9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Walt
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2018 11:33

9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Walt »

Eli löytyy pihalta tuollainen 9-3 1.8t vm. -03. Toiminut ihan viime päiviin asti ihan mallikkaasti kunnes yhtäkkiä ei enää lähde käyntiin. Startti kyllä pyörittää mutta käyntiin ei vain lähde.

Seuraavia operaatioita tehty mutta ei ole auttanut:
- Akun miinusnapa irti hieman pidemmäksi aikaa
- Bensapumppu pitäisi toimia, ainakin konehuoneessa muovin alla oleva venttiili ruiskuttaa bensaa paineella kun sitä painaa
- Kipinää antaa, tulpat vaihdoin myös uusiin varmuuden vuoksi
- Apuvirralla koitettu startata jos sattuis olemaan akku sökönä
- Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu, on muuten kivassa paikassa :D

Eilen tajusin että kun laittaa avaimen virtalukkoon niin ratista ei kuulu sitä naksahdusta kuten aiemmin. Päätin siis purkaa virtalukon ja katsoa onko siellä jotain roskaa tai muuta epäilyttävää. Varsin hennosti painoin niitä kuparipintoja pumpulipuikolla ja nehän ei painanut ollenkaan vastaan ja menivät poikki suurinpiirtein siitä kohtaa josta ovat kiinni siinä "kelkassa". Kyseessä oli se valkoinen kelkka eli se mikä on "off-asennon" kohdalla. Joko kosketukseni ei ollutkaan niin herkkä kuin luulin tai sitten ne olivat jo murtuneet, muut kuparipinnat kyllä kestivät saman herkän käsittelyni.

Pitäisi siis uusi virtalukko hommata mutta sen verran pessimistiksi tässä on Saabin kanssa oppinut, että epäilen että tuokaan ei auta. Jos virtalukossa olisi vikaa niin antaisiko se edes yrittää starttaamista vai jumittuisko se avain?

SID ei anna mitään virheilmoitusta, moottorivalo palaa mutta Tech2:sta tai vastaavaa ei tähän hätään ole löytynyt. Toivottavasti ei ole tuo CIM mistä täälläkin on useaan otteeseen kirjoiteltu.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitenkä apuvirtaa annettiin? Näiden väyläohjattujen kanssa pitää olla todella varovainen apuvirran kanssa... On useita ohjainmoduuleita hajoitettu apuvirralla vuosien varrella, kun on annettu väärin apuvirtaa ja virta/jännitepiikki päässyt väylässä tekemään tuhojaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kun akku on ollut irti rattilukko toimii vasta seuraavan ajokerran jälkeen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Risto kirjoitti:Kun akku on ollut irti rattilukko toimii vasta seuraavan ajokerran jälkeen.
Asia on juuri noin. Eli akun irroituksen jälkeen ensialkuun rattilukko on vaapaana ja menee päälle vasta kun autolla on ajettu jokunen metri.
Virtalukossa tuskin vikaa eikä siihen liittyvissä muissakaan osissa, kun virtalukko kääntyy ja virrat tulee päälle, näin asia ilmeisesti on.

Käsitin, että vika on vain siinä, että auto ei käynnisty. Kaikki muu siis näyttää olevan ok. Tuo olisi juuri kuulostanut kampiakselin anturin vialta, mutta se on kai nyt poissuljettu uuden osan myötä.
Tosi paljon on huono akku vain aiheuttanut ongelmia eikä edes apuvirta ole niihin auttanut, kun akku on riittävän lopussa. Alijännite käynnistyshetkellä estää käynnistymästä. ECU ikäänkuin pistää "pelit seis" -> huono akku kyykkää startin rasituksen myötä juuri koneen puristushetkellä. Apuvirta toisesta autosta/akusta ei tuota riittäävää kompensaatiota tuossa tilanteessa, kun sen kytkennässä on liikaa häviöitä. Akun vaihdolla lähtisin liikenteeseen.

Harvinaisempi vika sitten lienee ECUn hajoaminen, mutta niitäkin on joskus sattunut.
Viimeksi muokannut petrisa, Ke Kesä 06, 2018 19:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja petromies »

Virtalukko taisi tulla "korjattua" turhaan. Akun kengän jos käyttää irti ei ohjauslukko tosiaan heti toimi.
Saa siitä saabista suuntaa antavia vikakoodeja muillakin kuin tuolla techilla.
1. Vikakoodit lukuun.
2. Tuleeko kipinä oikeaan aikaan
3. Kuoleutuiko yön aikana parkkipaikalla vai miten meni.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites jos muija työntää autoa ja sinä heität pykälää ns pesään niin lähteekö käyntiin?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mestari kirjoitti:mites jos muija työntää autoa ja sinä heität pykälää ns pesään niin lähteekö käyntiin?
Kävikö jostain ilmi että on manaali :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Walt
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2018 11:33

Re: 9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Walt »

Automaatti tosiaan kyseessä, se unohtui mainita. Auto oli siis ihan päivittäisessä käytössä ja jätin parkkiin, puolen tunnin kuluttua kun palasin autolle niin ei lähtenyt käyntiin.

Virtalukko tuli tänään vaihdettua kun sain edullisesti toisesta samanlaisesta autosta, siinä oli ainakin nuo kuparipinnat kunnossa eli ei sekään nyt hukkaan mennyt. Pitää vielä uudella akulla testata ja jos sekään ei auta niin kuljettaa vehje osaavammalle kaverille.
Walt
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2018 11:33

Re: 9-3 1.8t -03: Starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Walt »

Jatketaan tarinan loppuun jos joku sattuu tähän keskusteluun joskus myöhemmin eksymään.

Vikakoodien luku ei kahden markan bluetooth obd-lukijalla onnistunut, se ei ilmeisesti käynnisty ennen kuin auto on käynnissä. No huomasin että startin aikana siihen syttyi valot. Luinkin pikaisesti startin aikana vikakoodit ja kaasuläpän vikakoodiahan sieltä pukkasi. Tarkastin melkein ensimmäisenä kaasuläpän kunnon mutta se näytti pintapuolisesti toimivan joten en sitä sen enempää tutkinut ja siirryin muihin vaihtoehtoihin joita aiemmin listasin.

Nyt kun oli kaveri paikalla niin pystyi toinen pumppailemaan kaasua ja toinen tarkkailemaan läppää ja sen liikkuminenhan oli olematonta. Perusteellinen puhdistus auttoi asiaa ja läppä liikkui taas niinkuin pitää. Tämän jälkeen lähti käyntiin mallikkaasti. Eli taas käy ja kukkuu.

Myönnettäköön että olisi pitänyt tarkemmin tarkistaa tuo läppä paremmin heti aluksi niin ei olisi tullut osteltua turhaan osia. Toisaalta tulpat on pitänyt muutenkin vaihtaa ja tuntuu että avain napsahtaa nyt paljon jämäkämmin virtalukkoon, entisellä omistajalla luultavasti kaatunut kahvit tai kokikset virtalukkoon kun osien liikkuvuus oli sen verran tahmeaa. Eli ainut turha ostos oli oikeastaan tuo asentotunnistin.

Kiitoksia foorumilaisille ehdotuksista ja avuista!
Vastaa Viestiin