Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Ei ainakaan allekirjoituksen kulkine sytyttänyt vikavaloa limpissä, joka johtui DPF:n tukkeutumisesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Hiukkassuodattimen läpöanturi tuli ja on asennettu. Ostin Autodoc'in kautta (135€) . Kesti 6 arkipäivää. Johdon pujottelu oli aika työlästä ahtaissa paikoissa nippusiteitä kiristellen. Mittasin uuden anturin vastuksen. Se oli 212ohm anturin ollessa 16cels. On siis melko helppo tsekata autosta josko tässä sensorissa on vikaa ... irroittaa vain rintapeltistä liittimen ja mittaa siinä olevien kahden pinnin välisen vastuksen ... pitäsi olla tuon reilun 200ohm. Oletettavasti menee hajotessaan aina melko suureksi (minulla oli 'ääretön').
Mitäs nyt. Osaako auto itse polttaa hiukkassuodattimen puhtaaksi ?
Mitäs nyt. Osaako auto itse polttaa hiukkassuodattimen puhtaaksi ?
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Tarina jatkuu. Tämä elämäni toinen Saabbi harmaannuttaa hiuksia. (ensimmäinen 96nen ,vm 1978 oli varma ja luotettava .. 10+ pistettä sille). Nyt tämä auto kulkee noin 5km ja sitten tehot katoaa (60hv jää). Motonetin halpa OBD lukija kertoo 2 vikaa P1901 ja P1901p ... ne kun nollaa (ajaessakin onnistuu ), niin taas pääsee toisten ohi (noin 120hv käytössä) . Netin mukaan imusarjan sensori on rikki. Irroitin sensorin (oli yksi nokipaakku) ja puhdistin huolella, mutta sama vika jatkuu. Tilasin uuden sensorin, mutta sitä odotellessa olisi mukava kuulla, josko jokin muu voisi aiheuttaa tuon tehon kadotuksen?
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
P1900 ja P1901 on pakolämpöanturi sekä DPF:n paineanturi. Tarkista että anturin letkut on kunnossa eikä tukossa tai poikki ja että anturi itsessän ei ole tukossa ja antaa järkeviä arvoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Kiitos Jcarlson'ille vastauksesta. Kaiketi tuon DPF-anturin juuri puhdistin. Missä on pakolämpöanturi ja ne letkut? (anteeksi,mutta en tunne autoa vielä). Miten ne arvot voi tarkistaa?
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Jos irrotit anturin imusarjasta niin se on MAP-anturi eli imusarjan paineanturi.
DPF:n paineanturiin tulee letku pakoputkesta ennen hiukkassuodatinta, vertailee pakoputken painetta ilmanpaineeseen. Moottori sammutettuna virrat päällä pitäisi antaa noin 0,5V ja tyhjäkäynnillä vähän enemmän mutta selvästi alle 2V.
Pakolämpöanturit on ennen ja jälkeen hiukkassuodatinta olevat termoparit, puikon näköisiä.
DPF:n paineanturiin tulee letku pakoputkesta ennen hiukkassuodatinta, vertailee pakoputken painetta ilmanpaineeseen. Moottori sammutettuna virrat päällä pitäisi antaa noin 0,5V ja tyhjäkäynnillä vähän enemmän mutta selvästi alle 2V.
Pakolämpöanturit on ennen ja jälkeen hiukkassuodatinta olevat termoparit, puikon näköisiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Mites satunnaisesti jumitteleva turbon vtn.
Eikös näissä saabeissakin muuttuva siipinen systeemi ole?
Eikös näissä saabeissakin muuttuva siipinen systeemi ole?
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Minun ex DTH koneisessa Saabissa oli moottorin suojamuovi hinkannu juuri tuon lämpöanturin johdot poikki. Alla havainnollistava kuva:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
1.9TiD VNT ei yleensä jumittele, eikä silloinkaan aiheuttaisi P1900 tai P1901 koodeja vaan joko voimattomuutta tai koodin liiasta ahtopaineesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Hiukan tutkin ongelmaa. DPF:n paineanturiin tulevat letkut ovat ainakin visuaalisesti hyvässä kunnossa. Sitä en tiedä, miten tuon Jcarlson'in kertoman jännitteen voisin mitata. Ja tuo toinen idea (jmaatta) oli osin oikea .. minunkin autossa kansi oli hinkannut tuota johtonippua, mutta tässä vaiheessa (222000km) oli vasta muovinen suojaputki hinkattu puhki .. sen sisällä kaikki johdot olivat ehjiä. Avarsin kantta sentin verran ... ei hinkkaa enää.
Jotain (fiksua?) tehdäkseni Irroittelin useita sensoreiden liittimiä ja puhdistelin kontaktit. Sitten koeajolle ... 3km päätiellä kulki 120+ ja sitten tehot tippui niin, että hadintuskin 110 kulki. Samat vika koodit kertoo motonetin OBD-lukija , 2 vikaa : P1901 ja P1901 P . Nyt odottelen sitä uutta MAP sensoria.
Jotain (fiksua?) tehdäkseni Irroittelin useita sensoreiden liittimiä ja puhdistelin kontaktit. Sitten koeajolle ... 3km päätiellä kulki 120+ ja sitten tehot tippui niin, että hadintuskin 110 kulki. Samat vika koodit kertoo motonetin OBD-lukija , 2 vikaa : P1901 ja P1901 P . Nyt odottelen sitä uutta MAP sensoria.
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Voisiko tuo Hiukkassuodin olla vielä tuossa. Se kyllä 'poltettiin' ohjemallisesti noin 500km siten. Ja vielä tästä tehojen puutteesta 'climp' -tilassa. Siloin kuukausi sitten meni climp-tilassa 140kmh ... nyt max 120kmh. Tässä valissä laitettu uusi ilmansuodin, ja uudet öljyt.
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Tukossahan se varmasti on jos poltto ei automaattisesti lähde käyntiin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Miksi se ei lähtisi automaattisesti käyntiin? Ja kuinka usein se poltto normaalisti pitäisi tapahtua?
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Riippuu vähän polttoaineen laadusta, ajosyklistä, koneen kunnosta jne, mutta noin kerran tankillisessa yleensä ehjällä koneella. Kilsoissa eroa vli tulla paljon kaupunki- ja maantieajon välillä, koska kulutuskin voi kaupungissa olla vaikka tuplat vrt. maantie.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?
Esim. Op-Comilla näkisi tarkemmin noista vikakoodeista mutta nuo jo viittaa siihen ettei polttoa tapahdu.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00