Nykii ja sammuu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

Ei ilmoittanut. Joo, mun -07 herjaa jos ei jarruun ole koskenut ennen kuin laittaa vakkarin päälle. Tässä on vaan ihmeellistä se että vakkarin valo sammui ja auto alkoi kulkea paremmin, sitä ennen ahtopainemittari nousi tasaisella ajolla yhtäkkiä puolesta välistä punaiselle.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuosta lambdan signaalista olisi hyvä saada graafinen kuvaaja. Silloin näkisi miten se käyttäytyy. Normaalisti se sahaa edestakaisin suhteellisen nopeassa tahdissa, muistaakseni noin 0,2 .... 0,7 Voltin väliä. Keskiarvon ollessa 0,4 ..0,45 Voltissa.

Tuo "ahtopainemittari" ei sitten kerro paineista mitään vaan on ilmamassa/vääntömomentti mittari. Jos se tasakaasulla heiluu yhtäkkiä sinne tänne, on melkein pakko olla vikaa edelleen siellä missä alunperinkin epäilin eli imu/ahtoputkistossa. Tämän vuoksi kaasuläppäkotelo joutuu tekemään rajuja liikkeitä ja se siten aiheuttaa ongelmaa: nykimistä, sammuilua tyhjäkäynnillä ja vikatilaan menoa (teho rajoitettu).

Kun niitä testereitä on käytettäväissä niin kannattasi katsoa pari seikkaa
- ilmamassa tyhjäkäynnillä
- kaasuläpän käyttäytyminen tasakaasulla ajettaessa tasamaalla ja lambdan jännitesignaali
- täyskiihdytyksessä (silloin kun auto ei ole vikatilassa): kaasuläpän avautuma ja ilmamassa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: Nykii ja sammuu. Ratkaistu!

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

petrisa kirjoitti:Tuosta lambdan signaalista olisi hyvä saada graafinen kuvaaja. Silloin näkisi miten se käyttäytyy. Normaalisti se sahaa edestakaisin suhteellisen nopeassa tahdissa, muistaakseni noin 0,2 .... 0,7 Voltin väliä. Keskiarvon ollessa 0,4 ..0,45 Voltissa.

Tuo "ahtopainemittari" ei sitten kerro paineista mitään vaan on ilmamassa/vääntömomentti mittari. Jos se tasakaasulla heiluu yhtäkkiä sinne tänne, on melkein pakko olla vikaa edelleen siellä missä alunperinkin epäilin eli imu/ahtoputkistossa. Tämän vuoksi kaasuläppäkotelo joutuu tekemään rajuja liikkeitä ja se siten aiheuttaa ongelmaa: nykimistä, sammuilua tyhjäkäynnillä ja vikatilaan menoa (teho rajoitettu).

Kun niitä testereitä on käytettäväissä niin kannattasi katsoa pari seikkaa
- ilmamassa tyhjäkäynnillä
- kaasuläpän käyttäytyminen tasakaasulla ajettaessa tasamaalla ja lambdan jännitesignaali
- täyskiihdytyksessä (silloin kun auto ei ole vikatilassa): kaasuläpän avautuma ja ilmamassa
Nyt näyttää ongelma ratkenneen. Lambra piirsi ihan hyvää käyrää ja jännite oli ok. Otin kuitenkin tuon muovisen suojan alustasta pois ja heilutin välijäähdyttimeltä kaasuläpälle lähtevää letkua. Kas kummaa se oli pois välijäähdyttimestä. Letku oli hieman öljyinen ja kiristin oli kireällä mutta jostain syystä letku oli pois tilastaan. Putsaus ja klemmarin siirto hieman ylöspäin. Kiristys ja auto kävi heti paremmin. Tyhjäkäynti tasaista eikä nykinyt. Eihän sitä konehuoneesta näkynyt onko letku kireällä. Kun auto on nyt muutaman viikon käynyt epätasaisesti, vaikuttaako se jotenkin ahtopaineen säätöön? Eli oppiiko boxi kun auto tuntuu nyt olevan ok. Tarkoitan ahtoilmanpaineen sopeutusta.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ECUn nollaus
joko
- akun kenkä irti joksikin aikaa
tai
- kaasupoljin pohjaan, virta päälle ja starttaus edelleen poljin pohjassa (auto käynnistyy tyhjäkäynnille ja opitut arvot nollautuu)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:ECUn nollaus
- kaasupoljin pohjaan, virta päälle ja starttaus edelleen poljin pohjassa (auto käynnistyy tyhjäkäynnille ja opitut arvot nollautuu)
Liekö muuttunut, mutta mun -03 SS:n ohjekirja kertoi että tämä toimenpide katkaisee polttoaineen syötön, jotta tulpat ja moottori saadaan huuhdeltua/kuivatettua pelkällä ilmalla starttauksen aikana. Muistaakseni oli ohjeena jos käynnistysyritykset ovat epäonnistuneet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla alunperin -03 sekä nykyinen JC:n biopower ja kummassakin ko. "temppu" toimii.
Mutta....eipä siinä mitään, ellei toimi niin sitten akun kengän irroitus.

ps. Tässä nykyisessä biopowerissahan vaivaa se "mystinen" oppimattomuus etanolista bensalle kylmäkäynnistyksessä. Ja siitähän on seurauksena bensalla ylirikastus sekä karmea savutus ja mahdollisesti sammuminen.
Mikäli nyt ylipäätänsä bensaa joskus tulee tankattua niin seuraavalla kylmäkäynnistyksellä kun tekee tuon "kaasupoljintempun" niin oppii :D
Tosin voi olla, että muistan tuon alkuperäisen -03 softan osalta väärin, mutta tässä nykyisessä se toimii 100%lla varmuudella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

Kaikki muuten ok tuon letkun kiristyksen jälkeen, auto käy hyvin eikä nyi mutta jokin tuntuu olevan kateissa. Eli tehot. Auton oma ahtopainemittari ei nouse punaiselle eikä autossa tunnu olevan täyttä tehoa. Olisiko ilmavuotoa edelleen? Voihan olla että on uutta vikaa tullut.
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Onko se itse välijäähdytin testattu ettei vuoda?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

Ei ole testattu. Yritän viikonloppuna katsoa onko siellä vuotoa.
RamsesII
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2018 09:56

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja RamsesII »

9-3 ss -03 käynti huonoa ja tehot hukassa kovilla pakkasilla. Nyt kun ilmat alko lauhtua niin jäi ruutuun aamusella. Ilmeni että moottorin puolen ahtoputki lytyssä eikä saa ilmaa. "Asiantuntijoilta" tuli jo diagnoosi että turbo finaalissa....onneksi ei osunut arvaus oikein. Muutama tunti pöhötystä lämpöpuhaltimella välijäähdyttimeen niin alkoi heräileen henkiin. Eli jäässä oli ja näyttäs nyt toimivan normaalisti. Tosin P0606 vikakoodia pukkaa silloin kun on märkä nollakeli. Kuivemmalla kelillä ei mitään ongelmaa. Onko kellään tietoa/arvausta että mistä tämä johtuu?
Saab 9-3 2.0t SE 5d -01
Saab 900i -92
Saab 9-3 SS 2.0t Vector -03
Saab 9-3 2.0 SE 5d -98
ex. Saab 9000 2.0i 16 -91
ex. Saab 900 -87
ex. Saab 900 -88
ex. Saab 99 Combi Coupé -78
Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: Nykii ja sammuu

Viesti Kirjoittaja Heppo65 »

Availen tätä uudelleen. Viime kesän jälkeen ei ole vikavaloja syttynyt. Kuitenkin autosta tuntuu puuttuvan potku. Tuo oma "ahtopainemittari" ei nouse punaiselle rajalle. Muuten auto lähtee käyntiin ja ajaminen sujuu, ei nykimistä ym. Kuitenkin tehon puutetta on. Pitäisi olla Hirsch -ohjelmistolla n. 230 hp. Tänään vein auton merkkihuoltoon, missä oli anturit ja letkut tarkistettu. Autosta ei löytynyt mitään vikaa, jotainhan täytyy olla kun minun toinen 1.8 t kulkee paremmin kuin tämä aero. Aikaisemmin auto tuntui lähtevän käsistä kun kiihdytteli. Mites tuo turbon ikääntyminen tuntuu?
Vastaa Viestiin