä huolestuttaa kyseinen operaatio.

Myös tuo jalkatilan märkyys huolettaa, mutta toivottavasti näillä vinkeillä saan sen korjattua, jos korjattavaa on.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymyksiä ensimmäisestäni NG kolkista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jos en ihan väärin muista, niin automaattilaatkon öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan ja taisi olla 120 tkm välein. Tuo tapahtuu vain laskemalla ropusta öljyä pois, mutta sitä tulee sieltä vain noin puolet. Kuitenkin tämä huuhtelumenetelmä on parempi ja se tehdään huollossa sitä pyydettäessä. Niihin laatikoihin joihin se voidaan tehdä huuhtelemalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Kysymyksiä ensimmäisestäni NG kolkista

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Yksi toimenpide joka saattaa jakaa mielipiteitä, mutta omalla kohdalla osoittautunut erittäin hyväksi ratkaisuksi varsinkin suurien km määrien kohdalla on Forte moottorihuuhtelu öljynvaihdon yhteydessä. Saabiini en ole sitä vielä tehnyt mutta mm ex. BMW:ssäni 370tkm kohdalla öljynvaihdossa tein tämän suositusten perusteella ilman sen suurempia odotuksia. Lähinnä suuren kilsamäärän vuoksi. Lopputulos oli kuitenkin se että koneesta hävisi samantien nostajista kuulunut pieni tikitys ja muutenkin käynti muuttui selkeästi paljon silkkisemmäksi. Huomasin samalla että käsittelyn yhteydessä vanhan ölyn mukana ulos tullut ylimääräinen mönjä oli ihan hyvä saada ulos. Selkeää eroa äänimaailmassa ei ollut aikaisempien öljynvaihtojen yhteydessä havaittavissa läheskään tällä tavalla.
Tämän jälkeen myös uusi öljy pysyi kirkkaana poikkeuksellisen pitkään.
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Kysymyksiä ensimmäisestäni NG kolkista

Viesti Kirjoittaja zenga »

Vetelyyn: harkitse tosiaan kapeampaa rengasta. 205 leveillä ei vetele (itsellä nyt 16 ja 17 tuumaisina 205:t), 225 veteli.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Vastaa Viestiin