9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
PenaII
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 05:05

9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja PenaII »

Tuli hankittua tommonen 9-3 farmari saapikas. Ongelmna on ettei peruutusvalo syty.
Polttimot on ehyet. Peruutusvalon katkaisija lienee kuskinpuolella vähän niin kuin akun alla laatikon yläpuolella likellä vaihteen siirtäjää.
Olen irroittanut johdon pistokkeesta ja oikosulkenut liittimen, eikös sen popan pitäisi alkaa loistamaan, mutta kun ei syty.

Tuonti saabi kun on niin käsikirja on lontoota eikä sulakkeista oikein saa tolkkua. Sulakkeet on kuitenkin tsekattu eikä näyttäis palaneita löytyvän.


Onkos kenelläkään tietoa mitkä johdot tuola takakontissa tulee pakkivalolle ja tietysti väritkin olis hyvä tietää, lampunkannasta on aika mahdoton mennä mittailemaan.

Onko mahdollisesti jossain muualla sulaketta, ja mikä sulake ja missä päin yleensä on tuolle peruutusvalolle?

Jos jollain olisi hienot vinkit antaa ja vielä tuon valon kanssa :) niin kiitollisena sen vastaan ottaisin.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Peruutusvalon kytkin maadoittaa moottoritilan sähkökeskusta. Se taas välittää auton väylän kautta pakkivalotiedon takakontin sähkökeskukselle.
Takakontin sähkökeskus sitten ohjaa pakkivalot päälle.
Tuossa lyhykäisyydessään toiminta.

Väylävikaa tuskin on, jos muut valot toimivat. Kun kerran kytkintä on "oikosuljettu" ja tuloksetta, niin vika voi olla pakkivalokytkimen ja moottoritilan sähkökeskuksen välisessä johtosarjassa. Näitä vikoja jonkin verran on ollut siinä akkukotelon liepeillä.

Takasähkökeskuksessa on sulakeet 30A (10 ja 26) erikseen valoille oikealle ja vasemalle. Ei ole erikseen pelkälle pakkivalolle. Joten, kun ilmeisesti muut takavalot toimivat, niin sulakekaan ei voi olla rikki. Aivan kuten oli jo tarkistettukin.

Taitaa jäädä siis vikavaihtoehdoksi tuo moottoritilan johtosarja :wink: .

ps. mikäli on Tech2 tmv. testeri käytettävissä ja peruutusvalon kytkimen johtoliitintä oikosulkee, niin samalla livedatassa pitäisi näkyä on/off tieto, jos johtosarja olisi kunnossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
PenaII
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 05:05

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja PenaII »

Kun en ole tuon väylätekniikan asiantuntia niin utelen varoen lisää :?:
Kirjoitit että peruutusvalo katkaisin ohjaa maadoitusta. Tuolle katkaisimelle tulee kuitenkin toiseen napaan 12v virta, eli ei maa?
Siis pitäisi saada selvyys minne tuo johto menee ja minkä värinen se sielä perkontissa on, ja kummalle puolelle mahtanee mennä.
tuossa kun näyttäisi olevan pakkivalo molemmilla pulilla.

Mitenkähän tuo väyläohjaus suuttuisi jos vedän jarruvalokatkaisimelle suoran virran akulta ja pistäisin takaa lampulle menevän johdon poikki ja vetäisin kokonaan uuden virtapiuhan siihen kiinni ja näin ohittaisin tuota johtosarjaa. Mietityttää juuri tuo mainittu maaohjaus????

Hieman kaipaisin lisää "valoa" 8)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

PenaII kirjoitti:Kun en ole tuon väylätekniikan asiantuntia niin utelen varoen lisää :?:
Kirjoitit että peruutusvalo katkaisin ohjaa maadoitusta. Tuolle katkaisimelle tulee kuitenkin toiseen napaan 12v virta, eli ei maa?
Siis pitäisi saada selvyys minne tuo johto menee ja minkä värinen se sielä perkontissa on, ja kummalle puolelle mahtanee mennä.
tuossa kun näyttäisi olevan pakkivalo molemmilla pulilla.

Mitenkähän tuo väyläohjaus suuttuisi jos vedän jarruvalokatkaisimelle suoran virran akulta ja pistäisin takaa lampulle menevän johdon poikki ja vetäisin kokonaan uuden virtapiuhan siihen kiinni ja näin ohittaisin tuota johtosarjaa. Mietityttää juuri tuo mainittu maaohjaus????

Hieman kaipaisin lisää "valoa" 8)
Tulee tietenkin mittarilla mitattuna 12V liittimen toiseen napaan silloin kun kytkin on auki (off eli pakki ei päällä). Ei se ole suoraan akulta se 12V vaan moottoritilan sähkökeskuksen sisäisen kytkennän kautta. Missä tahansa kohtaa virtapiirissä missä on resistanssi ääretön, kuten nyt on kytkimen ollessa auki, vaikuttaa siinä kohtaa koko jännite. Kytkimen toinen nasta menee maihin ja kun pakki on päällä ko. piuha antaa siinä vaiheessa sähkökeskukselle maata. Silloin myös sen toisen piuhan jännite menee nollaan. Eli tämä pakkivalo kytkin on nk. maattopuolella oleva kytkin. Ei "virtapuolella".

Se pakkivalon kytkimen johto ei mene peräkontiin. Se menee moottoritilan sähkökeskukseen siihen joka on akun vieressä. Älä ihmeessä ala tekemään mitään omia virityksiä :!: :!:

Kuten jo kerroin, pakkivalokytkin antaa tiedon moottoritilan sähkökeskukselle, joka on "täynnä elektroniikkaa". Tämä sitten kommunikoi väylän kautta taakse, että "pakkivalo päälle". Myös tuo takasähkökeskus on elektroninen ja se saamansa väylätiedon mukaan kytkee takavaloja päälle.

Ennenkuin "poltat autosi" vie se jollekin asiantuntijalle tutkittavaksi :idea: . Ihan hyvässsä hengessä tämä viesti.
Tai sitten alat etsiä moottoritilasta sitä kontaktivikaa siitä johtosarjasta/liittimistä välillä: vaihteisto-moottoritilan sähkökeskus (se missä on sulakkeet + releet).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
PenaII
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 05:05

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja PenaII »

Noinhan minä olen asian ymmärtänyt niin kuin kirjoitit, ei silti eihän siinä palaisi kuin saab :)
Tuo termi sähkökeskus sotki vain minua, minulle se on kansankielinen sulakerasianpohja.
Et varmaan osaa kertoa missä paikoin noin suurinpiirtein tuo maadoitus kohta tuossa keskuksessa on. Oletan että sielä saattaapi olla jokaiselle väylälle oma maattopiste, vai maadottuuko koko keskus yhdestä kohtaa.
Uskallanko kokeilla sulake välissä maadoittaa suoraan tuo katkaisin/johto runkoon?


No kokeilen nyt ensin uudella pakkivalokytkimellä jös vaikka....

Testeri tulee ensiviikolla josko siitä olisi jotain apua.

En ole ihan poropeukalo minäkään, nyt vain on tullut tuo can tekniikka ja jäin asentajan hommista eläkkeelle ennen kuin se täysin yleistyi.Kerkesin kuitenkin jo hieman saada koulutusta bosch ja autocom vikadiaknostiikka laitteisiin.

Asiat vain pääsee unohtumaan kun pää harmaantuu. Siksi apua ja ohjeita.... No jos ei perus konstein onnistu niin ehkä marmoritiskillä.
Täällä lapissa niitä vain on harvakseltaan kuin myös muita korjaamoja.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Testeri olisi siinä mielessä helpottava apu, kun sillä voisi katsoa tuon sähkökeskuksen reaaliaikaista tietoa pakkivalokytkimen osalta.
Ihan varmaksi en muista näkyikö tämä asia myös OpCom:lla. Se on hyvä laite ja toimii tässä Saabissa melko kattavasti johtuen sukulaisuudesta Vectra C:hen. Tätä OpCom laitetta löytyy melko hyvin Opel piireistä. Tech2:lla nyt ainakin, mutta luultavasti myös muillakin esim. Bosch.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
PenaII
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 05:05

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja PenaII »

right rear direction indicator failure. tuon verran antaa tietoa itse auto, eikä taakse tule valoa. Kaikki muu valot ym.... pelaa. :twisted:
PenaII
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 05:05

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja PenaII »

Nyt meni piliveen koko homma :D
Siis toiseen (värilliseen piuhaan tulee 11.27v jännite, hieman ehkä alhainen yleismittarilla mitattuna. Kun laitan 12v virtakynän (se keltainen) samaan piuhaan niin eipä lamppu syty. Virtakynä toimii. On aivan sama onko kynä akun miinuksessa tai rungossa. Kertokaahan jos tiedätte minkä tapainen voltti virran on ruotsinpoika keksinyt. Perus sähkö järki ei nyt vain riitä, vai liekö oikosulku minun aivoissani.
Tämä siis mitattu ennen peruutusvalo katkaisijaa. Keskustelua aiheesta kehiin niin tyhmäkin saa tietoa :oops:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja SS »

Virtakynän lamppu maadoittaa tuon karvan, eli tekee saman kuin peruutusvalokytkin tekisi. Syttyykö peruutusvalo kun näin tekee? Jos syttyy, vika on katkaisijassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
PenaII
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 05:05

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja PenaII »

Jäi kymysys.
Minkä vuoksi virtakynän valo ei syttynyt? Syttyyhän peruutusvalokin samalla periaatteella. Ja sitten lisäys, kun laitan yleismittarin, ja virtakynän liittimen ja mittarin väliin näyttää mittari edelleen tuon 11.72v virtakynän valo ei edelleenkään syty. Minne tuo kynän virta katoaa. 11.72v kyllä pitäisi riittää valon syttymiseen.

Huomenna asennan uuden kytkimen, mutta olisi kiva tietää mistä tuo kynän ei papla ja mittarin virtaa on toimivuus ero tulee,
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

PenaII kirjoitti:Jäi kymysys.
Minkä vuoksi virtakynän valo ei syttynyt? Syttyyhän peruutusvalokin samalla periaatteella. Ja sitten lisäys, kun laitan yleismittarin, ja virtakynän liittimen ja mittarin väliin näyttää mittari edelleen tuon 11.72v virtakynän valo ei edelleenkään syty. Minne tuo kynän virta katoaa. 11.72v kyllä pitäisi riittää valon syttymiseen.

Huomenna asennan uuden kytkimen, mutta olisi kiva tietää mistä tuo kynän ei papla ja mittarin virtaa on toimivuus ero tulee,

En ihan täysin päässyt käsitykseen että miten tuo mittari ja virtakynä oli kytketty tarkasti ottaen. Oliko ne peräkkäin vain rinnakkain :?:

Oma oletukseni on kuitenkin seuraava.
Johtosarjassa tai UEC -sähkökeskuksen sisällä on niin iso resistanssi, että edes tuo 12 V jännitekynän lamppu ei saa tarpeeksi virtaa syttyäkseen. Koetinkynähän kuormittaa jonkin verran, ei paljoa, mutta kuitenkin.
Sitä vastoin yleismittarin jännitemittaus ei kuormita lainkaan (hyvin suuriohminen, luokkaa Mohm) niin siitä syystä jännitettä näyttää olevan yleismittarilla mitattuna.
Jos mittaisi yhtäaikaa rinnan sekä koetinlampulla että yleismittarilla, niin jännite tipahtaa alle koetinkynän lampun näkyvää palamista.
Tuossa johtosarjassa voi pahoin hapettunut liitos tai piuha on enää hädin tuskin muutamalla säikeellä kontaktissa.

Ihan pientä pohdintaa.
Jos oletetaan UECn sisäisen pakkivalokatkaisijan elektronisen tunnistus virtapiirin resistanssin olevan esim. 1 kohm. Se tarkoittaisi pakkivalokatkaisijan maadoittaessa 12 mA virtaa. Tällä virralla tunnistetaan pakki kytketyksi. Kun virtapiiriin tulee ylimääräistä resistanssia huonosta liitoksesta tmv, se tulee sarjaan tämän sisäisen tunnistuspiirin kanssa ja siten pakkikatkaisijan maadoittama virta pienenee alle tunnistamisen.
Katkaisaijan tilalla mitattuna jännitettä yleimittarilla siinä näytää sitä olevan, mutta virtakynällä lamppu ei syty johtuen liian suurista "etuvastuksista" (ei riitä virtaa lampun palamiseen).

Edelleen peräänkuuluttaisin testeriä ja sieltä "livedataa" tai johtosarjan tarkistus koko välillä UEC -liitin <-> pakkivalokatkaisijan liitin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
PenaII
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 05:05

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja PenaII »

PYH ja per,,,,
'Ei auttanut uusi peruutusvalokytkin, ei poppa syttyny.
Icars i906 ei ilmoitellut valopuolelole vikoja. No päivitimpä kuitenkin tuon lukijan, ja voi halavata sentään päivitys vei mennessään testeristä datapuolen luvun kokonaan jäi vain OBD2 luku mahdollisuus. Volvon osalta testerissä kaikki toimii. Pisti vain piruuttaan saabin puolen lukkoon, ei muka ole käyttö oikeutta, et silleen, piti purkaa sitten suuttumus ja tänne palstallehan se nyt päätyi.

Jos joku osaisi kertoa mikä johto tuonne peräkonttiin tulee niin en tarvitsisi purkaa koko johtosarjoja on nimittäin tuo pihamaa aika kostea remonttihalli ja eläke ei riitä Pörhön autoliikkeen taksoihin,
Lisää vinkkejä niin kyllä se syttyy, joko pakkivalo tai sitten auto :D :D
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No, asia nyt oli jo entuudestaan selvä, ettei se kytkimen vaihto auta. Sitä yritin selittää.
Myös sitä asiaa, ettei peruutusvalolle ole "suorajohtoa" auton etuosasta taakse.

Pakkikytkin maadoittaa moottoritilan sähkökeskuksen elektroniikaa ja sitten keskus välittää I-bus väylään tiedon pakin kytkemisestä. Tavaratilan sähkökeskus poimii tiedon väylästä ja ohjaa sisäisen elektroniikan kautta sähköt pakkivaloille.

Enää en jaksa jauhaa samaa asiaa, kun se näyttää olevan kuin selittäisi "tyhjille seinille" :x .
Lisävinkeistä ei tunnu nyt olevan mitään apua. Kaikki menee valitettavasti hukkaan, joten minun osaltani tämä keskustelu jää nyt tähän.

ps. Annan yhden vinkin kuitenkin. Vie auto jonkun osaavan Saabeja tuntevan henkilön luokse, jolla on esim. "pätevä" testeri esim. Tech2 tai edes Opeleista tuttu OpCom.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
PenaII
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 05:05

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja PenaII »

Huomasinkin ettei täälä ole asiantuntioita vaan yksi hölösuu joka kyllä ei osaa neuvoa. Kysyinkö että tuleeko perälle suora virta en. Vaan minkä värinen johto sinne tulee. Ja nyt riitti. Ei tämä foorumi ole näköjään muiden käytössä ja se kuminaama alkaa muistuttaa haukkuvaa koiraa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -07 1.9DiT peruutusvalo ei syty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

PenaII kirjoitti:Huomasinkin ettei täälä ole asiantuntioita vaan yksi hölösuu joka kyllä ei osaa neuvoa. Kysyinkö että tuleeko perälle suora virta en. Vaan minkä värinen johto sinne tulee. Ja nyt riitti. Ei tämä foorumi ole näköjään muiden käytössä ja se kuminaama alkaa muistuttaa haukkuvaa koiraa.
Vastaan vielä, kun väitetään, etten osaa neuvoa.
Lainausmerkein kirjoitettu suorajohto ei tarkoita tässä yhteydessä suoraa virtaa vaan suoraa piuhaa pakkivalolle. Ehkä se nyt pitäisi ymmärtää jos täällä käydään jotain teknistä keskustelua asian tiimoilta.

Ja kysymys, "minkä värinen johto sinne peräkonttiin tulee" kyllä valitettavasti osoittaa nyt kuinka ollaan aika kaukana asian ymmärtämisestä. Syyllistetään vaan muita.

No, vastataan vaikka siihen kysymykseen. Peräkonttiin tulee 3 kpl punaraitaisia paksuja 6mm2 johtoja jatkuvalla virralla ja lisäksi vielä yksi samainen virtalukon ohjaamana. Yksi ohut 0,5mm2 valkoraita piuha virtalukolta. Sitten se tässä pakkivalohommassa tärkeä 0,5mm2 täysvihreä piuha.
Mittaapa sitä vihreää :wink: . Kerro minulle mitä sieltä sait, kun se on se I-bus väylä :!: .

Tarkoitan osaavalla henkilöllä sitä, joka ymmärtää nykyautojen päälle edes jotain. Ei nämä toimi enää niinkuin jotkut 80-luvun vehkeet.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin