9-3 rahina käynnistäessä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mttm
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja mttm »

Kiitokset!! Tämähän oli herättänyt keskustelua mukavasti ja hyviä vinkkejä niin pirusti. Pitää eka kokeilla nuo Petromiehen vinkit ja sen jälkeen selvittää kuka paikallisista tai lähimmistä korjaajista moisen osaa tehdä.

Pihassa on muutaman vuoden tauon jälkeen 2x samanlaista autoa, niin meinas jo tämä :saab: intoilu hiipua 8O , mutta ehkäpä se tästä.
Nimimerkillä yksikin riittäisi...
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Täälllä myös 9-3 muutaman vuoden tauon jälkeen ja satunnaisesti rahisee ketju kylmänä. Miettinyt että antasko rahista ja ottais neolta koneen vai pistäiskö joululoman hyvän tarkoitukseen ja tekis ketjurempan. Lähinnä kansi ja venttiilit on se kysymysmerkki. Tympeetä rempata ketjut ja sit huomaa 20 tkm jälkeen, että kannessa alkaa venttiilit oireilla. Siinämielessä olis kiva pistää koko kiulu uusiksi. Työtä tulee hurusti lisää, mutta rahakustannus on ihmeen pieni.

Onkohan kukaan mitannut tuota ketjun venymää, ja onko se niin että kiristin ei oikeasti enää riitä?
Itestä tuntuu että tämä öljytoiminen kiristin itsessäänkin voi olla syypää. Räikkä hajoaa-->liikaa löysää ennen ÖP nousua-->laahaimet katkeilee kun ketju hakkaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

ja monesti tuo ääni tulee tasapainoketjulta kun sen kiristin rupeaa antamaan takaisinpäin. eli se räikkä ei enää pidä ja lopuksi lyö laahaimen poikki ja kiristin ottaa suoraan ketjuun. laahaimen osat löytyy sitten sen jälkeen öljypohjasta.
Opel Vectra GTS Biopower
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

No entäs jos heti äänen ilmestyessä vaihtais kiristimen. Vai onko se vaihdettavissa ollenkaan ns. helposti?
Jakoketjunkiristin tais olla se normi lohkon takaa käteen tuleva malli jos oikein muistan?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Niin se koitti päivä kun piti alkaa ketjuremppaan. Ajattelin laittaa tänne jatkoksi oman auton tilanteen, vaikka vanha topicci onkin. Kyseessä 2008 SC 1.8t jolla ajettu 240 tuhatta. Ketjut pysyneet hiljaisena, mutta nyt kevään ja kesän aikana pitkien käyttämättömien jaksojen jälkeen alkanut ketju rapista reilusti n. 2-10sek käynnistymisen jälkeen. Purkasin ketjut näkösälle ja kaikki on vielä ihan ok kunnossa. Jakoketju ihan priimaa, yläohjuri käytännössä vain ottanut väriä. Laahausjälkiä ei ole juurikaan. Tasapainoakselien ketju on jonkin verran löysällä ja jo ohjurista kun painoin kiristäjää huomasin että se menee ihan pohjaan. Otin kiristäjän irti ja tosiaan se oli ihan pumppu ja räikkä antoi lähinnä ääntä satunnaisesti vähän takerrellen.

Huvikseni annoin vähän rälläkkää sille, ohessa kuva mitä se on syönyt. Niinkuin ketju myös tämä kiristin on silmin katsottuna kummallista kyllä ihan ok kunnossa. Hampaat eivät ole juurikaan kuluneet vaikka toisin oletin. Kiristin oli täynnä käytännössä mustaa pikeä, öljyksi sitä ei voinut enää sanoa. Kone muuten sisältä perinteisen kullanruskea ilman karstaa ja venakoppakin tuossa jo solmasteriin on liuennut itsekseen eli muutoin ei ole mitään ihmeellistä koneen sisällä.

Kuva kiristimen sisällöstä:
https://www.dropbox.com/s/wwpcx0fwqz10i ... e.jpg?dl=0

Video kiristimen toiminnasta irrotuksen jälkeen:
https://www.dropbox.com/s/e2te5ohkaqxcn ... n.mp4?dl=0
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3 rahina käynnistäessä

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Remppa tuli nyt tehtyä jokupäivä sitten. Sen verran ehkä yleinen ongelma näissä tuo käynnistäessä ketjun rapina, että pari ajatusta/huomiota ajattelin jakaa. Oma auto soitti ketjua siis ainoastaan käynnistäessä, eikä ihan jokakerta. Mitään muuta varsinaisesti rikkiolevaa ei löytynyt kuin tasapainoketjun kiristimen räikkä.

Kummassakaan ketjussa ei silminnähtävää kulumista/venymistä ollut nähtävissä, eikä mitattavissa. Ohjureissa hentoiset ketjujen jäljet, jotka juuri ja juuri tuntuivat sormella. En jaksa uskoa että varsinaisesti ketjun järjestelmäpituuden muutos olisi tuossa mikään ongelma. Syytän omassatapauksessa vain ja ainoastaan kiristintä. Tämä olisi ajanmittaan varmasti aiheuttanut ohjureiden katkeilua ja isomman tuhon tai ainakin tarpeen uusia kaikki osat. Vaihdoin kaikki osat kun tuli sarjoina ne ostettua, mutta oikeastaan kaikki rattaat olisi uskaltanut jättää kyllä sinne ja vaihtaa ketjut ja rattaat. Uskon että jos työhön alkaa heti äänen ilmaannuttua, pääsee parilla tiivisteellä ja tasapainoketjun kiristimellä.

Kyseinen auto 2008 ja reilu 240 000km ajettu.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin