Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Allekirjoituksen avo.

Etu-/sivuvilkut, pitkät, pyyhkijät, pesimet, äänitorvi eikä peruutusvalo toimi. Alkoi sillä tavoin että ajossa laitoin ykkösen silmään hitaassa vauhdissa ja ilmoitti että peruutustutka on nyt aktivoitu. Sen jälkeen vapaallakin ilmoitti ja alkoi piipata vaikkei takana ollut autoa 5m matkalla.

Sulakkeet on käyty läpi, kaikki ehjää. SPA sulake, peruutusvaihteen anturin liitin vaihteiston päältä käytetty irti. Ei vaikutusta.

Auto ollut virratta 30 min eikä toiminnot palaudu.

Valokatkaisijasta käännöt nollille tai parkeille, lyhyet (xenonit) palaa kaikissa asennoissa??

Kaikki apu tarpeen, kiitos.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos useampi sähkölaite epäkunnossa, sinistä savua ei ole tullut mistään ja sulakkeet kaikki ehjinä, tarkistaisin ekana maadoituspisteet. Yksi maapiste jos on mennyt huonoksi, niin vika ilmennee jokaisessa järjestelmässä joka maadoittaa itsensä siihen pisteeseen. Onko WISiä käytössä? Sieltä voi opiskella mitkä järjestelmät on maadoitettu mihinkin pisteeseen ja sieltä löytyy myös maapisteiden sijainnut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kuulostaa CIM vialta ainakin noiden vilkkujen, valojen pyyhkijöiden ym. osalta. Toki sehän voi juuri johtua siitä maadoituksesta kuten edellä mainittiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Wis ei käytössä..
Taustaa asialle:
-Ennen vikaa pesin auton päältä, täytin pesunesteet (kuohui hieman yli) ja avasin katon
-Jokin aika sitten auto ei kuitannut vilkuilla kun avasin napista ovet, käytin sulakkeen irti (#26 konehuoneen rasiassa) ja toiminnot palasivat..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vakiovastaus on tietenkin aina, että vikakoodit lukuun. CIMmistä varmaan olisi koodi jos siellä vikaa tai jos koko CIM on pimeänä niin ei saa edes yhteyttä moduuliin. Toimiiko rattilukko normaalisti?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

AZP kirjoitti:Vakiovastaus on tietenkin aina, että vikakoodit lukuun. CIMmistä varmaan olisi koodi jos siellä vikaa tai jos koko CIM on pimeänä niin ei saa edes yhteyttä moduuliin. Toimiiko rattilukko normaalisti?
Rattilukko pelaa normaalisti. Parkkitutka aktivoituu heti kun nopeus on alle sen 15 kmh. Eikö CIM-vika ilmoittaisi ylös näyttöön?

Vikakoodit pääsen lukemaan vasta maanantaina yleistesterillä..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja AZP »

SID on aika säästeliäs noiden vikailmoitusten kanssa. Vikakoodeja voi kertyä paljonkin ilman mitään ilmoitusta. Jos rattilukko toimii normaalisti, niin CIM ei ilmeisesti ole täysin pimeänä ainakaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaivelin WISiä nyt sen verran, että peruutusvalokytkin liittyy manuaalivaihteisessa T8-autossa maadoituspisteeseen G7. Toisaalta takapään sähkökeskus liittyy maadoituspisteeseen G3, ja se liittynee myös peräytysvaloihin. Tarkistaisin siis ainakin nuo.

Tässä WISin antama kartta maapisteille:
Kuva

G3 sijainti on "In the luggage compartment below left light cluster"

Kuva

G7 on Trionic 8 -autoissa: "On the enginecontrol module's top right attachment lug"

Kuva

Toisaalta Xenonit on maadoitettu maadoituspisteisiin G30B, G43 ja G31. CIM on maadoitettu pisteisiin G47A, G47B ja G43, joten ehkäpä se G43 olisi tarkistamisen arvoinen?

Kaavioita on niin paljon, että se WIS kannattaa ladata omalle koneelle jotta pääsee kahlaamaan kuvia läpi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä se näin on, että kannattaa käyttää asianmukaisessa testerissä kuin alkaa arpomaan. CIM vioista hyvin harva tulee SIDiin. Rattilukosta tulee, mutta monet muut juuri tällaiset hyvin kiusalliset eivät.

Myös tuo jo aiemmin ilmennyt vilkkujen kuittaamattomuus kielii CIMssä olleen jotain häikkää. Kuittautui sähköresetillä silloin.

Niin vielä yksi.
Akku tietenkin. Nämä on aivan uskomattoman tarkkoja akulle ja saa aikaan vaikka mitä vikoja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Kiitoksia AZP vaivannäöstä ja vinkeistä. Tarkastin nuo G3 ja G7 maapisteet ja putsasin ja kiinnitin takaisin, ei vaikutusta.
Jommankumman pois käytyä ylänäytössä kävi steering lock malfunction -ilmoitus, kun käänsi virrat päälle. Teksti oli näytössä ehkä puoli sekuntia ja häipyi sitten. Ei ole tullut takaisin.

Unohtui mainita; peilein säätö pelaa vain oikealla puolella, vasemmalle vain ylös-alas -säätö toimii. Liekö osuutta asiaan, en tiedä.

Laittelen lisää tietoa kun saan tuolla testerillä katsottua koodit läpi.

Sieltä varmaan jostain löytyy tieto siitäkin onko peruutusvaihteen tieto aktiivinen koko ajan..
Viimeksi muokannut timpetti, Ma Huhti 30, 2018 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

petrisa kirjoitti:..
Niin vielä yksi.
Akku tietenkin. Nämä on aivan uskomattoman tarkkoja akulle ja saa aikaan vaikka mitä vikoja.
Joo pitää kokeilla tuokin vaikka ens'alkuun. Omassa ajukopassa kun tuo jotenkin liittyy johonkin lauantaina tapahtuneeseen asiaan ja yksi niistä oli se että auto oli 5 tuntia laturin päässä.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Koodeja:

B1440 Power Mode Master Input Circuits Mismatch
B3060 Security Systrem Sensor Data Incorrect but Valid
B3935 Malfunctioning Transponder Detected at Key In
U2100 CIM was missing on P-Bus

ff,05,b0,11 Please research before proceeding
U2140-00 UEC Missing on P-Bus
U2132 Lost Communication with Passneger Door Module

ff,0fme1,30 Please research before proceeding
B2535 Fog Light rear circuit, Open
B3880 Back Up Light right circuit, Open
B2545 Back Up Light left circuit, Open
B3883 Licence Plat light Circuit, Open
B2570-04 Trunk Light Circuit Open
B3930 Child Seccurity Lock Motors Circuit

....Siinäpä alkuun 8O 8O
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Akku loppu :wink:

Ei se mitään auta vaikka lopussa olevaa akkua lataisi kuinka, kun ei varaus pysy ja/tai sisäiset vastukset kasvaneet. Samalla kun vääntää virrat päälle auto haukkaa virtaa (tai viimeistään startatessa), akun napajännite romahtaa -> tukku vikakoodeja :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Akku on kunnossa, vaihdoin akun jolle tein kuormitustestit ennen asennusta. Mittasin maat ja kaikissa oli sinne 2-3 luokkaan vastus.

Eilen en saanut tarviketesterillä yhteyttä UEChen.. Mittasin virrat akulta keskuksen syötölle ja se oli ok..

Purin UECn eli konehuoneen sähkökeskuksen ja sieltä löytyi ainakin yksi bingo: kaksi e-promia sulana ja kraateri ympärillä.

Kysymys: nyt kun tilaan samalla osanumerolla keskuksen ja auto seisoo ilman sitä asennukseen asti.. Onkohan edessä solmuviidakko testerityönä, eli kasaanko viallisella siihen asti, mikä viisainta?

Ja ps jos tiedätte tai hallussa on sähkökeskus nrolla 12757110 (519125009) tai 12783069 ostan pikaisesti tuotteen!!!

Pps jos joku kehtaa jakaa FB saabismisivuille tuon osatarpeen, olisin kiitollinen, itse kun en siellä ole...

viewtopic.php?f=52&t=183790&p=1192643#p1192643
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Apua tarvitaan. Sähkön kanssa ongelmia.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

http://ys3.se/catalogue/node/2005/3502/#L5

Tuolta kun katsoo noita vaihtoehtoja sähkökeskuksille, niin onkohan riski jos ottaa hot climate version vs tuo cold climate -versio mikä mulla autossa nyt on? Osaisiko tähän joku vastata?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Vastaa Viestiin