1.8t pakoputkisto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Uskollisen palvelijan ääni muuttui suorastaan korvaa miellyttäväksi, mutta miehistymisen sijaan syyksi paljastui ammottava aukko takapöntön etureunassa. Onko arvoisalla väellä kokemusta korvaavista tuotteista? Marteliukset ym vaatisivat takahelman muotoilua, ja koska kyseessä on aikuisen naisen hillitty kulkuneuvo, ei helman uudelleen muotoilu houkuttele. Vuosimalli -07 ja kilometrejä 120 tuhannen nurkilla, nuhaisuutta on yritetty huojentaa BSR:n parjatulla softalla.
Toisen merkkisessä ruotsalaisessa ei marmoritiskillä kuulemma putkikauppaa tehdä, joten trollhättanilaiset ovat vissiin ottaneet oppia Opelista :(
Tämän vuoksi en haluaisi periaatteen miehenä mennä ostamaan alkuperäistä osaa ruostuneen tilalle ja toisaalta Biltema/Motonet -laatukaan ei tässä houkuttele, auto kun taitaa jäädä pysyväksi kalustoksi, tunnetuista syistä. BSR:ältä löytyisi sopiva putkikin..?
Onko vihjettä, mistä voi tunnistaa, kummalla tankilla auto on varustettu, 61 vai 58l ?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Autossasi on 58 litran polttoainesäiliö, mikäli kyseessä ei ole alkuperäinen tehtaan aito biopower ja käyttöohjekirja vahvistanee tämän. Polttoainesäiliön koko ei vaikuta takaäänenvaimentimeen.

62 litraista tankkia löytyy ainoastaan vuosimallista 2003, tehtaan biopowereista, V6, ja nelivetomalleista.

Tuollaisilla periaatteilla voi joutua ajamaan reikäisellä pakoputkella vielä jonkin aikaa.. :mrgreen: Tarkoitan sitä, että varaosakaupat yleensä myyvät paljon samoja Fennosteelin tuotteita. Jos kotimainen tuote ei kelpaa, niin voit kysellä Walker merkkistä osaa. Sitten noissa 2,5 catbackeissä on se, että takahelmaa joutuu muokkaamaan ulostuloa varten.

Tonnarissa on ollut Motonetistä ostettu kotimainen Fennosteelin alkuperäistä vastaava catback nyt 100tkm. Mikäli ulkoista osumaa putkeen ei tule, niin eipä sitä näytä tarvitsevan vaihtaa lähitulevaisuudessakaan. Ylipäätään pakoputkista kannattaa suojata ne hitsaussaumat, vähintään kuumakestomaalilla tai mielestäni paras vaihtoehto on pensselillä paksu kerros sinkkimaalia.
Esimerkiksi: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000712 ... ali-250-ml
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Täältäkö ei kelpaa: https://www.autodoc.fi/autonosat/aanenv ... 16825-1-8t
Saisi jotain edullista Polmoa :roll: tai sitten tunnettua Walkeria :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hankit vaan sellaisen, mikä tulee ulos näkyviin. Puskurin muokkaus helppoa ja Saabeja kuten muitakin autoja, ihan perhevehkeitä, on varustettu paljon esim. Aero-mallin ulostuloilla. Tuo selkeästi parannuksen ulkonäköön, kokemusta on :wink:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

2.polvi kirjoitti:Hankit vaan sellaisen, mikä tulee ulos näkyviin. Puskurin muokkaus helppoa ja Saabeja kuten muitakin autoja, ihan perhevehkeitä, on varustettu paljon esim. Aero-mallin ulostuloilla. Tuo selkeästi parannuksen ulkonäköön, kokemusta on :wink:
Miksi, jos kerran...
Scraab kirjoitti:Marteliukset ym vaatisivat takahelman muotoilua, ja koska kyseessä on aikuisen naisen hillitty kulkuneuvo, ei helman uudelleen muotoilu houkuttele.
Kaikki eivät halua mitään "tuuninkivirityksiä" vaan haluavat auton pitää alkuperäisenä. Niin silloin ei kannata tuputtaa mitään tuunataan-auto enemmän-katu-uskottavaksi -settiä, vaikka se kuinka omaa silmää miellyttäsi.
Kun alkuperäinen on hillitty ja se sellaisena halutaan pitää, niin sitä kunnioitettakoon :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tässähän ei ollut kyse siitä, että haluttaisiin pitää auto alluperäisenä vaan siitä, että halutaan pitää auto hillittynä. Yritin rohkaista henkilöä pohtimaan myös toista vaihtoehtoa, koska sekin on hillitty.

Ei kannata tuputtaa mitään pidetään "auto alkuperäisenä" -puritanismia odottamaan museointia 2030-luvulla, jos kerran henkilö etsii hillittyä tyyliä, ei muuta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, tehköön kukin ihan mitä vaan autolleen ei se minua haittaa :) .

Sitä minä vain, että kun aloittajalla ei tuntunut olevan kiinnostusta alkaa takahelmaa muotoilemaan ja varsinkin auton käyttäjänä oli toinen henkilö, niin alkuperäistyylinen ratkaisu pakoputkeen (takapönttöön) tuntuisi silloin luontevimmalta.

Kaikkia näitä siis löytyy, todennäköisesti auton lopun eliniän kestävä alkuperäisen mallinen Walker tai sitten jokin muu, joista sitten minä en mitään tiedäkään :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

Scraab kirjoitti:Uskollisen palvelijan ääni muuttui suorastaan korvaa miellyttäväksi, mutta miehistymisen sijaan syyksi paljastui ammottava aukko takapöntön etureunassa.
Tästä voisin päätellä, että äänimaailman parantuminen ei haittaa..
Scraab kirjoitti:Onko arvoisalla väellä kokemusta korvaavista tuotteista? Marteliukset ym vaatisivat takahelman muotoilua, ja koska kyseessä on aikuisen naisen hillitty kulkuneuvo, ei helman uudelleen muotoilu houkuttele.
...Nimittäin kokemusta löytyy Simonsin 2,5" putkistosta (063-HEPR) joka on ostettu Marteliuksen kautta. Saman vaivan takia itsekin vaihdatin putkiston eli takapönttö meni särki saumastaan. Äänimaailma tulee muuttumaan, ei todellakaan hillitympään vaan mukavan möreään, miehiseen ja kuuluvampaan suuntaan. Pelkästään jo tämä olisi iso plussa, mutta on muutakin! Nimittäin matkavauhdissa tasakaasulla ajettaessa mekkala ei lisäänny (kuten saattaisi olettaa), vaan muuttuu vain aavistuksen matalammaksi. Kaasua annettaessa ero on selvä. Ja takapuskurin aukon osaa jokainen kunnon mekaanikko leikata.

Alkuperäistä vastaavien osien hinnan ja loppuputkistonkin arveluttavan kunnon vuoksi päädyin uuteen Simonsin settiin. Ei kaduta yhtään, ja jos joku tästä "tuuninkivirityksestä" mielensä pahoittaa niin se on vain plussaa :lol:

Tässä vielä kuva:
https://www.dropbox.com/s/6qhngfro4f9pq ... 2.png?dl=0
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On se vaan jännää tuo äänimaailma ja auton tuottamat äänet.

Toisaalta pitäisi olla hiljainen auto ja toisaalta taas tulla sitten myös ääniä. Ompahan tosi hiljaisiin autoihin jouduttu tekmään pakoääniä (niitä kai) kaiuttimien kautta, kun niitä ei sisälle muutoin kuuluisi. Todennäköisesti niitä ei kyllä sitten kuulu kovinkaan paljon ulospäinkään.

Kaverilla on Audi A8 4.2 V8 TDI. Tehoa on vakiona 350hv ja vääntöä 800Nm. Nyt pikkuisen "lastuvirityksen" jälkeen tehoa n. 370hv ja vääntöä n. 950Nm. Voin kertoa, että auto liikkuu :!: Myös sen voin kertoa, että noita ääniä ei sisälle kuulu, vaikka on se kuuluisa "talla" pohjassa. Pakoäänet myös ulos on, sanoisinko, maltilliset. Oikeastaan ulos ei kuulu kuin V8 dieselin sievä "hurina".

No, eihän se mikään urheiluauto olekaan. Kaverin poika on kuulemma muutaman kerran "joutunut" eräitäkin kovemman luokan auton ratissa olevia kuskeja "opettamaan" liikennevaloissa. On kuulemma ollut jos jonkinlaista urheilullista Alfa Romeota jne. Onhan se tolkuttoman iso ja raskas auto, mutta neliveto tietenkin auttaa lähdöissä eittämättä paljon.
Mutta...ne pakoputken aukot....nehän pahus vieköön näkyy :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sen verran vielä, etten tule väärin ymmärretyksi....

En tietenkään ole mitään sitä vastaan, että putken päät näkyy. Ei niiden tarvitse piilossa olla. Sehän on tunnustettava olevan ihan ok :) .
Minusta se ei vain ole hyvän näköinen, jos tuo putki tai pönttö "roikkuu" alhaalla. Näitä jälkiasenteisia tehoputkistoja näkee juuri noin asentuneena. Kun putki ja takapönttö jäävät takahelman taakse piiloon, sitä asiallista asennusta ei pidä minun mielestäni rikkoa. Juuri tämän asennuksen vuoksi siinä takahelmassa pitää olla ulostulolle aukko tai sitten ulostulon pää käännetty alas. Jos tuon asennuksen muuttaa uuden putken/takapöntön takia siten, että joutuu nyt tekemään ulsotulon takahelmaan on se ihan asiallista. Joten ei se välttämätöntä ole saada sitä juuri niin kuten alkuperäinenkin. Kunhan se asennus pysyy tuossa asialinjalla.

Tuossa @Blacktorin linkittämässä kuvassa asennus näyttää hyvältä. Siitä en vain saa selvää tuon kuvakulman perusteella näkyykö pönttö kuinka selvästi. Kun se pönttö jää takahelman alarajan tasalle tai hieman yläpuolelle, se istuu siellä siististi. Näinhän se on yleensä näissä missä se on niin jo tehtaaltakin. Eniten oikeastaan huvittaa monet nykyautot missä on valtavat aukot putkille takahelmassa, mutta lähempi tarkastelu osoittaa syvemmällä olevan vain "mehupillin". Ja kaikki tuo jo tehtaalta lähtien. Onko kyseessä alemmuuskompleksin välttely vai se, että helmaa tehdään kaikkiin malleihin samalla kaavalla? Mene ja tiedä.
Sitten toinen juttu.....Yksi "törkeimmistä" on ollut joidenkin Avensiksien, ainakin vanhempien mallien, putken asennus, kun se koukkaa taka-akselin alapuolelta. Ihan hirveän näköinen. Se on kuin Biilhelveten jälkiasennusputkisto :evil:

Kai niitä tähän Saabin malliinkin saa hyvin alustaan istuvia pönttöjä, joissa on suora lähtö. Sitten vain siisti aukko tuohon helmaan oikeaan kohtaan ja... :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

petrisa kirjoitti:Tuossa @Blacktorin linkittämässä kuvassa asennus näyttää hyvältä. Siitä en vain saa selvää tuon kuvakulman perusteella näkyykö pönttö kuinka selvästi. Kun se pönttö jää takahelman alarajan tasalle tai hieman yläpuolelle, se istuu siellä siististi. Näinhän se on yleensä näissä missä se on niin jo tehtaaltakin.
Pönttö on ihan piilossa kuten aiemminkin, vain putken pää tulee esille. Ehkä tästä toisesta kuvasta näkyy paremmin: https://www.dropbox.com/s/zr5imp0g7cl8p ... 1.jpg?dl=0
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Blacktor kirjoitti: Pönttö on ihan piilossa kuten aiemminkin, vain putken pää tulee esille. Ehkä tästä toisesta kuvasta näkyy paremmin: https://www.dropbox.com/s/zr5imp0g7cl8p ... 1.jpg?dl=0
Oikein hienoa :!:

Se on tuossa 1,8t ja 2.0t malleissa alkuperäinen takapönttö melko kookas, mutta juuri oikean mallinen, niin istuu koloonsa hyvin ja jää piiloon. Jostain syystä vain tulpaulostulot pöntöstä on käännetty alaspäin :roll: . Ilman tuotahan olisi aukko helmassa jo lähtökohtaisesti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^Tuokaan ei paha. Omaan makuun vain joskus tuntuu liioittelulta, kun putki jatkuu helman jälkeen. Omassani putki on samassa tasossa takahelmaan veistellyn aukon kanssa. Kyseessähän on mulla ihan alkuperäinen Saabin lisävaruste, sport-äänenvaimennin. Eroaa Aeron ulostulosta siten, että Aeron isomman ovaalin sijasta mulla kaksi pyöreää rinnakkain.

Edit. ^Muodit vaihtelee. 2000-luvun alkupuolelta alkaen aika pitkään oli kausi, jossa putket oli piilossa kaikista muista paitsi mallisarjojen sport-versioista. Nyt taas jokaisessa riisikipossa on kromisomisteiset helvetin isot ulostulot molemmin puolin, vaikka savua tulee vain toisesta :lol: Paitsi mun Premium-rellussa, jossa ulostulo piilossa. Tuuninkia odotellessa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja 966 »

Edellisen kanssa samaa mieltä. Ostin -06 Sportcombin uutena ja sattui "huono" vuosi, Aeroa ei saanut kuin V-kutosella ja 2L/210hv olisi riittäneet.Kasailin myyjän kanssa "korvikkeen", 2.0T,Sentronic5+2,Vector/active ja muuta varustetta. Näihin aikoihin pakokaasu oli tabu, ja monissa autoissa oli "piilotetut", eli alas käännetyt putkenpäät, niin tässäkin. Pitihän ne rosteri putkenpäät laittaa näkyviin, ei tässä mitään ekohippiä näytellä. Kun Saab firmana "konttasi" jo pahasti oli sporttitakapönttö tosi halpa "marmorilla", ja ostin varalle yhden. Mutta autossa on edelleen sama alkuperäisvaimennin itselaitetuilla putkenpäillä ja sporttimalli odottelee varastossa edellisen "loppumista". Toivottavasti auto kestää kauemmin kuin takapönttö, että saa sen "hienon sporttipömpelinkin joskus kiinni ja ne "villakintaat" pois kromiulostuloista.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.8t pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tokihan se on tarkkaa miten se pönttö sinne istuu :wink:
Rööri ei myöskään saa tulla liikaa ulos, ei liian sisällä eikä muutenkaan killissä. Vähänkin jos vinksallaan, niin tarkkasilmäisenä kiinnittää huomiota. Omalla kohdalla osoittautuikin haasteelliseksi saada ulkoistettuna tuota orkkista sporttipönttöä mieleen asentoon kun ei alunperin suorilta tullutkaan toivottua lopputulosta. Niinkun monet muutkin asiat, itsehän tääkin olis pitäny tehdä, aina vaan ei käytännössä mahdollisuutta.
Pakoputkifirmojen reiskat vaikuttaa olevan melkosen suurpiirteisiä tämmösissä kun ei oo sitä perusputken poistoa ja uuden putkiston pulttaamista paikalleen, jossa perus mehupillit sijoittuu kurkkimaan puskurin alta jotenkuten. Saat pilkunnussijan leiman ja asentajalla valmiiksi vammainen asenne kun menee vaan ulostuloa entraamaan, ja eikä sitten heti ekalla eikä tokalla yrityksellä kelpuuta lopputulosta. Kahteen otteeseen särmättiin, mutta ei tullu hyvä. Pari vuotta jo aikaa, mutta joka kerta se kuitenkin muistuttaa kun perää ihastelee..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin