Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Terve Jäbät,
Olisin tänään ostamassa Saabia taas muutaman vuoden tauon jälkeen. Vaimo ei tykkää Saabeista, joten katsoin parhaakseni vaihtaa vaimoa!
Olen katsomassa kolmea eri bensa-automaattia tänään keskiviikkona. Pari kyssäriä teille 9-3 spesialisteille:
1) Suosittelisitteko 1,8t vai 2,0t? Moottori ilmeisesti sama, mutta onko ainoa ero softassa vai onko 2,0:ssa myös erilainen ahdin, jarrut, alusta jne.? 2,0t:ssä näyttäisi olevan erona ahtopainemittari, mikä on kiva!
2) Onko tuon ikäisen 9-3:sen automaattilaatikko kestävässä maineessa? Kuinka usein sen öljyt tulisi vaihtaa?
3) Onko huoltokirjassa mitään sellaista, mikä pitäisi tsekata, että on varmasti tehty? Jakopää ilmeisesti ketjulla?
Onko mitään sellaisia tyyppivikoja, helposti rikki meneviä varusteita, mihin kannattaisi ehdottomasti koeajolla muistaa tsekata (cruise tms.)? Kuljettajan istuimen etureuna näyttäisi ainakin aika monessa autossa olevan tispaantunut.
Suurkiitokset jo etukäteen!
Olisin tänään ostamassa Saabia taas muutaman vuoden tauon jälkeen. Vaimo ei tykkää Saabeista, joten katsoin parhaakseni vaihtaa vaimoa!
Olen katsomassa kolmea eri bensa-automaattia tänään keskiviikkona. Pari kyssäriä teille 9-3 spesialisteille:
1) Suosittelisitteko 1,8t vai 2,0t? Moottori ilmeisesti sama, mutta onko ainoa ero softassa vai onko 2,0:ssa myös erilainen ahdin, jarrut, alusta jne.? 2,0t:ssä näyttäisi olevan erona ahtopainemittari, mikä on kiva!
2) Onko tuon ikäisen 9-3:sen automaattilaatikko kestävässä maineessa? Kuinka usein sen öljyt tulisi vaihtaa?
3) Onko huoltokirjassa mitään sellaista, mikä pitäisi tsekata, että on varmasti tehty? Jakopää ilmeisesti ketjulla?
Onko mitään sellaisia tyyppivikoja, helposti rikki meneviä varusteita, mihin kannattaisi ehdottomasti koeajolla muistaa tsekata (cruise tms.)? Kuljettajan istuimen etureuna näyttäisi ainakin aika monessa autossa olevan tispaantunut.
Suurkiitokset jo etukäteen!
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
-
- "Viggen"
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Tuolta kautta löytyy useimpiin kysyttyihin vastauksia. viewtopic.php?f=15&t=154251
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Kiitos Jeffreitteri kattavasta tietopaketista! Pitänee tuo takakontin sulkakeasia ainakin hoitaa kuntoon.
Löytyyköhän mistään kattavaa vikalistaa 9-3:seen? Hesarin listat kun ovat näköjään nykyisin vain tilaajien luettavissa.
Onko tuo Garretin ahdin jotenkin huonompi kuin uudempi Mitsun?
Löytyyköhän mistään kattavaa vikalistaa 9-3:seen? Hesarin listat kun ovat näköjään nykyisin vain tilaajien luettavissa.
Onko tuo Garretin ahdin jotenkin huonompi kuin uudempi Mitsun?
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 51
- Liittynyt: Pe Syys 29, 2017 19:27
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Kyllä on, siksi uudemmissa onkin mitsun turbot .Näissä ng kolkeissa se garretti on sentään parempi kuin T7 koneiden surkea garret gt17. Kyllä se garrettikin perusajoa kestää, mutta jos aikoo virittää, niin järkevintä vaihtaa mitsuun.Jeltsin kirjoitti:Onko tuo Garretin ahdin jotenkin huonompi kuin uudempi Mitsun?
Saab 9-3 Linear Sport Sedan 1,8t vm.-04.
Saab 9-5 Linear Sport Combi 2.0t vm.-07.
Scania 142M vm.-81.
Saab 9-5 Linear Sport Combi 2.0t vm.-07.
Scania 142M vm.-81.
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Tiedäpä häntä....omassa alkuperäinen Garret ja virityssofta ollut käytössä jostain 150 tkm ajetusta lähtien ja nyt mittarissa kohta 290 tkm.Saabisti99JNS kirjoitti:Kyllä on, siksi uudemmissa onkin mitsun turbot .Jeltsin kirjoitti:Onko tuo Garretin ahdin jotenkin huonompi kuin uudempi Mitsun?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Automaattilaatikon öljyt kuuluisi vaihtaa 120 tkm välein.Jeltsin kirjoitti:Terve Jäbät,
Olisin tänään ostamassa Saabia taas muutaman vuoden tauon jälkeen. Vaimo ei tykkää Saabeista, joten katsoin parhaakseni vaihtaa vaimoa!
Olen katsomassa kolmea eri bensa-automaattia tänään keskiviikkona. Pari kyssäriä teille 9-3 spesialisteille:
1) Suosittelisitteko 1,8t vai 2,0t? Moottori ilmeisesti sama, mutta onko ainoa ero softassa vai onko 2,0:ssa myös erilainen ahdin, jarrut, alusta jne.? 2,0t:ssä näyttäisi olevan erona ahtopainemittari, mikä on kiva!
2) Onko tuon ikäisen 9-3:sen automaattilaatikko kestävässä maineessa? Kuinka usein sen öljyt tulisi vaihtaa?
3) Onko huoltokirjassa mitään sellaista, mikä pitäisi tsekata, että on varmasti tehty? Jakopää ilmeisesti ketjulla?
Onko mitään sellaisia tyyppivikoja, helposti rikki meneviä varusteita, mihin kannattaisi ehdottomasti koeajolla muistaa tsekata (cruise tms.)? Kuljettajan istuimen etureuna näyttäisi ainakin aika monessa autossa olevan tispaantunut.
Suurkiitokset jo etukäteen!
Se "ahtopainemittari" ei todellisuudessa ole ahtomittari vaan ilmamassa/vääntömomentti mittari. Toki ahtojakin tuohon tietenkin tarvitaan jotta viisari kunnolla nousee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
No niin, tuli vihdoin palattua Saabkantaan ja hankin eilen allekirjoituksen mukaisen pelin. Mittarissa kilomatrejä 202t, Suomi-auto ja merkkiliikkeen huoltokirjaa noin sataan tuhanteen saakka, sitten pienempiä pajoja. Auto on katsastettu viime kuussa. Kolme kyssäriä teille spesialisteille:
1) Suurin yksittäinen ongelma tuntuu olevan vikailmoitus SIDissä ja mittaristossa, mikä väittää ”rear right standing light failure,” vaikka parkkivalo on taatusti ehjä. Aikaisepi omistaja väitti myös, että talvisin hänelle tuli usein käynnistettäessä jokin ESP-vikailmoitus, jonka kuitenkin kuittaamalla saa aina pois. EDIT: Löysinkin tästä jo materiaalia em. linkistä, eli "Usein ongelman ratkaisu löytyy katkenneesta abs-anturin signaalijohdosta. Yleisin vikapaikka/johtokatkos, taka-akselilla, kuljettajan puolella 20-30cm päässä abs anturilta)" Onkohan pk-seudulla asiantuntevaa mekaanikkoa, jossa tämä operaatio onnistuisi ammattitaidolla? Samalla voisi tehdä sen takakontin sulakkkeen jälkiasennuksen?
2) Saako Infortainmentin pääyksikön namiskuukkeleita tilattua mistään, sillä basson, diskantin ja faderin napit on vedetty pois. Romuttamolta voisi hyvällä tuurilla tietysti löytyä, mutta jos niitä saisi jostain tilaamalla, ois kiva. Jotkut painonapit ovat myös hieman kuluneita (valkoisia), mutta ne voin peittää mustalla tussilla.
3) Kuljettajan istuimen lämmitys ei toimi. En ole tutkinut tilannetta vielä, mutta voisko olla irronnut johto. Vai onko näissä jonkin vakiomurhe yleensä?
4) Mistä saa avaimiin uusia kuoria? Nykyiset näyttävät suorastaan järkyttäviltä! Uusiin kuoriin voinee vaihtaa elektroniikkaosan?
1) Suurin yksittäinen ongelma tuntuu olevan vikailmoitus SIDissä ja mittaristossa, mikä väittää ”rear right standing light failure,” vaikka parkkivalo on taatusti ehjä. Aikaisepi omistaja väitti myös, että talvisin hänelle tuli usein käynnistettäessä jokin ESP-vikailmoitus, jonka kuitenkin kuittaamalla saa aina pois. EDIT: Löysinkin tästä jo materiaalia em. linkistä, eli "Usein ongelman ratkaisu löytyy katkenneesta abs-anturin signaalijohdosta. Yleisin vikapaikka/johtokatkos, taka-akselilla, kuljettajan puolella 20-30cm päässä abs anturilta)" Onkohan pk-seudulla asiantuntevaa mekaanikkoa, jossa tämä operaatio onnistuisi ammattitaidolla? Samalla voisi tehdä sen takakontin sulakkkeen jälkiasennuksen?
2) Saako Infortainmentin pääyksikön namiskuukkeleita tilattua mistään, sillä basson, diskantin ja faderin napit on vedetty pois. Romuttamolta voisi hyvällä tuurilla tietysti löytyä, mutta jos niitä saisi jostain tilaamalla, ois kiva. Jotkut painonapit ovat myös hieman kuluneita (valkoisia), mutta ne voin peittää mustalla tussilla.
3) Kuljettajan istuimen lämmitys ei toimi. En ole tutkinut tilannetta vielä, mutta voisko olla irronnut johto. Vai onko näissä jonkin vakiomurhe yleensä?
4) Mistä saa avaimiin uusia kuoria? Nykyiset näyttävät suorastaan järkyttäviltä! Uusiin kuoriin voinee vaihtaa elektroniikkaosan?
Viimeksi muokannut Jeltsin, To Huhti 05, 2018 09:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
^ Vaihda parkkivalopolttimot uusiin takana, josko sitten loppuisi tuo ilmoitus.
Kannattaa lukea täältä palstalta juttua tuosta ESP ongelmasta. Vaihtoehtoja on useita. Pelkkä ESP voisi johtua ratin kääntökulma-anturista. Sitten nämä ESP/ABS viat voisi liittyä tuonne taka-akselin anturin johtosarjaan. Pelkästään kovilla pakkasilla heti ajooon lähdön jälkeen, jos tulee kerran tuo virheilmoitus, on sitten ollut tuota ESP/ABS yksikön "tyyppivikaa". Siihen ei kai oikein ratkaisua ole, kun se on koko yksikön komponentti ominaisuus. Ainoastaan yksikön vaihto johonkin "USA malliiin" taisi olla ainoa toimiva ratkaisu.
Kannattaa lukea täältä palstalta juttua tuosta ESP ongelmasta. Vaihtoehtoja on useita. Pelkkä ESP voisi johtua ratin kääntökulma-anturista. Sitten nämä ESP/ABS viat voisi liittyä tuonne taka-akselin anturin johtosarjaan. Pelkästään kovilla pakkasilla heti ajooon lähdön jälkeen, jos tulee kerran tuo virheilmoitus, on sitten ollut tuota ESP/ABS yksikön "tyyppivikaa". Siihen ei kai oikein ratkaisua ole, kun se on koko yksikön komponentti ominaisuus. Ainoastaan yksikön vaihto johonkin "USA malliiin" taisi olla ainoa toimiva ratkaisu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Avaimiin saa uusia kuoria edullisesti ebaysta hakemalla esim hakusanoilla "saab 9-3 key fob".
Kuskin penkin lämmityselementin toimimattomuus on tyypillinen vika. Persosassa menee lämmityselementistä vastuslanka rikki ja koko penkin lämmitys pimenee. Ei kannata nyt edes koittaa sitä lämmitintä, siellä on oikosulku- ja siten kuumenemisvaara. Homma tulee kuntoon ostamalla vaikka marmorilta uusi persosan elementti (n. 60 oiroa muistaakseni) ja vaihtamalla se penkkiin. Itse käytin auton verhoomossa, jossa laitettiin samalla kuskin penkin repsottavat tekonahkaosat kuntoon aidolla nahalla.
Saabin valovalvonta on tosiaan ennakoiva ja yliherkkä. Polttimonvaihtoa kannattaa kokeilla ekana jos tulee virheellisiä ilmoituksia.
ESP-blingblongin selvittelyssä kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit ennen kuin tekee mitään korjauksia.
Kuskin penkin lämmityselementin toimimattomuus on tyypillinen vika. Persosassa menee lämmityselementistä vastuslanka rikki ja koko penkin lämmitys pimenee. Ei kannata nyt edes koittaa sitä lämmitintä, siellä on oikosulku- ja siten kuumenemisvaara. Homma tulee kuntoon ostamalla vaikka marmorilta uusi persosan elementti (n. 60 oiroa muistaakseni) ja vaihtamalla se penkkiin. Itse käytin auton verhoomossa, jossa laitettiin samalla kuskin penkin repsottavat tekonahkaosat kuntoon aidolla nahalla.
Saabin valovalvonta on tosiaan ennakoiva ja yliherkkä. Polttimonvaihtoa kannattaa kokeilla ekana jos tulee virheellisiä ilmoituksia.
ESP-blingblongin selvittelyssä kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit ennen kuin tekee mitään korjauksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Laitetaampas tähänkin. Tuon penkinlämmittäjän rikkoutumisen yleisin syy on että noustaan polvilleen siihen penkille. Koskee siis kaikkia merkkejä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ostamassa SS vm. 03-06, apua kaivataan...
Joo, se lämmityselementti on tietenkin siinä melko pinnassa eikä ole äärimmäisyyksiin joustavaa materiaalia, joten penkkia rajusti painava pistekuorma rikkoo elementin.
Tässä WISistä vaihto-ohjeita:
https://1drv.ms/b/s!AFDHPapMfBxFg-NH
https://1drv.ms/b/s!AFDHPapMfBxFg-NJ
https://1drv.ms/b/s!AFDHPapMfBxFg-NI
https://1drv.ms/b/s!AFDHPapMfBxFg-NG
Tässä WISistä vaihto-ohjeita:
https://1drv.ms/b/s!AFDHPapMfBxFg-NH
https://1drv.ms/b/s!AFDHPapMfBxFg-NJ
https://1drv.ms/b/s!AFDHPapMfBxFg-NI
https://1drv.ms/b/s!AFDHPapMfBxFg-NG
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K