Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

2008 cabriossa ongelma, eli katon oikea takanurkka ei kiristy takapellin päälle ja siksi automatiikka heittää leikin kesken, mutta nappia painamalla katon saa jatkamaan liikettään ja sen saa auki ja kiinni. Ikkunat eivät kuitenkaan nouse automaattisesti ylös ja ilmastointikin pätkii; nähtävästi systeemi on siinä "rajoilla" ja siellä katossa takana oikeilla joku anturi nyt kiukuttelee? Johdot olen kurkkinut läpi ja näyttäisi olevan kunnossa. Onkohan sitä syyllistä helppo irrottaa ja ja vaikka testata toiselle puolelle jos vikä siirtyy...onko tietoa?
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja cc »

Oletko tarkistanut hydrauliikan öljymäärän?
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

Kyllä nestettä on tarpeeksi. Nyt kun asiaa on kurkkinut tarkemmin niin tilanne on siis se että 6. rangan pumppu ei loppuvaiheessa nouse ylös ja lukitse rankaa, joten se puoli jää löysäksi. Nostin ei vaikuta vuotavan, nestettä ei tule ulos eikä siitä kuulu sitä tyypillistä ulinaa joka noista kuuluu kun o-rengas vuotaa.

Olisiko siinä joku tunnistin joka ei anna nostimelle käskyä että nyt olisi sun vuoro saada painetta....

Ajattelin vaihtaa nostimet puolelta toiselle ja katsoa siirtyykö vikä...olisko jotain muuta vikadiagnoosiajatusta? Tech2 ei näyttänyt antavan mitään fiksua.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja cc »

Voisikohan kuudennen kaaren lukituksen anturi jommalta kumalta puolelta antaa merkin liian aikasin. Anturi pois paikaltaan tai joku metalli pääsee väärään aikaan lähelle anturia, jotain vääntynyt tms. Anturit on hall-antureita ja antavat merkin kun saavat metallia lähelleen. Lukitusanturit kaaren juuressa kattoverhoilun takana.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

Taas tänään tutkittu lisää ja vaikuttaa ainakin siltä että oikean puolen mekanismin lukitseminen vaatii aika paljon enemmän puhtia kuin vasemman, ainakin kun sitä väänteli sillä kuusiokoloavausraudalla, tuli mieleen voisiko se olla syynä eikä voima riitä.

Vaikka katto on manuaalisesti laitettu kiinnin niin silti herjaa että ei olisi kiinni, eli tuo voisi viitata siihen lukitusanturiin, täytyy katsoa voisiko ne vaihtaa päittäin ja näyttää siltä että sama anturi on myös samalla puolella tunnistamassa jotain muuta kaarta; ehkä niitä voi hiukan vaihdella.

Tuota systeemiä kun miettii niin siinähän on sylinterianturi kuutoskaarelle vain oikealla puolella, ja pumppu antaa varmaan kyllä automaattisesti molemmille kutoskaaren puolille painetta, vai antaako? Jos antaa ja kun tuo sylinteri ei vuoda kummastakaan päästä, niin voisi olettaa että se sylinteri on kunnossa.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja cc »

Samasta lähdöstä haarautuu paineet molemmille sylintereille. Oikean sylinterin anturi kertoo onko kaari ylhänä.
Nyt piti ihan vastaisuuden varalle lueskella wissistä miten toi toimii, varmaan joutuu jossain vaiheessa omankin katon toimintaa fiksaamaan. Se mitä ymmärsin niin..

Katon liikuttelu tapahtuu vaiheissa joilla tietyt anturien lähtö- ja lopputilat. Kaikilla vaiheilla on valvonta-aika jonka sisäällä toiminnon on tapahduttava. Jos mitattavien anturien tilat ei muutu tuossa ajassa, lyödään hanskat tiskiin.
Ekassa postissa mainitsit että nappia painamalla sulkemista pääsee jatkamaan. Se nyt viittaisi että jossain kestää enemmän kuin on valvonta-aika. Kannattanee katsella miksi se oikea puoli on jäykempi. Voisiko olla kattopussin liikuttelun vaijeri jäykkä, se tuossa kiinni juuri oikealla puolella.

Ne 6. kaaren sulkemisen vaiheet:
Edeltävä vaihe on ensimmäisen kaaren lukitus ja kattokotelon sulkeminen. Näistä ilmeisesti anturien tilat ok jos kerran lähtee yrittämään 6.kaaren sulkemista. 6. kaaren sulkeminen näyttää olevan kaksivaiheinen toimi: Ensimmäisesä vaiheessa lasketaan kaarta kunnes anturi "6.kaari ylhäällä", se oikean puolen sylinterin anturi, menee pois päältä ja kattopussi alhana anturi ilmoittaa pussin olevan alhana. Tässä valvonta-aika 6 sekuntia.
Kun em anturien tilat ok, jatketaan kaaren sulkemista kunnes lukitusanturit kummaltakin puolelta tulee päälle. Tässäkin valvonta-aika 6 sekuntia.

Jotenkin minulle epäloogista tuo kattopussiin anturin tila, ylöshän se tuossa vaiheessa vedetään. Mutta selvää se että anturin tilan pitää muuttua koska 6.kaaren liike pussia liikuttaa.

Eli tarkistettavien listaan kattopussin vaijeri ja antureista vielä kattopussin anturi ja se oikean sylinterin anturi.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

Kiitos,

minullakin on WIS mutta ihan noin loogisesti en sitä osannut tulkita.

SItä vaijeria tuossa itse asiassa tänään hiukan ihmettelin, tuntuu olevan aika kireällä. Yritin hiukan kurkkia olisiko siinä jotain säätöä mutten keksinyt.

NYt kun se oikea puoli ei sulkeudu siinä 6 sek aikana niin tulee sitten varmaan se tiltti ja homma pysähtyy.

Pitääkin tutkia sitä vaijeria tarkemmin sekä kattopussin antureita, wissistä ne varmaan selkiää.

Tämä on mulla 3:s 2004+ avo ja aikaisemmissa on ollut vain hydraulisylinterivuoto-onglemia, ja niistä olen selvinnyt korjaamalla ne itse purkamalla ja vaihtamalla 0-renkaat. Tämä onkin sitten jotain uutta mutta kun varmaan ei ole mun viimeinen avo niin hyvä oppia.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja cc »

Ohi alkuperäisen aiheen, mutta sylinterien vuoto-ongelmista .. Oletko vaihtanut sylinteriin kaikki tiivisteet, purkanut sylinterin? Jos niin miten nuo purkautuvat, joku lukkorengas ilmeisesti sylinterin yläpäässä? Mistä hankkinut männän ja männän varren tiivisteet, ovatko standarditavaraa hydrauliikkaliikkeissä? Uusien sylinterien hinta näyttää siltä että korjausohjeet kullan arvoisia jos ja kun vuoto osuu kohdalle.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

tämä kysymys mennyt kokonaan ohi....pumpun päästä se kaulus dremelillä auki, siellä on sitten pohja"mötikkä" joka kiinni laitettaessa parilla pienellä ruuvilla kiinni. Männän 0-rengas on ihan normi vihreä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

julahti kirjoitti:
Ke Heinä 22, 2020 12:22
tämä kysymys mennyt kokonaan ohi....pumpun päästä se kaulus dremelillä auki, siellä on sitten pohja"mötikkä" joka kiinni laitettaessa parilla pienellä ruuvilla kiinni. Männän 0-rengas on ihan normi vihreä.
Saitko fiksattua tuon vian?
Ihan mielenkiinnosta kiinnostaisi tietää, koska oma cabbe tuli aikanaan koeajettua/ostettua helvetinmoisessa vesisateessa, jolloin pystyin tsekkaamaan lähes kaikki toimivuudet katttoa lukuunottamatta. Onneksi se kuitenkin myöhemmin testattaessa toimi, sillä ne siinä kiinni olevat anturit maksavat kuulemma mansikoita 🙄

Sekin ihmetyttää, että kun Volvon C70:ssä kovakattoisessa avossa suositellaan voitelemaan kattomekanismin saranat ja lukitusjärjestelmä kerran vuodessa, niin Saabiin en ole nähnyt moista kunnossapitosuositusta. Lankomies nimittäin voiteli Volvonsa katon saranat ja lukitusjärjestelmän juhannuksena ja tarjosi samaa ainetta minulle laitettavaksi Saabiin, mutta en laittanut.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

moi, en ole saanut vielä. nyt on tuossa muutama vaihtopumppu joita toin usa:sta ja pitäisi vaihtaa lähipäivinä ja katsoa mitä tapahtuu. Se viimeinen vaihe oikealta ei siis lukitse, sinänsä jännä koska molemman puolen pumput siinä vaiheessa saavat paineen samasta letkusta ja silti toinen jää auki.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

julahti kirjoitti:
Pe Heinä 24, 2020 07:47
moi, en ole saanut vielä. nyt on tuossa muutama vaihtopumppu joita toin usa:sta ja pitäisi vaihtaa lähipäivinä ja katsoa mitä tapahtuu. Se viimeinen vaihe oikealta ei siis lukitse, sinänsä jännä koska molemman puolen pumput siinä vaiheessa saavat paineen samasta letkusta ja silti toinen jää auki.
Toivotaan, että saat kuntoon 👍👍👍

Yhdessä vaiheessa Trollhättanissa käydessä Saab-festarien yhteydessä myytiin cabben koko katto (musta kangas + mekanismi tyyliin "plug'n'play") hintaan 2500 €. Silloin ei vielä ollut itsellä cabbea, mutta nyt tuollaista olisi jo voinut harkita varaosina, jos olisi ollut ylimääräistä pätäkkää 🙄
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

Asun talvet USA:ssa ja siellä oli paikallisessa "torissa" myynnissä uusi katto hintaan 400 usd...en ehtinyt... Hyväkuntoisia saisi romikselta myös todella halvalla jos viitsisi vain kaivaa ne irti. Itse haen sieltä kaikennäköistä pikkusälää aina tarpeen vaatiessa. Nytkin oli pikkuosaa eri autoihin runsaasti mukana suomeen tullessa.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja cc »

Hyvä tieto tuo että sylinterit on noin korjattavissa. Tässä jo löysin Youtubesta videon jossa samaa metodia tarjottiin, mutta kun siinä ei sitten näyetty lopputulosta en uskonut että toimii. Mutta siis toimii. Omat sylinterit vielä on tiiviitä että ei mitään hätää, mutta voipahan varautua henkisesti :-)

Sinun ongelma on sitkeässä. Tässä nyt joutunut omaa "tekillä haarukoimaan" niin pakko myöntää ja suositella että sillä anturitietoja seuraamalla syyllisen saa aika nopeasti kiinni. Oli keväällä katto-ongemia, sain kerran auki mutta ei sitten enää kiinni, Sidissa ilmoitus "Manual operation only". Syylliseksi paljastui pääsylinterin "katto auki" anturi, antoi Techillä luettuna selvän vikakoodin: B1311 01 "oikosulku B+:aan". Tuon perusteella tilasin uuden anturin. Anturi ilmeisesti noista kallein, verollinen hinta 216€. No siinä tuli samaan johtosarjaan kaksi anturia, "katto auki" ja "katto kiinni", pääsylinterissä kun on molemmissa päissä anturi. Jäi nyt yksi ilmeisen toimiva sylinterianturi jonka saa johdot pätkimällä vaihdettua kun seuraava hajoaa.

Jos tekin luo ei pääse, melkein ehdottaisin sen oikean puolen 6. kaaren lukitusanturin uusimista. Orion hinnastossa veroton hinta näyttää olevan reilu 46€. Tuo on noista antureista halvimpia. 6. kaaren lukituksen anturi, Saab osano 12772594, on sitten ihan sama kuin kattopussin asentoanturi.

Käsin avaimella kuudetta kaarta lukiten, minulla ei ole tarvittavassa voimassa juuri eroa vasemmalla ja oikealla. Olisko oikea aavistuksen jäykempi.
Jos oikea huomattavasti jäykempi, ja kaaren nivelissä ei ongelmaa, vahvasti epäilen sitä kattopusin käyttövaijeria ja/tai mekanismia. Huomasin omassa että aivan tappiin, eli ihan kiinni turvakaarikoteloa pohja ei käänny, vaijerissa kai sen verran löysää. Voisko olla jos vaijeri liian kireä, vetää pohjan turvakaarikoteloa vasten ja ei anna siten enää "löysää" että saisi kuudennen kaaren lukittua.

Ja juu varaosakatto ei olisi ollenkaan hassumpi ajatus, varsinkin jos halvalla saisi. Tuossa kun kaikki maksaa ja onko kohta saatavsiisa edes rahalla - vielä sentään saa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

Katselin eilen Delphillä noita koodeja ja Delphilssäkin näkyy olevan livenä noiden antureiden seuranta mahdollisuus; oli vaan äkkiä katsottuna hiukan hankala.

Antoi kuten ennenkin koodin 6:s kaaren anturille. Luulin että se on se anturi joka olisi pumpussa kiinni (se lyhyt pumppu joka on pultilla alhaalta rungossa) mutta tuo taitaakin olla joku muu. Mulla on WIS myös josta se varmaan löytyy, täytyy taas paneutua.

Kun katto olli kiinni Delphi näytti että vaijeri olisi eri tilassa eri puolilla. En nyt muista mitä se sanoi mutta toinen puoli heitteli ei/kyllä tilaa kun toinen oli vakaa.

Palaan tarkemmin kun aikaa ottaa noista arvoista paremmat muistiinpanot. Tech2 pitäisi kyllä olla kun nytkin on 2 saabbia ja kun varmaan tuon 08 avon tuosta myyn niin kuitenkin tuon sieltä USA:sta taas jossain vaiheessa toisen tilalle.
Vastaa Viestiin