Jarruongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

..nimenomaan NG9-3:sta. Johtuu siitä, kun se on niin "opel"..
Väärin!
Tälläinen tarkoituksellinen harhauttaminen jne...

Minä kyllä olen ollut siinä uskossa, että turva- ja turvallisuuslaitteistoihin ei pääsisi käsiksi muilla kuin Tech2:lla. Voin antaa asiassa periksi, mutta itse käytän vain ja ainoastaan Tech2:sta.

Uskaltaudun kaikesta huolimatta laittaa foorumilta löytyvän Tech2 ketjun: Kartan ja ketjun kautta löytyy yhteystietojakin.
viewtopic.php?f=23&t=137045

Uskallan myös arvella että saattaisi ongelmat liittyä ABS hydrauliyksikön vikaan/vikoihin...Kannattaa kuitenkin selvittää ensiksi että mikä autoa sen omasta mielestä vaivaa, kun vikavaloin niistä ilmoittaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko Sammakin autossa ESP:tä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Minä kyllä olen ollut siinä uskossa, että turva- ja turvallisuuslaitteistoihin ei pääsisi käsiksi muilla kuin Tech2:lla. Voin antaa asiassa periksi, mutta itse käytän vain ja ainoastaan Tech2:sta.
Kyllä vikakoodien luku ja nollaus onnistuu, muttei mikään turvapääsyä vaativa toimenpide.

Vaikka tämä jo kauas aiheesta karkaakin, niin pakko korjata että eSID palikan laitto MY07 vanhempaan vaatii sen verta askartelua ettei sitä pelkkänä koodinlukijana kannata käyttää. TECH2 tai OP-COM siis on nyt ne vaihtoehdot.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Minä kyllä olen ollut siinä uskossa, että turva- ja turvallisuuslaitteistoihin ei pääsisi käsiksi muilla kuin Tech2:lla. Voin antaa asiassa periksi, mutta itse käytän vain ja ainoastaan Tech2:sta.
Kyllä pääsee useillakin laitteilla kaikkiin yksiköihin: lukemaan vikakoodit, nollaamaan niitä (mikäli on) sekä lukemaan reaaliaikaista dataa. Erilaisten asetusten muuttaminen ei sitten tahdo onnistua muilla kuin Techillä. Niistä ei nyt tässä ollutkaan kyse.
Jokainen saa ihan huoletta minun puolesta lukea vikakooditkin vain merkkitesterillä, eipä siinä mitään. NG9-3:n osalta se käy aivan hyvin ja varmasti luotettavasti myös OpCommilla. Tämä on minusta ihan hyvä muistaa ja myöntää vaikka kuinka omalla kohdalla se tosiasia puistattaa. Testeriin pääsy voi huomattavasti helpottua tämän seikan vuoksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Sammakki
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2017 16:23

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammakki »

Mikäs oli ABS:ien sulake?
AZP kirjoitti:Onko Sammakin autossa ESP:tä?
Täytyy tunnustaa etten tiedä.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mene sivulle http://www.thesaabsite.com ja syötä yläreunassa olevaan VIN Searchiin auton alustanumero. Jos numeroa ei ole sopivasti käsillä, niin syötä vaikka Skruvatin sivuilla auton rekisterinumero ja hae sieltä auton tiedoista alustanumero.

The Saabsitessä klikkaa alustanumeron syöttämisen jälkeen "additional details" ja etsi alemmasta listasta jossa kaikki auton varustelutiedot "Electronic Stabilization System".

En tiedä onko sillä nyt paljon väliä vianetsinnän kannalta onko autossa ESP:tä, mutta hyvä se on aikaisessa vaiheessa tietää.

Itselleni tuli lähinnä mieleen se, että vika voisi olla ESP:n hydrauliyksikössä tai sen ohjauksessa. ESP:hän jarruttelee tarpeen mukaan yksittäisiä pyöriä kun parhaaksi katsoo, ja jos se päättää jarrutella itsekseen väärässä kohdassa, voisi osa vioista selittyä tällä. Toisaalta ajoittainen jarrutehon häviäminen tai se että poljinta pitää painaa kuin vähämielinen ei oikein selittyisi tällä.

Toisaalta turha näitä on arvailla oireiden perusteella ennen kuin on vikakoodit katsottu. Mulla olisi OP-Com Turussa, saat vaikka lainaan niin voit itse tutkiskella koodeja ja muuta. Itselläni vain aika vähän kortilla tällä hetkellä auttaa autoasioissa. Laita vaikka yksityisviestiä jos kiinnostaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sammakki
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2017 16:23

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammakki »

Kiitos @AZP , sieltähän se tieto löytyi. Ei ole ESP:tä.

Laitoin myös YV.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Sammakki
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2017 16:23

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammakki »

Pitkällisen testailun aikana en ole saanut "punaista" master brake warningia syttymään. ABS-hydrauliikassa on ollut edelleen ongelmia, mutta ei jätä ainakaan nyt Op-comille luettavia jälkiä.

"keltaiset" varoitukset antaa jonkun tai kaikki näistä:
C0045-06
C0045-2A
C0045-26
C0045-29

Eli vasemman takapyörän johtokatkos/liitinvika ?
Johtoa joskus pajalla korjattu, mutten itse ole nähnyt, että mistä tai miten.
Täytyy siis tutustua.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, nuo kaikki viittaa vasempaan takapyörään, ja jos siellä on joskus roplattu johtoa, niin sitä suuremmalla riskillä siellä on vikaa. Onko sitä johtoa siis roplattu korjaamolla omistusaikanasi vai jo aiemmin? Ja miten pitkään auto oli ilman näitä oireita tuon korjauksen ja nyt ilmenneiden vikojen välillä? Ajattelin vain, että voihan sekin olla mahdollista, että johtoa on roplattu kun tämä sama ongelma on ilmennyt aikaisemmin, mutta vika ei kuitenkaan ole ollut siellä roplatussa kohdassa ja on siellä alkuperäisessä paikassa edelleen. Nämä sähköviat kun on siitä hauskoja että ne voi limestyä ja kadota ilman mitään sen suurempaa ulkoista syytä. Mulla vilkkui ESP-valo syksystä kevääseen, vika näytti olevan jarruvalokytkimen piirissä. Aina kun asialle teki jotain, tuntui menevän parempaan suuntaan, mutta aina se valo ilmestyi kuitenkin uudelleen. Vaihdettuani autoon kesärenkaat ongelma hävisi mystisesti, eikä siis ole ilmaantuntu nyt enää yli kahteen kuukauteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sammakki
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2017 16:23

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammakki »

Auto oli jarruhuollossa loppusyksyllä ja mainitsin ajoittaisesta vikavalosta samalla. Olivat havainneet näkyvän vian juuri vasemmalla takapyörässä ja jollain tavalla sitä rukanneet. Pysyivät vikavalot pitkään poissa, mutta nyt syttyvät lähes joka ajolla.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sittenpä sitä kohtaa ihmettelemään. Ei olisi eka kerta, kun noheva huoltoukko huomaa vaurion, korjaa sen, mutta ei selvitä syntymekanismia. Korjaus hinkkautuu sitten samalla tavalla puhki kuin alkuperäinenkin johto, kun autolla hetki ajellaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sammakki
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2017 16:23

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammakki »

Mikäs muuten olikaan se abs sulake/sulakkeet?
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Sammakki
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2017 16:23

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammakki »

Nyt sai punaisen jarrujen mastervaroitusvalon syttymään.
Opcom antaa ulos:
C0275-59 dump time range/performance

Valaiseekohan tämä Saabisteja yhtään?

Ja rattilukko toimi, mikä mainittiin yhdeksi oireeksi eräässä tekstissä.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

WISistä löytyy kyseiselle vikakoodille tällainen tieto:

https://1drv.ms/b/s!AlDHPapMfBxFg-Rz6DOq3tpkxvlE1Q

Vianetsintäkaavio on simppeli:
tarkista onko käsijarru jumiutunut? (jos on: korjaa)
jos ei ole: tarkista onko joku jarrusatuloista jumiutunut (jos on: korjaa)
jos ei ole: vaihda hydrauliyksikkö

Nyt huomio kiinnittyy siihen, että ohjauslukon ei kuuluisi toimia jos tuo vika on päällä. Voisiko kuitenkin olla niin että vikatila katoaa heti limaantumisen jälkeen, jonka perästä sitten ohjauslukko taas alkaa toimia?

Voisiko siinä vasemman etupyörän jarrusatulassa nyt kuitenkin olla vikaa, vaikka onkin melko tuore satula? Itse ehkä ekana avaisin sen ja jos siellä ei näy mitään ihmeellistä ja takaisinkokoamisen jälkeen vikaa vielä ilmenee, lähtisin vaihtamaan sen hydrauliyksikön.

Aikaisemmat takapyörän ABS-signaalin viatkin saattavat liittyä ongelmaan tai sitten eivät. Elektroniikasta kun ei koskaan tiedä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sammakki kirjoitti: C0275-59 dump time range/performance
.
Tarkoittaa abs- yksikön sisäistä vikaa, tarkemmin: venttiilien toiminta-aika ylitetty.
Kuulostaa "pahalta" ja sitä kai se onkin, kun punainen varoitusvalo jo syttyy.
Ilmeisesti abs- yksikön sisällä jokin sähköisesti ohjattava magneettiventtiili takertelee eikä toimi kunnolla.

Mikäli ongelmaa olisi jossain pyöränanturissa tai sen johtosarjassa, ei punainen vakavan vian merkkivalo syty. Ainoastaan keltainen, joka kertoo, ettei abs(esp) toimi. Silloin jarrut toimivat kuitenkin perinteisesti ja autolla voi ajaa, kun ne ovat vain "absittomat".
Punainen valo tarkoittaa vakavaa vikaa ja jarrut eivät välttämättä toimi enää normaalilla teholla, joten ei ole syytä jatkaa enää ajamista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin