Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Kyseessä siis tehtaan 09 BioPower napen hyvällä Stage1:llä

Kävin eilen lukemassa koodit Tech2:lla. Vikakoodi oli tutuksi muodostunut P0420 jonka syy ei vieläkään ole selvinnyt, mahdollisesti katti entinen.

Panin kuitenkin merkille että 3-sylinteri oli rekisteröinyt nakutuksia 665kpl, muissa pytyissä sen ollessa sadan luokkaa eli kolmosessa noin 500 muita enemmän. Nämä ovat muodostuneet nollauksen jälkeen kesän aikana, arviolta 3 - 4000km matkalla pelkällä etanolilla.

Tulpat ja puolat uusittu 10tkm sitten, MUTTA yksi näistä on tarvikepuola, muistaakseni juurikin kolmonen.
Tiedän varsin hyvin ettei tarvikepuolaan voi luottaa ja epäilyksen kohde on vahva mutta onko kokemuksia juuri nimenomaan nakutuksista tarvikepuolan takia, ja voiko tämä olla syypää myös kattiherjaan muutaman kuukauden välein?

Misfiret 1 - 4 olivat: 267, 11, 134, 20

Muuten auto rullaa hyvin ja pirteästi ilman komplikaatioita, mitä nyt suht korkeaa kulutusta lukuunottamatta.

Kiitoksia
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Vaihda kolmosen ja toisen pytyn puola päikseen, nollaa nakut ja katso vaihtuuko toiseen pyttyyn samassa suhteessa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihan turhaan alkaa mitään kokeilemaan vaan heittää se tarvikepuola "jordaniaan" ja alkuperäinen tilalle.
En edes ymmärrä mikä h**vetin ajatus ollut uusia kolme puolaa alkuperäisiin ja jättää yksi tarvikepuola :twisted:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Gnek »

petrisa kirjoitti:Ihan turhaan alkaa mitään kokeilemaan vaan heittää se tarvikepuola "jordaniaan" ja alkuperäinen tilalle.
En edes ymmärrä mikä h**vetin ajatus ollut uusia kolme puolaa alkuperäisiin ja jättää yksi tarvikepuola :twisted:
Jotenkin osasin odottaa että petrisa puuttuu tähän tarvikepuola asiaan :D

Kuten kirjoitin, olen tietoinen tarvikepuolien mahdollisesta toimimattomuudesta.
Kysessä oli hetkellinen saatavuusongelma ja se että auto piti saada tien päälle nopeasti, misfirejä olen seuraillut kuten myös auton käyttäytymistä ilman minkäänlaisia ongelmia käynnissä. P0420 on asia jota en ole osannut yhdistää tähän sytytyskatkosten ollessa suht ok tasolla näillä osilla. Ensimmäiset konkreettiset (todetut) oireet ilmenivät nyt löydettyjen nakutusten myötä ja siksi kysyin foorumilta kuuluuko tämäkin niihin tarvikepuolien tuomiin ylläreihin.

Ei siis hätää tilaan kyllä orkkispuolan, kunhan kyselen ja mahdollisesti saan selville onko isompi määrä nakuja suorilta käsin MYÖS tarvikepuola-ongelma vai ei.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ok. Olihan siellä ihan syykin tähän, eli hätätilanne.
Nyt vain sitten se viimeinenkin vielä vaihtoon, niin hyvä tulee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Juuri näin, tarvikepuolia voi käyttää satunaisesti hätävarana, mutta korvattava alkuperäisellä heti vain kun se on mahdollista niin säästyy monelta ongelmalta.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Pieni jokseenkin turha päivitys tähän.

Oli tosiaan kolmospuola joka oli tarvikeversio. Laitoin siihen uuden orkkiksen ja vaihdoin kaikki tulpat ja tsekkasin varmuuden vuoksi kärkivälit. Käynnissä nyt viikon aikana ei mitään muutosta suuntaan eikä toiseen eli yhtä hyvin käy, ei myöskään kulutuksessa mitään eroa, eli yhtä suolainen kun ennenkin. Aika näyttää miten käy nakutusten sekä P0420 kohdalla.
hall
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 09:12

Re: Sylinterin nakutukset (B207) ja etanoli

Viesti Kirjoittaja hall »

Aikaa on kulunut viimeisestä viestistä, mutta aihe mielenkiintoinen, joten: rauhoittuivatko nakutuslukemat puolan vaihtamisella?
9-3 XWD SportCombi Arctic White -11 (ex)
Vastaa Viestiin