Uutta ostamassa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Uutta ostamassa

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka todennäköisesti ketju jossakin vaiheessa rupeaa oireilemaan? Ja ilmeisesti kyse ei ole itse ketju vaan ohjurit tms??
Olen toki kuullut että ketjuremontteja on näihin tehty, mutta monella eri merkillä ajaneena olen myös havainnut ilmiön jossa esimerkiksi muutamasta yksilöstä paukahtaa jokin kriittinen osa, sen jälkeen kyseisestä mallista tulee helposti se legendaarinen "näissähän sitten menee tämä rikki".

Eli jos ketjun kesto todella on luokkaa 250tkm, kannattako ostajien tosiaan laskea se aina ostohinnan päälle väistämättömänä toimenpiteenä, ja myyjien markkinoida bensa Saabeja ketjuremontti edessä ja huomioitu hinnassa? Vai onko niin että joissakin yksilöissä on tullut eteen ongelmia?

Itsellä on nimittäin tässä tapauksessa oma lehmä vähän ojassa, bensa/etanoli -laitteella, tosin 250tkm alueelle on vielä pitkä matka.
Viimeksi muokannut Gnek, To Syys 20, 2018 09:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Uutta ostamassa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Omalla Saabillani on kohta ajettu 300tkm. Minkäänlaisia havaintoja ketjuremontin tarpeesta ei toistaiseksi ole. Auto käy niin kylmänä kuin lämpimänäkin aivan samalla tavalla kuin se on aina käynyt. Tämän vuoksi en itse ole suunnittelemassa mitään ketjuremonttia edes ennakoivana toimenpiteenä. Minulla on ainakin sellainen käsitys, että osa näistä ketjuremonteista on tehty juuri ennakolta. Onko syynä sitten tieto, että joillekin näitä on ihan aiheesta tehty. Tästä sitten tuleekin äkkiä se käsitys, että näihin on tehtävä ketjuremontti xxxtkm kilometrin kohdalla.

Itse olen ainakin vahvasti siinä käsityksessä, että ei näistä ketju laukea täysin yllättäen ja tuhoa tee. Ennakko "äänivaroitusta" tulee ihan selvästi. Käytännössä samassa koneessa, joka Opelilla on 2,2 vapaastihengittävä, ketjuremontteja tehdään melko säännöllisesti n. 200tkm kohdalla. Tämä johtuu heikommasta ketjunkiristäjästä kuin mitä turbomallissa käytetään. Tämäkin alkaa kylmänä ensisekuntien aikana ääntämään jo hyvissä ajoin ennen laukeamista. Mikäli tuosta ei välitä, on tietenkin edessä usein katastrofi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uutta ostamassa

Viesti Kirjoittaja jjasco »

petrisa kirjoitti:Omalla Saabillani on kohta ajettu 300tkm. Minkäänlaisia havaintoja ketjuremontin tarpeesta ei toistaiseksi ole. Auto käy niin kylmänä kuin lämpimänäkin aivan samalla tavalla kuin se on aina käynyt. Tämän vuoksi en itse ole suunnittelemassa mitään ketjuremonttia edes ennakoivana toimenpiteenä. Minulla on ainakin sellainen käsitys, että osa näistä ketjuremonteista on tehty juuri ennakolta. Onko syynä sitten tieto, että joillekin näitä on ihan aiheesta tehty. Tästä sitten tuleekin äkkiä se käsitys, että näihin on tehtävä ketjuremontti xxxtkm kilometrin kohdalla.

Itse olen ainakin vahvasti siinä käsityksessä, että ei näistä ketju laukea täysin yllättäen ja tuhoa tee. Ennakko "äänivaroitusta" tulee ihan selvästi. Käytännössä samassa koneessa, joka Opelilla on 2,2 vapaastihengittävä, ketjuremontteja tehdään melko säännöllisesti n. 200tkm kohdalla. Tämä johtuu heikommasta ketjunkiristäjästä kuin mitä turbomallissa käytetään. Tämäkin alkaa kylmänä ensisekuntien aikana ääntämään jo hyvissä ajoin ennen laukeamista. Mikäli tuosta ei välitä, on tietenkin edessä usein katastrofi.
B207-moottoriin sitä ei tarvi ennakoivasti tehdä, äänestä kuulee kyllä milloin sen aika on.
9³SS Turbo X '08

-Janne
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Uutta ostamassa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jjasco kirjoitti:
B207-moottoriin sitä ei tarvi ennakoivasti tehdä, äänestä kuulee kyllä milloin sen aika on.
Sitä mieltä minäkin olen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin