St1 etanolipäivitys
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Kesä 30, 2017 13:27
St1 etanolipäivitys
Tuli tässä vähän aikaa sitten voitettua tuo st1-viinapäivitys. Auto, johon päivitys tulee on -04 9-3 aero (stage 1). Kun kilpailun järjestäjät soittelivat ja kyselivät auton tietoja, he sanoivat että viinojen ja stage 1 kanssa pitäisi olla 630cc suuttimet. Eikö aerossa ole vakiona isommat suuttimet joiden pitäisi riittää vai olenko aivan väärässä? Jos joku viisaampi voisi auttaa minua, olisin tyytyväinen.
-04 93 Aero tomaatti
Re: St1 etanolipäivitys
Aeron vakiosuuttimet riittää sinne 240hp saakka etanolilla. Jos tarvit enemmän niin isommat suuttimet.
Kuka päivityksen tekee, st1 ei tietääkseni mikään virityspaja ole ?
Kuka päivityksen tekee, st1 ei tietääkseni mikään virityspaja ole ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Kesä 30, 2017 13:27
Re: St1 etanolipäivitys
Kiitoksia tiedosta!vesa67 kirjoitti:Aeron vakiosuuttimet riittää sinne 240hp saakka etanolilla. Jos tarvit enemmän niin isommat suuttimet.
Kuka päivityksen tekee, st1 ei tietääkseni mikään virityspaja ole ?
St1 tarjoaa vain sen etanoliboksin noudettavaksi motonetistä. Pitäis itse laitella tai viedä johonkin nyrkkipajalle asennettavaksi.
Onko nuo 630cc suuttimet ihan ylilyönti jo, vai selviääkö pienemmilläkin?
-04 93 Aero tomaatti
Re: St1 etanolipäivitys
Myy se boksi ja käyt jonku harrastajan luona, joka softaa etanolipäivityksen sulle suoraan.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: St1 etanolipäivitys
Ääni juuri tälle.jjasco kirjoitti:Myy se boksi ja käyt jonku harrastajan luona, joka softaa etanolipäivityksen sulle suoraan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: St1 etanolipäivitys
Samoin. Ei mitään bokseja
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: St1 etanolipäivitys
Tuolla boxilla saat luultavasti enemmän haittaa (mahdollisesti koneen rikki) kuin hyötyä turbo saabissa. Ainoa oikea tapa muuttaa flexfueliksi on jo moneen kertaan kerrottu softauttaminen jollain harrastajalla. (tai sitten kalliimmalla jollain tunnetulla saab viripajalla).
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: St1 etanolipäivitys
Se jos mikä on varma, ettei se eFlexfuel muunnossarja oikein asennettuna riko yhtään mitään, yhtään mistään. Ihan turhaa on väittää mitään tuollaista, että paikat menisivät rikki. Vastaavia muunnossarjoja on laitettu ja niillä on ajettu kymmeniä tuhansia kilometrejä niin ahdetuilla kuin vaikeasti hengittävillä moottoreilla. Esimerkiksi ST Focuksella jossa on volvon 2,5 turbo..
Toki moniin Saabeihin onnistuu ohjelmistopäivityksillä ja joidenkin komponenttien vaihdolla flexfuel muunnos ilman erillisiä lisälaitteita.
Toki moniin Saabeihin onnistuu ohjelmistopäivityksillä ja joidenkin komponenttien vaihdolla flexfuel muunnos ilman erillisiä lisälaitteita.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: St1 etanolipäivitys
Tuotanoin, siis onko kyseessä boxi, joka lisätään johtosarjaan tms.? Viisaammat korjatkoot, mutta miten tuollainen boxi edes voi olla flexfuel, eli sallia sekä pensan, että etanolin tankkauksen ja kaiken siltä väliltä, sekä hoitaa samalla moottoriohjauksen oikein? Itse olen siinä käsityksessä että nuo boxit huijaavat anturiarvoja syöttämään etanolia sen x% enemmän ja sillä selvä. Tämä siis ilman mitään tietoa ko. boxista, korjatkaa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: St1 etanolipäivitys
eFlexfuel sarjassa tulee mm. polttoainelinjaan lisättävä etanolipitoisuus anturi, jonka avulla laitteisto säätää seokset kohdilleen eri polttoaineen sekoitussuhteille. Kyseessä ei siis ole anturiarvojen huijausboksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: St1 etanolipäivitys
Osa muunnossarjoista ei sisällä mitään polttoainelinjan antureita. Itse asiassa sellaisista sarjoista en ollut kuullutkaan aiemmin, mutta ilmeisesti niitä on.
Minun tietämäni muunnossarjat toimivat niin, että polttoaine suuttimien sähkösarjan väliin kytketään tuo boksi. Boksi vain mahdollistaa suuremman polttoainemäärän ruiskuttamisen lisäämällä suutinten aukioloaikaa x %:lla. Oikean seoksen säätää ECU lambdan avulla aivan kuten normaalistikin ilman boksia. ECU ei tiedä mitään tuosta boksista. Asennuksen yhteydessä tuo boksin x % säädetään kohdilleen yleensä bensalla, koska sitä siinä vaiheessa vielä tankissa on. Bensaa tankissa ECU lyhentää suutinten aukiolo aikaa, mutta boksi lisää sitä ja lopputulos on, että lambda on 1. Kun tankissa on etanolia, ECU lisää syöttöä, joka siten kertautuu boksin avulla ja taas seokset on ok. Tärkeintä kai tuossa on se, että boksin avulla saatava lisäsyöttö on siinä määrin oikea, että ECU ei tulkitse itse ohjaamaansa polttoainemäärää liian pieneksi/suureksi.
Yhdellä tutulla oli juuri tällainen boksi ex autossaan, joka oli Ford Focus. Ihan hyvin se toimi. Ihan ei kai ollut tuo boksin ruuvihienosäätö kohdillaan, kun joskus saattoi pelkällä bensalla ajettaessa sytytää vikavalon. Poistui sitten parin käynnistyksen jälkeen itsekseen tai testerillä kuittaamalla, eikä enää uusiutuntut niin kauan kuin ajoi sillä erää bensalla. Vikakoodi viittasi muistaakseni "laihaan seokseen", mikä johtui siitä, että ECU luuli syöttävänsä liian vähän ainetta.
Minun tietämäni muunnossarjat toimivat niin, että polttoaine suuttimien sähkösarjan väliin kytketään tuo boksi. Boksi vain mahdollistaa suuremman polttoainemäärän ruiskuttamisen lisäämällä suutinten aukioloaikaa x %:lla. Oikean seoksen säätää ECU lambdan avulla aivan kuten normaalistikin ilman boksia. ECU ei tiedä mitään tuosta boksista. Asennuksen yhteydessä tuo boksin x % säädetään kohdilleen yleensä bensalla, koska sitä siinä vaiheessa vielä tankissa on. Bensaa tankissa ECU lyhentää suutinten aukiolo aikaa, mutta boksi lisää sitä ja lopputulos on, että lambda on 1. Kun tankissa on etanolia, ECU lisää syöttöä, joka siten kertautuu boksin avulla ja taas seokset on ok. Tärkeintä kai tuossa on se, että boksin avulla saatava lisäsyöttö on siinä määrin oikea, että ECU ei tulkitse itse ohjaamaansa polttoainemäärää liian pieneksi/suureksi.
Yhdellä tutulla oli juuri tällainen boksi ex autossaan, joka oli Ford Focus. Ihan hyvin se toimi. Ihan ei kai ollut tuo boksin ruuvihienosäätö kohdillaan, kun joskus saattoi pelkällä bensalla ajettaessa sytytää vikavalon. Poistui sitten parin käynnistyksen jälkeen itsekseen tai testerillä kuittaamalla, eikä enää uusiutuntut niin kauan kuin ajoi sillä erää bensalla. Vikakoodi viittasi muistaakseni "laihaan seokseen", mikä johtui siitä, että ECU luuli syöttävänsä liian vähän ainetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: St1 etanolipäivitys
Mainostekstien perusteella tämä kyseinen muunnossarja vaikuttaa ihan asialliselta, mutta liekö käytännön toiminnassa eroa pelkkään softapäivitykseen?
https://eflexfuel.fi/toimintaperiaate
Hieman aiheen vierestä, mutta mitäköhän nämä Trafin määräykset ovat?
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki
Itse määräystä ei löydy mistään ja tuokin ohje on näppärästi kaasukäyttöisten autojen alla. Voiko 200e tuen saada esimerkiksi harrastajan tekemälle softapäivitykselle?
https://eflexfuel.fi/toimintaperiaate
Hieman aiheen vierestä, mutta mitäköhän nämä Trafin määräykset ovat?
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki
Itse määräystä ei löydy mistään ja tuokin ohje on näppärästi kaasukäyttöisten autojen alla. Voiko 200e tuen saada esimerkiksi harrastajan tekemälle softapäivitykselle?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: St1 etanolipäivitys
Voi.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: St1 etanolipäivitys
Mikä on useamman saabistin toimesta todistettu täällä:
viewtopic.php?f=59&t=180374
viewtopic.php?f=59&t=180374
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: St1 etanolipäivitys
Tuollainen purkkihan ei koske esim. sytytykseen ja kun etanolilla kärsii käyttää paljon enemmän sytkässä ennakkoa, niin tuollainen purkki häviää oikealle softalle 100-0.SS kirjoitti:Mainostekstien perusteella tämä kyseinen muunnossarja vaikuttaa ihan asialliselta, mutta liekö käytännön toiminnassa eroa pelkkään softapäivitykseen?
Mielestäni ei mitään järkeä asentaa trionic7(pl. v6)/8 -autoihin tuollaista purkkia, kun softalla saa paljon paremman käytöksen ja hyödyn.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83