LED-valoja lisäpitkiin
LED-valoja lisäpitkiin
Onko kukaan sovitellut alkuperäisiin lisäpitkiin LED muutossarjoja? Miten toimisivat Saabin sähköjen kanssa yhteen?
Allekirjoituksen kulkineesta orkkisxenoneilla siis kyse.
Allekirjoituksen kulkineesta orkkisxenoneilla siis kyse.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Etsivä löytää, ei liene sähköjen puolesta ongelmaa:
viewtopic.php?t=128554
viewtopic.php?t=128554
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Oliko nyt tarkoitus laittaa halogenipolttimon tilalle LED? Näin ymmärsin.
Tuossa on silloin yksi huomioitava seikka, nimittäin halogenien "pulssisähkö". Saabin sähkönsyöttö halogenipolttimolle on pulssitettua käyttöjännitettä. Tällä saadaan aikaan se, että polttimon kannalla on jännitteen keskiarvo 13,5 V. Täydestä reilusta 14 V jännitteestä sitä pätkitään 65 Hz:n (tuo mittarin näyttämä, mutta tarkka mahtaa olla I-bus kellotahti/500 - > 33000Hz/500= 66Hz) tahdissa siten, että jännitteen pulssinleveyttä säädellään, jotta tehollinen arvo on 13,5 V. Olen tämän mitannut.
Mikäli olen asian ymmärtänyt oikein, niin vaikka autossa on alkuperäiset xenonit, silti näihin apupitkien valojen halogeneille syötetään pulssisähköä. Aivan varma en asiasta ole noiden pitkien halogeni polttimoiden kohdalla tästä asiasta. Itselläni kun ei ole xenoneita. Xenon asetuksella ainakin näistä normaaleista ajovaloista tuo PWM sähkö poistuu, mutta se saataa jäädä edelleen pitkien halogeneille.
Sinällään siitä ei välttämättä ole mitään haittaa, vaikka tuossa olisi PWM sähkö, kunhan vain tämä LED muutossarja sietää sitä. Se varmaan käy ilmi sarjan tiedoista. Niitähän nyt jo muutenkin asennellaan halogenien, useimmiten lyhyiden valojen, tilalle joissa hyvin tyypillisesti useissa automerkeissä käytetään tuota samaa PWM sähköä. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että on yhteensopiva.
Tuossa on silloin yksi huomioitava seikka, nimittäin halogenien "pulssisähkö". Saabin sähkönsyöttö halogenipolttimolle on pulssitettua käyttöjännitettä. Tällä saadaan aikaan se, että polttimon kannalla on jännitteen keskiarvo 13,5 V. Täydestä reilusta 14 V jännitteestä sitä pätkitään 65 Hz:n (tuo mittarin näyttämä, mutta tarkka mahtaa olla I-bus kellotahti/500 - > 33000Hz/500= 66Hz) tahdissa siten, että jännitteen pulssinleveyttä säädellään, jotta tehollinen arvo on 13,5 V. Olen tämän mitannut.
Mikäli olen asian ymmärtänyt oikein, niin vaikka autossa on alkuperäiset xenonit, silti näihin apupitkien valojen halogeneille syötetään pulssisähköä. Aivan varma en asiasta ole noiden pitkien halogeni polttimoiden kohdalla tästä asiasta. Itselläni kun ei ole xenoneita. Xenon asetuksella ainakin näistä normaaleista ajovaloista tuo PWM sähkö poistuu, mutta se saataa jäädä edelleen pitkien halogeneille.
Sinällään siitä ei välttämättä ole mitään haittaa, vaikka tuossa olisi PWM sähkö, kunhan vain tämä LED muutossarja sietää sitä. Se varmaan käy ilmi sarjan tiedoista. Niitähän nyt jo muutenkin asennellaan halogenien, useimmiten lyhyiden valojen, tilalle joissa hyvin tyypillisesti useissa automerkeissä käytetään tuota samaa PWM sähköä. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että on yhteensopiva.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Tarkistin asiaa..
Kyllä se näyttäisi Saabin WIS:n mukaan olevan niin, että aina halogenipolttimoille on PWM sähkö.
Kyllä se näyttäisi Saabin WIS:n mukaan olevan niin, että aina halogenipolttimoille on PWM sähkö.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Kiitos tutkimuksista, koitin itsekin WIS:stä aihetta tutkia mutten löytänyt varmaa tietoa lisäpitkän sähkönlaadusta.
Juu LED:ejä alunperin katselin mutta myös toiseen postaukseen linkkaamani Xenon muutossarja on toinen vaihtoehto. Xenonsarjojen kanssa ei näytä olevan ongelmaa, mutta LED voi tosiaan olla oma lukunsa. Jälkimmäinen on parempi vaihtoehto nopeamman syttymisen takia. Kolmas vaihtoehto on etsiä hieman lähempänä xenonien värisävyä olevat halogeenipoltttimot, tällä hetkellä tuntuu että päädyn sittenkin tähän.
Juu LED:ejä alunperin katselin mutta myös toiseen postaukseen linkkaamani Xenon muutossarja on toinen vaihtoehto. Xenonsarjojen kanssa ei näytä olevan ongelmaa, mutta LED voi tosiaan olla oma lukunsa. Jälkimmäinen on parempi vaihtoehto nopeamman syttymisen takia. Kolmas vaihtoehto on etsiä hieman lähempänä xenonien värisävyä olevat halogeenipoltttimot, tällä hetkellä tuntuu että päädyn sittenkin tähän.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Tuon jo tarkistitkin, mutta ihan järjellä ajatellen ei lie mitään syytä rakentaa ei-PWM -syöttömahdollisuutta noille halogeenipitkille - kun niihin ei tehtaalta ole muuta kuin halogeenia saanut, olisi "xenon-tuki" ns. aivan turhaa multimediaa.petrisa kirjoitti:Mikäli olen asian ymmärtänyt oikein, niin vaikka autossa on alkuperäiset xenonit, silti näihin apupitkien valojen halogeneille syötetään pulssisähköä. Aivan varma en asiasta ole noiden pitkien halogeni polttimoiden kohdalla tästä asiasta. Itselläni kun ei ole xenoneita. Xenon asetuksella ainakin näistä normaaleista ajovaloista tuo PWM sähkö poistuu, mutta se saataa jäädä edelleen pitkien halogeneille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Pätkitäänkö tuo PWM-sähkö suoraan lataus/akkujännitteestä vai onko jännitettä nostettu ennen PWM:ää?petrisa kirjoitti:Tuossa on silloin yksi huomioitava seikka, nimittäin halogenien "pulssisähkö". Saabin sähkönsyöttö halogenipolttimolle on pulssitettua käyttöjännitettä. Tällä saadaan aikaan se, että polttimon kannalla on jännitteen keskiarvo 13,5 V. Täydestä reilusta 14 V jännitteestä sitä pätkitään 65 Hz:n (tuo mittarin näyttämä, mutta tarkka mahtaa olla I-bus kellotahti/500 - > 33000Hz/500= 66Hz) tahdissa siten, että jännitteen pulssinleveyttä säädellään, jotta tehollinen arvo on 13,5 V. Olen tämän mitannut.
Näyttää muuten xenonien varjostinsolenoidin ja lisäpitkien syöttö tulevan suoraan samasta nastasta valoumpiolle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Kuten tuossa lainatussa tekstissä, niin akku/latausjännitteestä tehdään. Mikäli jännite on alle 13,5V sitä ei pätkitä, esim kun auto ei käy. Polttimon jännite on toisin sanoen 13,5V tai alle, riippuu mitä laturi antaa.SS kirjoitti:Pätkitäänkö tuo PWM-sähkö suoraan lataus/akkujännitteestä vai onko jännitettä nostettu ennen PWM:ää?petrisa kirjoitti:Tuossa on silloin yksi huomioitava seikka, nimittäin halogenien "pulssisähkö". Saabin sähkönsyöttö halogenipolttimolle on pulssitettua käyttöjännitettä. Tällä saadaan aikaan se, että polttimon kannalla on jännitteen keskiarvo 13,5 V. Täydestä reilusta 14 V jännitteestä sitä pätkitään 65 Hz:n (tuo mittarin näyttämä, mutta tarkka mahtaa olla I-bus kellotahti/500 - > 33000Hz/500= 66Hz) tahdissa siten, että jännitteen pulssinleveyttä säädellään, jotta tehollinen arvo on 13,5 V. Olen tämän mitannut.
Näyttää muuten xenonien varjostinsolenoidin ja lisäpitkien syöttö tulevan suoraan samasta nastasta valoumpiolle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Kiitos vahvistuksesta, aloin jo epäilemään kun latausjännitekin jää helposti alle tuon jos kaikki ei ole ihan kunnossa.
Näemmä esimerkiksi Philips RacingVisionin kestoikä putoaa radikaalisti jännitteen ollessa yli 13,2V; mikä on alan standardi. Täytynee mitata paljonko polttimoille todellisuudessa tulee, lienee jonkin verran alle 13,5V. Valojen piuhat kun on aika ohuita.
Näemmä esimerkiksi Philips RacingVisionin kestoikä putoaa radikaalisti jännitteen ollessa yli 13,2V; mikä on alan standardi. Täytynee mitata paljonko polttimoille todellisuudessa tulee, lienee jonkin verran alle 13,5V. Valojen piuhat kun on aika ohuita.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: LED-valoja lisäpitkiin
Tuo 13,2V mahtaa olla melko yleinen jännite mille noita halogen ajovalopolttimoita ilmoitetaan normaaliksi käytössä. Koskee myös mm. Osrameita.
Ihan sitä 13,5V sinne polttimon kantaan ei tule, mutta menee juurikin tuohon 13,2V pintaan.
Ihan sitä 13,5V sinne polttimon kantaan ei tule, mutta menee juurikin tuohon 13,2V pintaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)