B284 jakopää - ketjujen mallit

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja aero »

Hops.

Olisiko kenelläkään kuvaa/kuvia B284 jakopäästä, erityisesti minkä tyyppiset ketjut siellä on? Muistaakseni Siihen tuli jossain välissä päivityskin helpottamaan ketjujen venymistä, muistanko oikein ja jos muistan niin mikä siinä muuttui?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Tämä vähän kiinnostais itteäki. Täältä luin että alkupään vehkeissä ois parempi ketju, mutta onko tästä mitään faktaa?
Pooppeliclupiakin tullut tavattua mutta ei sieltäkään selkeää vastausta ole tullut.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuota selvitellessä tulin siihen tulokseen, että GM on päivittänyt kyseistä jakopäätä vuonna 2007. Vanhemmassa versiossa (jossa siis ainakin on venyvää ketjua) ylemmät ketjut on samantyyppistä kuin polkupyöränketjut, uudemmassa erilaista (samanlaista kuin alaketju). Vanhan yläketjun tuotenumero GM:llä on 12589011 ja uudemman 12633452.

Esim. tässä Neobrosin ketjusarjassa on ainakin kuvissa uudemmat ketjut: https://www.ebay.ie/itm/Engine-Timing-C ... 2721745705

Tässä Alfan (käytännössä sama jakopää) sarjassa on ne vanhemmat ketjut: https://www.ebay.ie/itm/FULL-TIMING-CHA ... 3002286340

Jakopääjumppa on työläähkö, mutta tuskin Saabiinkaan mikään mahdoton (itse siis tein Alfaan, missä pitäisi olla ahtaampi konehuone - siksi tämän ketjun alunperin perustin, Alfassa kun on aina nuo vanhemmat ketjut ja Alfan logoilla satsi on selvästi kalliimpi kuin GM:n tuotteina).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Minä olen ollut siinä luulossa, että noissa 06-07 olis se vahvempi ketju. Ja näissä uudemmissa 08~ olis se heikompi ketju.
Ainakin noissa turbo x maleissa on joutunut vaihtelemaan ketjuja jopa aika sakeaan.

Itsellä on mennyt ketjun vaihdon jälkeen noin 40 tkm ja jännityksellä odottelen milloin porsii :)
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Tämä ei kyllä helpottanu yhtään :D

Olen tässä kovasti pähkäilly ja yrittäny takoa ittelle järkeä päähän että unohtaisin nuot v6 myllyt mutta pirun tiukkaan on ajatus takaraivoon jääny kytemään.

Videoitakin tullut aikapaljon tuubista katottua tuosta ketjuhommasta, kaikki mitä ovat vaihelleet on ollu sitä uudempaa
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla on nyt ajettu 230 tkm ja ilmeisesti kerran on ketju vaihdettu. Puolat olen kerran vaihtanut. Öljyä ei ole tarvinnut lisäillä vaihto välillä. Kone on kyllä pelannut hyvin. Kivat murinat kone päästää, mutta ei se mikään suorituskyvyn ihme ole :)
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja aero »

Uudempien ketjujen venymisestä ja porsimisesta en sano mitään, kun niistä ei ole oman kouran kokemusta :). Vanhempi "polkupyörämalli" ainakin osaa venyä erinäköisen konepellin alla, sen siis tiedän kertoa.

Sabanisti, jännitäjät jännittää ja kerran täällä vain eletään - ei muuta kuin ostohousut jalkaan ja koeajolle. Kyllä tuo remppa on ihan ihmisen tehtävissä (ja jos ei itse jaksa, niin vanhan foorumitiedon perusteella Saabianti on joskus tehnyt sitä noin 1,5ke summalla) eikä autoja ennenkään ole (ainakaan täysin) järjellä ostettu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Juu ei tässä järkeä ole matkassa jos tommosen hommaan. Harmi ku tuo Suomen Meksiko on nii kaukana täältä. Mutta nuihin varmaan löytyy vielä jakopään osat ihan helposti kuite aika yleinen mylly on ja mitä muutaman minuutin googlailulla katoin ei kauhian hinnakkaitakaan ole.
Käytitkö jotain erikoistyökaluja vai menikö ihan normivehkeillä?
Noh katotaan mitä tästä tulee vai huutelenko vain tuuleen :D
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja aero »

Jaa niin sinä asut noinkin pohjosessa. No, eiköhän sieltäkin tekijöitä löydy, toki hinta on helposti eri kuin etelärajan tuolla puolen.

Tuossahan se ylempänä on Neobrosilta itse sarja linkattuna parin huntin hintaan. Lisäksi pitää katsoa tiivisteet mitä tarvii (jakopään tiivistesatsi, ehkä imusarjojen ja venakoppien tiivlisteet, tiivisteliimaa) ja miettiä että mitä kaikkea tahtoo tehdä samalla (esim. perushuolto samalla ei lie huono idea). Italian ihmeeseen ei kovin erikoisia työkaluja tarvinnut, E-torx -sarja oli varmaan eksoottisin ja niitähän joka saabistilla on hyllyssä tonnarista etiäppäin jo muutenkin.

Alakulman laahaimen runkoa ei välttämättä kannata irrottaa, pultit on yhteisiä öljypumpun kanssa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

aero kirjoitti:
To Huhti 18, 2019 20:30
Tuota selvitellessä tulin siihen tulokseen, että GM on päivittänyt kyseistä jakopäätä vuonna 2007. Vanhemmassa versiossa (jossa siis ainakin on venyvää ketjua) ylemmät ketjut on samantyyppistä kuin polkupyöränketjut, uudemmassa erilaista (samanlaista kuin alaketju). Vanhan yläketjun tuotenumero GM:llä on 12589011 ja uudemman 12633452.
Oma ajokkini on MY07 ja siinä lienee juuri tuo vanhempi ketju, mutta kuinka voin asian varmistaa?
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kuinka helposti Saabista saa etummaisen venakopan auki ja yläketjun näkyville? Siitä sen näkisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

aero kirjoitti:
Su Kesä 04, 2023 13:44
^Kuinka helposti Saabista saa etummaisen venakopan auki ja yläketjun näkyville? Siitä sen näkisi.
Niin, tätä minä vähän pelkäsin. Saako tuota moottoria tarkemmin esille VIN-numeron avulla? Speedpartsin dekooderi kertoo moottorista vain seuraavaa: B284 AM006017806, mikä ei viisastuta ainaan minua mitenkään liiemmin.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja Risto »

EPC:ssä on moottorin numeron mukaan jaettu:

Kuva
jmo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Re: B284 jakopää - ketjujen mallit

Viesti Kirjoittaja jmo »

Itsellä juuri jakopääremppa kesken, kone purettu siihen pisteeseen, että kunhan nappaa ketjut, laahaimet ja kiristimet pois ja alkaa kasaamaan. Odottelen vain vielä loppuja osia.

Koneen numeron näkee lohkon etunurkasta https://www.dropbox.com/s/trxtb6jr5h03 ... 7.jpg?dl=0
Tuon numeron perusteella itse valkkasin ketjusarjan.

Kyllähän tuossa melko paljon saa purkaa, ennen kuin ketjut on esillä :D Kampiakselin hihnapyöräkin oli melko kovassa. Meneeköhän se ihan vaan pultilla vedättämällä takaisin paikoilleen?
Vastaa Viestiin