Ttid:n alusta.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Olen tilaamassa tuohon meidän Ttid saadiin alustan osia kun etutukivarren puslia on väljänä. Samalla ajattelin laittaa uudet iskarit ja jouset, kun etupää tuntuu pohjaavan todella herkästi ja auto on muutenkin tuolla aeron alustalla todellinen kivireki hiekkatiellä. En tiedä sitten onko etujouset poikki kun tuntuu että etupää on pohjassa heti kun vähän pitäisi joustaa. Katselin neobrotherilta bilstein+eibach yhdistelmää, mutta mites tuon alustan sopivuus on tuohon ttid aeroon kun ilmeisesti ttid koneessa on käytetty samoja jousia kuin 2.8l aerossa? Mutta alustasarjojen sopivuus ilmoitetaan kaikki muut paitsi 2.8l v6 ja 4wd..Entä onko toi B8 bilstein+eibach miten jäykkä jos vertaa taas B6 sarjaan. Meillä oli yhdessä 4motion golf:ssa kerran B6+eibach ja se oli kyllä todella miellyttävä ja mukava ajettava myös hiekkatiellä :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Vähän menee ohi, mutta B8+Eibach oli ihan käyttökelvoton ysifemmassa. Ruotsissa motarilla (sileällä uudella asfaltilla) se oli ihan ok, mutta Suomen tilkkutäkkiteillä tippui hampaat suusta. Vajaan kymppitonnin jaksoi sitä pomppimista, sitten vaihtui orggis Aeron-alusta alle. :?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ok, muistan että kerran olin 2001 9-5:sen kyydissä missä oli B8+aeron vakio aeron jouset ja se oli aika jäykkä. Mutta niin on kyllä myös tuon meidän auton alusta vaikka pitäisi olla aeron vakio. Lisäksi tuon meidän auton alusta on aivan jäätävän pintakova, jos ajaa tiellä pieneenkin monttuun tai esim. siltojen jatkoihin niin tuntuu että iskarit tulee konepellistä läpi. Se vw:n B6+eibach se oli kyllä tosi jämäkkä kun jäykkyyttä tarvittiin mutta ei mitenkään pintakova, ja hiekkatiellä jopa parempi kuin originaali. Mutta voi olla saabissa on jäykempi kori joka taas aiheuttaa jäykällä alustalla tuota pomppimista ja tärinää?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja SS »

Jotain on vikaa alustassa jos jouset saa pohjaamaan, itse tulee ajeltua melkoisen huonoja teitä välillä enkä ole moista ilmiötä havainnut. Eikä tuo alusta nyt kovin epämukava ole huonommallakaan tiellä, makuasioita toki.

Edit: Aeron sporttialustasta siis puhun.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja AZP »

^samaa rupesin itse pohtimaan, että oliskos vaikka iskarit lopussa, jouset poikki tai molempia. Toki jos siellä edessä on sitä väljää, niin silläkin on vaikutus ajomukavuuteen.

En usko että eibach+B8 on ainakaan pehmeämpi kuin Aeron vakioalusta, mutta omakohtaista kokemusta kummastakaan alustasta ei ole. Vakio 9-3SC:n alusta muuttui melkoisen paljon kovemmaksi ihan Eibach Pro Kit+Monroe Reflex -kombollakin ja uskoisin että B8 on jäykempi iskari kuin nuo Reflexit. Voin kyllä tuota valitsemaani yhdistelmää suositella, mutta ei se mukavuutta kaipaavan alusta välttämättä ole, jos nyt ei kivirekikään.

Mitä sopivuuteen tulee, niin uskon että etuvetoiseen tehdyt osat sopivat etuvetoisiin paikoilleen mutta hyväksytyissä akselimassoissa voi olla eroja. Joskus törmäsin netissä jousiin, joissa ei hyväksyntä riittänyt ihan oman autoni etuakselimassalle, jäi luokkaa 10 kg alle otteen massan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jeps, tuota poikkinaisia jousia olen itsekkin alkanut miettimään. Mutta auton alusta on ollut aina samanlainen meillä ollessaan (n.3vuotta) niin vertailu pohjaa ei oikein ole. Itse tykkään ennemmin jäykästä kuin löysästä alustasta. Mutta pintakovuus on täällä suomen teillä miinusta. Meillä oli yhdessä 9-5:ssa konin sport kit ja se ei ollut hyvä. Perä roikkui eikä kestänyt kuormaa, mutta etupää oli taas vähän liiankin jäykkä. Sekä mukulakivillä ajaminen oli aivan yhtä helvettiä. Ehkä lähden kokeilemaan niitä B8 ja eibach pro kit:ä. Kun tuo sarja oli ainakin siinä golf:ssa todella mukava. Jos tuntuu liian jäykältä niin pitää sitten myydä auto tai kokeilla jotain muuta :-) Entä mites alustan muut osat onko kellään kokemusta tästä sarjasta tekeekö mitään. https://www.neobrothers.co.uk/front-and ... 8904-p.asp Kannattaako ostaa vain originaali osaa, vai saako noita enään edes alkuperäisenä kun ainakaan mitkään nettikaupat ei niitä enään myy?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja anv »

Mites nuo konin FSD:t ja vakiojouset? Mulla tuntuu toimivan hyvin 9-3 SC:ssä.

Tuosta pohjaamisesta sen verran että nuo kaasunesteiskarit osaavat rikkoutua niin että välimäntä lähtee liikkeelle. Sen jälkeen tuon iskarin liikerata vähenee radikaalisti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Itse kyselin tuolla styling & tuning foorumilla juuri Aeron vakiona asennettujen Sachsin sport iskareiden ja Bilstein b6 eroa jäykkydessä (pintakovuudessa)

Sen verran tiedän että B6 ja B8 ovat muuten samoja iskareita spekseiltään, mutta B8 on tarkoitettu madalluajousien yhteydessä käytettäviksi. Eli B8 on rungoltaan lyhyempi, ja omaa lyhyemmän iskun. Englantilaisella foorumilla väittivät että B8 olisi jonkun prosentin jäykempi joka kompensoisi lyhyempää iskua.
Eibach pro-kit madaltaa autoa sen verran vähän että sehän on tarkoitettu toimimaan myös vakio iskareilla jolloin B6 olisi hyvä valinta nimenomaan siinä tapauksessa jos B8 on hitusen jäykempi ja haluaa kompromissin mukavan ja matalan väliltä.

Vielä kun saisi selville onko B6/B8 jämäkämpi kun vakio sport iskari..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse päädyin vaihtamaan meidän ttidiin aeron etutolpat, kun ne sai aikanaan spedepartsin tarjouksesta noin 300e/pari. Niiden kaveriksi päädyin lopulta laittamaan aeron takajouset ja bilsteinin B6-iskarit. Takaiskareiden valintaan vaikutti erityisesti se, että neobrossilta ne sai hintaan £50/kpl. Saabinn sportit taisi olla noin satasen kipale. Mielestäni tuo alusta ei ole yhtään liian kova, vaan ihan mukava 17" kiekoilla. Noiden b6:sten väitettiin vastaavan orkkissportteja. Joskus aikaisemmin olen kokeillut b8-pumppuja OG-kolkissa ja ainakin siitä tuli aivan sairaan pintakova...

Eski
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Kiitos, vinkeistä. Olen kanssa lärännyt nettiä läpi ja osa sanoo että B8 on noin 5-10% jäykempi/kovempi kuin B6, mutta osa sanoo että se jäykkyyksien ero tulee siitä että B8:n kanssa jouseen tulee enemmän esijännitystä, mikä taas varmaan tekee alustaan sitä pintakovuutta.. Voipa siis olla että tilaan B6:set neobrotherilta ja noi eibach:n jouset vaikka partsforsaab:lta. Tosin autokin lakkasi taas tänään toimimasta, ilmeisesti hiukkassuodatin taas tukossa.. Ei taida tuo saab enään korjaantua pelkällä alusta rempalla. Tosin nyt kun autoa alkaa korjaamaan ja näyttää siltä että egr ja hiukkassuodatin jää pelistä pois, niin olisi kiva tilata uusi turbokin ja käyttää sitä jossain turbo pajalla..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nämä alusta kovuus- ja mukavuusjutut on sen verran makuasioita, että vaikea nettikeskustelujen perusteella tehdä päätöksiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja anv »

^Juurikin näin. Olen tuossa miettinyt joskos nuo FSD-iskarit jossain välissä hajoavat (nyt niillä on ajettu 85tkm/yli 4v), voisin kuitenkin kokeilla noita konin sport-iskareita säädettynä keskiasentoon. Ne kun ovat olleet muissa saabeissani parhaat. Mutta, HOKS, tykkään kovasta alustasta jostain syystä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Nyt on bilstein B6:set ja eibach jouset paikallaan ja tuntuu toimivan erittäin hyvin :D Noita eibach jousia ei muuten kannata tilata ulkomailta kun suomesta saa halvemmalla. Apparin puoleinen vanha etuiskari oli vuotanut jo öljyä pihalla aikalailla, sekä oli ilmeisesti myös sisältä mekaanisesti rikki kun käsin veti tolpasta ylös niin se piti ihme kolahduksen.. Mutta kaikki jouset oli ehjät. Eteen laitoin samalla uudet tukivarret ja kallistuksen vakaajan pystytangot, taaksekin olisi ollut uudet pitkittäis tukivarren puslat ja ne bumerangit mutta olikin niin hyvässä kunnossa että en alkanut niitä nyt vaihtamaan. Nyt onkin tehty autoon sen verran huoltoa että toivottavasti ei tarvii käsiä paskata ihan heti :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hienoa, että tuli mieluisa. Mistä tilasit siis jouset ja mihin hintaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n alusta.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Modificars:lta tilasin, hinta taisi olla 248€ ja rahti on ilmainen.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin