Minkä saabin ostais seuraavaksi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Paavopunnertaja
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Kesä 12, 2016 19:41
Paikkakunta: Porvoo

Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Paavopunnertaja »

Tällähetkellä og 9-3 SE vm 01 ajossa, uudempi kiinnostas, 05 vai uudempi facelift 9-3 vm 08. Vaikee päätös.

Mitäs raati suosittelee. Huoltokustannuksissa, vioista yms
Heka473
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Kesä 07, 2018 19:40

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Heka473 »

Osta bensa 9-3 2007-> sit vaa stage1+RE85 softa
saab 1.9tids
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja saab 1.9tids »

Käy ostaa mun exä 9-3xwd..

Löytyy kamuxilta Oulusta, neliveto ja hyvällä pidolla ollut.
Viimeksi muokannut saab 1.9tids, La Kesä 16, 2018 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos ng9-3 kiikarissa, niin faceliftilla ei oikein mitään vaikutusta huoltokustannuksiin tai käytännön autoiluun. Tekniikka melko samaa vuodesta toiseen. Enemmänkin makuasia siis.

Ng-kolkkien typpiongelmat on melko samoja vuosimallista riippumatta, eikä niitä yleisesti ole kauhean paljon. Budjetin mukaan sitten katsomaan eri-ikäisiä, eri kilsamäärillä ja eri tekniikalla olevia yksilöitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IDKFA
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2018 17:22

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja IDKFA »

Olen katsellut 9-3 farkkua. Vuosimalli on -07, varustetaso Vector, moottori 1.9TiDS automaattilaatikolla. Ajolleen ihan hyvä peli mutta huomasin pikaisella koeajolla seuraavia puutteita/miinuksia:

-pieniä kolinoita kuuluu jostain ehkä oikealta edestä
-Ajotietokone valittaa pysäköintitutkan viasta kun laittaa pakin päälle
-takajarrulevyt ja mahdollisesti palat alkaa olemaan elämänsä ehtoopuolella
-Jakopääsarja (ja moniurahihna?) sekä vaihteistoöljyt pitäisi vaihtaa seuraavassa huollossa 20tkm kuluttua, 4-vuoden määräaika meni tosin umpeen jakohihnan osalta jo viime vuonna

Sisustaltaan pirun siistissä kunnossa kuskin penkin reunaa lukuunottamatta, ulkokuoressa vähän pientä sanomista siellätäällä mutta ei mitään maata kaatavaa. Täydellinen huoltokirja näytti olevan myös. Kaksilla hyvillä renkailla. Mietin tässä että mitä tollaiselle on käypä hinta ja sitä, että mitä ylläolevien fiksailuun (etenkin tuo isompi huolto) joutuisi varaamaan rahaa?

Ja kyllä, olen uusi foorumilla enkä löytänyt parempaa ketjua kysyä. :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos jakopäällä on ajettu yli 100 tkm, eli viittasit vaihtotarpeen osalta tehtaan ilmoittamaan 150 tkm vaihtoväliin, niin jakohihna ja vesipumppu kannattaa vaihtaa heti. Jakohihnan vaihto on n. 500 euron juttu. Vaihteistoöljyjen vaihto ehkä 200 euroa kun tehdään oikeilla AW-1 - öljyillä (ei JWS3309). Siihen joitain satasia perushuollosta päälle.

Mun autoon edellinen omistaja teetti ei-merkkihuollossa ennen kaupantekoa jakopään, automaattiöljyt, jarrunesteet, öljyt ja kaikki suodattimet. Kertoi että kokonaisuuteen meni 800 euroa.

Etupään kolinaan kaksi yleisintä syytä lienee katkennut etujousi (joka johtuu useimmiten jumiutuneesta kääntölaakerista) tai väljä koiranluu. Kumpikaan ei älyttömän kallis korjattava, koiranluu varsinkin helppo vaihtaa vaikka itse parkkipaikalla. Jousi vaatii jo vähän enemmän duunia.

Käyvän hinnan arvioon vaikuttaisi vielä ajetut kilsat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IDKFA
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2018 17:22

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja IDKFA »

Kyseessä tämä kampe:

https://m.nettiauto.com/saab/9-3/9748078

2 aikaisempaa omistajaa (3v,8v) ja välissä autoliikkeitä. Laatikkoöljyt, jakopää ymmä muut tehty 2013 140tkm kohdalla huoltokirjan mukaan ja esim. jakopäälle kyseinen opus ilmoitti 120tkm/4v vaihtovälin.

Hankinta- ja ylläpitokustannuksiltaan edullista työmatkakulkinetta olen hakemassa. C-sarjan mersun olen ajatellut ostaa, mutta tuo osui nettiautossa silmään ja piti mielenkiinnosta käydä potkimassa renkaita ja koeajamassa.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1776
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Minulta löytyy myös bensana automaattifarkku ng vuosimallia 2007, jos bensa-auto passaa:

viewtopic.php?f=18&t=184531
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5644
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Alustan kunto, (iskarit ja jouset sekä puslat) kannattaa tarkastaa. Nopeesti katsottuna ei mitenkään paha hintapyynti. Parkkitutkan pysty itsekin vaihtamaan kunhan Techillä katsoo mikä siellä on pimeenä. Antureita saa noin 30€ hintaa. Jakopää ja vesipumppu samantien vaihtoon, kannattaa teettää Saabilla orkkisosilla kuten AZP jo mainitsikin. Vesipumppu ei välttämättä kestä tuota 120tkm matkaa ja jos se 4 vuotta on tullut täyteen niin vaihtaisin sen samantien. Vector varusteilla ottaisin itse ja jättäisin Linearit kauppaan. MY2007 tuli päivitys sisustaan ja MY2008 on tuli uusi keula. Vertailuksi ottaisin vaikka tämän: https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9655766
Jos siinä olis tehty osa noista rempoista jo ja olisi tuolla uudella keulalla. Jos auto on muuten hyvä niin ei muuta kun tinkaamaan hintaa vähän alas.
Konehan on itsessään aika pommin varma, jos vaan poistaa EGR:n käytöstä, koska se tuhoaa imusarjan mömmöillä (sama homma kaikissa dieseleissä auton merkistä riippumatta). Jos autosta ei ole vielä EGR:ää poistettu softasta niin samalla saa siihen vähän lisää tehoja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja SS »

Aiheesta löytyy jo monta topikkia, mutta dieseleissä myös eberin huoltoon kannattaa varata hieman rahaa. Mukava varuste ja oikeasti tarpeen, muttei kestä ikuisesti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
IDKFA
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2018 17:22

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja IDKFA »

Taitaa mennä kokonaisuudessaan sen verran kalliiksi tulevat huollot huomioiden, että täytyy toistaiseksi jatkaa etsintöjä. :oops:

Kiitokset vastanneille, jos etsinnän tuloksena pihasta löytyy joskus :saab: niin voi olla, että vierailen foorumilla jatkossakin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kannata turhaan pelästyä mainittuja huoltokohteita. Esimerkiksi omassa autossani ei Eberissä ole esiintynyt mitään huollon tarvetta 3,5 vuoden omistusaikana, ja autolla on ajettu 326 tkm. Tietääkseni Eberiä ei ole siis koskaan huollettu. Käytetty sitä sen sijaan on melko surutta.

Tuolla vajaan tonnin isolla huollolla ja mahdollisesti vain koiranluun vaihdolla saatat saada todella huolettoman ajopelin vuosiksi. Nämä NG-kolkit on melko hyvälaatuisia autoja ja erityisesti tältä foorumita löytyy apu melkein mihin tahansa mysteeriin. Kannattaa lukea vaikka tuo minun kertomukseni nykyisen auton vaiheista (linkki allekirjoituksessa), niin selviää ainakin yhden vastaavan autoyksilön todellisuudessa kohtaamat ongelmat.

Nettiautoon kun laittaa hakuun alle 255 tkm ajetut dieselautomaattifarmarit automaatti-ilmastoinnilla, on tuo linkkaamasi auto yli 5000 tuloksesta seitsemänneksi halvin. Ei se siis speksiin nähden kallis auto ole. Muistetaan vielä että se ei ole Saabiksikaan karvalakkimaalli (Linear), jossa siinäkin olisi moneen merkkiin verrattuna varusteita runsaasti. Ja todennäköisesti noissa muissakin halvimman pään tuloksissa on jotain huollontarvetta edessä, jolloin se tonni menee yhteen sun toiseen vaihtoehtoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IDKFA
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2018 17:22

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja IDKFA »

Sun ”Loppuunajettu” -ketjun luinkin jo eilen illalla alusta loppuun :D Tottahan se on, että toi kyseinen yksilö ei muihin samanlaisiin verrattuna ole kallis, mutta oma budjetti (3-4k€) on kipurajoilla jo tuolla pelkällä hankintahinnalla. Siihen vielä tonni heti huoltoihin niin alkaa taskuista loppua syvyys kesken :D

Tuli muuten siitä jakopään 120tkm/4-vuotta mieleen, että nouseekos se 150tkm/X-vuotta 2008 vuosimalliin siirtyessä? Onko moottorissa joku muuttunut tuossa vuoden aikana? Neljä vuotta ajallisesti kuulostaa melko lyhyeltä vaihtoväliltä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tietääkseni koneessa ei ole mikään muuttunut, mutta tehdas on vaihdellut tuota huoltoväliä ja se vaihtelee myös markkinoittain. Harrastajien yleinen suositus on vaihtaa 100 tkm välein, käyttää vain alkuperäisosia ja ehdottomasti vaihtaa vesipumppu samalla. Yleisimpiä porsimistapoja on, että jakohihnan käyttämä vesipumppu menee jumiin - > katkoo hihnan - > venttiilit solmuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Minkä saabin ostais seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei siellä mikään ole muuttunut, 8v/120tkm on ainakin mulla olevan WIS version mukaan 2008 mallisessa väli. 8v/100tkm lienee aika turvallinen, ei tuota aika niinkään syö vaan kilometrit. Ekana antautuu vesipumppu jonka laakerointi hajotessaan rikkoo hihnan.

Edittiä: Jaha, väliin ehtikin jo nopeampi sillä välin kun WIS:iä selaikin. Tulipahan sama info kahdesta lähteestä :D

Edit2: Itselläni reilun 4v omistusaikana on mennyt CIM-moduuli, eberin ohjainkortti, etujouset ja yksi ahtoletku.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin