Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
Ongelmana -08 sc tid.
2018 maaliskuussa vaihdatettu laturi, kun herjaili, että ei lataa.
Sieltä asti ajeltu 20 000km ilman ongelmia, kunnes viikko takaperin alkoi herjaamaan, että ei lataa. Paitsi, että hetken auto seisottuaan lataus herjat poistui ja latasi jälleen.
Tämän episodin jälkeen kuitenkin selailin foorumia ja löysin lämpenevän +kaapeli ongelman myös tästä (+85c) ja hätäratkaisuna vetäisinkin startille ja laturille vanhojen narujen rinnalle paksumpaa kaapelia. Myös -kaapeli tuli uusittua. Tämä auttoi lämpenemisongelmaan ja yleismittarikin näytti ihan ok lukemia. Lataus yli 14v ja lepojännitekin 12.85v. Kaupassakin käytiin ilman ongelmia.
Seuraavana päivänä taas liikenteeseen ja noin. 45min jälkeen alkaa vikailmoituksia paukkumaan ja ohj.tehostin tippuu pois päältä.
Auto tiensivuun ja illemmalla trailerin kyytiin ja kotia kohti korjaamoa. Korjaamon pihassa autoon uusi akku ja käyntiin. Yleismittari näyttää, että ei lataa yhtään.
Tänään aamupäivällä vaihdettu takuuseen uusi laturi ja nyt illemalla kun haettiin auto ja ajettiin n. 10km niin taas paukkuu tauluun, että ei lataa.
Kotiin päästiin kuitenkin, vaikka virran vähyys alkoikin taas sytyttelemään vikavaloja.
Pihassa auto sammuksiin ja hetkeksi aikaa sisälle kiroilemaan äänekkäästi. Hetken siinä seistyään ajattelin, että kokeillaan nyt vielä käyntiin ja lähtihän se vaivoin, mutta lähti kuitenkin ja voi elämän kevät, yleismittari napoihin kiinni ja se lataa jälleen.
Onko hyviä visoita, mitä seuraavaksi?
2018 maaliskuussa vaihdatettu laturi, kun herjaili, että ei lataa.
Sieltä asti ajeltu 20 000km ilman ongelmia, kunnes viikko takaperin alkoi herjaamaan, että ei lataa. Paitsi, että hetken auto seisottuaan lataus herjat poistui ja latasi jälleen.
Tämän episodin jälkeen kuitenkin selailin foorumia ja löysin lämpenevän +kaapeli ongelman myös tästä (+85c) ja hätäratkaisuna vetäisinkin startille ja laturille vanhojen narujen rinnalle paksumpaa kaapelia. Myös -kaapeli tuli uusittua. Tämä auttoi lämpenemisongelmaan ja yleismittarikin näytti ihan ok lukemia. Lataus yli 14v ja lepojännitekin 12.85v. Kaupassakin käytiin ilman ongelmia.
Seuraavana päivänä taas liikenteeseen ja noin. 45min jälkeen alkaa vikailmoituksia paukkumaan ja ohj.tehostin tippuu pois päältä.
Auto tiensivuun ja illemmalla trailerin kyytiin ja kotia kohti korjaamoa. Korjaamon pihassa autoon uusi akku ja käyntiin. Yleismittari näyttää, että ei lataa yhtään.
Tänään aamupäivällä vaihdettu takuuseen uusi laturi ja nyt illemalla kun haettiin auto ja ajettiin n. 10km niin taas paukkuu tauluun, että ei lataa.
Kotiin päästiin kuitenkin, vaikka virran vähyys alkoikin taas sytyttelemään vikavaloja.
Pihassa auto sammuksiin ja hetkeksi aikaa sisälle kiroilemaan äänekkäästi. Hetken siinä seistyään ajattelin, että kokeillaan nyt vielä käyntiin ja lähtihän se vaivoin, mutta lähti kuitenkin ja voi elämän kevät, yleismittari napoihin kiinni ja se lataa jälleen.
Onko hyviä visoita, mitä seuraavaksi?
Viimeksi muokannut Nyybiö, Ke Loka 24, 2018 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Lataa, ei lataa, lataa, ei lataa
Jatketaanpa hämmästelyä.
Tänä aamuna uudestaan autokäyntiin ja mittailemaan.
Kas kummaa ja nyt se taas ei lataa. Jännite valot päällä n. 11.60v akun navoista eikä se siitä noussut, mutta ei laskenutkaan.
Eilen illalla mittaillessa jännite sentään nousi osakuormallakin koko ajan ylöspäin, ollen parhaimmillaan 13.80v
Nettiä selatessa UK foorumilta löytyi samanlainen tapaus, joka tuntuu sopivan 1:1 meidän ogelmaan. http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=127007
Tuossa ilmeisesti syy oli lopulta tarvikemallin laturissa? (Pitäisikö uhrata rahaa vielä Boschiin tai Densoon?)
Tuota laturin herätevirtaakin mittailin. Liitin irrallaan johtoon tuleva jännite sama, kuin akussa, mutta liitin paikallaan ja auto käynnissä, jännite heiluu 0.88v-11.60v
Löytyi muuten toinenkin asiaan liittyvä keskustelu. Tunteeko joku itsensä, tai kaverinsa. https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=184769
Tänä aamuna uudestaan autokäyntiin ja mittailemaan.
Kas kummaa ja nyt se taas ei lataa. Jännite valot päällä n. 11.60v akun navoista eikä se siitä noussut, mutta ei laskenutkaan.
Eilen illalla mittaillessa jännite sentään nousi osakuormallakin koko ajan ylöspäin, ollen parhaimmillaan 13.80v
Nettiä selatessa UK foorumilta löytyi samanlainen tapaus, joka tuntuu sopivan 1:1 meidän ogelmaan. http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=127007
Tuossa ilmeisesti syy oli lopulta tarvikemallin laturissa? (Pitäisikö uhrata rahaa vielä Boschiin tai Densoon?)
Tuota laturin herätevirtaakin mittailin. Liitin irrallaan johtoon tuleva jännite sama, kuin akussa, mutta liitin paikallaan ja auto käynnissä, jännite heiluu 0.88v-11.60v
Löytyi muuten toinenkin asiaan liittyvä keskustelu. Tunteeko joku itsensä, tai kaverinsa. https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=184769
Re: Lataa, ei lataa, lataa, ei lataa
Pähkäily jatkuu.
Lauantaina auto oli koko päivän pihassa ja satunnaisten mittausten jälkeen aina sama tulos(11.60v), ei lataa edelleenkään ja tyhjäkäynti ja starttailu alkoi jo vaatimaan veronsa siinä määrin, että akku oli laitettava yöksi verkkovirtalaturin perään.
Sunnuntaina aamulla sitten sama tulos, kun aikaisemminkin.
Sunnuntaina päivällä sattui sitten hassu tapaus, kun pihalle tuli toinenkin ihmettelijä, jonka ansiosta tajusin, että yksi maa oli vielä vetämättä. Moottori ja runko.
Nopea kokeilu starttikaapeleilla. Auto käyntiin, mittaus akun navoista 11.60v. Sitten starttikaapeli akun miinuksesta suoraan moottorin korvaan ja avot! 14.20V.
Sen jälkeen rakensin kiinteän maakaapelin akun ja moottorin väliin ja lataus oli jo 14.38v
Autolla tuli heitettyä su ilta päivällä n.40km:n lenkki ja kaikki toimi hienosti.
Kunnes tänä aamuna n.30 km:n jälkeen taas abs:t, tehostin sun muut pois päältä ja viimeisillä virroilla kotiin, eikä sen jälkeen enään suostunut käynnistymään. Auto seisoi muutaman tunnin pihassa, jonka jälkeen lähti taas käyntiin, mutta lataus oli taas kerran jotain ihan muuta. Alkuun alle 13v, mutta nousi sitten vaivoin 13.80v ja siitä ylemmäksi ei mitenkään.
Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että syyllinen voisi olla laturin vapaakytkin, joka luistaa.
Vapaakytkin nimittäin jouduttiin siirtämään vanhasta laturista uuteen, koska uudessa ei jostain syystä sitä ollut.
Lauantaina auto oli koko päivän pihassa ja satunnaisten mittausten jälkeen aina sama tulos(11.60v), ei lataa edelleenkään ja tyhjäkäynti ja starttailu alkoi jo vaatimaan veronsa siinä määrin, että akku oli laitettava yöksi verkkovirtalaturin perään.
Sunnuntaina aamulla sitten sama tulos, kun aikaisemminkin.
Sunnuntaina päivällä sattui sitten hassu tapaus, kun pihalle tuli toinenkin ihmettelijä, jonka ansiosta tajusin, että yksi maa oli vielä vetämättä. Moottori ja runko.
Nopea kokeilu starttikaapeleilla. Auto käyntiin, mittaus akun navoista 11.60v. Sitten starttikaapeli akun miinuksesta suoraan moottorin korvaan ja avot! 14.20V.
Sen jälkeen rakensin kiinteän maakaapelin akun ja moottorin väliin ja lataus oli jo 14.38v
Autolla tuli heitettyä su ilta päivällä n.40km:n lenkki ja kaikki toimi hienosti.
Kunnes tänä aamuna n.30 km:n jälkeen taas abs:t, tehostin sun muut pois päältä ja viimeisillä virroilla kotiin, eikä sen jälkeen enään suostunut käynnistymään. Auto seisoi muutaman tunnin pihassa, jonka jälkeen lähti taas käyntiin, mutta lataus oli taas kerran jotain ihan muuta. Alkuun alle 13v, mutta nousi sitten vaivoin 13.80v ja siitä ylemmäksi ei mitenkään.
Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että syyllinen voisi olla laturin vapaakytkin, joka luistaa.
Vapaakytkin nimittäin jouduttiin siirtämään vanhasta laturista uuteen, koska uudessa ei jostain syystä sitä ollut.
Re: Lataa, ei lataa, lataa, ei lataa
Jees. Kai uskaltaa jo liki viikon ajelun jälkeen sanoa, että vika korjattu.
Lopullinen syyllinen ilmeisestikin oli vanhasta laturista uuteen laturiin siirretty hihnapyörä, jonka vapaakytkin luisti satunnaisesti jossain määrin.
Epätietoiseksi jäätiin siitä, oliko edellisessä laturissa itsessään sittenkään mitään vikaa vai pelkässä hihnapyörässä vaiko molemmissa.
Lopullinen syyllinen ilmeisestikin oli vanhasta laturista uuteen laturiin siirretty hihnapyörä, jonka vapaakytkin luisti satunnaisesti jossain määrin.
Epätietoiseksi jäätiin siitä, oliko edellisessä laturissa itsessään sittenkään mitään vikaa vai pelkässä hihnapyörässä vaiko molemmissa.
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
Miksi siinä on se vapaakytkin, olen jostain täältä lukenut, ettei automaatin laturissa ole sitä. Onko vapaakytkin välttämätön vai joku näitä "polttoaineensäästöhömpötyksiä" ja voiko sen lukita kiinteäksi. Kyselen siksi, kun en ole joutunut moisen kanssa tekemisiin.
nimimerkki: sentronicilla suhaava.
nimimerkki: sentronicilla suhaava.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
WIS mukaan 4-sylinteristen bensakoneiden yhteydessä on vapaakytkin tasoittamassa värähtelyjä ja pidentämässä hihnan käyttöikää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
Olipa se tuossa 2009 8v tid:ssäkin. Alkoi kirskahdella niin vaihdettiin koko laturi. Varmaan se laturiso oli kunnossa mutta näiden saabin vehkeiden elinkaari semmonen että 200 000 jälkeen sama laittaa koko laturi uusiksi.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
Taitaa vaan se vapaakytkin tulla kalliimmaksi ja työläämmäksi kuin hihnan vaihto, mikäli sitä edes on sen enemmän kuin aiemminkaan, kun vapaakytkimiä ei latureissa käytetty.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
Vapaakytkin on latureissa käsittääkseni yleensä, jotta hihnan ja siihen liittyvän vehkeistön rasitukset vähenisivät, kun koneen kierrokset laskevat nopeasti. Laturissa on hihnapyörien välityssuhteen vuoksi parhaimmillaan ihan kunnon kierrokset. Kun koneen kierrokset esim vaihteen vaihtamisen yhteydessä (tai kun muusta syystä jalka nostetaan kaasulta ja painetaan kytkin pohjaan) hidastuvat melko vikkelään, helpottaa se hihnaa kummasti, kun sitä 10+ krpm pyörivää laturin pyörivää massaa ei tarvitse hidastaa samaan (suhteelliseen) tahtiin kampiakselin kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
heh kaverin skodasta se putosi tielle niin diagnoosi tuli kerralla kondikseen eli laturi vaihtoon
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
^ Tuo se vissiin oikea selitys on.AZP kirjoitti:Vapaakytkin on latureissa käsittääkseni yleensä, jotta hihnan ja siihen liittyvän vehkeistön rasitukset vähenisivät, kun koneen kierrokset laskevat nopeasti. Laturissa on hihnapyörien välityssuhteen vuoksi parhaimmillaan ihan kunnon kierrokset. Kun koneen kierrokset esim vaihteen vaihtamisen yhteydessä (tai kun muusta syystä jalka nostetaan kaasulta ja painetaan kytkin pohjaan) hidastuvat melko vikkelään, helpottaa se hihnaa kummasti, kun sitä 10+ krpm pyörivää laturin pyörivää massaa ei tarvitse hidastaa samaan (suhteelliseen) tahtiin kampiakselin kanssa.
Gates videoo ja kohdasta 4:00 eteenpäin tuo laturin pyörä https://youtu.be/JCRQvZ90vBo
Meikäläisellä tuo luistava pyörä toisiaan aiheutti sen, että aina päivän ekan startin jälkeen laturin roottori kyllä pyöri, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi lujaa, että olisi ladannut. Vasta koneen sammutus ja uusi starttaus auttoi asiaan. Tämä tuli mitattua monena aamuna yleismittarilla.
Ja kyllä sitä kerran aamulla katseltii kaksillakin silmillä ja yhtä mieltä oltiin siitä, että laturin roottorin pyörintänopeudessa oli silminnähden selkeä ero.
Harmitti, kun olisin työpaikalta voinut lainata välineet, jolla olisi voinut mitata pyörimisnopeuden, mutta oli niin kiire lomalla, että asia unohtui.
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
Sama tyttären passatista, tosin pohjapanssarin päälle yhdessä ehjän hihnan kansmestari kirjoitti:heh kaverin skodasta se putosi tielle niin diagnoosi tuli kerralla kondikseen eli laturi vaihtoon
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Lataa, ei lataa, Ratkaistu!
Nykyauton 100-200A laturissa sattuu sitä pyörivää massaakin olevan ihan kivasti enemmän, kuin vanhojen "hyvien aikojen" autoissa. Eihän mikään estä laittamasta vapaakytkimen tilalle kiinteää hihnapyörää, mutta sillä saa hihnanvikinää aikaanAZP kirjoitti:Vapaakytkin on latureissa käsittääkseni yleensä, jotta hihnan ja siihen liittyvän vehkeistön rasitukset vähenisivät, kun koneen kierrokset laskevat nopeasti. Laturissa on hihnapyörien välityssuhteen vuoksi parhaimmillaan ihan kunnon kierrokset. Kun koneen kierrokset esim vaihteen vaihtamisen yhteydessä (tai kun muusta syystä jalka nostetaan kaasulta ja painetaan kytkin pohjaan) hidastuvat melko vikkelään, helpottaa se hihnaa kummasti, kun sitä 10+ krpm pyörivää laturin pyörivää massaa ei tarvitse hidastaa samaan (suhteelliseen) tahtiin kampiakselin kanssa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05