2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Sihijuoma667
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 09:06

2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Sihijuoma667 »

Taas uusi Saappimies ihmettelee kierrosten hidasta laskua kiihdyttäessä. Miten tuosta tietää onko ominaisuus vai vika? Kävin toistakin samanlaista autoa koeajamassa jossa en ainakaan kiinnittänyt huomiota moiseen.

Käytös siis jurikin sellaista että kaasuttaessa/kiihdyttäessä kierrokset eivät lähde laskemaan heti kun kaasun nostaa vaan toimii pienellä viiveellä. Häiritsevä ominaisuus jos se vika ei ole. Olisiko kuitenkin bypassissä tai imuvuoto? Jos on suositella jotain vaihdettavaa osaa niin laittakaa linkkiä. En vielä oikein hahmota T5 ja T7 ahtopuolen eroja ja oikeita tarvittavia varaosia.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ominaisuus se on softassa, Oli jo edellisen sukupolven og9-3 Aerossa. Sun auto on kuitenkin vissiin NG9-3? Silloin siinä on Trionic 8.
Liittyy vissiin päästöihin tuo kierrosten hidas lasku. Pienellä totuttelulla oppii nostamaan kaasun hetkeä ennen kytkimen polkaisemista ja vaihtoa jolloin kierrokset tippuu nopeammin.

Korjatkaa jos puhuin läpiä päähän, en ole T8 saabia veilä omistanut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softaominaisuus joka on myös softalla poistettavissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sihijuoma667
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 09:06

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Sihijuoma667 »

tturku kirjoitti:Ominaisuus se on softassa, Oli jo edellisen sukupolven og9-3 Aerossa. Sun auto on kuitenkin vissiin NG9-3? Silloin siinä on Trionic 8.
Liittyy vissiin päästöihin tuo kierrosten hidas lasku. Pienellä totuttelulla oppii nostamaan kaasun hetkeä ennen kytkimen polkaisemista ja vaihtoa jolloin kierrokset tippuu nopeammin.

Korjatkaa jos puhuin läpiä päähän, en ole T8 saabia veilä omistanut.
Joo nähtävästi tämä T8 on. Kokoajan oppii uutta..
jcarlson kirjoitti:Softaominaisuus joka on myös softalla poistettavissa.
Tuosta ominaisuudesta en kyllä tykkää yhtään. Millainen homma se olisi poistaa? Kuka tekee ja onko jotain haittaa jos sen muuttaa "normaaliksi"?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Samanlainen homma kuin muutenkin softamuutos (viritys, ja/tai Biopower-konversio, jälkimmäinen tosin vaatii myös IDM-moduulin vaihdon uudempaan).

Olen muutamaan tuon tehnyt kun on pyydetty muun softauksen yhteydessä. Kaasuläpästä tulee tuon jälkeen todella nopealiikkeinen eli kierrokset tippuu samantien.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Johtaako tämä myös siihen jos nilkka on mallia pilkki että pienellä vaihteella meno on nykivämpää ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En ole itse tuollaista koeajanut mutta kuulemma tuli varsin rivakka kierrosten lasku. Voi olla hyvinkin että tulee kulmikkaampi kunnes oppii omalla jalalla tekemään pehmennyksen kuten vanhemmissa autoissa piti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miksi ihmeessä tästä ominaisuudesta pitää päästä eroon?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Sihijuoma667
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 09:06

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja Sihijuoma667 »

Pakari kirjoitti:Miksi ihmeessä tästä ominaisuudesta pitää päästä eroon?
Pakko käydä läpi vielä mahdolliset vuodot ja puhdistella paikkoja. Tästä yksilöstä ainakin vaikea uskoa että olisi ominaisuus. Tai sitten siihen vain tottuu. Mutta vielä tuntuu todella oudolta..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onhan se ärsyttävän tuntuista jos on tottunut siihen että kaasun noston jälkeen voi (ja pitää) viiveettä painaa kytkimen alas ja vaihtaa vaihdetta. Aika tyypillinen ominaisuus monissa muissakin saman ikäluokan autoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t -03 Aero kierrosten käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jcarlson kirjoitti:Onhan se ärsyttävän tuntuista jos on tottunut siihen että kaasun noston jälkeen voi (ja pitää) viiveettä painaa kytkimen alas ja vaihtaa vaihdetta. Aika tyypillinen ominaisuus monissa muissakin saman ikäluokan autoissa.
Voin olla samaa mieltä.

Kyseisen ilmiön olen havainnut tuossa toisessa manuaalivaihteisessa autossa, joka on Opel Vectra C2. Saab ng9-3 on minulla automaatti, joten siinä ei tietenkään moista ilmiötä huomaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin