Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Allekirjoituksen Kolkissa on 13-pin liitin ja 7-pinninen peräkärry on kytketty adapterilla. Ajossa huomannut, että auton jompi kumpi vilkku vilkuttaa tavallista nopeammin ja peräkärryssä ei pala kumpikaan. Testerin mukaan kärryn polttimot (perinteiset hehkut) on ok. Samainen testeri on Saabin liitännästä aivan ulalla. Luultavasti testerin ledit eivät anna tarpeeksi kuormaa. Adapterin olen kertaalleen vaihtanut tuloksetta.
Onko tuo NG-Kolkin peräkärryliitäntä jo ihan täysin väylässä? Onko tuolle mitään tehtävissä?
Onko tuo NG-Kolkin peräkärryliitäntä jo ihan täysin väylässä? Onko tuolle mitään tehtävissä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Re: Vilkut ei toimi kunnolla peräkärryn ollessa kytkettynä
Ei ole itsellä tämän automallin kanssa käytännön kokemusta muusta kuin 7-nap pistokkeesta ja trailermodulista.
Väylävehkeitä nämä kuitenkin on. Takasähkökeskukseen liitetään trailerimoduli ja sähkökeskus kommunikoi väylään.
Kuitenkin sellainen tuli mieleen, että kun tuossa 13-nap pistokkeessa on liitäntä peruustusvalolle, mitä 7-nap pistokkeessa ei ole, josko se nyt aiheuttaa tämän adapterin kanssa ongelmaa. Kaikki muut valothan sieltä kärrystä löytyy ja muut lisäliitännät ovatkin sitten jännitesyöttöä ja niiden maadoitusta.
Sen adapterin täytyy jättää peruustusvalo kytkemättä, kun sille ei enää löydy liitintä, niin voisiko tuo jotenkin sekoittaa 13-nap trailermodulin toiminnan
Tuntuu sinällään omituiselta, että tuo yksi puuttuva poltin tekisi näin ihmeellisen ominaisuuden. Kuitenkaan ainahan sitä ei tiedä. Ja onko tämä adapterin käyttö koskaan näissä malleissa toiminut kenelläkään?
Periaatteessahan se voisi vain peruuttaessa ilmoittaa poltinvikaa eikä muutoin haittaisi.
Liekö vanhassa käyttämässä adapterissa ollut vikaa (oikosulku) ja hajoittanut trailerimodulin
Joko pysyvästi tai siten se on jumissa....akun kengän irroitusresetti voisi tuon jumin poistaa.
Väylävehkeitä nämä kuitenkin on. Takasähkökeskukseen liitetään trailerimoduli ja sähkökeskus kommunikoi väylään.
Kuitenkin sellainen tuli mieleen, että kun tuossa 13-nap pistokkeessa on liitäntä peruustusvalolle, mitä 7-nap pistokkeessa ei ole, josko se nyt aiheuttaa tämän adapterin kanssa ongelmaa. Kaikki muut valothan sieltä kärrystä löytyy ja muut lisäliitännät ovatkin sitten jännitesyöttöä ja niiden maadoitusta.
Sen adapterin täytyy jättää peruustusvalo kytkemättä, kun sille ei enää löydy liitintä, niin voisiko tuo jotenkin sekoittaa 13-nap trailermodulin toiminnan

Tuntuu sinällään omituiselta, että tuo yksi puuttuva poltin tekisi näin ihmeellisen ominaisuuden. Kuitenkaan ainahan sitä ei tiedä. Ja onko tämä adapterin käyttö koskaan näissä malleissa toiminut kenelläkään?
Periaatteessahan se voisi vain peruuttaessa ilmoittaa poltinvikaa eikä muutoin haittaisi.
Liekö vanhassa käyttämässä adapterissa ollut vikaa (oikosulku) ja hajoittanut trailerimodulin

Joko pysyvästi tai siten se on jumissa....akun kengän irroitusresetti voisi tuon jumin poistaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Meillä -06 Sportcombi 13-napaisella pistorasialla ja peräkärry 7-napaisella adapterin kautta toimi ok - siis kaikki se mitä 7-napaisella toimi. Kärryn takavalot oli ihan p-skat, kuten ne yleensä on ja vaihdoin paremmat tilalle. Kun uusissa valoissa oli "kaikki" toiminnot, vaihdoin myös 13-nap. pistokkeen ja kumikaapelin. On toiminut ja toimii.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Eikö trailerimodulin luulisi heittävän vikakoodia, jos se on jotenkin jumissa?
9-3 Cabriolet SE -00
Eipä oikeastaan.tsaarela kirjoitti:Eikö trailerimodulin luulisi heittävän vikakoodia, jos se on jotenkin jumissa?
Tuo moduli on vain takasähkökeskuksen lisäosa, liitäntälaite vetokoukun pistokkeelle. Modulia ei tarvitse esim. asennettaessa ohjelmoida autoon.
Moduli tunnistaa polttimoiden kautta onko mitään kytketty perään. Sen jälkeen se tunnistaessaan kärryn takasähkökeskuksen ohjaamana kytkee valoja päälle/pois. Viallisen polttimon tieto välittyy tällöin väylään sähkökeskuksen kautta aivan kuten minkä tahansa takavalon. Mikäli moduli on sisäisesti rikki tai "jumissa" eikä tunnista tämän vuoksi takavalopolttimoita oikein esim. näitä vilkkuja, ei siitä modulista itsestään lähde vikakoodia. Nythän se ilmoittaa auton väylään vilkkuvalojen kärryssä olevan epäkunnossa, kun "vilkkutahti" on tiheä. Valot ovatkin kunnossa, mutta moduli ei, kun tekee väärän tulkinnan.
Toimiiko saman auton perässä mikään muukaan kärry ihan ok? Kokeilee naapurin/kaverin kärryllä, niin varmistaa helposti vian olevan täysin auton puolella.
Äkkiseltään trailer modulen lisäksi mieleen tulee potentiaalinen johtosarja- tai tökkelivika. Jos vaikkapa vilkun piuha trailermodulen ja kärrytökkelin välillä on poikki, joutuu moduuli tulkkaamaan sen palaneeksi polttimoksi, koska näkymä alkupäässä on sama (katkos virtapiirissä).
Äkkiseltään trailer modulen lisäksi mieleen tulee potentiaalinen johtosarja- tai tökkelivika. Jos vaikkapa vilkun piuha trailermodulen ja kärrytökkelin välillä on poikki, joutuu moduuli tulkkaamaan sen palaneeksi polttimoksi, koska näkymä alkupäässä on sama (katkos virtapiirissä).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Pitänee testailla jollain toisella kärryllä.
Tuolla Motonetin testerillä ledeineen ei taida olla mitään saumaa antaa luotettavaa tietoa auton plugin toiminnasta?
Tuolla Motonetin testerillä ledeineen ei taida olla mitään saumaa antaa luotettavaa tietoa auton plugin toiminnasta?
9-3 Cabriolet SE -00
Eipä oikein. NG-kolkki tarvitsee hehkut peräkärryyn. Tai sitten kikkailua ledien rinnalle.tsaarela kirjoitti:Tuolla Motonetin testerillä ledeineen ei taida olla mitään saumaa antaa luotettavaa tietoa auton plugin toiminnasta?
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Olisi hyvä olla kaksi eri vetokoukun sähköpistokkeen testeriä hehkulamppu -yhteensopivina.
Niillä voisi testata toisella 13-napaisen auton sähköpistokkeen ja toisella 7-napaisella 13-7-adapteri kytkettynä. Saisi nyt sitten vähän selvyyttä siitä eikä tarvitse mitään eri liitännällä olevia kärryjä.
Itse olen rakentanut itselleni tuollaisen 7-napaisen hehkulampputesterin. Lisäksi olen tehnyt myös toisen 7-napaisen liitäntäpiuhan, jolla voi testata peräkärryn valot perinteisen akkulaturin kanssa. Ei jää mahdolliset vikapaikat epäselviksi ja ei tule kytkettyä "viallista" kärryä perään, jos jonkun muun kuin oman kärryn syystä tai toisesta oman auton perään laittaa.
Niillä voisi testata toisella 13-napaisen auton sähköpistokkeen ja toisella 7-napaisella 13-7-adapteri kytkettynä. Saisi nyt sitten vähän selvyyttä siitä eikä tarvitse mitään eri liitännällä olevia kärryjä.
Itse olen rakentanut itselleni tuollaisen 7-napaisen hehkulampputesterin. Lisäksi olen tehnyt myös toisen 7-napaisen liitäntäpiuhan, jolla voi testata peräkärryn valot perinteisen akkulaturin kanssa. Ei jää mahdolliset vikapaikat epäselviksi ja ei tule kytkettyä "viallista" kärryä perään, jos jonkun muun kuin oman kärryn syystä tai toisesta oman auton perään laittaa.
Enpä tiedä, mistä johtui, mutta nyt valot ja vilkut pelasivat kärryssä niin kuin pitikin. Ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun tuo kolkki hommattiin.
Mitään akunkengän irroituksia en ole tehnyt. Pistokeadapterin olin aikaisemmin vaihtanut, mutta se ei suoraan poistanut ongelmaa. Sen jälkeen olen ainoastaan käyttänyt sitä peräkärrytesteriä kiinni sekä autossa että kärryssä. Ainoat järkevät selitykset on joko huono kontakti, tai sitten tuo testeri sai kaikessa toimimattomuudessaan jonkin poikittain menneen bitin nousemaan pystyyn trailer modulesta. Mene ja tiedä.
Pitänee seurata tuota.
Mitään akunkengän irroituksia en ole tehnyt. Pistokeadapterin olin aikaisemmin vaihtanut, mutta se ei suoraan poistanut ongelmaa. Sen jälkeen olen ainoastaan käyttänyt sitä peräkärrytesteriä kiinni sekä autossa että kärryssä. Ainoat järkevät selitykset on joko huono kontakti, tai sitten tuo testeri sai kaikessa toimimattomuudessaan jonkin poikittain menneen bitin nousemaan pystyyn trailer modulesta. Mene ja tiedä.
Pitänee seurata tuota.
9-3 Cabriolet SE -00
Sen mitä itse joskus vuosia sitten purin yhtä trailer modulea, kun oli myös vilkutusongelmia, niin aika dummylta se näytti. Ei ole softaa siinä palikassa eikä paljon resetoitavaa; ihan näytti olevan vain järeämpiä puolijohdekytkimiä kärryn valoja ohjaamaan...
Molemmissa Saabeissa 13-napainen liitin ja siinä adapteri seiskaan, ja ei ole niiden kanssa ollut koskaan ongelmia...
Molemmissa Saabeissa 13-napainen liitin ja siinä adapteri seiskaan, ja ei ole niiden kanssa ollut koskaan ongelmia...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Ei siinä softaa olekaan, vaan se on REC:ssä. REC tunnistaa trailermodulin olemassaolon ja sitten perävaunun kytkemisen. Kytkemisen jälkeen signalointi kahteen suuntaan: ohjaa polttimoita ja tieto vialllisesta polttimosta.ezku kirjoitti:Sen mitä itse joskus vuosia sitten purin yhtä trailer modulea, kun oli myös vilkutusongelmia, niin aika dummylta se näytti. Ei ole softaa siinä palikassa eikä paljon resetoitavaa; ihan näytti olevan vain järeämpiä puolijohdekytkimiä kärryn valoja ohjaamaan...
Kävin tuossa äsken testaamassa vetokoukun sähköjen toimintaa. Ihan sama mikä polttimo paikallaan niin pistoke "herää eloon".
Auto paikallaan virrat päällä vilkkujen nopea tikitys kertoo, että vilkkupoltin kärryssä epäkunnossa. Mitään muita viallisia polttimoita ei tunnistanut paikallaan, vaikka auto oli käynnissä
. Ei parkkeja eikä jarruvaloja vaikka jarrua piti pitkäänkin päällä. Outo homma, kun olisin muistellut, että on minulle SID:ssä joskus ilmoittanut peräkärryn jarruvaloviasta (trailer stop light tjsp). Parkkivaloviasta en muista, mutta ehkä sitä vikaa ei ole koskaan ollutkaan. Tuokin jarruvalovika hävisi itsestään, joten oli pistokkeessa kosketusvika.
Olisikohan tuo ollut sitten niin, että piti liikuttaa autoa jonkin verran niin vasta sitten ilmoitti viallisesta polttimosta: parkki tai jarru, SID:ssä. Näin se varmaan oli, kun olen lähes varma, että tuollainen ongelma minulla joskus oli ja SID:ssä myös ilmoitus tästä. Paikallaan testatessa ei muuhun reagoinut kun vilkuun.
Tuossa testisssä käyttelin eri polttimoita irti ja paikallaan, niin aina, kun jokin toimiva poltin on paikallaan, se syttyy. Minulla ei ole adapteria vaan 7-nap. pistoke, mutta se nyt tässä ei olennaista ole noiden valojen suhteen.
Auto paikallaan virrat päällä vilkkujen nopea tikitys kertoo, että vilkkupoltin kärryssä epäkunnossa. Mitään muita viallisia polttimoita ei tunnistanut paikallaan, vaikka auto oli käynnissä

Olisikohan tuo ollut sitten niin, että piti liikuttaa autoa jonkin verran niin vasta sitten ilmoitti viallisesta polttimosta: parkki tai jarru, SID:ssä. Näin se varmaan oli, kun olen lähes varma, että tuollainen ongelma minulla joskus oli ja SID:ssä myös ilmoitus tästä. Paikallaan testatessa ei muuhun reagoinut kun vilkuun.
Tuossa testisssä käyttelin eri polttimoita irti ja paikallaan, niin aina, kun jokin toimiva poltin on paikallaan, se syttyy. Minulla ei ole adapteria vaan 7-nap. pistoke, mutta se nyt tässä ei olennaista ole noiden valojen suhteen.
Hoks, 7-napaisessa liittimessä jarruvaloille ei mene kuin yksi johto. Voipi olla että reagoi vasta kun molemmat ovat pimeinä. Takavalojen osalta olen törmännyt joskus kytkentään, että kärryssä on yhdistetty molemmat takavalojen johdot (epätodennäköistä mutta mahdollista), jolloin joudutaan samaan tilanteeseen.
Antti
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
HOKS, vaan itsellesi!anv kirjoitti:Hoks, 7-napaisessa liittimessä jarruvaloille ei mene kuin yksi johto. Voipi olla että reagoi vasta kun molemmat ovat pimeinä. Takavalojen osalta olen törmännyt joskus kytkentään, että kärryssä on yhdistetty molemmat takavalojen johdot (epätodennäköistä mutta mahdollista), jolloin joudutaan samaan tilanteeseen.
Tottakai testasin niin ettei KUMPIKAAN jarruvalopoltin ollut paikallaan, ja SAMA koski myös parkkeja. Pidätkö minua ihan "alottelijana" näissä hommissa

Enkä testannut kärryssä vaan itse tekemälläni testerillä

Ja vielä ennenkuin yrität jotain muuta "hoksauttaa", niin testasin myös useilla eri variaatioilla eri polttimoja paikallaan/pois.
Vilkkuvaloon reagoi siis heti nopealla tikityksellä mikäli oli kärryn puolella poltinvikaa, mihinkään muuhun ei. Olen kuitenkin lähes satavarma että ainakin tuon jarruvalon osalta olen saanut vikailmoituksen SID:iin. Tällä "pikavikatestillä" sitä ei tullut. En lähtenyt ajamaan autolla omatekoinen testeri piuhan nokassa roikkuen ja maata laahaten, josko vasta auton liikkuessa nuo jarru/parkki valovikainfot olisivat ilmestyneet. Pitänee joku kerta kokeilla tätä hommaa uudemman kerran.
No, tulipahan testailtua.