Ahtopaineet kateissa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Joo eli omistan tollasen -07 9-3 2.0t:n ja olen jo vähän aikaa ihmetellyt että ihan kuin tehoja häviäisi pikkuhiljaa. Tänään sitten huomasin ajellessani että auto selkeästikään kiihdy normaalisti ja aikani sitä ihmeteltyä huomasin että turbomittari ei nouse sinne punaisen rajalle niinkuin normaalisti, vaan jää pari pykälää alemmas ja hitaasti nousee siitä sinne rajalle. Aikaisemmin ne paineet on kuitenkin pompannut samantien sinne maksimiin kun polkaisee kaasun pohjaan. Että jos jollain ois osviittaa mistä lähtisin vikaa etsimään?
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Sehän voisi olla esimerkiksi vuoto ahtoputkessa.

Pitää joka tapauksessa muistaa, että mittarin "turbo"mittari ei näytä ahtopainetta vaan ilmamassasta laskettua vääntömomenttia.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Kiitoksia vastauksesta. Tuuntuu vaan oudolta kun se välillä toimii ihan normaalisti ja sitten rupeaa taas temppuilemaan :?
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Saabsumppi kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta. Tuuntuu vaan oudolta kun se välillä toimii ihan normaalisti ja sitten rupeaa taas temppuilemaan :?
Ei kai se sitten limp modeen mene?

Oma on joskus mennyt ja maantiellä sen huomaaminen tehonpuutteena on hankalaa. Yllätys tulee sitten, kun paikaltaan kiihdyttäessä auto ei tunnu liikkuvan mihinkään. Helpoiten limp moden tunnistaa siitä, että vakionopeussäädin lakkaa toimimasta.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
khakanen
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Helmi 22, 2018 12:54
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja khakanen »

Lainaan ketjua, kun läheltä osunee.. ostelemassa autoa jossa boost pressure control tms. koodi, ei ahda kunnolla, onko tähän jotain tiettyä vikakohdetta vai onko täysi arpa?
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Joo eli auto kävi merkkihuollossa tutkittavana, eikä imuvuotoja yms. löytynyt. Tein itse sellaisen havainnon että tehonpuute tulee vasta kun kone on lämmenyt täysin lämpimäksi. Siis kylmällä koneella lähtee paljon räväkämmin, mutta kun lämmöt on max. niin tuntuu että väännöt häviää. :(
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabsumppi kirjoitti:Joo eli auto kävi merkkihuollossa tutkittavana, eikä imuvuotoja yms. löytynyt. Tein itse sellaisen havainnon että tehonpuute tulee vasta kun kone on lämmenyt täysin lämpimäksi. Siis kylmällä koneella lähtee paljon räväkämmin, mutta kun lämmöt on max. niin tuntuu että väännöt häviää. :(
Niin siis miten tämä nyt onkaan :?:
Toisessa ketjussa kirjoitat, että auto ei varsinaisesti puudu vaan nykii/aaltoilee pintakaasulla kiihdytettäessä/ajettaessa.
Miten se auto toimii kun kiihdyttää oikein kunnolla?

Tuolla toisessa viestissä jo oli jonkin verran juttua, että joissakin tapauksissa, varsinkin softamuutosten jälkeen, pintakaasulla kiihdyttäessä jonkin sortin aaltoilu on ominaisuus. Tosiasiassa vika on kaasuläppäkotelossa, joka ei vain aiemmin ole tullut esille. Autoa ei tosiasiassa vaivaa tehonpuute vaan osakaasukiihdytyksessä kaasuläppä heiluu holtittomasti jolloin auto tuntuu nykivän tai kiihtyvän aaltomaisesti. Tätä tapahtuu tietyssä kohtaa, kun koneelta vaaditaan momenttia. Löysäämällä tai lisäämällä kaasua ongelma poistuu.

Mitkään ahtopaineet eivät ole kateissa tuossa edellä kuvatussa tilanteessa.
Tästä ei nyt ota selvää, että onko @Saabsumppi:lla mikä vika, kun viestien mukaan ja eri viestiketjuissa on kyse aivan eri ongelmista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Siksi onkin eri viestiketju koska kyseessä on eri ongelma." Aaltoilevaan" kiihtyvyyteen en ole edes kummemmin jaksanut enää perehtyä, koska kyseessä on kuitenkin niin pieni asia, joka ei ole edes muuttunut pahemmaksi. Tässä ketjussa kuvasin nimenomaan sitä että välillä tuntuu tehonpuutetta, eikä kojetaulussa oleva turbomittari nouse normaalisti ja tämä tapahtuu täyskaasulla. Ja tosiaan tuohon viimeeksi lisäsin, että havaitsin tehon/väännönpuutteen tulevan vasta kun kone on lämmennyt täysin lämpimäksi. Kaasuläppäkotelo on vaihdettu vähän aikaa sitten.
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Ja kyllä auton saa kulkemaan kun pykältää vaan tarpeeksi pientä vaihdetta, mutta kylmänä/puolilämpimänä lähtee isollakin vaihteella ihan eri tavalla ja heti kun lämmöt on tapissa niin muuttuu jotenkin "tuhnummaksi". Nykimistä ei tilanteessa esiinny. Olisikohan nyt riittävän selkeästi selitetty :D
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ahaa selvisi. No se onkin sitten pahempi homma kun kaksi eri vikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Jeps.
Saabsumppi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 12:13

Re: Ahtopaineet kateissa

Viesti Kirjoittaja Saabsumppi »

Joo eli sellainen asia on nyt selvinnyt että auto ei ahda lämpimällä koneella kuin 6-7 psi kun se kuitenkin muuten ahtaa sen 10-11 psi. En vain tiedä mikä voisi olla vian aiheuttaja
Vastaa Viestiin