9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lampuri
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 19:54
Paikkakunta: Lapinlahti

9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja lampuri »

Otsikossa mainitussa autossa seuraavia ongelmia. Takaiskari sökö ja uusi maksaa tosiaan rutosti rahaa. Mallissahan on korotettu maavara ja siten kai säätyvät iskarit. Onko mahdollista asentaa autoon etuvetoisen 9-3X:n iskarit (hinta muutamia kymppejä) jos ei kaipaa maavaran pysymista vakiona. Toinen ongelma on merkkiäänien katoaminen eli vilkun ja turvavyön merkkiäänet. Sulakkeet tarkastettu. Tietojeni mukaan äänilähde on samassa paketissa, missä radio ym. Korjaakohan sellaista kukaan vai pitäisikö vaihtaa koko boksi??
MH
Saabisti 70-luvulta
Saab 9-5 2.3 sc biopower -10 , Saab 9-3 XWD sc biopower -10.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärtääkseni xwd-malleissa, siis myös nelivetoisissa ei-X-kolkeissa on Nivomatit takana siksi että takavoimansiirto ei tykkää hyvää, jos autolla ajetaan pitkään muussa jousituksen asennossa, kuin siinä normaalissa, johon Nivomatit perän aina oikaisee. 9-3X:n kohdalla asia lienee eri, mutta korottamattomaan nelivetoon muistan kuulleeni jonkun asentaneen tavalliset iskarit, eli fyysisesti sopii. Voi sitten voimansiirron remontin myötä tulla kalliimmaksi niillä ajelu.

Tämä puhtaasti teoriaopiskeltuna ja foorumeilta luettuna. Ken on itse kokeillut, kertokoot tarkempaa tarinaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: 9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja kar-ra »

Itsekin saman asian kanssa painiskelin vuosi sitten ja kävin kaikki vaihtoehdot läpi.
Vakioiskareille vaatisi jämäkämmät jouset myös, koska nivomatit toimii samalla jousen tavoin.
Loppupeleissä helpoin ratkaisu laittaa vaan nivomatit alle ja niissähän on myös kolmen vuoden takuu. Maksaa toki sen 390/kpl, mutta kerran se kirpaisee.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tuon unohdin mainita, että xwd vakiojousissa on vähemmän jäykkyyttä, koska Nivomatit osallistuu kuorman kantoon. Etuvetoisen iskareilla perä nyykähtäisi siis alaspäin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Norpas on XWD:n takaiskaripari. Tosin en tiä onko niitä Nivomatteja ja muita, mut jokku uudet XWD:lle tussilla speksatut siä on. Ja saatto ne eteenki olla, mut muistaakseni taakse.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
lampuri
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 19:54
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: 9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja lampuri »

Mistähän saa sopivat Nivomatit 390€:lla, kun minä olen löytänyt halvimmat n. 565€:lla, eikä tainneet edes olla Nivomatit. Vielä kyselisin ilmastoinnista, eli pelittää silloin tälläin ja syyksi on päätelty magneettiventtiilin vika. Sitä ei varmaankaan pysty korjaamaan?? Maksaa melkein saman kuin kompressori ja tiettävästi se on yhdessä kompressorin kanssa. Onko näin, jos ostaa uuden kompressorin, niin magneettiventtiili tulee mukana. Palaisin uudestaan tuohon merkkiääniongelmaan. Joku "viisas" oli sitä mieltä, että katsastuksessa voivat vaatia suuntavilkun äänitehosteen :?: Mitähän pitäisi tehdä asian korjaamiseksi?
Saabisti 70-luvulta
Saab 9-5 2.3 sc biopower -10 , Saab 9-3 XWD sc biopower -10.
kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: 9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja kar-ra »

Åströmiltä Oulusta vuosi sitten hommasin. Piti olla kai ihan valtakunnallinen hinta silloin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja AZP »

En ole kyllä kuullut, että vilkussa pitäisi olla merkkiäääni katsastuksessa. Omissa autoissani vain Saabissa vilkku pitää ääntä, eikä noissa muissa ole mitään ääntä ollut edes uutena.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3X XVD SportCombi vm-10 ongelmat

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

lampuri kirjoitti:Mistähän saa sopivat Nivomatit 390€:lla, kun minä olen löytänyt halvimmat n. 565€:lla, eikä tainneet edes olla Nivomatit. Vielä kyselisin ilmastoinnista, eli pelittää silloin tälläin ja syyksi on päätelty magneettiventtiilin vika. Sitä ei varmaankaan pysty korjaamaan?? Maksaa melkein saman kuin kompressori ja tiettävästi se on yhdessä kompressorin kanssa. Onko näin, jos ostaa uuden kompressorin, niin magneettiventtiili tulee mukana. Palaisin uudestaan tuohon merkkiääniongelmaan. Joku "viisas" oli sitä mieltä, että katsastuksessa voivat vaatia suuntavilkun äänitehosteen :?: Mitähän pitäisi tehdä asian korjaamiseksi?
Vilkun äänet tulee mittaristossa olevasta kaiuttimesta, korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta soittimesta ne ei tule näissä faceliftatuissa 93:ssa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Vastaa Viestiin