Ilmastoinnin ongelmia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
haraldiko
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2013 17:49

Ilmastoinnin ongelmia

Viesti Kirjoittaja haraldiko »

Tervehdys hyvät klubilaiset,
Olen etsinyt ongelmaani vastausta foorumin sisällöstä kuitenkaan sitä löytämättä joten toivottavasti jollakulla tietämystä olisi.
Muutama viikko sitten helteiden alkaessa 2007 vuosimallin 9-3:sen ilmastointi alkoi haista kuin märkä hikisukka. Ajattelin tuon johtuvan suht lyhyestä ajosta ja kosteuden aiheuttamasta väliaikaisesta ongelmasta.
Nohevana poikana käytin ilmastointihuollossa jossa koneella ajoivat ohjelman läpi ja lisäsivät 180g kylmä ainetta ja ilmeisesti ei muuta. Vähän pidemmän matkaa ajettuani mielestäni kylmällä puhaltaessa ei enää hajua juurikaan tuntunut. Sain ilmastointihemmolta lisäksi vinkin että sammuta ilmastointi vähän ennen kotipihaa niin kenno ehtii kuivahtaa tai vastaavasti anna hetken puhaltaa lämmintä. No kokeilin laittaa lämmölle niin johan hikisukka taas haiskahti.
Ostin sitten uuden raitisilmasuotimen ja puhdistusaineen joka kierrätetään sisäkierrolla systeemiin. Sama kuitenkin jatkui näidenkin toimenpiteiden jälkeen.
Seuraavaksi olen ajattellut josko ostaisin motipin puhdistusvaahdon joka laitetaan suoraan kennolle raikkarin takaa olevasta tuloilmakanavasta ja tulee pihalle kondenssiveden poistoputkesta. No nyt huomasin että kondensiovettä ei näy muuten Saabin alla yhtään ajon jälkeen. Pieni paniikki ja kokeilemaan kaikki jalkatilat läpi, mutta ei mitään, aivan kuivat. No sitten etsimään poistoputken sijaintia ja oletus että löysin... rintapellissä edestä katsoen hieman vasemmalla puolella pieni kuminatsa, liekö oikein??? No työnsin pientä letkua tuosta reiästä ja pyörittelin, ei mitään, ei likaa ei kosteutta???? Ilmaa tai vettä en kokeillut.
Nyt sitten kysymään täältä onko kohde oikea vai tuleeko jostain oikein kunnon letkun pätkä alas. Muuta en ole löytänyt joskaan en auton alle ole vielä päässyt.
Pientä ihmetystä kuitenkin herättää että mihin hittoon se vesi menee. Käsittääkseni jos sisälle tunkee niin tulee yleensä apukuskin puolelta paneelin takaa, jossa valkoinen donitsin näköinen vaahtomuovi sijaitsee ja valuttaa sieltä jalkatilaan. Korjatkaa jos väärässä. Tuo kuitenkin puhdas ja kuiva.
Ilmastointi siis toimii moitteetta puhaltaen kylmää kuten pitää.
Jos jollakulla kokemuksia, kuvia tai toimenpide ehdotuksia niin otan kiitollisena vastaan.
Pahoittelut hirveän pitkästä romaanista ja kiitos jos jaksoit lukea loppuun
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sitä en nyt muista, että mistä kohti ilmastoinnin höyrystimen vedenpoistoaukko tulee auton alle. Minulla ainakin vettä tulee auton alle melko keskeltä. Ehkä se on tarkasti ajatellen hieman oikealla eli edestä katsoen vasemmalla. Olisiko se tuo sitten ollut se minkä löysit.

Enemmän sitten reunassa molemmilla puolilla on sitten vielä nämä nk. akvaarion vedenpoistoaukot. Ne varmaan toimivat, koska vettä ei ollut tuolla ja sen olisi huomannut suodatinta vaihdettaessa. Eikä myöskään vänkärin jalkatilaan valu vettä.

Jotenkin tuntuu kuin tuo ilmastoinnin vedenpoisto putki on tukossa ja vesi valuu tai jää majailemaan johonkin koloon piiloon. Siitä sitten se haju. Jonkin verran tuosta on täällä ollut juttua ja taitaapa olla ohjeitakin sen poistoputken puhdistamiseen. Kannattaa tarkistaa se.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
haraldiko
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2013 17:49

Re: Ilmastoinnin ongelmia

Viesti Kirjoittaja haraldiko »

Kiitos vastauksestasi.
Nk akvaarion poistot toimivat kyllä juu kun kaadoin niihin liraukset vettä niin molemmin puolin noin etuovien saranoiden kohdilta vesi poistuu ja tosiaan ei raikkarin vaihdon yhteydessä siellä mitään erikoista näkynyt.
Tuon ilmastoinnin poistoputken puhdistuksesta vähän on puhuttu mutta en ole löytänyt mitään konkreettista miten tehdä ja tämä juuri askarruttaa. Eli jos tuo löytämäni kuminatsa on oikea niin kannattaako sinne suhauttaa varovasti paineilmaa, kaataa vettä vai mitä. Vai onnistuuko ja onko järkevin kyseisen putken puhdistustapa sisältä käsin ja jos niin miten helposti/vaikeasti mahtaa kotikonstein olla toteutettavissa.
Ja auttaako se sitten edes vaikka auton ylös nostimelle saisin?
Tietenkin ammattimiehen etsintä oma asiansa meitin kulmilla. Luotto paikalliseen merkkikorjaamoon kun on vähän niin ja näin.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin ongelmia

Viesti Kirjoittaja anv »

Äkkiseltään tulee mieleen pieni, pitkävartinen pulloharja. Etsiä auton alta se putken pää ja hellävaraisesti harjaa reikään. Pahus kun olisit tän viestin laittanut vrk:ta aikaisemmin. Oma autoni kävi nimittäin iltapäivällä öljynvaihdossa ja samalla olisin voinut etsiä tuon poistoputken pään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
haraldiko
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2013 17:49

Re: Ilmastoinnin ongelmia

Viesti Kirjoittaja haraldiko »

Kiitos vastauksista. Täytyy yrittää tarkastella tarkemmin kun auton alle pääsee. Edelleen matot ainakin pysyneet kuivana niin kaippa se vesi jostain poistuu.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kurkkaa sinne lattian ja maton väliin, ettei vaan siellä ole märkää. Tuo maton alapinta on pinnoitettu sellaiseksi, ettei se oikein vettä läpäise. Vesi saattaa päästä valumaan maton ja lattian väliin, jos sitä nyt sieltä ilmastoinnista tulee ja ei mene sille tarkoitetun poistoputken kautta ulos.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin