SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Heka473
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Kesä 07, 2018 19:40

SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Heka473 »

Olen lukenut jo monia viestiketjuja, mutta päätin tehdä oman ketjun, koska haluaisin vielä viisaampien mielipiteen.

Elikkä auto on 93 ss -03 2,0tA (129kw)
Autoon optimoitiin viime viikolla stage1 ja optimoinnin aikana ilmeni, että kone nakutti kunnolla kuormittaessa. Optimoija käski vaihtaa tulpat. Kotiin päästyäni ecu laski koneen tehot alas. Sammutuksen jälkeen auto toimi taas moitteetta. Muutaman päivän päästä syttyi moottorin häiriövalo ja sen nollasin irroittamalla minusnavan. Autolla ilmeni nykimistä kuormittaessa ja lähdin tulppia hakemaan. Ostin motonetista Bosch tulpat ja vaihtaessa huomasin karstaa tulpissa ja lisäksi 4 pytyn tulpanhattu ui öljyssä. Vaihdoin tulpat ja kuivasin öljyt pois. Samaa nykimistä ja moottorin häiriövalon syttymistä on ilmennyt. Tänään auto teki sen tempun, että voima katosi lähes tyystin mutta nollaantui käynnistämällä uudelleen. Auto sammui kertaalleen hitaassa ajossa. Mikä mättää? Optimoijaan otettu yhteyttä, mutta onko kyse puolista tai ecusta?
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja petromies »

Toimiko ennen optimointia moitteetta. Jos toimi niin vian aiheuttajaa ei tarvinne enempää miettiä.
Jos siitä huolimatta haluat pitää softan niin varaudu jatkuvaan "pätkii, rykii kiihdyttäessä, tehot katoavat, vaihda tulpat ja puolat" ralliin.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin.....voihan se olla softassakin vika.

Kuitenkin tulppa viat useinkin alkavat vasta virisoftan jälkeen oireilla havaittavasti.
Sitäpaitsi Boschin tulppia ei kannata tähän vehkeeseen laittaa vaan oikean tyyppiset NGK. Tuosta voit lukea tältä palstalta lisää.

Ihan ensimmäiseksi siis vaihda NGK-tulpat ja siten mahdollisesti ongelmien jatkuessa vaihda puolat. Ainoastaan alkuperäiset puolat käy, ei missään nimessä mitään tarvike ym.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Heka473
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Kesä 07, 2018 19:40

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Heka473 »

Vaihdan tulpat ngk bkr7esc-11 ja katsotaan miten vaikuttaa
Heka473
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Kesä 07, 2018 19:40

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Heka473 »

Ihan ok toimii, mutta silti ei hyvä vieläkään. Nykimistä ei tapahdu, mutta kunnolla kun kuormittaa niin lyö tehot veks. Alkuviikosta tech2 kiinni ja tietoa mikä riivaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tulpista kärkiväliä pienemmälle ja jos nykiminen vähenee/häviää, niin puolathan siellä todennäköisimmin on tiensä päässä. Jos puolien "kannet" on kermanväriset, niin vaihto kannattaa tehdä joka tapauksessa, ovat luultavasti alkuperäiset. Jos taas paikallaan on mustat puolat, niin katso että ovat mitsubishin valmistamat. Tarvikepuolien kanssa on vain ongelmia.

Nakutus ja voimanpuute voi johtua myös väsyneestä bensapumpusta. Mutta puolista lähtisin ensin silti liikkeelle.

Huonoja softiakin on nähty, mutta näillä pohjatiedoilla ei vielä pysty softaa syyttämään.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Heka473
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Kesä 07, 2018 19:40

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Heka473 »

Autossa on kermanväriset puolat. Auto parhaillaan pajalla jossa autoon vaihdetaan huomenna venakopan tiiviste ja aluksi 2 uutta puolaa. Toiset 2 heti kun pankkitili sen sallii. Lisäksi huomenna vaihdetaan samassa kuskinpuolen etujousen yläpäänlaakeri. Päivittelen lisää kun saan auton ajoon. Optimoinnin autoon oon tehnyt SAABCOM tuusulassa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Heka473 kirjoitti:Optimoinnin autoon oon tehnyt SAABCOM tuusulassa.
Sitten on syytä epäillä myös softan toimivuutta. Olen ko. pajan softaamia tavannut useita, jotka ovat toimineet vähän miten sattuu ja korjautuneet oikein toimivalla jcarlsonin softalla.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Heka473
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Kesä 07, 2018 19:40

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Heka473 »

Vikakoodi p0244 eli ahtopaineen säätimen vika. Tilaan uuden ja vaihdan sen. Jos ei vieläkään auta niin alan epäilemään vapaavirtaus suodatinta. Saakohan liikaa ilmaa vaikka luulisi ilmamassamittarin ilman määrän mittaavan
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos on kartiosuodatin niin voi sotkea massamittarin toiminnan, jos taas orkkiskoteloon tuleva paneelisuodatin niin ei vaikutusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Heka473
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Kesä 07, 2018 19:40

Re: SS -03 moottorin häiriövalo ja nykiminen

Viesti Kirjoittaja Heka473 »

Ahtopaineen säädin vaihdettu ja auto toimii nyt moitteetta.
Vastaa Viestiin