Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
Techille vaihtoehto on eSid, jolla saa luettua kaikki NG-Kolkin vikakoodit ja nollattua ne. Toki Techien hinnat ovat tulleet jo likimain eSidin tasolle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
Pumpussa oleva anturi on "6.karri ylhänä" eli kertoo onko kaari nostettu vai laskettu. Kaaren lukituksen anturi on kaaren nivelessä,
näkyy sisältä katsoen juuri takasivuverhoilun yläpuolella, takasivuikkunan takaa. Sisäverhoilua vähän irti C-pilarista.
Edessä näkyy muistaakseni "lätkä" joka liipasee anturin. Eräisyys anturista lätkään oltava jotain millin luokkaa kun kaari lukittu.
Tässä linkissä, noin sivun puolivälistä eteenpäin on taulukoita missä tilassa eri anturit pitäisi olla katon käytön eri vaiheissa:
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/8 ... functions/
Delphi on sitten ihan kelpo työkalu. Kokeilein joskus Autocomia - en muista versiota - mutta se ei tuntenut katon ohjausboksia. Taisi
kyllä melkein kaikki muut ng 9-3 boksit tunnistaa. Techit on tosiaan nyt siedettävissä hinnoissa, ESID:stä ei kokekmusta, saako sillä
vikakoodien lisäksi myös anturien arvot? Se on tässä se mitä paljon tarvitaan. Mekaaniset viat kun ei välttämättä anna vikakkoodia.
näkyy sisältä katsoen juuri takasivuverhoilun yläpuolella, takasivuikkunan takaa. Sisäverhoilua vähän irti C-pilarista.
Edessä näkyy muistaakseni "lätkä" joka liipasee anturin. Eräisyys anturista lätkään oltava jotain millin luokkaa kun kaari lukittu.
Tässä linkissä, noin sivun puolivälistä eteenpäin on taulukoita missä tilassa eri anturit pitäisi olla katon käytön eri vaiheissa:
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/8 ... functions/
Delphi on sitten ihan kelpo työkalu. Kokeilein joskus Autocomia - en muista versiota - mutta se ei tuntenut katon ohjausboksia. Taisi
kyllä melkein kaikki muut ng 9-3 boksit tunnistaa. Techit on tosiaan nyt siedettävissä hinnoissa, ESID:stä ei kokekmusta, saako sillä
vikakoodien lisäksi myös anturien arvot? Se on tässä se mitä paljon tarvitaan. Mekaaniset viat kun ei välttämättä anna vikakkoodia.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
Kiitos. Mietityttää tuo minun tilanteeni. Kun näyttäisi siltä että molemmat 6's kaaren pumput ovat samassa hydraulilähdössä ja toinen ei lukitse, se ei kai voi olla anturivika? Minusta molempien puolien pitäisi tuo viimeinen vaihe työntää loppuun asti ja jos se ei mene toiselta puolelta kiinni minusta se on enemmäkin kyse liian kovasta vastuksesta? Vääntynyt mekanismi?
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
Kannattaa kuitenkin ne anturien statukset katsoa ja varmistaa niiden toimivuus, yo. linkin
Otsikon "Soft top sequences, closing the soft top, sensor inputs" kohta "6. Step 5, closing the sixth bow".
Tuosta lähtötilanne siinä vaiheessa kun kattokotelo on suljettu ja kuudes kaari tiputettu melkein alas, mutta ei yritetty lukita. Anturit pitäisi olla talukon tilassa 5a. Sitten status kun toiminta tyssää. Nyt kaiketi anturi "6.kaari lukittu, vasen" olisi päällä, mutta oikea offissa. Muut sitten taulukon mukaisessa lopputilassa (5b). Noita kannattaa seurata myös katon ajon aikana.
Yksi mieleen tullut mahdollinen vastus voisi olla kattokotelon kansi. Meneekö korin kanssa tasan? Jos jää vähän ylös voi olla että ottaa liikaa vastaan kaaren sulkemisessa. Painuuko kansi kun käsin lukitsee kaarta? Katon reunan tiiviste myös, onhan kunnolla paikallaan. Minulla oli kotelon kannen tiivisteen välissä, huulen alla, ihan mukavasti muhjua kun tuota ekaa kertaa puhdistin.
Otsikon "Soft top sequences, closing the soft top, sensor inputs" kohta "6. Step 5, closing the sixth bow".
Tuosta lähtötilanne siinä vaiheessa kun kattokotelo on suljettu ja kuudes kaari tiputettu melkein alas, mutta ei yritetty lukita. Anturit pitäisi olla talukon tilassa 5a. Sitten status kun toiminta tyssää. Nyt kaiketi anturi "6.kaari lukittu, vasen" olisi päällä, mutta oikea offissa. Muut sitten taulukon mukaisessa lopputilassa (5b). Noita kannattaa seurata myös katon ajon aikana.
Yksi mieleen tullut mahdollinen vastus voisi olla kattokotelon kansi. Meneekö korin kanssa tasan? Jos jää vähän ylös voi olla että ottaa liikaa vastaan kaaren sulkemisessa. Painuuko kansi kun käsin lukitsee kaarta? Katon reunan tiiviste myös, onhan kunnolla paikallaan. Minulla oli kotelon kannen tiivisteen välissä, huulen alla, ihan mukavasti muhjua kun tuota ekaa kertaa puhdistin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
no niin, ei se lopulta ollut kuitenkaan mistään muusta kiinni kuin oikeasta kutoskaaren pumpusta. Vanha ei vuotanut, mutta oli silti tehoton ja vaihtamalla tuli kuntoon.....
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
Mites helposti muuten osia kattoon löytyi ja olivatko rajun hintaisia? Tai löytyykö kotomaasta asiantuntemusta katon korjaiksiin?
Itselläni katto ihan kuosissa, mutta jos ja kun autoa pitää vuosia tai vuosikymmeniä, niin eiköhän se jostain prakaa sekin.
Itselläni katto ihan kuosissa, mutta jos ja kun autoa pitää vuosia tai vuosikymmeniä, niin eiköhän se jostain prakaa sekin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
Vähän tätä asiaa sivuten: onko joissain ohjeissa neuvottu rasvaamaan katon saranoita?
Lankomiehen Volvo C70 "hardtopin" saranat neuvotaan rasvaamaan kerran vuodessa.
Meidän cabben eräs sarana on alkanut narisemaan tietyssä katon avaus- ja laskuvaiheessa. Jonkinnäköistä lubrikanttia siihen pitäisi laittaa, mutta millaista? WIS ei mainitse asiasta yhtään mitään.
Lankomiehen Volvo C70 "hardtopin" saranat neuvotaan rasvaamaan kerran vuodessa.
Meidän cabben eräs sarana on alkanut narisemaan tietyssä katon avaus- ja laskuvaiheessa. Jonkinnäköistä lubrikanttia siihen pitäisi laittaa, mutta millaista? WIS ei mainitse asiasta yhtään mitään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
Asun talvet USA:ssa ja tuon sieltä tarvittaessa osia, välillä tulee käytyä hajottamolla jotain pientä hakemassa ja samalla tarttuu helposti saabin osia. Muutama pumppu on nytkin tossa tallissa odottamassa.
Re: Cabrio, avo katto toinen takanurkka ei mene kiinni
AInakaan minun tiedossani ei ole että pitäisi. Minulla on myös tuollainen C70 USA:ssa eikä ole tullut mieleen sitä rasvailla, kiitos vinkistä, pitääkin tutkia asiaa Volvon osalta.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Syys 02, 2020 16:37Vähän tätä asiaa sivuten: onko joissain ohjeissa neuvottu rasvaamaan katon saranoita?
Lankomiehen Volvo C70 "hardtopin" saranat neuvotaan rasvaamaan kerran vuodessa.
Meidän cabben eräs sarana on alkanut narisemaan tietyssä katon avaus- ja laskuvaiheessa. Jonkinnäköistä lubrikanttia siihen pitäisi laittaa, mutta millaista? WIS ei mainitse asiasta yhtään mitään.