B207 käy laihalla. auto pelaa taas kunnolla!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Demosta
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 06, 2018 21:33

B207 käy laihalla. auto pelaa taas kunnolla!

Viesti Kirjoittaja Demosta »

Kyseessä on -04 loppuvuoden C Vectra, B207 (Z20NET) myllyllä.

Ongelmat alkoivat, kun kävin kargin luona Hämeenlinnassa hakemassa Stage1 softan. Auto alkoi täysikaasulla käymään hieman Laihalla, antaa vikakoodinlukija P0171. Tech 2 kertoi tämän verran;

"lyhytaikaisen suihkutuksen säätö" ohjearvo -15 - 15. Autossa reaaliaikainen arvo oli 20-25.

Toimenpiteet, joita autolle tehty;
-OEM ilmamassamittari
-OEM B-pumppu ja suodatin neobrothersilta. Pumpun päästä filtteri uusittu.
-Alipainelinjat tsekkasivat Opel -huollossa
-bensanpaine mitattu. Tyhjäkäynnillä 2.5 Bar, kaasua kun antoi, niin pomppasi reiluun 3bar. Myös paineensäätimen alipainelinja irrotettuna paine nousi tuonne about 3bar. Eli se ilmeisesti toimii. Autoon tankataan myös vain 98 bensaa.

Mitä tästä seuraavaksi kannattaa lähteä rassaamaan. Vika tuli siis VÄLITTÖMÄSTI softauksen jälkeen testilenkillä, sen Kari näki tech 2. Mutta veikkasi, jotta jos auto ei ole vielä sopeutunut uuteen softaan, toisena veikkauksena esitti tuota bensapumppua.

Voisko ohjelmassa olla vikaa? Sitä epäilen kyllä suuresti, sillä onhan karg softaa moneen autoon laittanut.

-Janne
Viimeksi muokannut Demosta, Su Kesä 10, 2018 21:39. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Normaalisti sanoisin, että pyytäisin softaajaan tutkimaan auton uudestaan, mutta tämän kohdalla se ei enää ole mahdollista.
Ottaisikohan vesa67 kopin aiheesta?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Demosta
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 06, 2018 21:33

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Demosta »

Tobbana kirjoitti:Normaalisti sanoisin, että pyytäisin softaajaan tutkimaan auton uudestaan, mutta tämän kohdalla se ei enää ole mahdollista.
Ottaisikohan vesa67 kopin aiheesta?
Sepä se. Paras se olisi ollut, että softaajan kanssa olisi päässyt tutustumaan aiheeseen, mutta tosiaan.. se ei enää taida onnistua
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja zenga »

Mitäs kargin suhteen on tapahtunut?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Demosta
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 06, 2018 21:33

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Demosta »

zenga kirjoitti:Mitäs kargin suhteen on tapahtunut?
Menee kovin offtopiciksi, mutta herra taitaa softata Saabeja vähän korkeammalla
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

Täh? mitä karille on tapahtunut?
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ei muuta tietoa, kuin että on poistunut keskuudestamme, lopullisesti. :(
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kari tosiaan poistui äkillisesti keskuudestamme joten koitetaan pärjätä tästä eteenpäin ilman hänen taitojaan.

Tulee mieleen että ongelma voisi siltikin olla paineensäätimessä, siitähän pitäisi täyskaasuvedossa 1 bar ahtopaineella saada 4 bar polttoaineen paine mitattua. Mikä vaatii hieman testijärjestelyjä.
Regu ei nyt niin kallis ole etteikö sitä voisi vaihtaa jo epäilyksen perusteella. Ja kun pumppu ja bensasuodatin on jo hoidettu.

Softapäivityshän nostaa ahtoja puolella baarilla joten ruokaa tarvitaan selvästi lisää ja paineensäätimen osalta siirrytään uudelle toiminta-alueelle.

Lisäksi kapeakaistalambdahan ei mittaa seoksia mitenkään tarkasti täyskaasulla joten ilman laajakaistaa menee arvailuksi. Dynopenkissä saisi seokset mitattua ja bensapaineeen mittarointikin täyskaaasulla olisi käytännöllisempää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Demosta
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 06, 2018 21:33

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Demosta »

vesa67 kirjoitti:Kari tosiaan poistui äkillisesti keskuudestamme joten koitetaan pärjätä tästä eteenpäin ilman hänen taitojaan.

Tulee mieleen että ongelma voisi siltikin olla paineensäätimessä, siitähän pitäisi täyskaasuvedossa 1 bar ahtopaineella saada 4 bar polttoaineen paine mitattua. Mikä vaatii hieman testijärjestelyjä.
Regu ei nyt niin kallis ole etteikö sitä voisi vaihtaa jo epäilyksen perusteella. Ja kun pumppu ja bensasuodatin on jo hoidettu.

Softapäivityshän nostaa ahtoja puolella baarilla joten ruokaa tarvitaan selvästi lisää ja paineensäätimen osalta siirrytään uudelle toiminta-alueelle.

Lisäksi kapeakaistalambdahan ei mittaa seoksia mitenkään tarkasti täyskaasulla joten ilman laajakaistaa menee arvailuksi. Dynopenkissä saisi seokset mitattua ja bensapaineeen mittarointikin täyskaaasulla olisi käytännöllisempää.
Paineensäädin onkin ollut mietinnässä. Kallis kun tosiaan ei ole. Mikäs ero säätimissä on, kun joskus 06-07 tienoolla vaihtuu säädin? Paineessa eroja? Mikäli on, niin onko järeä vaihtaa uudemman mallin säätimen..?

Itse itselleni vastaten, ainakin kiinnityksessä eroa. Vanhempi ruuveilla ja uudempi sokalla kiinni. Pensakiskokin erilainen. Laitetaanpa tilaukseen, ja katsotaan vaikuttaako asiaan.
Demosta
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 06, 2018 21:33

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Demosta »

Bensanpaineensäädin vaihdettu. Seuraillaan tilannetta..

Sellaisen huomion tein, kun nappasin b-pumpun sulakkeen irti ja ajattelin käyttää linjat tyhjiksi. Vaan ei startannut. Jos pumpulta sulake irti / rikki, niin estyykö starttaus niin totaalisesti, vai onko ämpärissä joku venttiili (rikki?) Ja päästää linjan valumaan takaisin tankkiin. vai voiko liittyä evappiin..?
Viimeksi muokannut Demosta, Ke Touko 23, 2018 08:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Syöttölinjassa on takaisku ja sen kunnon huomaa jos hetken sammuksissa olleen auton bensasuodinta vaihtaa tai painaa siitä syöttölinjan neulaventtiilistä joka on lähellä suutintukkia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Demosta
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 06, 2018 21:33

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Demosta »

vesa67 kirjoitti:Syöttölinjassa on takaisku ja sen kunnon huomaa jos hetken sammuksissa olleen auton bensasuodinta vaihtaa tai painaa siitä syöttölinjan neulaventtiilistä joka on lähellä suutintukkia.
Mikäli takaisku ei pelaa kuten kuuluu, niin minkälaisia oireita aiheuttaa, kuin pidemmän käynnistymisen ? Voiko sillä olla tuohon laihaan sopii osaa?

Aika selkeästi kuuluu kiihdyttäessä turbon ääni. Sekä suhahataa hieman pykällettäessä. Tietty, apparin oviverhoilu irti. Senkin takia myös varmaan kuuluu hyttiin ääni selkeästi.

Tietty sitten viimeisimpänä. voisko softassa olla hämminkiä ? Siihen en kyllä hirveästi usko, kargin softa kuitenkin monessa autossa, toki, mies mutisi jotain, ettei meinannut saada yhteyttä autoon & softaa sisään..
tietty, voisi kokeilla jonkun toisen softalla myös, että muuttuuko tilanne.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onhan sellainen mahdollista etä takaisku olisi jumissa jotenkin ja kuristaisi virtausta. Vaan eipä ole ennen tullut vastaan.
Bypassin suhaus pitää kuulua jos ahtopaineelta lasketaan alipaineelle kun kaasuläppä menee vaihteen vaihdossa kiinni.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Demosta
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 06, 2018 21:33

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Demosta »

vesa67 kirjoitti:Onhan sellainen mahdollista etä takaisku olisi jumissa jotenkin ja kuristaisi virtausta. Vaan eipä ole ennen tullut vastaan.
Bypassin suhaus pitää kuulua jos ahtopaineelta lasketaan alipaineelle kun kaasuläppä menee vaihteen vaihdossa kiinni.
Jeps. Tiedossa onkin tuo, että kierrättää paineen takaisin ja suhaus kuuluu. Täytyypä tehdä vielä painetesti putkistolle.. sitten alkaa ideat vähenemään.

Voiko kenties syttykatkoksilla olla mitään osaa tässä ropleemissa? Vähän voi alkavaa puolavikaa olla, kun vähän nyhtää välillä.. no, neobrossilta uudet puolat kuitenkin tulossa.
Demosta
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Touko 06, 2018 21:33

Re: B207 käy laihalla

Viesti Kirjoittaja Demosta »

Koodi loistaa mittaristossa säätimen vaihdosta huolimatta.. kyllä en tiiä enää, että itkiskö vai nauraisko :evil:
Vastaa Viestiin