Jarruongelma
Jarruongelma
Tervehdys,
aamuliikenteessä rullatessa sigun Saabilla, kun käännöksessä oikealle, vasen etupyörä lukittui. Hyvin kevyellä jarrun painalluksella alle 40km/h nopeudesta ihan kunnolla lukkoon. Pyörä lukittui heti käännöksen alussa. Tämä tapahtui kaksi kertaa, peräkkäisissä oikealle käännöksissä ja meno oli krohisevaa parkkiin asti.
Pysähdyksessä vanne ja satula olivat huomattavan kuumat jarrutteluihin nähden. Peruutin ja suuntasin korjaamolle, joka ei saanut toisinnettua vikaa, kuten en minäkään matkalla. Ei vikakoodeja tai -valoja, eikä mitään mekaanista vikaa havaittu, eikä ollut putsauksen tarvetta.
Keksintö on polttanut talvella abs- ja luistoneston vikavaloa, kuten myös jarrujen master-warningia, ja satunnaisesti keväälläkin, mutta kaapelin eristeen korjauksen jälkeen ei juurikaan.
Eteen on reilun puolen vuoden aikana vaihdettu satulat liukuineen, palat ja levyt ja pyörännavat (laakerit).
Mitäs pyytäis korjaamaan vai ajanko kunnes muuta ilmenee?
aamuliikenteessä rullatessa sigun Saabilla, kun käännöksessä oikealle, vasen etupyörä lukittui. Hyvin kevyellä jarrun painalluksella alle 40km/h nopeudesta ihan kunnolla lukkoon. Pyörä lukittui heti käännöksen alussa. Tämä tapahtui kaksi kertaa, peräkkäisissä oikealle käännöksissä ja meno oli krohisevaa parkkiin asti.
Pysähdyksessä vanne ja satula olivat huomattavan kuumat jarrutteluihin nähden. Peruutin ja suuntasin korjaamolle, joka ei saanut toisinnettua vikaa, kuten en minäkään matkalla. Ei vikakoodeja tai -valoja, eikä mitään mekaanista vikaa havaittu, eikä ollut putsauksen tarvetta.
Keksintö on polttanut talvella abs- ja luistoneston vikavaloa, kuten myös jarrujen master-warningia, ja satunnaisesti keväälläkin, mutta kaapelin eristeen korjauksen jälkeen ei juurikaan.
Eteen on reilun puolen vuoden aikana vaihdettu satulat liukuineen, palat ja levyt ja pyörännavat (laakerit).
Mitäs pyytäis korjaamaan vai ajanko kunnes muuta ilmenee?
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Re: Jarruongelma
Itse taas vaihdoin eteen ja taakse levyt ja palat. Kuskinpuolen takamäntä takerteli sisään painaessa, muuten ei mitään ihmeellistä ollut asennuksessa. JArrunesteitä tuli säiliöstä yli kun kaikki männät oli painettu sisään. Nyt on sitten jarrupoljin kova heti alussa ja joutuu painamaan kovemmin, että jotain tapahtuu pysähdyksen suhteen. Kunnolla kun painaa on sitten taas pehmeäkö. Liekkö imaissut ilmaa siinä vaiheessa kun on nestettä tullut yli? No tiistaina aika nesteiden vaihtoon ja ilmaukseen. Jos ei sillä kummene niin pakko kai se on ruveta ihmettelemään satuloita.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Jarruongelma
Kun on ilmaa, poljin on päinvastoin pehmeä ja painuu ensin pohjaan.jjasco kirjoitti: Nyt on sitten jarrupoljin kova heti alussa ja joutuu painamaan kovemmin, että jotain tapahtuu pysähdyksen suhteen. Kunnolla kun painaa on sitten taas pehmeäkö. Liekkö imaissut ilmaa siinä vaiheessa kun on nestettä tullut yli?
Muistit kai "painaa" sisään kiertämällä?jjasco kirjoitti:Kuskinpuolen takamäntä takerteli sisään painaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jarruongelma
Takasatulat ovat entiset jos on männät painettu väkisin sisään ilman pyörittämistä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jarruongelma
On kierretty, mutta tosiaan toinen takerteli.petrisa kirjoitti:
Muistit kai "painaa" sisään kiertämällä?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Jarruongelma
Saabi kävi jarrunesteiden vaihdossa ja ilmauksessa. Ilmaa ei järjestelmässä ollut, mutta jarrujen tuntuma on ainakin parempaan päin. Pitää ajella ja testailla. Palata tässä ketjussa asiaan, jos ongelmaa ilmenee.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Jarruongelma
Nyt vasta uusintui tuo alkuperäinen vika. Tällä kertaa poljin oli myös jäykkä aluksi ja pehmeni kun annosteli enemmän voimaa. Ei vikavaloja tms. karmea krohina vain, eivät päässeet lukittumaan, kun osassi varoa, reippaammin kyllä pysähtyy.
Auto oli sammuksissa puolisen tuntia, ja kun lähdin, vika oli edelleen päällä, kunnes hetken ajon jälkeen syttyi ABS- ja Luistonesto-varoitukset sekä Brake master failure tjms, mutta jarrut alkoivat toimia kuten normaalistikin ilman ABS:iä. Poljintuntuma normalisoitui.
Jos vielä punainen Brake-varoitus tulee, katson mitä kiinaobd-lukijalla irtoaa. Keltaiset eivät jätä merkkiäkään muistiin eikä anna koodia ollessaan päällä.
Sivuhuomautuksena, viikonloppuna ABS:ien ollessa pois päältä, jouduin jarruttamaan oikein kunnolla ja hämmästyin, kun auto sammui, ei sytyttänyt vikavaloja. Lie sitten mikä ominaisuus tuokin on
@jjasco
Liu'ut vaihdettiin loppusyksystä ja heti vian jälkeen ne tarkistettiin. Tiet ovat hiljattain olleet kuivia ja hiekkatietä ei ole ajettu metriäkään, kuten ei vieläkään.
Auto oli sammuksissa puolisen tuntia, ja kun lähdin, vika oli edelleen päällä, kunnes hetken ajon jälkeen syttyi ABS- ja Luistonesto-varoitukset sekä Brake master failure tjms, mutta jarrut alkoivat toimia kuten normaalistikin ilman ABS:iä. Poljintuntuma normalisoitui.
Jos vielä punainen Brake-varoitus tulee, katson mitä kiinaobd-lukijalla irtoaa. Keltaiset eivät jätä merkkiäkään muistiin eikä anna koodia ollessaan päällä.
Sivuhuomautuksena, viikonloppuna ABS:ien ollessa pois päältä, jouduin jarruttamaan oikein kunnolla ja hämmästyin, kun auto sammui, ei sytyttänyt vikavaloja. Lie sitten mikä ominaisuus tuokin on
@jjasco
Liu'ut vaihdettiin loppusyksystä ja heti vian jälkeen ne tarkistettiin. Tiet ovat hiljattain olleet kuivia ja hiekkatietä ei ole ajettu metriäkään, kuten ei vieläkään.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Re: Jarruongelma
Tarvitset merkkitesteri Tech2:sen jarrujärjestelmän vikakoodien lukemista ja tulkitsemista varten.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jarruongelma
Väärin!Pakari kirjoitti:Tarvitset merkkitesteri Tech2:sen jarrujärjestelmän vikakoodien lukemista ja tulkitsemista varten.
OpCom toimii hyvin ja kattavasti NG9-3:ssa, myös abs/esp- järjestelmä mukaanlukien.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jarruongelma
Kysytäänkö tähän Saabin edustajan virallinen kanta?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jarruongelma
Jos työkaluja aletaan listailemaan, niin myös eSID2:lla onnistuu. Joka tapauksessa yleisimmillä OBDII -lukijoilla ei ABS-järjestelmään pääse kiinni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jarruongelma
Tämä tuskin edellyttää automerkin "virallista kantaa", että millä laitteella vikakoodeja voi lukea. Eiväthän ne siellä tietenkään myönny muuhun kuin merkkitesteriin. Jos jokin laite toimii ja se on sen myös käytännössä osoittanut, niin miksikä ei sitten myös sitä voisi hyödyntää.Pakari kirjoitti:Kysytäänkö tähän Saabin edustajan virallinen kanta?
OpCom on oikeasti toimiva laite vianetsintään (vikakoodin luku, livedata) myös Saabin osalla, koskien nimenomaan NG9-3:sta. Johtuu siitä, kun se on niin "opel". OpCom antaa vikakoodit aivan samalla tavalla ihan lopputarkenteineen kuin Tech2. Se on totta, ettei se OG9-3:een ja 9-5:een toimi ihan yhtä varmasti. Nyt oli kuitenkin kyse nimenoaan NG9-3 mallista.
Se on kumma homma, että tuolla toisella foorumilla, jossa myös merkkitesterinä on tämä Tech, niin siellä kuitenkin kysyjiä opastetaan joko Tech tai OpCom laitteiden luokse, aivan rinta rinnan. Minusta on erittäin huonoa "palvelua" täällä kysyjiä opastaa tämän ko. automallin osalla vain ja ainostaaan merkkitesterin luokse, kun kyseessä on esim. vikakoodin luku. Ei kaikilla ole Tech kovinkaan helposti saavutettavissa, mutta OpCom voi olla vaikka naapurilla. Ja sitten täällä joku "harhauttaa" väittämään, ettei se muka kävisi .
Sitten muut jutut esim. osien "naittamiset" on sitten aivan eri lukunsa. Niistä ei nyt ollutkaan kyse.
ps. mistään yleislukijoista nyt ei myöskään apuja tähän ole, koska ne eivät toimi yleensä kuin moottorin kanssa. Aivan kuten jo mainittiinkin tuolla edellä.
ps2. kyllä minä sen tiedän että @Pakari inhoaa Opeleita yli kaiken, muttei se kuitenkaan minusta edellytä inhoamaan myös OpCom:ia vaikkakin se selvästi viittaa hänen inhokkimerkkiinsä. Ja vaikka inhoaa myös sitä henkilökohtaisesti, niin kuitenkaan ei pidä väheksyä tai kyseenalaistaa jonkun toisen jakamaa tietoa . Varsinkin, kun se pitää paikkaansa .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jarruongelma
Kiistely helposti todennettavista asioista ei varsinaisesti auta minua eteenpäin.
Mahtaisiko päiväsaikaan huomenna Turussa jollakulla olla jokin asiansa toimittava laite käytössä?
Teki eilen sellaisen tempun vielä, että kotipihassa meinasi loppua jalasta voimat, kun jarrupoljin oli kuin kiinnihitsattu, eikä jarrut juurikaan reagoineet. Onneksi oli leveä portti ja paljon nurmikkoa... Ja mitään vikavaloja ei syttynyt eikä ollut päällä.
Edit
Ja itseasiassa juuri äsken, poljin raskas, etujarru/jarrut rohisee, vaikka poljin ei ole enää painettunakaan, samalla kuului "sähkömoottorin" voimakasta surinaa, kuin lampunpesimien moottorin tai kuin sähköoksasilppurin matalaa jurinaa, kun oksa jää jumiin. Vikavalot syttyivät hetken päästä ja ylimääräiset äänet loppuivat ja jarrupolkimen tuntuma palautui normaaliksi.
Maallikkona väittäisin, että jarrupaineita säätelevä osa/pumppu/venttiili on mennyt. Miksi vain ajoittainen toimimattomuus, niin voisiko abs järjestelmän kytkeydyttyä pois tuon osan toiminta muuttua siten, että vika ei enää tule esiin?
Mää mittään tiedä, muttei näköjään muutkaan...
Mahtaisiko päiväsaikaan huomenna Turussa jollakulla olla jokin asiansa toimittava laite käytössä?
Teki eilen sellaisen tempun vielä, että kotipihassa meinasi loppua jalasta voimat, kun jarrupoljin oli kuin kiinnihitsattu, eikä jarrut juurikaan reagoineet. Onneksi oli leveä portti ja paljon nurmikkoa... Ja mitään vikavaloja ei syttynyt eikä ollut päällä.
Edit
Ja itseasiassa juuri äsken, poljin raskas, etujarru/jarrut rohisee, vaikka poljin ei ole enää painettunakaan, samalla kuului "sähkömoottorin" voimakasta surinaa, kuin lampunpesimien moottorin tai kuin sähköoksasilppurin matalaa jurinaa, kun oksa jää jumiin. Vikavalot syttyivät hetken päästä ja ylimääräiset äänet loppuivat ja jarrupolkimen tuntuma palautui normaaliksi.
Maallikkona väittäisin, että jarrupaineita säätelevä osa/pumppu/venttiili on mennyt. Miksi vain ajoittainen toimimattomuus, niin voisiko abs järjestelmän kytkeydyttyä pois tuon osan toiminta muuttua siten, että vika ei enää tule esiin?
Mää mittään tiedä, muttei näköjään muutkaan...
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<