Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

Ostin juuri tuollaisen hienon Saabin (vm 2006/aj 220tkm) ja ihmettelin kotiin ajaessani mottoritiellä, että tehoa on maksimissaan 90hv (arvio). Koneen tiedon mukaan pitäisi olla 150hv. Onko vihjeitä,mistä alkaa etsiä vikaa?
alla vikakoodeda motonetin palvelusta .. kertooko nuo mitään?

P1900 uusitumisjakso keskeytetty, jatkuva
P1902 pakokaasun lämpötila, taaempi katalysaattori, jatkuva
lisäksi
B3115 kaukosäädin 2 , katkonainen
U2100: Can :kommunikointi katkonainen
C0547 Ohjauspylvään tietoliikenteen ohjausykskko, katkonainen
B 1424 alhainen akkujännite, katkonainen
U2103 TCS/ESP puutuu CAN-väylältä
U 2142 kiertymisnopeustunnistin puuttuu CAN-väylältä
ja
Mittaristo/infotainment näyttö:
B3057 ohjainyksikköe ei ohjelmoitu, jatkuva
B1023 SIDC (information display controls) ,virheellinen , katkonainen

sitten vielä lisää 'unknown fault codes':
80200F0
8100080
8103080
8077080
8078080
B856080
B855020
8525040

Vinkeistä kiitollinen
Pekka
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Luultavasti ainakin osalle löytyy syy akusta. Virrat kyykänneet ja silloin näissä voi tulla ihan mitä vain vikakoodeja.
Lähtisin akun mittauksella ja jos ei tietoa iästä, niin sen vaihtamisella. Sen jälkeen vikakoodien nollaus ja uudet testit kehiin.

Ja lisäksi tuo motomaatti ei anna vikakoodeja täydellisinä. Esim. P1900:n alla on kolme tarkennetta, P1900 51, P1900 52, P1900 57. Kaksi ensimmäistä viittaa etu- ja takalämpöantureihin ja viimeinen hiukkassuodattimen regeneroinnin keskeytykseen.

Tech2 ja Op-com antavat vikakoodit oikein. Yleistestereilläkin voi saada, mutta useissa tapauksissa juurikin ng-kolkki ja vectra on vaikeita tapauksia.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

Kiitos Samille viestistä.

Akku on liian pieni (vaihdettu) ja plus navan starttiin menevä johdin on joskus kuumentunut(sulanut päällyste) ... sitä on korjailtu.
Mittasin, että auton seisoessa akussa on 12,3V ja tyhjäkäynnillä 13,7V .. ok? Varmaankin startatessa sitten jännite romahtaa, jos johdon liitos on huono. Voisiko koko teho-ogelma poistua akun ja liitoksen korjauksella?

Pekka
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja JKen »

"P1900 uusitumisjakso keskeytetty, jatkuva" vs. "P1900 57 hiukkassuodattimen regeneroinnin keskeytykseen"

Arvataan: hiukkassuodatin tukossa ja moottori limb home -tilassa. Tosin kai tuon pitäisi sytyttää vikavalo myös 9-3:ssa?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja AZP »

pekmatval kirjoitti: Mittasin, että auton seisoessa akussa on 12,3V ja tyhjäkäynnillä 13,7V .. ok?
Jos tuo lepojännite on mitattu vähintään muutama minuutti auton sammuttamisen ja minkään auton sähkövarusteen (mukaanluettuna keskuslukitus tai sisävalot ym.) käyttämisen jälkeen, niin vähän alhaiselta vaikuttaa. Akun voisi koittaa vielä ladata erillisellä laturilla.

Latausjännitekin on hieman alakanttiin, mutta mittaa vielä siten että kone kiertää vähintään 1500 rpm ja että käynnistämisen jälkeen on ajettu jonkin aikaa. Vähintään 14,0 volttia olisi hyvä löytyä akun navoilta, kun penkinlämmittimet ja muut isot kuluttajat pois päältä. Referenssinä on hyvä mitata jännite suoraan laturilta, erotus on sitten se mikä häviää kaapeleihin ja liitoksiin. 14,4 V olisi normaali laturin jännite.

Koita myös onko akunkengät lämpimät auton käynnistämisen jälkeen. Varsinkin plussakengän kontaktin heikkous on näissä dieseleissä tyyppivika, joka aiheuttaa kaikenlaista oiretta.

En osaa sanoa onko auto voinut mennä limp homeen akun jännitteen kyykättyä, muuta syytä tehottomuudelle en kyllä akkuun liittyen keksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

liittyen edellisiin vastauksiin joista taas syvä kiitos.

Mitään koneen vikavaloa ei syty ruutuun. Voisiko limp moodissa vehje kulkea silti 120kmh? .... (ja karvan verran ylikin ;) ... sen verran kokeilin motarilla. Missä se hiukkassuodatin sjaitsee?

Ja noihin jännitteisiin liittyen. Kokeilin starttailla ja mittasin johtojen lämpenemiä akun napojen tuntumassa. Ympäristo (alkulämpötila) 17C.
Plus navan juuressa kaapeli nousi kolmen startin jälkeen +33asteeseen ja miinus navan kaapeli +23asteeseen. Plus kaapeli olikin korjailtu (koitettu laittaa sukkaa päälle). Huomasin että varsinkin miinus navassa liitos ei edes täysin kiristettäessä ole oikein tiukalla navassa. Laitoin navan ja kengän väliin suikaleen ouhutta (0,2mm) kupari peltiä .. tuli tiukka. Plus puolella katkaisin alkuperäisen kaapelin liitoksen (joka kaiketi oli huono) ja juotin kaapelin kiinni kunnollisien kaapelikenkään (juuri sopivan tuolle paksulle johtimelle). Tämän kaapelikengän laitoin sen alkuperäisen akkuliittimen tosen pultin (8mm) alle. LAitoin myös plus navan ympärille tuota 0,2mm kuparipeltiä. Tiukaksi tuli sekin. Näiden muutosten jälkeen. Kolmen startin jälkeen oli vaikea mitata lämpenemää .. oli alle 2 astetta. Voisiko tämä jumppa auttaa?
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Syttyykö vikavalo mittaristoon, ennen kuin auto käynnistyy? Eli syttyykö se normaalisti virrat päälle laittaessa ja sammuu, kun auto käynnistyy?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

moottirin vikavalo näkyy ruudussa kun virta tulee päälle ja sammuu kun kone käynnistyy.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos pakolämpöanturi on rikki niin menee limppiin ja silloin kulkee ehkä juuri tuon 120 hikisesti. Eikä välttämättä sytytä vikavaloa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

Se olisikin hienoa, jos tuolla pakolämpöanturilla selviäisi. Ei voi olla kallis juttu. Autoa tuntemattomana pakko kysyä, että missä se sijaitsee ja mitä suunnilleen maksaa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Auton alla, DPF:ää ennen ja jälkeen olevat sähköjohdolliset anturit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

Akun johdot liitoksen korjaus attoi!! Heti ensimmäisessä kiihdytyksessä huomasi, että tehot ovat tallessa. Auto siirtyi pois itsestään pois säästötilasta. Aika vähästä oli kiinni!

Vikakoodit luettiin uudelleen ja ainoastaan hiukkassuodattimen lämpötilasensori ongelma jäi. Jos oikein ymmärsin, niin tästä johtuen hiukkassuodattimen poltto-opearaatioita ei voitu aktivoida. Katselen auton alle ja sen lämpöanturin (suunnilleen apukuskin vasemman jalan alla) johdotusta oli räpelletty (liitin poistettu ja sukkaa + nippusiteitä tilalla). Tämän korjaan seuraavaksi. Teen kunnolliset liitokset ja toivon, että vika poistuu. Voiko auto itse havaita, että sensori on tullut 'järkiinsä' ja alkaa toimimaan normaalisti?
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

Vielä liittyen lämpösensoriin. Kun otan johdot irti, niiin voinko mitata sen kunnon jotenkin? ...esim vastusmittarilla?
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

Tutkin tarkemmin tuota sensoria ja sen johdotusta. Vaikka siinä olikin hiukan virityksenomaisia nippusiteitä,niin ei siellä ole mitään kovin epäilyttävää. sensorista lähtee kiinteästi johdin, joka oli siistin näköinen ja suojattu sukalla. Sukka oli nippusiteillä tuettu suodattimen kiinnitystankoon. En kyllä keksi tästä mitään korjattavaa. Tuo sensorin johdin menee kiinteänä johtona jonnekin auton rintapeltin uumeniin. Olisiko tämä edes se oikea lämpötilaanturi? (hiukkassuodattimen anturi?) . Tämä anturi on kiinni siinä pöntössä, joka on suunnilleen apukuskin jalkojen alla.
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 1.9TD (kone Z 19DTH) tehot kateissa?

Viesti Kirjoittaja pekmatval »

On tuo se oikea hiukkassuodattimen lämpöanturi. Konehuoneessa liittimen päässä näkyi ääretön vastus niiden kahden sensorin johtojen välissä. Menin auto alle ja katkaisin johdon 5cm sensorin metalliosan jälkeen. Siellä sama juttu eijohda yhtään. Sensori on poikki. Siis uutta hankkimaan.
Vastaa Viestiin