Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Techille vaihtoehto on eSid, jolla saa luettua kaikki NG-Kolkin vikakoodit ja nollattua ne. Toki Techien hinnat ovat tulleet jo likimain eSidin tasolle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja cc »

Pumpussa oleva anturi on "6.karri ylhänä" eli kertoo onko kaari nostettu vai laskettu. Kaaren lukituksen anturi on kaaren nivelessä,
näkyy sisältä katsoen juuri takasivuverhoilun yläpuolella, takasivuikkunan takaa. Sisäverhoilua vähän irti C-pilarista.
Edessä näkyy muistaakseni "lätkä" joka liipasee anturin. Eräisyys anturista lätkään oltava jotain millin luokkaa kun kaari lukittu.

Tässä linkissä, noin sivun puolivälistä eteenpäin on taulukoita missä tilassa eri anturit pitäisi olla katon käytön eri vaiheissa:
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/8 ... functions/

Delphi on sitten ihan kelpo työkalu. Kokeilein joskus Autocomia - en muista versiota - mutta se ei tuntenut katon ohjausboksia. Taisi
kyllä melkein kaikki muut ng 9-3 boksit tunnistaa. Techit on tosiaan nyt siedettävissä hinnoissa, ESID:stä ei kokekmusta, saako sillä
vikakoodien lisäksi myös anturien arvot? Se on tässä se mitä paljon tarvitaan. Mekaaniset viat kun ei välttämättä anna vikakkoodia.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

Kiitos. Mietityttää tuo minun tilanteeni. Kun näyttäisi siltä että molemmat 6's kaaren pumput ovat samassa hydraulilähdössä ja toinen ei lukitse, se ei kai voi olla anturivika? Minusta molempien puolien pitäisi tuo viimeinen vaihe työntää loppuun asti ja jos se ei mene toiselta puolelta kiinni minusta se on enemmäkin kyse liian kovasta vastuksesta? Vääntynyt mekanismi?
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja cc »

Kannattaa kuitenkin ne anturien statukset katsoa ja varmistaa niiden toimivuus, yo. linkin
Otsikon "Soft top sequences, closing the soft top, sensor inputs" kohta "6. Step 5, closing the sixth bow".
Tuosta lähtötilanne siinä vaiheessa kun kattokotelo on suljettu ja kuudes kaari tiputettu melkein alas, mutta ei yritetty lukita. Anturit pitäisi olla talukon tilassa 5a. Sitten status kun toiminta tyssää. Nyt kaiketi anturi "6.kaari lukittu, vasen" olisi päällä, mutta oikea offissa. Muut sitten taulukon mukaisessa lopputilassa (5b). Noita kannattaa seurata myös katon ajon aikana.

Yksi mieleen tullut mahdollinen vastus voisi olla kattokotelon kansi. Meneekö korin kanssa tasan? Jos jää vähän ylös voi olla että ottaa liikaa vastaan kaaren sulkemisessa. Painuuko kansi kun käsin lukitsee kaarta? Katon reunan tiiviste myös, onhan kunnolla paikallaan. Minulla oli kotelon kannen tiivisteen välissä, huulen alla, ihan mukavasti muhjua kun tuota ekaa kertaa puhdistin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

no niin, ei se lopulta ollut kuitenkaan mistään muusta kiinni kuin oikeasta kutoskaaren pumpusta. Vanha ei vuotanut, mutta oli silti tehoton ja vaihtamalla tuli kuntoon.....
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mites helposti muuten osia kattoon löytyi ja olivatko rajun hintaisia? Tai löytyykö kotomaasta asiantuntemusta katon korjaiksiin?

Itselläni katto ihan kuosissa, mutta jos ja kun autoa pitää vuosia tai vuosikymmeniä, niin eiköhän se jostain prakaa sekin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vähän tätä asiaa sivuten: onko joissain ohjeissa neuvottu rasvaamaan katon saranoita?

Lankomiehen Volvo C70 "hardtopin" saranat neuvotaan rasvaamaan kerran vuodessa.

Meidän cabben eräs sarana on alkanut narisemaan tietyssä katon avaus- ja laskuvaiheessa. Jonkinnäköistä lubrikanttia siihen pitäisi laittaa, mutta millaista? WIS ei mainitse asiasta yhtään mitään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

2.polvi kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 15:42
Mites helposti muuten osia kattoon löytyi ja olivatko rajun hintaisia? Tai löytyykö kotomaasta asiantuntemusta katon korjaiksiin?

Itselläni katto ihan kuosissa, mutta jos ja kun autoa pitää vuosia tai vuosikymmeniä, niin eiköhän se jostain prakaa sekin.
Asun talvet USA:ssa ja tuon sieltä tarvittaessa osia, välillä tulee käytyä hajottamolla jotain pientä hakemassa ja samalla tarttuu helposti saabin osia. Muutama pumppu on nytkin tossa tallissa odottamassa.
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni

Viesti Kirjoittaja julahti »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 16:37
Vähän tätä asiaa sivuten: onko joissain ohjeissa neuvottu rasvaamaan katon saranoita?

Lankomiehen Volvo C70 "hardtopin" saranat neuvotaan rasvaamaan kerran vuodessa.

Meidän cabben eräs sarana on alkanut narisemaan tietyssä katon avaus- ja laskuvaiheessa. Jonkinnäköistä lubrikanttia siihen pitäisi laittaa, mutta millaista? WIS ei mainitse asiasta yhtään mitään.
AInakaan minun tiedossani ei ole että pitäisi. Minulla on myös tuollainen C70 USA:ssa eikä ole tullut mieleen sitä rasvailla, kiitos vinkistä, pitääkin tutkia asiaa Volvon osalta.
Vastaa Viestiin