Sport Sedanin tunkkauspaikat auton alla

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Sport Sedanin tunkkauspaikat auton alla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jopa on autojen materiaalit menneet huonoiksi, kun Sport Sedanin tunkkauspaikat auton alla ovat muovia (siis se osa, johon tunkki laitetaan kiinni) :!: :evil:

Vaihdoin eilen auton renkaat ja käytin auton nostamiseen hallitunkkia. Hallitunkki oli laitettu juuri sille paikalle, josta autoa pitäisi nostaa. Kaikkien muiden renkaiden vaihto meni hyvin, mutta vasemman eturenkaan vaihto oli fiasko, sillä vaihdettuani renkaan ja laskettuani auton alas muovinen tunkinkiinnityspaikka tipahti irtosi kokonaan auton pohjasta ja tipahti maahan :evil: Laitoin sen sitten takaisin paikalleen (siinä on muoviset klipsit, joilla sen pitäisi kiinnittyä auton pohjaan sille varatulle paikalle), mutta eipä se enää kiinnittynyt kunnolla paikalleen, vaan jäi heilumaan.

Soitin heti tänään (4.4.2005) Länsiautoon ja vaadin uutta osaa takuuseen. Samalla valitin siitä, että ovikaiuttimet resonoivat taas, vaikka ne on jo kertaalleen vaihdettu. Sain ajan 18.4., joten auto on menossa 4. kerran takuukorjaukseen pikkujutuista :evil: Onneksi nuo em. pikkujutut eivät vaikuta autolla ajamiseen.

"Nimim. Vi :evil: u :evil: :evil: aa"
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Onneks sulla on kakkosautona toi kaikista "huonoin" ja parjatuin Saab (Opel?) :D

Eihän tuollaiset muovit millään voi kestää 8O
BMW 320dA Coupe LCI
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, et ole ainoa, joka on hallitunkilla tuollaisen tunkkauspalan rikkonut. Isän autosta hajosi heti alkuun, kun kertaa olin viime syksynä renkaita vaihtamassa. Loput vaihdoinkin sitten auton oman tunkin kanssa, mutta kyllä jäi ihmetyttämään tuo muovin käyttö tuossa kohtaa. Mulla todennäköisesti klipsujen katkeamisen syynä oli se, että hallitunkki ei päässyt liikkumaan alustallaan riittävän hyvin ja se taas aiheutti sivuttaista vääntöä tuohon muovipalaan ja seurauksena ne kaksi pientä klipsua siellä kotelossa sanoivat naps. Hieman omaa vikaa kyllä tuossa. Jatkossa renkaanvaihdot suoritetaan auton omalla tunkilla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

G-mies kirjoitti:Jatkossa renkaanvaihdot suoritetaan auton omalla tunkilla.
Mä en kyllä ala vaihtamaan noita renkaita auton omalla tunkilla, ellei sitten ole äärettömän pakko (rengas puhkeaa matkalla tms.). Täytyy keksiä joku "viritys" tuohon auton nostoon hallitunkilla. Tulee tässä heti mieleen joku puupala tai kova kumin pala, jonka laittaisi hallitunkin ja tunkkauspaikan väliin, jolla voisi nostaa autoa suoraan niin, että auton paino kohdistuisi tasaisesti tuolle muoviselle tunkkauspaikalle, jotta ei tulisi "vinorasitusta", joka näköjään aiheuttaa tuon tunkkauspaikan rikkoutumisen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Kuvittelisin, että se muovinpala on siellä estämässä metallipintojen rikkoutumista :arrow: ruostumista. Miksiköhän se pala pitää olla joka kulmassa, kun sen voisi pistää siihen tunkkiin ja näin yksi riittäisi? Hallinosturien kanssa kuitenkin käytetään omia kumimuovityynyjä, puupaloja yms.
Pohdin vain.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MtSound kirjoitti:Miksiköhän se pala pitää olla joka kulmassa, kun sen voisi pistää siihen tunkkiin ja näin yksi riittäisi?
Niinpä. Ehkä ne on kiinnitetty auton pohjaan siksi, että kukaan ei hukkaisi niitä. Hukkaaminen voisi olla riskinä, jos ne olisivat irtotavaraa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä sitä autoa kestää nostaa muustakin kohtaa kuin juuri siitä tunkinkorvallisesta. Itse olen nostanut omaa 99:iä eriäitä kertoja helmasta (lue: oikeasta helmasta, ei näkyvästä) ja välissä pitänyt kumityynyä tai sopivan kokoista puupalaa. Joten en epäilisi yhtään nostaa uudempaakaan autoa varsinkin hallitunkilla muovihelman takaa oikeasta helmasta mikäli siitä voi tunkilla tukevasti nostaa.

Omasta mielestä tuo muovin käyttö ei ole pahasta. Siinä vain pitäisi se kiinnitystapa olla mahdollisimman luja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Re: Sport Sedanin tunkkauspaikat auton alla

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Turbo Sensonic kirjoitti:Jopa on autojen materiaalit menneet huonoiksi, kun Sport Sedanin tunkkauspaikat auton alla ovat muovia (siis se osa, johon tunkki laitetaan kiinni) :!: :evil:

Vaihdoin eilen auton renkaat ja käytin auton nostamiseen hallitunkkia. Hallitunkki oli laitettu juuri sille paikalle, josta autoa pitäisi nostaa. Kaikkien muiden renkaiden vaihto meni hyvin, mutta vasemman eturenkaan vaihto oli fiasko, sillä vaihdettuani renkaan ja laskettuani auton alas muovinen tunkinkiinnityspaikka tipahti irtosi kokonaan auton pohjasta ja tipahti maahan :evil: Laitoin sen sitten takaisin paikalleen (siinä on muoviset klipsit, joilla sen pitäisi kiinnittyä auton pohjaan sille varatulle paikalle), mutta eipä se enää kiinnittynyt kunnolla paikalleen, vaan jäi heilumaan.

Soitin heti tänään (4.4.2005) Länsiautoon ja vaadin uutta osaa takuuseen. Samalla valitin siitä, että ovikaiuttimet resonoivat taas, vaikka ne on jo kertaalleen vaihdettu. Sain ajan 18.4., joten auto on menossa 4. kerran takuukorjaukseen pikkujutuista :evil: Onneksi nuo em. pikkujutut eivät vaikuta autolla ajamiseen.

"Nimim. Vi :evil: u :evil: :evil: aa"
Samat kokemukset, kun hallitunkkia käytin. Pitäisi käyttää Saabin omaa. Oli muuten myös vasen eturengas, jonka muoviosa jäi heilumaan.

SSAero
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
G-mies kirjoitti:Jatkossa renkaanvaihdot suoritetaan auton omalla tunkilla.
Mä en kyllä ala vaihtamaan noita renkaita auton omalla tunkilla, ellei sitten ole äärettömän pakko (rengas puhkeaa matkalla tms.). Täytyy keksiä joku "viritys" tuohon auton nostoon hallitunkilla. Tulee tässä heti mieleen joku puupala tai kova kumin pala, jonka laittaisi hallitunkin ja tunkkauspaikan väliin, jolla voisi nostaa autoa suoraan niin, että auton paino kohdistuisi tasaisesti tuolle muoviselle tunkkauspaikalle, jotta ei tulisi "vinorasitusta", joka näköjään aiheuttaa tuon tunkkauspaikan rikkoutumisen.
Laitoin itsekin pienen laudan pätkä, joka murtui alta aikayksikön eikä saa osua siihen muoviosaan, jolloin se menee rikki.

SSAero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SSAero kirjoitti:Laitoin itsekin pienen laudan pätkä, joka murtui alta aikayksikön eikä saa osua siihen muoviosaan, jolloin se menee rikki.

SSAero
Täytyykö tässä sitten tosissaan alkaa käyttämään tuota GM:n omaa tunkkia, joka on ihan syvältä? Jos alkaa vaihtamaan renkaita sen avulla, niin sittenhän saa varata rengassouviin aikaa lähes koko päivän :evil:

Toinen vaihtoehto on käydä vaihdattamassa renkaat rengasliikkeessä, jolloin auto nostetaan nosturilla ylös, eikä noihin tunkkauspaikkoihin kosketa lainkaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sport Sedanin tunkkauspaikat auton alla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SSAero kirjoitti:Samat kokemukset, kun hallitunkkia käytin. Pitäisi käyttää Saabin omaa. Oli muuten myös vasen eturengas, jonka muoviosa jäi heilumaan.

SSAero
Menikö tuo takuun piikkiin? Itse yritän saada uuden osan takuuseen, koska ohjekirjassa ei missään lue, että tunkkauspaikoista ei saa nostaa hallitunkilla :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Itse ostin hallitunkin (Biltemasta) mukaan sellaisen n. Ø120mm joustoelementin joka tulee tunkin päälle. En ole sitä käyttänyt kun NG900 nousee muutenkin mutta luulisi jakavan voimaa suuremmalle alalle.
Ei sitä muovia sitten voi irroittaa ennen tunkkausta vai onko liian iso homma?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Re: Sport Sedanin tunkkauspaikat auton alla

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
SSAero kirjoitti:Samat kokemukset, kun hallitunkkia käytin. Pitäisi käyttää Saabin omaa. Oli muuten myös vasen eturengas, jonka muoviosa jäi heilumaan.

SSAero
Menikö tuo takuun piikkiin? Itse yritän saada uuden osan takuuseen, koska ohjekirjassa ei missään lue, että tunkkauspaikoista ei saa nostaa hallitunkilla :wink:
Meni takuuseen.

SSAero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900SET -95 kirjoitti:Itse ostin hallitunkin (Biltemasta) mukaan sellaisen n. Ø120mm joustoelementin joka tulee tunkin päälle. En ole sitä käyttänyt kun NG900 nousee muutenkin mutta luulisi jakavan voimaa suuremmalle alalle.
Aha. Mitä ainetta tuo joustoelementti on? Kumia? Täytyypä etsiä sellainen käsiinsä seuraavalla kerralla, kun vaihtaa renkaita Sport Sedaniin.
NG900SET -95 kirjoitti:Ei sitä muovia sitten voi irroittaa ennen tunkkausta vai onko liian iso homma?
Eipä taida valitettavasti pystyä. Tuossa muovisessa tunkkauspaikassa on muovikielekkeet, jolla tuo koko muovinen höskä on kiinni auton pohjassa olevassa, tunkkauspaikkaa varten tehdyssä rei'ässä. Yritin saada tuota muovinpalaa uudelleen irti auton pohjasta, vaan eipä onnistunut. Nyt se on kiinni paikallaan, mutta heiluu :evil:

No ei se mitään. Jos SSAerolla meni tuo asia takuun piikkiin, niin miksei sitten minullakin. Olen varannut 18.4. ajan takuukorjaukseen. Samalla vaihdetaan autoon jo toistamiseen ovikaiuttimet, koska ne ovat taas alkaneet resonoimaan :evil: Älyttömintä tässä ovikaiutinjutussa on se, että huoltofirma asentaa vaan uudestaan ja uudestaan huonolaatuisia kaiuttimia (eli orkkisvaraosaa), kun voisi laittaa kerralla laadukkaammat kaiuttimet, jolloin ongelma poistuisi, eikä autosta tulisi enää maahantuojalle lisää takuukustannuksia kaiuttimien takia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Turbo Sensonic kirjoitti:Eipä taida valitettavasti pystyä. Tuossa muovisessa tunkkauspaikassa on muovikielekkeet, jolla tuo koko muovinen höskä on kiinni auton pohjassa olevassa, tunkkauspaikkaa varten tehdyssä rei'ässä. Yritin saada tuota muovinpalaa uudelleen irti auton pohjasta, vaan eipä onnistunut. Nyt se on kiinni paikallaan, mutta heiluu :evil:

No ei se mitään. Jos SSAerolla meni tuo asia takuun piikkiin, niin miksei sitten minullakin. Olen varannut 18.4. ajan takuukorjaukseen. Samalla vaihdetaan autoon jo toistamiseen ovikaiuttimet, koska ne ovat taas alkaneet resonoimaan :evil: Älyttömintä tässä ovikaiutinjutussa on se, että huoltofirma asentaa vaan uudestaan ja uudestaan huonolaatuisia kaiuttimia (eli orkkisvaraosaa), kun voisi laittaa kerralla laadukkaammat kaiuttimet, jolloin ongelma poistuisi, eikä autosta tulisi enää maahantuojalle lisää takuukustannuksia kaiuttimien takia.
Näyttää olevan polyuretaania. Kulkee nimella Jack-Pad. Koodi 15-8200.

Kannattaisko vaan ostaa omat kajarit kun menee huoltoon ja sanoa että laittavat ne huonolaatuisten orkkisten tilalle. Menee ostaminen omaan piikkiin liisarissa mutta eipähän tarvi jatkuvasti kuluttaa aikaa huollossa. Kallista sekin kun työaikaa menee hukkaan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin