Ilmastointi ei puhalla kylmää
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Kiitän tarkennuksista. Hyvä tietää tarkemmin tuosta... Tuohan on täysin vailinaista testata normaalitilassa ylipaineisena olevan järjestelmän kestävyyttä pelkästään alipaineella...
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Joo, sillä alipaineistuksella/tyhjiöinnillä on kyllä ihan alkuperäinenkin tarkoitus, eli järjestelmä vedetään täysin tyhjäksi, jollon myös sinne mahdollisesti pesiytynyt kosteus poistuu. Samalla nähdään täyttölaitteen vaa´alta, paljonko kylmäainetta mahdollisesti oli jäljellä järjestelmässä, ja laskutoimituksen kautta päästään tarvittavan uuden kylmäaineen määrään (ja siitä laskuttamiseen). Tärkeää on kuitenkin tietää, että järjestelmään täytetään oikea määrä ainetta. Tuo työvaihe siis tarvitaan, ja alipaineistuksen keston tulisi olla tarpeeksi pitkä, puoli tuntia ei oikein ole riittävä.
Se on sitten enemmänkin ihmislapsen luovuutta, kun on alettu markkinoimaan ko. toimenpidettä tiiviyden testaamisena. Totta kai se kertoo, ettei esim. lauhduttimen päädyssä ole oravanmentävää reikää, mutta ne tyypilliset vuodot, jolloin kylmäaine karkaa hissukseen viikkojen tai kuukausien aikana, jää kyllä tuossa "imutestissä" löytymättä. Sääli sinänsä, sillä otollinen aika kunnolliselle typpitestaukselle olisi juuri silloin, kun auto on pajalla, järjestelmä muutenkin tyhjänä, ja tietenkin ennen kuin sitä falskia kylmäainepiiriä suotta täytetään kalliilla aineilla. Mutta hommasta kiinnostuneiden ja tietävien pajojen määrä onkin sitten paljon pienempi kuin "täyttöhuoltoa" 50€:lla mainostavat monimerkki-yleiskorjaamot.
Onko muuten totta se legenda R134a:n hinnannoususta 5-kertaiseksi tälle kaudelle?
Se on sitten enemmänkin ihmislapsen luovuutta, kun on alettu markkinoimaan ko. toimenpidettä tiiviyden testaamisena. Totta kai se kertoo, ettei esim. lauhduttimen päädyssä ole oravanmentävää reikää, mutta ne tyypilliset vuodot, jolloin kylmäaine karkaa hissukseen viikkojen tai kuukausien aikana, jää kyllä tuossa "imutestissä" löytymättä. Sääli sinänsä, sillä otollinen aika kunnolliselle typpitestaukselle olisi juuri silloin, kun auto on pajalla, järjestelmä muutenkin tyhjänä, ja tietenkin ennen kuin sitä falskia kylmäainepiiriä suotta täytetään kalliilla aineilla. Mutta hommasta kiinnostuneiden ja tietävien pajojen määrä onkin sitten paljon pienempi kuin "täyttöhuoltoa" 50€:lla mainostavat monimerkki-yleiskorjaamot.
Onko muuten totta se legenda R134a:n hinnannoususta 5-kertaiseksi tälle kaudelle?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
On. Jossain jopa 7-kertainen nousu.Suomik kirjoitti:Onko muuten totta se legenda R134a:n hinnannoususta 5-kertaiseksi tälle kaudelle?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Lolvoon piti vaihtaa juuri ilmastointilaite. Tietämättä paljonko tuo laite kylmäainetta imee mutta kuitissa oli kuitenkin kylmäaineen hinnaksi laitettu 160e.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Juu hinnat noussu ja nousee lisää, s60 (1kg/ 825g vajaa) ja tonnari (1kg/ 800g vajaa) sain huollon sisältäen aineet 80€ kpl, s40 (800g/250g vajaa) 50€ mutta kesäkuus samat onkin 170-200€.
Pullo ainetta kuulemma maksanu tukus ennen 170€ ja nousee 400€ kesäkuus.ja uhkailleet et jopa 700-800€ syksyl. Yksi tehdas yhdysvalloissa kuulemma josta tuota r134a valmistetaan ja saa.
Pullo ainetta kuulemma maksanu tukus ennen 170€ ja nousee 400€ kesäkuus.ja uhkailleet et jopa 700-800€ syksyl. Yksi tehdas yhdysvalloissa kuulemma josta tuota r134a valmistetaan ja saa.
Viimeksi muokannut Kupari, Ti Kesä 05, 2018 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Kertoivat myös tuolla liikkeessä, missä kävin pari viikkoa sitten, että nyt 69€ huolto tulee maksamaan syksyllä viitisensataa €... Aika hurjaa...
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Niin siis paljonko nyt ylipäätään maksaa tuollainen NG9-3 ilmastointijärjestelmän kylmäainemäärä, jos pitäisi täyttää kokonaan kerralla?
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Kyselemällä varmaan saa päivän hinnan. Eilen kattelin Cabben ilmastointia Techillä ja painetta järjestelmässä vaatimattomat 1.2Baria eli aineethan sieltä on karanneet. Lauhduttimen kenno sen verran rapeessa kunnossa että se pitänee vaihtaa samalla kuivaimineen. Jos en väärin muista niin 530g tais olla aineen määrä muissa paitsi 2.8L padassa jossa 560g WIS:n mukaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Laitoin autonvaraosat24.fi tilaukseen Valeon lauhduttimen kuivaimella (81€) ja soittelin vähämaan autopalveluun ja kyselin hintaa. (Saabin hinnat lauhdutin noin 360€ ja kuivain vajaa 200€) Vaihtotyöhön arvioivat 1-2h ja täyttöhuolto 99€ sis 200g kylmäainetta. Olikohan lisäaineet joku 100€/kg eli muutamia kymppejä voi nousta hinta tuosta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Anteeksi offtopic, täysin tyhjä 9-5:sen systeemi kyseessä. Perinteinen täyttöhuolto eli letkut kiinni ja kone pörräsi 40 min. 825 g kylmäainetta sisään ja hintaa 150 €
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Huh tuli onneks viime kesällä vaihdettua lauhdutin ja kuivain. Olis tullu kalliimmaks vaihdella tänä kesänä. On se jännä miten porukkaa rahastetaan euroopassaa näillä. Jenkeissä saa suoraan wallmartin hyllyltä hakea pullon kylmäainetta 340g alle 9$ hinnalla.
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Ss 2009 ilmastoinnin lauhdutin vuotaa. Voisiko joku kertoa miten sen vähimmällä työllä itse vaihtaa.
Päivitys: pari tuntia menee. Etummainen pohjamuovi pois. Puskuri irti. Oik ajovaloumpio irti. Konepellin lukitusten pelti irti. Oik jäähd alakiinnike irti. Suojamuovi oik ecun vierestä irti. Kuivain ja kenno erotetaan toisistaa niin kuivaimen saa pois ilman ahtoletkun irrotusta. Noilla puruilla saa dieseliin kuivaimen ja lauhduttimen vaihdettua.
Käytössä oli ensimmäistä kertaa akkukäyttöinen iskevä ruuvinväännin. Olipa oiva laite...
Päivitys: pari tuntia menee. Etummainen pohjamuovi pois. Puskuri irti. Oik ajovaloumpio irti. Konepellin lukitusten pelti irti. Oik jäähd alakiinnike irti. Suojamuovi oik ecun vierestä irti. Kuivain ja kenno erotetaan toisistaa niin kuivaimen saa pois ilman ahtoletkun irrotusta. Noilla puruilla saa dieseliin kuivaimen ja lauhduttimen vaihdettua.
Käytössä oli ensimmäistä kertaa akkukäyttöinen iskevä ruuvinväännin. Olipa oiva laite...
Viimeksi muokannut petromies, Ma Elo 13, 2018 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Itsellä seuraavanlainen ongelma 9-3 2.0t 2002 kanssa. Ilmastointi puhaltaa kylmää siihen asti kunnes moottori lämpiää, jonka jälkeen vaimea naksahdus ja lämmintä hönkää sisälle. Kylmäaineet ei vuoda. Teki saman heti täytön jälkeen. Onko yleistä vai joku random vika?
Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää
Moro Buc, sulla taitaa olla vanhempikoppainen 9-3 vielä jos 2002. Noissa on tyypillistä että kun kompura kuluu ajan myötä kompuran magneettipyörän välys alkaa olla liikaa. Helpoin tapa katsoa pyöriikö magneettipyörää sen jälkeen kun kylmän puhallus loppuu. Jos ei enään pyöri niin ko osa irti pyöräkotelon kautta ja yksi prikka alta pois ja uudestaan kokeillen. Tuolla ng900 ja og9-3 osiossa löytyy siitä enemmän juttua.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96